Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Euhhh Tommie, ook niet vergeten dat elektriciteit die je van een laadpaal afneemt ongeveer bijna 50% duurder is dan thuis laden hé..

    En U die van alles op de hoogte bent, wat met ons zonnepanelen eenmaal de slimme meter er zal zijn?
    Stel dat ze er toe komen dat injectie en afname gescheiden wordt en dat die mannen je op je dagverbruik afrekenen, wat doe je dan?
    Want let op mijn woorden, je nu eigen zonnepanelen worden op termijn een soort gemeenschappelijk goed.
    Een doorsnee gebruiker met een electrische auto die een bereik heeft van ca 300km zal echt niet zo dikwijls naar een laadpaal moeten. En ja, als er meer palen zijn zal er misschien ook wat concurrentie zijn wat betreft de laadprijzen.

    Wat zonnepanelen betreft. Ik weet even veel als jij. Die slimme meters komen er waarschijnlijk.
    Maar..... om internationale normen te halen en dikke boetes te vermijden MOET België inzetten op panelen (en molens).
    Als ze de paneeleigenaars/toekomstige investeerders zodanig behandelen dat de investering niet meer rendabel is, dan gaan ze die normen niet halen. Ze moeten er voor blijven zorgen dat de terugbetalingstermijn niet boven de 10 jaar gaat, anders wil niemand die investering nog doen.
    Het is nog altijd beter om de investeerders te vergoeden dan om boetes te betalen aan het buitenland. Dat weet Tommelein wel, maar hij moet ook een grote put vullen achtergelaten door een gentse politica die beter in haar "Bossche" was blijven zitten.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Een doorsnee gebruiker met een electrische auto die een bereik heeft van ca 300km zal echt niet zo dikwijls naar een laadpaal moeten. En ja, als er meer palen zijn zal er misschien ook wat concurrentie zijn wat betreft de laadprijzen.

      Wat zonnepanelen betreft. Ik weet even veel als jij. Die slimme meters komen er waarschijnlijk.
      Maar..... om internationale normen te halen en dikke boetes te vermijden MOET België inzetten op panelen (en molens).
      Als ze de paneeleigenaars/toekomstige investeerders zodanig behandelen dat de investering niet meer rendabel is, dan gaan ze die normen niet halen. Ze moeten er voor blijven zorgen dat de terugbetalingstermijn niet boven de 10 jaar gaat, anders wil niemand die investering nog doen.
      Het is nog altijd beter om de investeerders te vergoeden dan om boetes te betalen aan het buitenland. Dat weet Tommelein wel, maar hij moet ook een grote put vullen achtergelaten door een gentse politica die beter in haar "Bossche" was blijven zitten.
      Toch even alles op een rijtje zetten in dit topic hé ...

      Men kaart de vorderende kwaliteit aan van elektrische auto's door naar Tesla te verwijzen met grote capaciteit van batterij, men verwijst naar Hyundai Ionic om de lagere capaciteit aan te kaarten voor wat betreft het laden en de daaraan verbonden kosten en tijd.

      De Ionic met 28 kWh batterij kan thuis geladen worden met de laadkabel op ongeveer 12 uur, dan kan men "tot" 280 km rijden.
      Met een WallBox (enkel driefasig) kan datzelfde op 4 uur en 25 minuten.
      Aan een openbaar laadstation is dat 4 uur 30 minuten.
      Met een snellader van 50 kW is dat 30 minuten en met eentje van 100 kW is dat op 23 minuten.

      De Electric kost ook 9.000€ meer dan de Hybrid of 16.000€ meer dan een gelijkaardige benzinewagen i30, 6.500€ tegenover de i40.

      Er werd eerder dit aangekaart voor de Ionic: 20kWh per 100km (Hyundai ioniq zit op 18kWh aan 120 km/h) betekent ca 5€ per 100km aan stroom.
      Aan 18 kWh/h aan 120 km ... dat betekent 120/18 x 28= 186km maximum tot helemaal leeg of geen 200km.
      Het laden gebeurt dan aan 5.6€ per 20kWh (prijs vorig jaar) ... maar bekijk ook eens de prijzen als je plots een grootverbruiker wordt en ook je teller moet laten verzwaren.

      De batterij is 28kWh ... stel dat men dagelijks 20kWh zou moeten verbruiken om wat bij te laden (iemand met weinig km's ... dan zit men aan een jaarverbruik van 2050€.
      Het probleem zit hem eerder in het meerverbruik ... minstens 7300kWh extra per jaar in dit voorbeeld.

      Wat nu die zonnepanelen betreft ... ons dak ligt zo goed als vol met 7200Wp, als we nu ook een Ionic zouden kopen dan zouden we het dubbel moeten leggen ... moeten we dan ergens een terrein huren om panelen te leggen?
      En die panelen kosten ook nog eens +- 10.000 à 12.000€.

      Om met een Ionic Electric te rijden zit men heden aan een extra investering van 16000€ t.o.v. een gelijkaardige benzinewagen (zelfde merk).
      Wie 5 jaar met zo'n wagen 100 km/dag rijdt op de snelweg heeft 10250€ extra stroom (huidige prijzen) en een extra investering van 16.000€ ... die wagen kost dan 14,38€ per 100 kilometer tegenover een benzine (verbruik +- 5l/100km) 7,2€.

      Wil men de WallBox, dan kan men nog een 1200€ + BTW afdokken.
      Die heeft dan een driefasige aansluiting nodig met 32A per fase voor een 22kWh versie.
      Dan komt het volgende probleem ... hoeveel mensen hebben een aansluiting dat sterk genoeg is om in supplement van dit verbruik ook nog hun huishoudelijke toestellen te gebruiken ... het is "en" "en".
      Men moet dan al minstens een driefasige aansluiting hebben dat nog een pak zwaarder uitgevoerd is ... dan komt bij een verzwaring een herkeuring maar dat betekent dat ook de bekabeling weer moet voldoen en heel wat mensen redelijk wat investeringen moeten doen.

      Ik wil eens zien mocht iedereen elektrisch gaan rijden, hoe lang het duurt voordat alle straten open liggen wegens doorgebrande kabels.
      Want wat jij en ik meer zullen verbruiken, dat zal ook door de kabels op straat moeten want ik denk niet dat bij 's nachts laden de zonnepanelen veel zullen bijdragen.

      En wat met files en niet enkel het aantal kilometer?
      Mijn werk is op 26 km maar als ik daar tijdens de spits naartoe rij op een regen- of betogingsdag, dan zet ik daar soms 1,5 à 2 uur (of langer) op en om terug te komen 1 à 1,5 uur ... dan kost die 52 km mij tot 3,5 uur rijden.
      Lukt dat in de winter met verwarming en lichten aan, stapvoets rijden en misschien 300 keer vertrekken?
      Niet dikwijls naar een laadpaal of toch alle dagen laden met die korte afstanden waar die wagen zo ideaal voor zou zijn?

      Het kan allemaal, maar het is niet allemaal zo simpel als men laat blijken.
      Als we verplicht worden om te volgen, dan zal daar wel niet veel anders opzitten ... maar de overheden dat dergelijke beslissingen nemen die kijken enkel naar het "milieu" plaatje en hun verkiezingen, geen enkele bekijkt de technische kant ervan.
      We zullen wel zien hoe ze het allemaal gaan oplossen ... maar kerncentrales houden ze tot nu toe langer open omdat ze anders niet toekomen ... wat als iedereen plots het dubbele tot een vijfvoud gaat verbruiken?

      Ja ... dan zal het afschakelplan vaak in trede moeten komen vrees ik ... ook 's nachts.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Toch even iets toevoegen Tommie1, het is niet omdat ik uw reactie quote dat ik kritiek geef op uw redenering hé. [emoji1]

        Ik vul gewoon het gesprek aan met mijn visie, niet meer dan dat.

        Mvg,
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Ja Freddy, het is een feit dat het allemaal nog niet op punt staat zoals het zou moeten zijn.
          Voorlopig ben ik héél tevreden van mijn hybride; sterker nog, we hebben er nu een tweede bij.
          Verbruik is voor ons goed want we doen toch geen overdreven kilometers.
          Tanken gaat snel en we komen lang toe met een volle tank.

          De auto-industrie evolueert naar hybride en plugin omdat ze "moeten".
          Hybrides zijn nog steeds duurder dan zuiver benzine, maar ze worden nu betaalbaar en komen nu ook in het goedkopere segment.
          Tien jaar geleden draaide iedereen zijn hoofd toen onze Prius voorbij gleed, maar nu kijkt niemnd daar nog van op. ( ze horen hem ook niet )
          Maar war ik wil zeggen, ze zijn relatief betaalbaar geworden.

          Plugins zie je inderdaad veel minder omdat zoals jij het zegt, de meerkost inderdaad véél te hoog is voor wat je in ruil krijgt.

          Volgens mij zullen we nog een hele tijd hybride rijden vooraleer iedereen aan de stekker gaat
          Momenteel is dat toch the best of both worlds imho.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Sowieso gaat olie ooit op zijn, en moeten we naar iets overschakelen.
            MIS !!!!! olie zal nooit op zijn, ze zal alleen onbetaalbaar worden. Beetje nuance vind ik altijd welgekomen.

            Comment


            • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              De auto-industrie evolueert naar hybride en plugin omdat ze "moeten".
              Hybrides zijn nog steeds duurder dan zuiver benzine, maar ze worden nu betaalbaar en komen nu ook in het goedkopere segment.
              .../...
              Volgens mij zullen we nog een hele tijd hybride rijden vooraleer iedereen aan de stekker gaat [emoji6]
              Momenteel is dat toch the best of both worlds imho.
              Vooral omdat je met een hybride niet beperkt bent tot de capaciteit van de batterij.
              En men moet maar eens wonen waar geen garage of oprit is en waar je niet voor de deur kan/mag staan ... thuis laden is dan al gedaan.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Toch even iets toevoegen Tommie1, het is niet omdat ik uw reactie quote dat ik kritiek geef op uw redenering hé. [emoji1]

                Ik vul gewoon het gesprek aan met mijn visie, niet meer dan dat.

                Mvg,
                Je berekening van de kosten klopt, electrisch rijden is nu nog een pak duurder prive, al vergeet je er de rijtaks en biv van f te trekken. Ik wwet ook niet of je de ioniq mag vergelijken met een i30. De ioniq is standaard echt heel compleet uitgerust met GPS, ACC, LDW, active steering en zelfs geventileerde zetels.

                Je gaat er ook van uit dat iedereen 100km per dag rijdt, gemiddeld rijdt een belg 50 km, en zelfs als we morgen allemaal electrische autos kopen duurt het nog 10-15 jaar eer 90% van het park is omgeschakeld.

                En olie en gas geraken zeker op. In NL zijn ze al woningen aan het afkoppelen van het gasnet. De omschakeling naar warmtepompen is daar begonnen. Ook electrisch dus....

                Geen probleem met de discussie, zo lang we de feiten juist houden en niet op de man spelen.
                Ik rij zelf nog niet electisch, maar ben me daar wel mentaal aan op het voorbereiden.
                Onze tweede auto is ook een kleine benzine, die doet amper 10k per jaar, dus daar ga ik geen 35k aan uitgeven. De helft vind ik al genoeg. Voor het gebruik van die auto zou electrisch zeker wel kunnen als de autonomie ca 200km was.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Vooral omdat je met een hybride niet beperkt bent tot de capaciteit van de batterij.
                  En men moet maar eens wonen waar geen garage of oprit is en waar je niet voor de deur kan/mag staan ... thuis laden is dan al gedaan.
                  Mijn zoon gaat op een appartement wonen zonder parkeerplaats. Zijn auto gaat weg, het wordt cambio. Werken op stap of fietsafstand.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Mijn zoon gaat op een appartement wonen zonder parkeerplaats. Zijn auto gaat weg, het wordt cambio. Werken op stap of fietsafstand.
                    Werken kort bij huis is plezant en hopelijk mag het blijven duren.

                    Maar stel dat hij binnenkort toch een wagen zou moeten hebben ... dan zal thuis laden van een elektrische wagen toch geen eenvoudige taak zijn?
                    Dat was wat ik bedoelde in de eerdere reactie ... geen garage of parking voor de deur en thuis willen of moeten laden.
                    Men kan moeilijk een verlengkabel leggen tot twee straten verder. [emoji1]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het kan allemaal, maar het is niet allemaal zo simpel als men laat blijken.
                      Als we verplicht worden om te volgen, dan zal daar wel niet veel anders opzitten ... maar de overheden dat dergelijke beslissingen nemen die kijken enkel naar het "milieu" plaatje en hun verkiezingen, geen enkele bekijkt de technische kant ervan.
                      We zullen wel zien hoe ze het allemaal gaan oplossen ... maar kerncentrales houden ze tot nu toe langer open omdat ze anders niet toekomen ... wat als iedereen plots het dubbele tot een vijfvoud gaat verbruiken?

                      Ja ... dan zal het afschakelplan vaak in trede moeten komen vrees ik ... ook 's nachts.
                      Dat is absoluut een punt waar we komende jaren nog van zullen horen.

                      Als je eens googled op electriciteitsverbruik wereldwijd, dan zal je bvb. merken dat één simpele smartphone een totaal jaarlijks energieverbruik laat optekenen gelijk aan een doorsnee koelkast. Gelukkig niet allemaal op onze eigen rekening, want je moet niet alleen het laden van dat toestel rekenen, maar ook de energie die nodig is om de data voor dat toestel te transfereren over het netwerk. En alle internet-verbonden toestelletjes (ook alle nieuwe auto's intussen) boomen als nooit tevoren. Ik heb ooit gelezen dat alleen al door de smartphones en IOT dinges de wereldwijde energievoorziening in het gedrang komt.

                      Als men straks nog eens alle batterijen die in de gigafactories wereldwijd worden geproduceerd moet gaan opladen?
                      Met de huidige capaciteit zal dat gewoon niet gebeuren.
                      We gaan toch een tandje moeten bijsteken in hernieuwbare energie vrees ik.
                      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Rijden met een elektrische auto is 10 procent duurder dan rijden met een benzineauto, blijk uit een Nederlandse studie.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Alleen de foto in dat artikel is juist....

                          Het verwondert me gewoon dat electrisch rijden nu NOG MAAR 10% duurder is dan benzine rijden.
                          Nog niet 1% van de auto's die rond rijden is electrisch, en de kost zit al in de buurt. Stel je voor hoe die kost kan zakken als er binnen een paar jaar 30-50 keer zo veel electrische auto's gebouwd worden.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Stel je voor hoe die kost kan zakken als er binnen een paar jaar 30-50 keer zo veel electrische auto's gebouwd worden.
                            Of kan oplopen doordat de prijs voor elektriciteit fors zou kunnen stijgen ten gevolge van de toenemende vraag en nodige investeringen.
                            En als iedereen elektrisch begint te rijden, dan valt het fiscaal voordeel weer weg en wordt het weer extra belast.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Alleen de foto in dat artikel is juist....

                              Het verwondert me gewoon dat electrisch rijden nu NOG MAAR 10% duurder is dan benzine rijden.
                              Nog niet 1% van de auto's die rond rijden is electrisch, en de kost zit al in de buurt. Stel je voor hoe die kost kan zakken als er binnen een paar jaar 30-50 keer zo veel electrische auto's gebouwd worden.
                              Tenzij je de tegenslag hebt een nieuwe batterij te moeten plaatsen, of als je de auto na een paar jaar wil verkopen.
                              En geloof nu maar niet dat de regering de miljarden inkomsten van taxen en lasten op benzine en diesel zal laten vallen,
                              dat komt er nog aan......

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Tenzij je de tegenslag hebt een nieuwe batterij te moeten plaatsen, of als je de auto na een paar jaar wil verkopen.
                                En geloof nu maar niet dat de regering de miljarden inkomsten van taxen en lasten op benzine en diesel zal laten vallen,
                                dat komt er nog aan......
                                En nogmaals de nagel op de kop....

                                Comment

                                Working...
                                X