Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere eiken balk lichter maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere eiken balk lichter maken

    We willen onze living een beetje lichter maken en denken eraan om de donkere eiken balken tegen ons plafond te verven. Maar ik hoor links en rechts dat je er een product kunt opzetten dat een niet afdekkende verf is, maar die een witte schijn erop legt. Een soort doorschijnende film.
    Heeft iemand daar ervaring mee ?

  • #2
    Re: Donkere eiken balk lichter maken

    Zijn je balken nu gebeitst, of geverfd met donkere verf? Als je er iets anders wil opzetten, zal je denk ik sowieso de bestaande verflaag moeten verwijderen.
    Als je dan toch de verf verwijdert kan je evengoed een millimeter verder schuren tot op het blanke hout, en dan een kleurloze beits of vernis eropzetten...

    Comment


    • #3
      Re: Donkere eiken balk lichter maken

      Haha.... dit heb ik pas gedaan in mijn huis...
      Hoe zien de balken eruit? Zijn ze nog donker geverfd? donker bruin? Ik had eiken balken die op zich donker waren door de tand des tijds... en ene die ik zelf ben gaan uitbreken ergens en die was donker gebeitst... zoals men dat vroeger deed. Ik heb ze bij de nieuwbouw van ons huis goed behandeld en ene afgeschuurd met een slijpschijfje met daarop een schuurpapier waar men staal mee afschuurt. Daarna behandeld tegen de houtworm (balken zijn 300jaar oud) Nu heb ik ze pas met kalkwas van "Ciranova" behandeld.... prachtig resultaat... als je wil stuur ik wel een paar foto's ervan. Ze hebben nu een witte waas, waar men de eik nog doorziet.

      Tim W.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: Donkere eiken balk lichter maken

        Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
        Haha.... dit heb ik pas gedaan in mijn huis...
        Hoe zien de balken eruit? Zijn ze nog donker geverfd? donker bruin? Ik had eiken balken die op zich donker waren door de tand des tijds... en ene die ik zelf ben gaan uitbreken ergens en die was donker gebeitst... zoals men dat vroeger deed. Ik heb ze bij de nieuwbouw van ons huis goed behandeld en ene afgeschuurd met een slijpschijfje met daarop een schuurpapier waar men staal mee afschuurt. Daarna behandeld tegen de houtworm (balken zijn 300jaar oud) Nu heb ik ze pas met kalkwas van "Ciranova" behandeld.... prachtig resultaat... als je wil stuur ik wel een paar foto's ervan. Ze hebben nu een witte waas, waar men de eik nog doorziet.

        Tim W.
        Als je wil, mag je me enkele foto's doorsturen.
        info[at]ticor.be
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Donkere eiken balk lichter maken

          er is inderdaad een goedje, wat eruit ziet als melk en ook zo dun is.
          ben alleen de naam effe kwijt, maar heb het zelf meerdere keren daarvoor gebruikt.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Donkere eiken balk lichter maken

            Wil dat ook wel weten met wat je dat doet, moet hier nog een rekje doen .
            Rekje moet in kleur komen waar hout doorkomt.

            Comment


            • #7
              Re: Donkere eiken balk lichter maken

              Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
              Haha.... dit heb ik pas gedaan in mijn huis...
              Hoe zien de balken eruit? Zijn ze nog donker geverfd? donker bruin? Ik had eiken balken die op zich donker waren door de tand des tijds... en ene die ik zelf ben gaan uitbreken ergens en die was donker gebeitst... zoals men dat vroeger deed. Ik heb ze bij de nieuwbouw van ons huis goed behandeld en ene afgeschuurd met een slijpschijfje met daarop een schuurpapier waar men staal mee afschuurt. Daarna behandeld tegen de houtworm (balken zijn 300jaar oud) Nu heb ik ze pas met kalkwas van "Ciranova" behandeld.... prachtig resultaat... als je wil stuur ik wel een paar foto's ervan. Ze hebben nu een witte waas, waar men de eik nog doorziet.

              Tim W.
              Hey

              wij zijn er ook aan begonnen, de plafond is geschuurd maar we weten nog niet wat erop te plaatsen. Kan ik eens een foto zien van U plafond met die kalkwas?

              groeten

              Comment


              • #8
                Re: Donkere eiken balk lichter maken

                Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                We willen onze living een beetje lichter maken en denken eraan om de donkere eiken balken tegen ons plafond te verven. Maar ik hoor links en rechts dat je er een product kunt opzetten dat een niet afdekkende verf is, maar die een witte schijn erop legt. Een soort doorschijnende film.
                Heeft iemand daar ervaring mee ?
                gebruik,

                DE VOS *ONTWERINGSWATER*.
                het stinkt ietwat naar rotte appels maar het eik is weer mooi blank van kleur.
                .....Dyslexie.......

                Comment


                • #9
                  Re: Donkere eiken balk lichter maken

                  Oorspronkelijk geplaatst door xiii Bekijk bericht
                  gebruik,

                  DE VOS *ONTWERINGSWATER*.
                  het stinkt ietwat naar rotte appels maar het eik is weer mooi blank van kleur.
                  Ontweringswater werkt alleen op "bloot" hout. Eerst volledig "decaperen" dus. Mooi werkje als je daar geen ervaring mee het Afbijtproducten van de DHZ zaken zijn dan nog minder bijtend.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Donkere eiken balk lichter maken

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Ontweringswater werkt alleen op "bloot" hout. Eerst volledig "decaperen" dus. Mooi werkje als je daar geen ervaring mee het Afbijtproducten van de DHZ zaken zijn dan nog minder bijtend.
                    zelf maken voor enkele €,
                    1. bijtende soda van de appoteker
                    2. ontstopper
                    3. behanglijm.
                    voor 5a6 liter kostprijs geen 10€
                    begin met twee koffietassen soda op te lossen in warm water, gebruik dat dan om uw behanglijm in op te lossen en voeg enkele flinke scheuten destop toe.
                    ziezo het papje is klaar, gebruik wel stevige handschoenen en een veiligheidsbril.
                    .....Dyslexie.......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Donkere eiken balk lichter maken

                      Oorspronkelijk geplaatst door xiii Bekijk bericht
                      zelf maken voor enkele €,
                      1. bijtende soda van de appoteker
                      2. ontstopper
                      3. behanglijm.
                      voor 5a6 liter kostprijs geen 10€
                      begin met twee koffietassen soda op te lossen in warm water, gebruik dat dan om uw behanglijm in op te lossen en voeg enkele flinke scheuten destop toe.
                      ziezo het papje is klaar, gebruik wel stevige handschoenen en een veiligheidsbril.
                      En vooral goed opletten in combinatie met andere producten! Ik weet bijvoorbeeld dat je dergelijke producten best niet in een WC giet waar je javel hebt ingegoten... BOEM!!

                      Ikzelf gebruik meestal VISTA LAKWEG
                      Da's een gelachtig product dat perfect doet waar het voor is gemaakt.
                      Je kan het residu ook wegwassen met een lauw sopje, en het product is lief voor het milieu. Meestal kan je dat niet zeggen van "afbijtmiddelen".


                      Last edited by dréten; 26 november 2011, 12:43.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Donkere eiken balk lichter maken

                        H2O2 toch e om te bleken, wel opletten voor je lichaam want het goedje fret zo door je vel en is zeer pijnlijk + je trekt zo wit als sneeuw. Kan je krijgen in de betere "verffabriek" in bidons van 5 liter aan spotprijsje.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Donkere eiken balk lichter maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          H2O2 toch e om te bleken, wel opletten voor je lichaam want het goedje fret zo door je vel en is zeer pijnlijk + je trekt zo wit als sneeuw. Kan je krijgen in de betere "verffabriek" in bidons van 5 liter aan spotprijsje.
                          Zal alléén goed lukken als de poriën goed vrij zijn.
                          Anders maak je er met je waterstofperoxide een grandioze ramp van, let op mijn woorden.
                          Dus eerst afbijten de handel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Donkere eiken balk lichter maken

                            In plaats van me zorgen te maken hoe ? en met wat ?, heb ik gewoon ..... mijn schouw volledig afgebroken, balk en metserij, weg ermee.
                            Ik heb deze dan vervangen door een gasinbouwkachel en daarrond een moderne schouwmantel. Iets gans anders.
                            Tegen mijn plafond laat ik voorlopig de balken bruin vooraleer ik ze misschien ooit ga verven.

                            Comment

                            Working...
                            X