Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogkast met of zonder warmtepomp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

    Ik heb het helemaal niet over wasmiddelen maar over het condenswater zelf, condenswater is zuur en zeep is een base, als er zeep achter blijft in je was, dan heb je geen goede wasmachine, maar albijal komt het er op neer dat zeep het zuur zou kunnen oplossen, maar dat is de bedoeling niet denk ik.

    Comment


    • #17
      Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      In het condensatievocht zitten resten van de wasmiddelen, die kunnen inwerken op bepaalde metalen.
      De fabrikanten van zo'n droogkasten zullen daar wel rekening mee houden, maar zoals bij de warmtewisselaar van bijvoorbeeld een wandketel (centrale verwarming) geven ze dan op dat die warmtewisselaar bijvoorbeeld een levensduur heeft van 10 jaar of meer.
      Hoe lang de warmtewisselaars (condensor en verdamper) in een droogkast met warmtepomp zullen meegaan, dat is moeilijk te voorspellen, dat is voor een groot deel afhankelijk van het aantal droogbeurten, en de "schadelijkheid" van de wasmiddelresten ten opzichte van de gebruikte metalen in de condensor en verdamper.
      De kans dat daar inox warmtewisselaars inzitten is eerder klein, de kostprijs is een stuk hoger dan die van de gebruikelijke aluminium of aluminium + koper verdampers.

      Naar het schijnt kleven er ook gemakkelijk wasmiddelresten en stofdeeltjes in de verdamper (dat is de plaats waar het vocht condenseert), van zo'n droogkast waardoor de droogtijd steeds langer wordt, maar het is niet zo gemakkelijk om alle "drab" goed van tussen die verdamperlamellen uit te krijgen.
      Ik kan nu eventjes niet meer volgen. Onze droogkast heeft ook zo'n 'lade' onderaan, met verdamperlamellen, die ik nu en dan eens uitspoel tussen de lamellen.
      Hebben wij dan een droogkast met warmtepomp... nee toch dacht ik ????
      Of wordt in deze reactie niet meer gesproken over een droogkast met warmtepomp ?
      Of wordt het wat te ingewikkeld voor mijn verouderde grijze massa ?

      Comment


      • #18
        Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Ik kan nu eventjes niet meer volgen. Onze droogkast heeft ook zo'n 'lade' onderaan, met verdamperlamellen, die ik nu en dan eens uitspoel tussen de lamellen.
        Hebben wij dan een droogkast met warmtepomp... nee toch dacht ik ????
        Of wordt in deze reactie niet meer gesproken over een droogkast met warmtepomp ?
        Of wordt het wat te ingewikkeld voor mijn verouderde grijze massa ?
        In het model zonder condensatie wordt de warme lucht, samen met het vocht en een deel van de pluisjes via de afvoerslang naar buiten geblazen. Er moet continu stroom geleverd worden voor de productie van nieuwe warme lucht.
        In het model met condensatie wordt het water opgevangen in een reservoir, maar de warme lucht blaast nog steeds naar buiten.
        In het model met condensatie en warmtepomp wordt het water opgevangen in een reservoir en de warme lucht wordt door de warmtepomp gerecupereerd. Daardoor moet er niet steeds nieuwe warme lucht worden geproduceerd, en spaar je stroom uit.

        Comment


        • #19
          Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          In het model zonder condensatie wordt de warme lucht, samen met het vocht en een deel van de pluisjes via de afvoerslang naar buiten geblazen. Er moet continu stroom geleverd worden voor de productie van nieuwe warme lucht.
          In het model met condensatie wordt het water opgevangen in een reservoir, maar de warme lucht blaast nog steeds naar buiten.
          In het model met condensatie en warmtepomp wordt het water opgevangen in een reservoir en de warme lucht wordt door de warmtepomp gerecupereerd. Daardoor moet er niet steeds nieuwe warme lucht worden geproduceerd, en spaar je stroom uit.
          Is het niet zo dat modellen met condensatie gebruikt worden daar waar geen afvoer naar buiten kan worden voorzien ?
          Wat ik mij wel afvraag is, waar al die pluisjes dan naartoe gaan ? Komen die dan ook samen met het water in die bak onderaan ? Ik zie ook dat sommige modellen het condensatievocht rechtstreeks kunnen afvoeren naar een waterafvoerleiding. Dit lijkt mij een comfortabeler oplossing, gezien je die bak dan niet voortdurend moet ledigen. Of zie ik dit hier verkeerd?
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

            Dan hebben wij er eentje met condensatie maar zonder warmtepomp, zo zal het zijn.
            Rond de lamellen van de condensor hangen wel wat (natte) pluizen, het zijn deze die ik nu en dan eens wegspuit met de tuinslang.
            Maar het overgrote deel van de (droge) pluizen hangt in het pluizenfilter.
            Pluizenfilter en bak waar water wordt opgevangen wordt bij iedere droogbeurt geledigd, moet soms eens tijdens de droogbeurt ook, maar niet altijd.
            Condensatiefilter wordt een paar keer per jaar gereinigd. Maar onze droogkast draait wellicht nog geen 20 beurten per jaar... sedert de kinderen uit huis zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

              Elektriciteit is hier goedkoper na 21u00, dus als we goedkoop willen wassen en drogen dan moet dit 's avonds.
              Afgerond een uur om te wassen en een uur om te drogen ... dus om 23u00 alles klaar, nog aanvaardbaar.
              Met een warmtepomp komt daar bijna een uur bij omdat drogen veel langer duurt ... dan is het al middernacht voor je iets uit de droogkast kan halen.
              Allemaal goed als je tijd genoeg hebt, niet weg moet of niet wil gaan slapen.
              Hier zal nooit een wasmachine droogkast draaien als we niet alert in de buurt zijn.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Ik zie ook dat sommige modellen het condensatievocht rechtstreeks kunnen afvoeren naar een waterafvoerleiding. Dit lijkt mij een comfortabeler oplossing, gezien je die bak dan niet voortdurend moet ledigen. Of zie ik dit hier verkeerd?
                Dat zie je inderdaad correct.
                Is als met mobiele airco's ... meestal met waterreservoir dat je steeds moet ledigen, maar niet plezant als je dat vaak moet doen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Dan hebben wij er eentje met condensatie maar zonder warmtepomp, zo zal het zijn.
                  Rond de lamellen van de condensor hangen wel wat (natte) pluizen, het zijn deze die ik nu en dan eens wegspuit met de tuinslang.
                  Maar het overgrote deel van de (droge) pluizen hangt in het pluizenfilter.
                  Pluizenfilter en bak waar water wordt opgevangen wordt bij iedere droogbeurt geledigd, moet soms eens tijdens de droogbeurt ook, maar niet altijd.
                  Condensatiefilter wordt een paar keer per jaar gereinigd. Maar onze droogkast draait wellicht nog geen 20 beurten per jaar... sedert de kinderen uit huis zijn.
                  De condensor van een gewone condensatiedroogkast kan je verwijderen om die te reinigen.
                  Bij een condensatiedroogkast met warmtepomp is het de verdamper van de koelinstallatie waar het vocht van het natte wasgoed tegen condenseert.
                  Die verdamper kan je niet demonteren zonder eerst alle koelmiddel uit de installatie te halen (het koelmiddel mag alleen volgens de correcte methode verwijderd worden, het mag niet in het milieu komen omdat het een heel sterk broeikasgas is).
                  De condensor van de koelinstallatie zit achter de verdamper, de warmte die daar afgegeven wordt is de warmte die het vocht in je wasgoed laat verdampen.
                  De vochtige lucht wordt dan weer langs de verdamper van die koelinstallatie geblazen waar het vocht uit die lucht tegen het koude oppervlak condenseert (dat vocht wordt dan afgevoerd).

                  Doordat er in een gewone condensatiedroogkast ook wordt gesproken over een condensor is er dus wat verwarring voor iemand die niet weet hoe zo'n systeem werkt.
                  Bij een droogkast met warmtepomp is het dus de verdamper van de warmtepomp waartegen het vocht condenseert (het koude deel van de koelinstallatie, net zoals er vocht condenseert tegen de achterwand van een koelkast bijvoorbeeld).
                  Die verdamper is dus ook een condensor, het is maar langs welke kant je die bekijkt (koeling of de lucht in de droogkast).

                  Omdat je die er niet zomaar kan uithalen is het veel moeilijker om die te reinigen, en daar zitten de grootste problemen bij zo'n droogkast met warmtepomp.
                  Ik had even gezocht op "droogkast met warmtepomp" en "problemen", en had meteen een heleboel reacties gevonden van gebruikers die merken dat zo'n droogkast geleidelijk minder goed begint te werken (het duurt dan steeds langer om de was te drogen).
                  Dat kan ook op andere problemen wijzen (een tekort aan koelmiddel bijvoorbeeld), maar meestal is het toch de verdamper van de warmtepomp die gedeeltelijk dicht zit door de smurrie (water + stofdeeltjes + resten van wasmiddel).
                  Misschien hebben ze dat probleem beter onder controle bij de duurdere merken, of hebben die zelfs een oplossing waardoor dat probleem helemaal niet voorkomt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                    Als ik dit hier allemaal lees zal voor het beperkt gebruik dat de droogkast bij mij zal moeten dienen, het er allicht eentje met condensatie zal worden, maar zonder warmtepomp. Het meerverbruik zal gezien de lage gebruiksfrequentie toch niet opwegen tegen de nadelen van de warmtepomp. Langere draaitijden en mogelijks meer en delicater onderhoud.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                      Beetje offtopic:

                      Hoe komt het dan dat bepaalde wasmachines gewoon opgegeten worden van binnen uit?
                      Er moet toch iets in somige moderne wasmiddelen zitten dat niet goed is.
                      Onze vorige Miele had een zeepbakje bovenaan en na 36 jaar was de plastiekrand van het bakje al behoorlijk opgevreten van het waspoeder.

                      Los van deze ook een discussie gehad met vrouwlief Ze had nieuw wasverzachter gekocht. Rook best wel lekker maar toen ze het bedgoed ermee behandeld had werd ik kotsmisselijk van de reuk toen ik in mijn bed kroop. In allerijl dan maar ander beddegoed op gelegd en probleem was opgelost.
                      Ze wou me niet geloven en gebruikte nog een paar keer dat merk en ik werd er telkens echt ziek van.
                      Finaal dan maar terug naar vertouwd merk van vroeger en probleem was weg.

                      Moraal van het verhaal is dat ik toch vermoed dat in somige moderne wasmiddelen en verzachters toch wel behoorlijk vieze chemische bucht moet zitten.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                        Er wordt hier behoorlijk gefantaseerd over die verdamper. De verdamper is niet gebouwd zoals bijvoorbeeld een autoradiator. Daar zitten de koelvinnen vast tussen de buisjes en je kan dat niet uit mekaar halen.
                        In een droogkast met warmtepomp zitten de koelbuisjes op een vlakke aluminium plaat gemonteerd. De koelvinnen zijn ook op een vlakke plaat gemonteerd en worden door middel van een soort bladveer tegen die gekoelde plaat gedrukt. De koelbuisjes zelf komen niet in contact met de vochtige lucht of de pluisjes. Je trekt de koelribben eruit om te reinigen, maar de plaat met de koelbuisjes blijft zitten. De koelbuisjes kan je niet eens zien zitten. Ik vraag me dan ook af waarom die verdamper van een droger met warmtepomp dicht komt te zitten door smurrie ? Je moet die koelribben van de verdamper evenveel reinigen als bij een gewone condensatie droogkast. Het model met ingebouwde kabouter die dat werkje voor je doet, is nog niet in productie.

                        Maar 't is een gangbaar fenomeen. De handleiding niet lezen en dan komen klagen dat het niet goed werkt.

                        Zo reed mijn echtgenote eens mee met de auto van haar coiffeuse. Buitentemperatuur was 30° en in de auto was het ijskoud. Toen mijn echtgenote daarover een opmerking maakte, antwoordde haar coiffeuse
                        "Ik weet niet hoe dat komt, want de airco staat maar op lauw". Inderdaad, de display toonde "LOW". Dit betekent dat je geen temperatuur instelt tussen 16 en 30°, maar dat je de airco de ganse tijd op vol vermogen laat koelen. Dat je de temperatuur op bijvoorbeeld 22° kan instellen, had ze na 2 jaar nog niet ontdekt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Beetje offtopic:

                          Hoe komt het dan dat bepaalde wasmachines gewoon opgegeten worden van binnen uit?
                          Er moet toch iets in somige moderne wasmiddelen zitten dat niet goed is.
                          Onze vorige Miele had een zeepbakje bovenaan en na 36 jaar was de plastiekrand van het bakje al behoorlijk opgevreten van het waspoeder.
                          Ik ken iemand die altijd Calgon gebruikte om kalkvorming in de wasmachine tegen te gaan.
                          Maar nadat hij een paar keer een verwarmingselement had moeten laten vervangen, is hij toch maar gestopt met die Calgon.
                          De technieker had het verwarmingselement laten zien, het was duidelijk ingevreten door een of andere chemische reactie.
                          Volgens die technieker kwam dat meer voor bij mensen die Calgon gebruikten, daarom raadde hij af om dat spul nog te gebruiken.
                          Sindsdien is er daar ook geen enkel verwarmingselement meer stuk gegaan...

                          Ze mogen er van mij zoveel reclame voor maken als ze willen, ik zal het nooit kopen.
                          Ik heb nog nooit een defect verwarmingselement gehad in de wasmachines die ik tot nu toe heb gehad, en bij geen enkele wasmachine zaten er leidingen dicht door kalkvorming.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                            Hey juppekes

                            Ik heb onlangs een droogkast gekocht van het merk Beko 8kg

                            Het is zo'n condensdroogkast met warmtepomp en heeft een A+++ label

                            Bij ons draait da ding heeeeel veeeel, we zijn met zes, en er wordt geen was buiten gehangen.

                            Het eerste wat mij opviel is dat er idd geen warmte uit het toestel aan de omgeving verloren gaat, nu blijft het mooi fris in het washok.

                            Hij draait wel iets langer maar veel scheelt het niet, vroeger ongeveer 2.5u en nu ongeveer 3u voor dezelfde hoeveelheid was.
                            Bootjes

                            Comment


                            • #29
                              Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                              Het is zo'n condensdroogkast met warmtepomp en heeft een A+++ label
                              .../...
                              Hij draait wel iets langer maar veel scheelt het niet, vroeger ongeveer 2.5u en nu ongeveer 3u voor dezelfde hoeveelheid was.
                              Wat? Ongeveer 2,5 uur om te drogen en nu 3 uur?
                              Amaai mijne frak ... hier draait de droogkast gemiddeld 30 minuten en uitzonderlijk eens 45 minuten.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Droogkast met of zonder warmtepomp?

                                @VerSeg: dat komt ervan als je enkel een stringtanga draagt (grapje)

                                Hier ook ongeveer een klein uurtje met een oud model Miele met buitenafvoer.
                                De draaitijd van je droogkast is ook zeer sterk afhankelijk van het toerental bij zwieren van je wasmachiene.
                                De onze is een zeer snelle (1800 rpm dacht ik) maar je moet dat niet doen met kreukgevoelige zaken of er komen enkel geplooide vodden uit

                                Maar als ik even slordig reken....

                                Hier 1 uur aan 3Kw uur = 3Kwh
                                Bij jou 3 uur aan 1Kwh = 3Kwh

                                Ik weet dat het kort door de bocht is, maar waar zit de winst?
                                Bij ons gaat veel warmte naar buiten verloren. Maar bij warmtepomp wordt de warmte ook "vernietigd" tijdens het condenseren.

                                Ik vermoed dat je moet rekenen na de komma om het voordeel te kunnen aantonen. + toestel kost meer, is iets complexer, sneller stuk en zo..
                                Brengt dat wel allemaal iets op dan nog?

                                Comment

                                Working...
                                X