Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draairichting electromotor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • draairichting electromotor.

    Ik ben een beetje een leek aangaande electriciteit....een lampje laten branden gaat nog net.
    Ik heb een electromotor op 220V ( geen driefasige motor) ....en van deze motor had ik graag de draairichting willen wijzigen.
    Hieronder een schema van de aansluitpunten die zich op de motor bevinden zoals de motor nu werkt. Is het mogelijk om de draairichting van de motor te wijzigen en zoja wat moet ik aan dit schema wijzigen?



    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: draairichting electromotor.

    U V W zijn normaal de klemaanduidingen van een 3 faze motor , maar hier gaan er 4 draden naar de motor ? Graag wat meer info . is het een 3 fasemotor op enkelfasig net . eventueel eens een foto van de aansluiting.

    Comment


    • #3
      Re: draairichting electromotor.

      Hier nog wat meer info.




      De aansluitingen zijn nu gemaakt zoals op het eerste schema te zien is......op deze wijze werkt de motor perfect. Enkel de draairichting zou voor mijn toepassing averechts moeten zijn.
      Het heeft geen zin om een afbeelding up te loaden van de aansluitingen omdat er niet meer te zien is dan op de eerste afbeelding. De draden ( lichtgroen, zwart, rood en grijs) die de motor in lopen kan ik niet verder volgen. De motor werkt nu gewoon op het lichtnet via een stekker. Meer info heb ik niet.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 24 september 2011, 19:38.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: draairichting electromotor.

        Hey juppekes

        Gewoon aan de motor twee fasen omwisselen zou toch moeten lukken
        Bootjes

        Comment


        • #5
          Re: draairichting electromotor.

          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
          Hey juppekes

          Gewoon aan de motor twee fasen omwisselen zou toch moeten lukken
          Bij een driefasige motor geen probleem...zover was ik ook al. Maar dit is geen driefasige motor.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: draairichting electromotor.

            Volgens mij ( maar ben nu al een jaar op pensioen ) is dit een 2fazige motor op 220v met een startcondesator.
            Gewoon aan de motor twee fasen omwisselen zou toch moeten lukken
            dat zal niks oplossen
            want w2 en u2 omwisselen gaat al niks doen. ( ligt een brug op )
            idem met u1 en v1

            Als .... maar met een grote Als.. maar ik geloof er niet direct in ( want als het ne motor is met startcondensator ( daarom gaat die 4de draad w1 tesamen met die v2 rechtreeks naar de motor ) dan gaat dat nooit lukken en start uwe motor niet.
            ik zou ALS HET MOET de rode en de grijze draad verwisselen, ( dus de zwarte die op V1 ligt op v2 zetten en omgedraait, en dat zou ik 2 sec. proberen, dan is je condenser omgepoolt en start hij misschien in de andere richting, alle andere wisselingen van draad gaat niks geven ( of zekering eruit, of rook uit uwe motor ) dus eens 2 sec. proberen of de motor anders anslaat, en zoniet direct uit, want als de condesator als " starter " is gebruikt, schakelt de motor met een " vliegcontact " ( is een contact dat opengaat als de motor genoeg toeren heeft) de condensator uit. en heeft hij 1 enkele draairichting. Hopelijk tevreden met mijnen uitleg

            Comment


            • #7
              Re: draairichting electromotor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              Volgens mij ( maar ben nu al een jaar op pensioen ) is dit een 2fazige motor op 220v met een startcondesator.

              dat zal niks oplossen
              want w2 en u2 omwisselen gaat al niks doen. ( ligt een brug op )
              idem met u1 en v1

              Als .... maar met een grote Als.. maar ik geloof er niet direct in ( want als het ne motor is met startcondensator ( daarom gaat die 4de draad w1 tesamen met die v2 rechtreeks naar de motor ) dan gaat dat nooit lukken en start uwe motor niet.
              ik zou ALS HET MOET de rode en de grijze draad verwisselen, ( dus de zwarte die op V1 ligt op v2 zetten en omgedraait, en dat zou ik 2 sec. proberen, dan is je condenser omgepoolt en start hij misschien in de andere richting, alle andere wisselingen van draad gaat niks geven ( of zekering eruit, of rook uit uwe motor ) dus eens 2 sec. proberen of de motor anders anslaat, en zoniet direct uit, want als de condesator als " starter " is gebruikt, schakelt de motor met een " vliegcontact " ( is een contact dat opengaat als de motor genoeg toeren heeft) de condensator uit. en heeft hij 1 enkele draairichting. Hopelijk tevreden met mijnen uitleg
              Bwa...ik probeer het morgen eens. Voor datgene waar ik hem voor wil gebruiken moet hij gewoon andersom kunnen draaien.
              Bedankt voor je uitleg en hulp.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 25 september 2011, 11:30.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: draairichting electromotor.

                Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                Volgens mij ( maar ben nu al een jaar op pensioen ) is dit een 2fazige motor op 220v met een startcondesator.

                dat zal niks oplossen
                want w2 en u2 omwisselen gaat al niks doen. ( ligt een brug op )
                idem met u1 en v1

                Als .... maar met een grote Als.. maar ik geloof er niet direct in ( want als het ne motor is met startcondensator ( daarom gaat die 4de draad w1 tesamen met die v2 rechtreeks naar de motor ) dan gaat dat nooit lukken en start uwe motor niet.
                ik zou ALS HET MOET de rode en de grijze draad verwisselen, ( dus de zwarte die op V1 ligt op v2 zetten en omgedraait, en dat zou ik 2 sec. proberen, dan is je condenser omgepoolt en start hij misschien in de andere richting, alle andere wisselingen van draad gaat niks geven ( of zekering eruit, of rook uit uwe motor ) dus eens 2 sec. proberen of de motor anders anslaat, en zoniet direct uit, want als de condesator als " starter " is gebruikt, schakelt de motor met een " vliegcontact " ( is een contact dat opengaat als de motor genoeg toeren heeft) de condensator uit. en heeft hij 1 enkele draairichting. Hopelijk tevreden met mijnen uitleg
                't Is voor mij ook al wat jaren geleden, toch een poging. Volgens mij is dit een enkelfasige motor met een startwikkeling die (fase) verschoven wordt met behulp van een condensator. Rode met grijze draad wisselen zodat de hulpwikkeling andersom magnetisch wordt en daardoor de motor andersom laat draaien.
                Je kan de motor ook andersom monteren.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • #9
                  Re: draairichting electromotor.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  't Is voor mij ook al wat jaren geleden, toch een poging. Volgens mij is dit een enkelfasige motor met een startwikkeling die (fase) verschoven wordt met behulp van een condensator. Rode met grijze draad wisselen zodat de hulpwikkeling andersom magnetisch wordt en daardoor de motor andersom laat draaien.
                  Je kan de motor ook andersom monteren.
                  Een tweede suggestie om de rode en grijze te wisselen. Dat probeer ik morgen zeker.
                  De motor omgekeerd monteren dat gaat niet lukken vrees ik ...wegens te weinig ruimte in het toestel waarin hij moet komen. Bedankt voor de hulp weerom
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: draairichting electromotor.

                    Het is een enkelfasige motor met een hoofdwikkeling en een startwikkeling.
                    De startwikkeling staat in serie met de condensator om voor een draaiveld te zorgen zodat de motor kan starten (de condensator zorgt voor een faseverschuiving).

                    De hoofdwikkeling heeft de laagste weerstand, daar gaat dus de grootste stroom door.
                    Die wikkeling moet rechtstreeks spanning krijgen.

                    De hulpwikkeling, waar de condensator mee in serie staat, die moet je omdraaien ten opzichte van de hoofdwikkeling.

                    Zonder de weerstand van de wikkelingen te kennen is het voor mij onmogelijk om te zeggen welke draden voor de hoofd of hulpwikkelingen dienen, daarom kan ik van hieruit de juiste oplossing voor dat probleem niet geven.
                    Je zal dus de weerstand van de wikkelingen moeten meten.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: draairichting electromotor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Het is een enkelfasige motor met een hoofdwikkeling en een startwikkeling.
                      De startwikkeling staat in serie met de condensator om voor een draaiveld te zorgen zodat de motor kan starten (de condensator zorgt voor een faseverschuiving).

                      De hoofdwikkeling heeft de laagste weerstand, daar gaat dus de grootste stroom door.
                      Die wikkeling moet rechtstreeks spanning krijgen.

                      De hulpwikkeling, waar de condensator mee in serie staat, die moet je omdraaien ten opzichte van de hoofdwikkeling.

                      Zonder de weerstand van de wikkelingen te kennen is het voor mij onmogelijk om te zeggen welke draden voor de hoofd of hulpwikkelingen dienen, daarom kan ik van hieruit de juiste oplossing voor dat probleem niet geven.
                      Je zal dus de weerstand van de wikkelingen moeten meten.
                      Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste kleuren heb doorgegeven. Zou het niet beter zijn te zoeken tussen welke klemmen de wikkelingen zitten? De condensator staat normaal gezien in serie met de startwikkeling en het is dié wikkeling waarvan we de draden moeten wisselen. Niet?
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: draairichting electromotor.

                        Meten is weten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: draairichting electromotor.

                          Heb net geprobeerd om de rode en de grijze draad eens om te wisselen. De motor start uit zichzelf en draait in de richting die ik wou ...maar aan een veel lager toerental dan normaal.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 25 september 2011, 11:31.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: draairichting electromotor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Meten is weten.
                            Klopt, maar dan moet je ook weten wat en hoe er moet gemeten worden.
                            Met een vouwmeter zal het niet lukken!
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: draairichting electromotor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Heb net geprobeerd om de rode en de grijze draad eens om te wisselen. De motor start uit zichzelf en draait in de richting die ik wou ...maar aan een veel lager toerental dan normaal.
                              Heb je een ohm-meter? Zo ja, alle draden, behalve die naar het inwendige gaan en bruggen en condensator losmaken. Dan testen tussen welke van die gekleurde draden de wikkelingen zitten. Met een compleet schema moet het te doen zijn. Het zou wel eens een 3-fasige motor kunnen zijn die aangesloten is als 2-fasige en dan is één van de 3 wikkelingen gebruikt als startwikkeling. Zie hier hoe dat wordt gedaan.http://docweb.khk.be/IIBT_Elektrotec...mSteinmetz.gif

                              De wikkeling(en) waarover de condensator in parallel staat omkeren (draden wisselen)

                              En nu ga ik even verdwijnen tot vanavond. Succes.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X