Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogkast probleem(pje)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Droogkast probleem(pje)

    Onze condensatie droogkast Bauknecht TRK 4850 van 1997 vertoont de laatste tijd kuren. Die werd en wordt echt niet veel gebruikt hier en de laatste tijd stellen wij vast dat na een tiental minuten 'drogen' het lampje van de wateropvang en van het pluizenfilter begint te branden.
    Wateropvangbak zou vol zijn en pluizenfilter volledig dicht als die lampjes branden (volgens de handleiding).

    Bij het openen merken wij dat er héél weinig water in het bakje staat en dat het pluizenfilter helemaal niet vuil is.
    In de handleiding staat dat wanneer het lichtje aan is de condensatie stopt.
    Dus dan droogt de machine waarschijnlijk niet verder (?).

    Gezien de leeftijd van het ding was ik al van plan een nieuwe te bestellen en de huidige af te danken maar mijn wederhelft denkt dat het waarschijnlijk slechts een klein probleem is . Ik ga morgen eens het vak waar het pluizenfilter in schuift deftige uitblazen met de compressor en het vak waar het wateropvangbakje zit eens goed uitstomen. Meer kan ik niet bedenken. Aan sensoren en zo raak ik liever niet... tenzij iemand weet of denkt te weten wat het probleem zou kunnen zijn en hoe het (eenvoudig) op te lossen is.

    Dan kan ik nog altijd de boel eens opengooien en een poging doen. Lukt mijn poging niet, en is ze dan volledig om zeep, dan staan we nog maar even ver als nu, en kunnen we nog altijd een nieuwe kopen

  • #2
    Re: Droogkast probleem(pje)

    Heb je de warmtewisselaar al uitgespoeld met water?
    https://www.gebruikershandleiding.co...ing-61474.html (pagina 9/10 bovenaan in het groen of pagina 42 in de handleiding).
    Als daar niet voldoende lucht door kan, dan krijg je waarschijnlijk dezelfde foutmelding.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Droogkast probleem(pje)

      Bij de meeste droogkasten zit boven onder het deksel een borsteltje dat op een band loopt Ivan,
      dat staat in verbinding met de lamellen in je trommel, waarover de weerstand (vochtigheid)
      tussen trommel en kuip gemeten wordt, als dat borsteltje de band niet meer raakt, kan je dat eventueel
      wat verbuigen of vervangen, nogal dikwijls geeft dat een storing.
      Niet zeker dat dat het probleem zal zijn, maar wel iets waar je ook best eens naar kijkt.

      Comment


      • #4
        Re: Droogkast probleem(pje)

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Heb je de warmtewisselaar al uitgespoeld met water?
        https://www.gebruikershandleiding.co...ing-61474.html (pagina 9/10 bovenaan in het groen of pagina 42 in de handleiding).
        Als daar niet voldoende lucht door kan, dan krijg je waarschijnlijk dezelfde foutmelding.
        Dat wordt regelmatig eens gedaan.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bij de meeste droogkasten zit boven onder het deksel een borsteltje dat op een band loopt Ivan,
        dat staat in verbinding met de lamellen in je trommel, waarover de weerstand (vochtigheid)
        tussen trommel en kuip gemeten wordt, als dat borsteltje de band niet meer raakt, kan je dat eventueel
        wat verbuigen of vervangen, nogal dikwijls geeft dat een storing.
        Niet zeker dat dat het probleem zal zijn, maar wel iets waar je ook best eens naar kijkt.
        Ga ik eerstdaags eens proberen. Ik laat via PB wel weten wat het resultaat is van mijn poging tot .

        Bedankt allebeid voor het helpen meedenken .

        Mag een slotje op.

        Comment


        • #5
          Re: Droogkast probleem(pje)

          Onze droogkast (Miele), maar wellicht ook een ander type dan de jouwe, vertoonde in het begin van dit jaar een soortgelijk probleem. Na praktisch elke droogbeurt, en het toestel wordt wel vaak gebruikt, brandde het rode lichtje dat aangeeft dat de pluizenfilter vol zat, hoewel het doorgaans weinig of niets aan pluis bevatte. Dus toch maar de elektricien d'erbij gehaald (zoveel kennen wij er ook niet van) en die vond het probleem achteraan de droogkast (de pluizenfilter zit helemaal vooraan in de deur), waar de afvoerbuis bevestigd is om naar buiten te gaan. Na vele jaren helemaal verstropt geraakt. Even proper gemaakt, en sindsdien geen probleem meer. Nu weet ik zelf waar te gaan zoeken, mocht het weer eens gebeuren. Je moet er enkel maar de droogkast voor naar voren trekken, niet meteen het eenvoudigste (in onze opstelling toch niet), maar toch doenbaar door een niet-vakman als ik.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Droogkast probleem(pje)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Onze droogkast (Miele), maar wellicht ook een ander type dan de jouwe, vertoonde in het begin van dit jaar een soortgelijk probleem. Na praktisch elke droogbeurt, en het toestel wordt wel vaak gebruikt, brandde het rode lichtje dat aangeeft dat de pluizenfilter vol zat, hoewel het doorgaans weinig of niets aan pluis bevatte. Dus toch maar de elektricien d'erbij gehaald (zoveel kennen wij er ook niet van) en die vond het probleem achteraan de droogkast (de pluizenfilter zit helemaal vooraan in de deur), waar de afvoerbuis bevestigd is om naar buiten te gaan. Na vele jaren helemaal verstropt geraakt. Even proper gemaakt, en sindsdien geen probleem meer. Nu weet ik zelf waar te gaan zoeken, mocht het weer eens gebeuren. Je moet er enkel maar de droogkast voor naar voren trekken, niet meteen het eenvoudigste (in onze opstelling toch niet), maar toch doenbaar door een niet-vakman als ik.
            Die van ons is een condensatiedroogkast, dus zonder luchtafvoer naar buiten.
            Het zal dus wel een ander probleem zijn bij ons.
            Ik ga het ding wel eens opengooien eerstdaags, maar ben nu aan het schilderen en behangen bij mijn ouders... tzal dus iets voor volgende week zijn .

            Comment


            • #7
              Re: Droogkast probleem(pje)

              Bij een condenskast zal het hoogstwaarschijnlijk de warmtewisselaar zijn.
              En verder, de rest ook eens goed uitkuisen met de stofzuiger kan nooit kwaad.

              Comment


              • #8
                Re: Droogkast probleem(pje)

                Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden.
                De droogkast is weer als nieuw.
                In de ruimte waar de condensor of warmtewisselaar (of hoe heet dat ding) in schuift zal er heel wat natte proppen van pluizen, deze ruimte eens perfect gereinigd.
                In de ruimte waar de pluizenfilter in schuift was het idem dito, maar dan droge proppen.
                Darmpje van 10 mm aan de fijne stofzuigertuit gekleefd en ook uit deze ruimte alle pluizen groot en klein verwijderd.
                De condensor werd regelmatig afgespoeld en ook de pluizenfilter werd elke keer gereinigd maar nooit gedacht aan de ruimte waarin beide dingen zich bevinden .

                Nu dus alles prima, geen "valse" meldingen meer van water of pluizen.
                Zal wellicht nog een tijdje meekunnen nu, al zal het wellicht na reeds 20 jaar geen bijkomende 20 jaar meer zijn .

                Comment


                • #9
                  Re: Droogkast probleem(pje)

                  Bij een kennis van ons hetzelfde probleem.
                  Ik heb hem dan ook open gemaakt en daar waar het water weggepompt wordt naar het reservoir zit een vlottertje.
                  Ook daar heel wat pluizen te vinden. Volledig gereinigd en probleem opgelost.
                  Als dat vlottertje blijft hangen wil dat zeggen voor het machien dat er water terug komt vanuit de bak. En dus vol zit.
                  Monteur durfde veel geld vragen voor pomp en vlotter huis.
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Droogkast probleem(pje)

                    Als de luchtstroom ergens geblokkeerd is dan is het maar goed dat er een foutmelding komt en dat de verwarmingsweerstanden uitgeschakeld worden, anders is het best mogelijk dat de droogkast (en je woning) in vlammen opgaat.
                    Een vrij groot percentage van de woningbranden is begonnen bij een droogkast, dat is iets waar je zeker rekening mee moet houden, onderhoud van een droogkast is dus heel belangrijk.
                    Nu je weet hoe je het inwendige van de droogkast terug zuiver kan maken is het misschien beter om dat preventief te doen, voor er een foutmelding komt.

                    Bij een klassieke droogkast met verwarmingselementen (zowel met buitenafvoer en condensatiedroogkast) kan de temperatuur veel te hoog oplopen waardoor er brand ontstaat, daarbij komt dan de luchtstroom die het beginnend vuurtje nog aanwakkert...
                    Bij een warmtepomp droogkast kan de temperatuur van de condensor (en daarmee bedoel ik het warmste deel van het koelcircuit, niet de verdamper waartegen het vocht condenseert) nooit zo hoog oplopen dat stofdeeltjes beginnen te gloeien, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere componenten zijn die brand kunnen veroorzaken (koelkasten zijn soms ook oorzaak van woningbranden).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X