Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Waarom geen enkele repliek op #138 ???
    Waarom wel? [emoji1]

    Dat kan alleen als men enkel de wagen koopt en de batterij huurt zoals een fles gas voor de BBQ.

    Wie geeft 50.000€ aan een batterij om daarna een tweedehands te krijgen?

    Langs de andere kant, dan zouden die veel batterijen op voorraad moeten hebben.
    Aan 50.000€ of zelfs 10.000€ een enorme investering.

    En gaat het vervangen sneller gaan dan een half uurtje laden denk je?

    Volgens mij is de echte doorbraak pas mogelijk als iedereen minstens 500 tot 1000 km kan bollen met een lading.

    Buiten ingeschatte kilometers kan men ook uren in een file staan aanschuiven ... ook dat moet overbrugd kunnen worden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Er wordt hier nogal dikwijls over super en super-super-super chargers geschreven.
      Mijns inziens is er maar één mogelijkheid voor een echte doorbraak van de e-auto: gestandaardiseerde batterijpacks in een omruilsysteem. Of desnoods een omruilsysteem per merk.
      Want een half uur staan laden, da's misschien goed voor op vakantie bij een stop onderweg.
      Voor elektrische heftrucks die continu moeten kunnen werken worden verwisselbare accupacks gebruikt, maar dan wordt dat vervangen door iemand die daar een opleiding voor heeft gekregen, en dan is er het nodige materiaal voorzien om dat veilig te doen.

      Maar bij een elektrische auto worden de accu's over de hele wagen verdeeld om een aanvaardbare gewichtsverdeling te krijgen voor een zo goed mogelijke wegligging.
      De cellen zitten daardoor niet allemaal in één pakket, daardoor is het een heel stuk moeilijker om een leeg accupack zomaar te verwisselen door eentje dat net geladen is.
      De veiligheid is een ander probleem, het is geen 12V systeem waar je aan de accuklemmen mag komen zonder gevaar voor elektrocutie (er zijn nog andere gevaren verbonden aan lithium-ion accu's, die laat je best niet hanteren door iemand die er niets van kent).
      Het is misschien wel mogelijk om zo'n accupack te ontwerpen, maar waar ga je dat dan ergens steken zodat het simpel te vervangen is (simpel genoeg zodat iemand met twee linkerhanden dat kan doen zonder dat die verongelukt...).
      Als er met één pack wordt gewerkt dan zullen er zeker problemen zijn met de gewichtsverdeling, zeker als dat op een plaats moet zitten waar dat gemakkelijk te wisselen is.
      Als dat helemaal achteraan in de kofferruimte zit, dan is het gemakkelijk te wisselen, maar dan komen de voorwielen niet meer tegen de grond door het grote gewicht dat voor een deel achter de achteras zit ...
      Bij een hybride auto wordt de eerder beperkte accu soms op de plaats van de tank gestoken (de brandstoftank wordt dan kleiner), maar bij een volledig elektrische wagen zijn er veel meer cellen nodig om een redelijke afstand te kunnen rijden.

      Bij een accuboormachine kan je de accu heel simpel verwisselen, bij elektrische auto's komt er veel meer bij kijken (bijvoorbeeld de koeling/verwarming van dat accupack).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Batterij is idd niet zo klein. [emoji1]


        Of allen laden via inductie of terug zoals de trolleybussen ...
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Dus Noorwegen zal na 2025 stil staan.
          Noorwegen...... Hoe contradictorisch kunnen ze zijn Tommie, het land waar alle vervoer elektrisch zou moeten zijn.
          Maar ook het land met de grootste gas en olie boorplatforms ter wereld ..........

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            2 chauffeurs per dag hé.
            En die auto rijdt rond in Californië, waar er behoorlijk wat superchargers zijn.
            Allé jong Met 2 chauffeurs is een dag dan 48 uur of zo.
            Het is duidelijk voor welk kleur je speelt....

            Citaat Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Zelfs als taxi is het nog ongeloofwaardig. Die klanten moeten dan allemaal opstappen en afstappen aan de op-en afritten van de highways waarop bussen en taxi's een eigen rijstrook hebben. Eens de highway af, staan ze met de rest in de file.
            Kijk eens op je dashboard naar je gemiddelde snelheid. Ik rij indien mogelijk altijd de maximum toegelaten snelheid en mijn gemiddelde snelheid staat op 33kmh met een mix van 50% secundaire wegen, 10% autostrade en 40% stadsverkeer.
            Op 24h zou ik dus 792km kunnen rijden. Ik mag dan niet stoppen om de batterijen op te laden of te slapen, of passagiers laten in-en uitstappen want anders kom ik niet aan mijn gemiddelde van 33kmh.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Waarom wel? [emoji1]

              Dat kan alleen als men enkel de wagen koopt en de batterij huurt zoals een fles gas voor de BBQ.
              Nissan is reeds gestopt met de verhuur van batterijen Freddy, wegens niet rendabel, wil dus zeggen dat ze er zelf niet in geloven qua kostprijs en vervanging,
              en ik meen dat de huurprijs daar begon vanaf 130 à 140 € per maand naargelang het soort contract en hulp bij een platte batterij.
              daar kopen wij voor twee wagens ons benzine mee. https://www.egear.be/nissan-batterij-huren/
              Last edited by Guest42; 29 november 2017, 09:06. Reden: toegevoegd

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Allé jong Met 2 chauffeurs is een dag dan 48 uur of zo.
                Het is duidelijk voor welk kleur je speelt....
                Als je denkt dat ik voor Groen stem... think again.

                Maar ik geloof wel heel sterk in de technische evolutie, en ja Tesla is nu een grote voortrekker, en ze realiseren wat niemand ooit voor mogelijk achtte. Ik ben de eerste om toe te geven dat ze stevige groeipijnen hebben.
                Als het allemaal onzin was, waarom is ELKE constructeur er dan mee bezig?


                En deze wordt al een pak betaalbaarder, en het rijbereik zit rond de 200km in realiteit. Daar rij je niet mee naar Spanje, maar wel in België waar je wil.
                We hebben alleen nog wat palen nodig!

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een beetje bij de realiteit blijven.

                  Noorwegen heeft de ambitie om vanaf 2025 te stoppen met de verkoop van nieuwe auto’s die enkel met een verbrandingsmotor zijn uitgerust.
                  Andere berichten spreken over enkel volledig elektrische wagens.

                  Hybride zal volgens het ene bericht dus wel nog verkocht worden.

                  Ook is het enkel voor nieuwe wagens, Noorwegen zal dus niet volledig stilvallen in 2025.
                  Noorwegen gaat er prat op dat de meeste stroom komt van waterkrachtcentrales waarbij ze gewoonlijk vergeten vermelden dat ze al meer dan eens stroom hebben moeten bijkopen uit Zweden die werd opgewekt door .....kernenergie.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    100% gelijk Bart, een tijd geleden was er het nieuws van een nieuw soort batterij dat je zou kunnen opladen
                    op 6 min tijd, een snelle berekening gaf als resultaat dat je daarvoor 1080 Amp per fase op een 3X400 volt net
                    nodig zou hebben om een batterij van 100 Kwh op te laden, daar laat je een klein fabriek op draaien, en dat om één
                    auto aan de charger te hangen, gewoon te zot voor woorden.
                    Weeral zeer mee eens. Waarom blijven de mensen geloven dat ze het beter kunnen dan de fysische beperkingen ?
                    Of dienen we een wetsvoorstel in om de wet van Ohm af te voeren ? Dan kunnen ze met een pennentrek ook de wet van de zwaartekracht afvoeren, dat zou alvast het vliegverkeer veel economischer maken.
                    Weet je, in de hoogdagen van L&H was de collega dactylo naar een voorstelling geweest waar ze het nut van spraaktechnologie gingen bewijzen. Een dame las een tekst voor en dat werkte wonderwel. Koen vroeg of hij dat ook eens mocht proberen maar neen, dat kon niet, de machine kende enkel haar stem. Koen kennende had hij een tweede proef op zak : een eigen tekst die zij mocht voorlezen. Neen, dat kon ook niet en de tijd was om. De comment van Koen beperkte zich tot twee woorden : een luchtbel.
                    Ondertussen weten we hoe het is afgelopen.... Een vriend van mij en een techniekfreak zei me ergens in 1995 : "Paul, geloof me, binnen 10 jaar spreken we allemaal tegen onze computer". We zijn bijna 2018, hoeveel van jullie spreken tegen hun computer ?

                    De laatste Testaankoop die het bedrog aankaartte inzake actieradius viel net in de bus. Ik haal er even een zinnetje uit : de Renault ZOE had 52,6 kWh nodig om de batterij van 40 kWh op te laden.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Als je denkt dat ik voor Groen stem... think again.

                      Maar ik geloof wel heel sterk in de technische evolutie, en ja Tesla is nu een grote voortrekker, en ze realiseren wat niemand ooit voor mogelijk achtte. Ik ben de eerste om toe te geven dat ze stevige groeipijnen hebben.
                      Als het allemaal onzin was, waarom is ELKE constructeur er dan mee bezig?


                      En deze wordt al een pak betaalbaarder, en het rijbereik zit rond de 200km in realiteit. Daar rij je niet mee naar Spanje, maar wel in België waar je wil.
                      We hebben alleen nog wat palen nodig!
                      De constructeurs worden verplicht door de EU om in dat bootje mee te stappen Tommie, en als er een oplossing komt om bv. brandstofcellen
                      rendabel te kunnen maken is de overstap klein.
                      Je hebt mij hier nog nergens de kwaliteit van een E auto horen afbreken, wel van het systeem batterijen.
                      Maar wees nu eens realistisch, stel dat er volgend jaar in België 1.000.000 E auto's worden verkocht,
                      die elk dagelijks pakweg 30 Kwh moeten bijladen (ik ben nu wel heel realistisch hé) dan is dat 30.000 Mwh.
                      Totale capaciteit van alle kerncentrales in België samen is nog geen 6.000 Mw per uur http://economie.fgov.be/nl/consument.../#.Wh6eTEriZEY

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        De laatste Testaankoop die het bedrog aankaartte inzake actieradius viel net in de bus. Ik haal er even een zinnetje uit : de Renault ZOE had 52,6 kWh nodig om de batterij van 40 kWh op te laden.
                        Dan zou bij dagelijks laden het stroomverbruik hier vervijfvoudigen.
                        Met de huidige toenemende prijzen belooft dat.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          De laatste Testaankoop die het bedrog aankaartte inzake actieradius viel net in de bus. Ik haal er even een zinnetje uit : de Renault ZOE had 52,6 kWh nodig om de batterij van 40 kWh op te laden.
                          De man in Sluis (#127) zat er dus redelijk dicht bij Paul, als hij zei dat hij 120 Kwh nodig had om de batterij van zijn Tesla S met 95 Kwh batterij op te laden.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            De constructeurs worden verplicht door de EU om in dat bootje mee te stappen Tommie, en als er een oplossing komt om bv. brandstofcellen
                            rendabel te kunnen maken is de overstap klein.
                            Je hebt mij hier nog nergens de kwaliteit van een E auto horen afbreken, wel van het systeem batterijen.
                            Maar wees nu eens realistisch, stel dat er volgend jaar in België 1.000.000 E auto's worden verkocht,
                            die elk dagelijks pakweg 30 Kwh moeten bijladen (ik ben nu wel heel realistisch hé) dan is dat 30.000 Mwh.
                            Totale capaciteit van alle kerncentrales in België samen is nog geen 6.000 Mw per uur http://economie.fgov.be/nl/consument.../#.Wh6eTEriZEY
                            Even de puntjes op de i zetten:
                            - er worden per jaar ca 500.000 auto's verkocht in Belgie.
                            - gemiddeld rijdt een auto in Belgie 15.000 km/jaar, dat is nog geen 50 km per dag, en daar heb je dus ca 7-10 kwH per auto per dag voor nodig.

                            De omschakeling gebeurt nooit in 1 jaar, daar gaat 10-15 jaar over heen, dus is er tijd zat om panelen, windmolens en andere bij te bouwen.
                            Stroomprijs moet je vergelijken met benzine/dieselprijs.
                            20kWh per 100km (Hyundai ioniq zit op 18kWh aan 120 km/h) betekent ca 5€ per 100km aan stroom. https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
                            Dat is ca de helft van de prijs van benzine.

                            Alleen de aankoopprijzen van de auto's moeten nog wat zakken.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Even de puntjes op de i zetten:
                              - er worden per jaar ca 500.000 auto's verkocht in Belgie.
                              - gemiddeld rijdt een auto in Belgie 15.000 km/jaar, dat is nog geen 50 km per dag, en daar heb je dus ca 7-10 kwH per auto per dag voor nodig.

                              De omschakeling gebeurt nooit in 1 jaar, daar gaat 10-15 jaar over heen, dus is er tijd zat om panelen, windmolens en andere bij te bouwen.
                              Stroomprijs moet je vergelijken met benzine/dieselprijs.
                              20kWh per 100km (Hyundai ioniq zit op 18kWh aan 120 km/h) betekent ca 5€ per 100km aan stroom. https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
                              Dat is ca de helft van de prijs van benzine.

                              Alleen de aankoopprijzen van de auto's moeten nog wat zakken.
                              Het kan zijn dat dit de kostprijs is voor de stroom ALLEEN, maar ik weet het niet.
                              Maar hoeveel moet je daar dan nog bijtellen per 100 km voor het vervangen van de batterij na x jaar ?
                              De meerprijs bij aankoop heb je reeds vermeld, maar als je die meerprijs verrekend naar een kost per 100 km, dan ga je ook aardig verschieten.

                              Maar het siert je dat de E auto blijft verdedigen, en ik zal nog meer zeggen, wanneer ze een (voor mij) betaalbare op de markt brengen, en die een actieradius heeft van 1.000 km met één laadbeurt, en die een batterij heeft die nooit vervangen hoeft te worden, en wanneer er overal voldoende 'snelle' laadpunten zijn, en wanneer die laadpaalelektriciteit en ook de onze betaalbaar blijft, dan koop ik direct.
                              Maar met m'n nu 66 jaar vrees ik dat het niet meer voor mij zal zijn .

                              Omdat wij nu slechts een paar keer per jaar grote afstanden afleggen, zou een hybride misschien interessant kunnen zijn voor ons... maar mijn huidige benzine is nog maar 2,5 jaar, dus dat zijn 'zorgen' voor over een paar jaar.
                              Last edited by Guest17; 29 november 2017, 12:32.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Even de puntjes op de i zetten:
                                - er worden per jaar ca 500.000 auto's verkocht in Belgie.
                                - gemiddeld rijdt een auto in Belgie 15.000 km/jaar, dat is nog geen 50 km per dag, en daar heb je dus ca 7-10 kwH per auto per dag voor nodig.

                                De omschakeling gebeurt nooit in 1 jaar, daar gaat 10-15 jaar over heen, dus is er tijd zat om panelen, windmolens en andere bij te bouwen.
                                Stroomprijs moet je vergelijken met benzine/dieselprijs.
                                20kWh per 100km (Hyundai ioniq zit op 18kWh aan 120 km/h) betekent ca 5€ per 100km aan stroom. https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
                                Dat is ca de helft van de prijs van benzine.

                                Alleen de aankoopprijzen van de auto's moeten nog wat zakken.
                                OK, stel dat het klopt, tel dan daarbij een batterij van 10.000€ over 10 jaar af te schrijven is dus + 6,66€ per 100Km maakt 11,66€ per 100 Km
                                Dat doet mijn benzine ook, in warme en koude dagen en ik zal het véél minder te koud of te warm hebben dan U met je elektrisch ding.
                                Plus een onbeperkte actieradius, en na vijf jaar zal ik mijn auto nog kunnen verkopen die elektrische zonder nieuwe batterij daarentegen............

                                Comment

                                Working...
                                X