Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

echte parket leggen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • echte parket leggen...

    Nu dat onze nieuwe chappe veruitgedroogt is zijn we gisteren gaan shoppen !
    Het zit zo .... ik heb hier al 10jaar laminaat met merbau laag erop(in die tijd enorm duur om dat hij van hoge slaagwaarde is en een dikte van 8mm heeft) van QUiCK STEP.lamellen zitten nog steeds in de doos.

    Deze is indertijd gekocht voor onze living en eetplaats te leggen.Gisteren zijn we folie,isolatiematerialen ,wiegen en nog wat ander spullen kopen.NU 10 jaar geleden hadden we de centen niet om echt parket te kopen,en kochten we deze ,als de kinderen huis uit zijn leggen we echte parket na deze was het gedacht

    Tijdens onze shoppen gisteren kwamen we een echte parketvloer merbau tegen 18mm dik met tand en groef en v-gleuf.Mijn vrouw wil nu toch wel deze aankopen en ik kan hem gaan leggen
    Nu stond hierbij dat deze moet gelijmd worden ! Bedoelen ze daarmee de tand en groef (kan ik aannemen met houtlijm) en zwevend plaatsen ,of moet deze gelijmd worden op de ondergrond wat mij toch zeer eigenaardig zou zijn want ik zit met een dampscherm op mijn nieuwe chappe ?En het was er zo druk in die zaak dat ik echt niet een professionele uitleg kon vragen.

    Hier vond ik enige uitleg maar geraak er niet wijs uit.


    Ik weet dat ik een uitzettingsgroef moet hebben langs de zijkanten ,maar als hij gelijmd ligt zou ik niet graag plots een lamel of 2 omhoog zien komen !!

    Wie heeft hier ervaring mee !
    Last edited by Fabbe; 3 juni 2007, 15:51.

  • #2
    Re: echte parket leggen...

    Ik heb reeds verscheidene malen parket gelegd op chappe en die word idd gelijmd met twee componentenlijm op de chappe.Niet in de tand en groef en zeker niet zwevend zoals laminaat.

    Comment


    • #3
      Re: echte parket leggen...

      hier ook parket(18mm) met messing en groef op een beton vloer.
      alle delen hebben ze gelijmd hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: echte parket leggen...

        onze chapper zei dat de chappe 1 week moet drogen per cm chappe

        we gaan ook echte parket leggen boven
        een kameraad van mijn pa gaat die leveren en mee helpen leggen
        tss chappe en parket komt wel zo'n 'mouske' te liggen
        hoe zit da bij jullie ?
        en hoe gaat da dan met da lijmen ?
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Re: echte parket leggen...

          Je kan echte parket, dus vol hout zwevend leggen op een onderlaag maar ik raad het niet aan, hout leeft namelijk en je krijgt een zomer - en winter vloer,
          In de zomer komt de vloer omhoog met het effect dat hij echt los ligt en inde winter krimpt alles zodat er spleetjes komen in de voegen.
          Best is de parket te lijmen en te nagelen (dat gebeurt met een nagelpistool).
          Gezien je spreekt over merbau (een tropisch hout) moet je gebruik maken van 2 komponenten lijm. Parket van vol hout is een goede keuze die een leven lang meegaat dus, steek er wat tijd in en doe het goed.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Re: echte parket leggen...

            ik had ook gelezen bij een echte parketvloer dat er een houtenonderlaag word gelegd in bv 5mm multiplex in stroken vast gezet aan de beton (lijm en vijzen)
            met tussen de stroken 1a 2mm spatie voor uitzetting en ook 10mm aan de zijkanten.daarop de echte met 2componenten lijm vastzetten .

            Het een spreekt het ander tegen maar bv merbau plank of azalea kan beter tegen vocht .Dan zegt een ander dat er steeds waar een kelder of kruipruimte
            onder de chappe is deze moet voorzien worden nadien van een dampscherm !

            Ik ga deze week toch eens mijn licht opsteken bij een parketiseur hier in de buurt !

            Comment


            • #7
              Re: echte parket leggen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              onze chapper zei dat de chappe 1 week moet drogen per cm chappe

              we gaan ook echte parket leggen boven
              een kameraad van mijn pa gaat die leveren en mee helpen leggen
              tss chappe en parket komt wel zo'n 'mouske' te liggen
              hoe zit da bij jullie ?
              en hoe gaat da dan met da lijmen ?

              je hebt veel soorten parket ,blijkbaar is er nu ook klikparket (geen laminaat) maar ook die niet moet gelijmd worden.Bij doe het zelfzaken waar ze parket en laminaat verkopen liggen catalogen die gratis zijn bv van QuickStep .

              mijn chappe is ver droog nog 2 weken ...nu nog de keuze de laminaat of de merbauparket !!

              Comment


              • #8
                Re: echte parket leggen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                je hebt veel soorten parket ,blijkbaar is er nu ook klikparket (geen laminaat) maar ook die niet moet gelijmd worden.Bij doe het zelfzaken waar ze parket en laminaat verkopen liggen catalogen die gratis zijn bv van QuickStep .

                mijn chappe is ver droog nog 2 weken ...nu nog de keuze de laminaat of de merbauparket !!
                Niet lijmen is een gemakkelijke oplossing, maar het leeft.
                De spatie die je aanhaalt 1 a 2 mm, daar zou ik toch was bijdoen, tussen muren en parket zeker 1cm open laten. Een dampscherm is nodig als je geen kruipruimte hebt op zo opstijgend vocht te weren, als je een goed verluchte kruipruimte hebt zorgt deze dat er geen vocht kan opstijgen.
                Als je de ruimte hebt kan er inderdaat een multiplex ondervloer gelegd worden, dat is nog meer werk maar nog beter.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: echte parket leggen...

                  Ik heb eerst onderparket gelegd waarop onze later onze echte parket komt te liggen... De chape hebben we ingesmeerd met een epoxy primerlaag (Primer PU31) Deze laag legt een soort filmlaag op de chape en dringt echt in de chape in. Daarop hebben we de derde keus parket gelegd. (zijn soort van matten (40x40) met onderaan een net waarop allemaal rechthoekige blokjes hout op zitten. Deze liggen naast elkaar op dat netje met 5 latjes naast elkaar en om de 5 latjes liggen ze 90° ten opzichte van elkaar). Dus de lijm zal niet in de chape dringen, maar op de filmlaag waardoor deze paket echt vast komt te liggen. Hierop komt dan onze eiken parket gelijmd en genageld.

                  Tim W.
                  Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: echte parket leggen...

                    Hoi Fabbe, je spreekt over de aankoop van parket met een dikte van 18mm. Stelregel is dat de verhouding tussen de breedte van de plank en de dikte nooit meer mag zijn dan 9. Dit om overdreven werken (schotelen) van de planken te voorkomen. Op voorwaarde dat de houten vloer natuurlijk optimaal is gedroogd!

                    Even met een voorbeeld demonstreren: is je plank 1cm dik en 14cm breed, dan is de verhouding 14, dus groter dan 9, en bijgevolg niet zo gunstig.
                    Is je plank 2 cm, dan is de verhouding natuurlijk 7 hetgeen veel beter is, enz.
                    Ik ken niet jouw breedte, maar 18mm dikte is normaal geen probleem voor schoteling.

                    Planken werken (uitzetten en krimpen) ook steeds in de breedte, en niet zozeer in de lengte. Voorzie in grootte ruimten dus steeds aan alle zijden een uitzetvoeg van plus minus 2cm. In kleinere ruimte (slaapkamer van 4x4m, ed) is 1 cm ruim voldoende. Is ook wat afhankelijk van de dikte van de plint natuurlijk.

                    Kwa legwijzen zijn er vele mogelijkheden :
                    - zwevend gelegd en verlijmen in de voeg laat de vloer enigszins toe om in de breedte te werken. Mits de hogergenoemde voorwaarde van uitzetvoeg, zal hij normaal niet omhoogkomen, maar kan hij toch zijn natuurlijke werking verderzetten. Indien hij toch wat omhoog komt, kan je hem altijd terug bewerken.
                    - nagelen en verlijmen aan ondergrond : vereist onderparket / ondervloer (osb , houten latten, enz). Best niet nagelen OF verlijmen, maar beiden. Vloer kan helemaal Niet werken. Indien je enkel nagelt, kan hij alsnog omhoog komen.


                    Mvg.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: echte parket leggen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                      ik had ook gelezen bij een echte parketvloer dat er een houtenonderlaag word gelegd in bv 5mm multiplex in stroken vast gezet aan de beton (lijm en vijzen)
                      met tussen de stroken 1a 2mm spatie voor uitzetting en ook 10mm aan de zijkanten.daarop de echte met 2componenten lijm vastzetten .

                      Het een spreekt het ander tegen maar bv merbau plank of azalea kan beter tegen vocht .Dan zegt een ander dat er steeds waar een kelder of kruipruimte
                      onder de chappe is deze moet voorzien worden nadien van een dampscherm !

                      Ik ga deze week toch eens mijn licht opsteken bij een parketiseur hier in de buurt !
                      yep, zo is het bij ons gedaan.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: echte parket leggen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                        Hoi Fabbe, je spreekt over de aankoop van parket met een dikte van 18mm. Stelregel is dat de verhouding tussen de breedte van de plank en de dikte nooit meer mag zijn dan 9. Dit om overdreven werken (schotelen) van de planken te voorkomen. Op voorwaarde dat de houten vloer natuurlijk optimaal is gedroogd!

                        Even met een voorbeeld demonstreren: is je plank 1cm dik en 14cm breed, dan is de verhouding 14, dus groter dan 9, en bijgevolg niet zo gunstig.
                        Is je plank 2 cm, dan is de verhouding natuurlijk 7 hetgeen veel beter is, enz.
                        Ik ken niet jouw breedte, maar 18mm dikte is normaal geen probleem voor schoteling.

                        Planken werken (uitzetten en krimpen) ook steeds in de breedte, en niet zozeer in de lengte. Voorzie in grootte ruimten dus steeds aan alle zijden een uitzetvoeg van plus minus 2cm. In kleinere ruimte (slaapkamer van 4x4m, ed) is 1 cm ruim voldoende. Is ook wat afhankelijk van de dikte van de plint natuurlijk.

                        Kwa legwijzen zijn er vele mogelijkheden :
                        - zwevend gelegd en verlijmen in de voeg laat de vloer enigszins toe om in de breedte te werken. Mits de hogergenoemde voorwaarde van uitzetvoeg, zal hij normaal niet omhoogkomen, maar kan hij toch zijn natuurlijke werking verderzetten. Indien hij toch wat omhoog komt, kan je hem altijd terug bewerken.
                        - nagelen en verlijmen aan ondergrond : vereist onderparket / ondervloer (osb , houten latten, enz). Best niet nagelen OF verlijmen, maar beiden. Vloer kan helemaal Niet werken. Indien je enkel nagelt, kan hij alsnog omhoog komen.


                        Mvg.
                        Bedankt voor deze uiteenzetting...we steken verder ons lichtje op...

                        Comment


                        • #13
                          Re: echte parket leggen...

                          neem gestabiliseerde parket van 2cm, zorg wel dat de toplaag een zestal mm is. kan je direct op de chape lijmen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: echte parket leggen...

                            Niet direkt verwerken; maand of 2 laten liggen in de kamer waar je het parket gaat leggen!!! Hou inderdaad min 8 mm (beter 1 cm aan - hoe langer/breder de kamer...); hout werkt en vooral op vochtige zomerdagen kan dit katostrofaal zijn. Immers het parket zal uitzetten en kan niet weg => zal zich (en dit kan tot enkele cm's gaan) gewoon omhoog tillen.
                            Vraag documentatie ad fabrikant.
                            ? Hoe duurder het parket, hoe interessanter het het aan een vakman over te laten (6% BTW als je woning ouder is dan ??(25?) jr). Hoe ook rekening met de plaatsingsvoorwaarden + garantie (nog een punt om een vakman te overwegen).
                            DVC

                            Comment

                            Working...
                            X