Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Als je zelf bij Auto5 banden zou laten plaatsen, zou je ook niet tevreden zijn met een ongevraagde analise
    Ik weet niet hoe het bij uw garage zit, maar alvast bij BMW wordt bij elk bezoek de sleutel ingelezen met al redelijk wat info.

    Bij elk onderhoud, ook al vraag je maar een oliewissel, wordt de computer uitgelezen.
    Mocht men banden laten wisselen en ze zien daarbij dat er iets scheelt aan ophanging of remmen, dan gaan ze dat ook melden.
    Misschien heb ik daar een andere visie op, maar ik zou het eerder straf vinden mocht men mij niet op mogelijke gebreken wijzen.

    Eventuele bemerkingen stonden gewoon op de factuur en werden aangekaart bij ophalen van de wagen.
    Bijkomende kleine zaken, daar belden ze voor om te vragen of ze het mochten doen.

    Wat het tekenen van een document betreft ... als de wet dit ooit verplicht, dan zullen we dat wel overal moeten doen.
    Er zijn ook landen waar er geen technische keuring bestaat, maar waar de garage die verantwoordelijkheid krijgt.

    Probleem bij dit soort zaken is dat men moeilijk weet waar de limiet ligt welk eenieder kan aanvaarden.
    De ene wil het weten, de andere niet. [emoji57]

    Persoonlijk heb ik het moeilijker met al die zogenaamde Fransen die elk jaar tien keer komen bellen om te melden dat ons dak dringend moet behandeld worden tegen mos of dat het gaat lekken of invallen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik weet niet hoe het bij uw garage zit, maar alvast bij BMW wordt bij elk bezoek de sleutel ingelezen met al redelijk wat info.

      Bij elk onderhoud, ook al vraag je maar een oliewissel, wordt de computer uitgelezen.
      Computer wordt hier ook telkens uitgelezen hoor Freddy enige verschil bij Mercedes moest ik daar 25€ voor betalen, bij Subaru is dat gratis net als het
      uitlezen en eventueel wijzigen van de bandensensors.
      Wat bedoel je met sleutel inlezen, ik heb geen sleutel.

      En terug Auto5, ik kan mij moeilijk inbeelden dat die mannen kunnen inloggen bij alle merken om firmware of gelijk wat aan te passen.

      Comment


      • #48
        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Computer wordt hier ook telkens uitgelezen hoor Freddy enige verschil bij Mercedes moest ik daar 25€ voor betalen, bij Subaru is dat gratis net als het
        uitlezen en eventueel wijzigen van de bandensensors.
        Wat bedoel je met sleutel inlezen, ik heb geen sleutel.

        En terug Auto5, ik kan mij moeilijk inbeelden dat die mannen kunnen inloggen bij alle merken om firmware of gelijk wat aan te passen.
        Om op Auto 5 terug te komen ... die extra vermeldingen dat ze informatief en vrijblijvend maken na een bepaalde analyse, daar rekenen ze toch ook niets voor aan?
        Wat de sleutel betreft, dat is mogelijks bij u ook een verstopte sleutel in de afstandsbediening welke men enkel nodig zou hebben in geval dat de afstandsbediening niet meer werkt?
        Bij de BMW moesten we die ook niet effectief gebruiken om te rijden, die moest gewoon in de wagen aanwezig zijn maar registreert draadloos toch gegevens over de wagen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #49
          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Om op Auto 5 terug te komen ... die extra vermeldingen dat ze informatief en vrijblijvend maken na een bepaalde analyse, daar rekenen ze toch ook niets voor aan?
          Een goede analyse bestaat meestal uit meten is weten Freddy en enkel aan de hand van bepaalde
          toleranties kan je een formulier opstellen.
          Enige mensen die dat het beste kunnen weten zijn deze die voor een bepaald merk opgeleid zijn.
          Dat er bij auto5 vakmannen zitten die dat over alle merken heen kunnen bepalen en dat die daarvoor
          het gepaste materiaal voor in huis hebben betwijfel ik ten zeerste, en als ze die mensen al in dienst
          zouden hebben zitten deze daar zeker niet op hun plaats.
          Veel merkgarages hebben trouwens de uitrusting niet om bv. de speling op draagarmen en ophanging
          te controleren zoals ze dat in de keuring kunnen, het heeft trouwens zijn redenen dat na bepaalde herstellingen
          na een zwaar ongeval die auto eerst moet gekeurd worden alvorens die terug de weg op mag.
          Ik heb trouwens iemand geweten die bij auto5 de raad kreeg om de remschoenen van de achterste
          trommelremmen te laten vervangen, terwijl die trommels er nooit af geweest waren.
          Hun maatstaf was de hoogte dat je de handrem kon optrekken, ik heb nadien trouwens zelf een van
          de remtrommels afgenomen om eens te zien hoe erg dat nu eigenlijk wel was, kon er zo te trommels
          af nemen, trommels niets ingelopen (anders komen die er niet zomaar af) en de remschoenen zelf,
          die hadden nog geen mm dikteverschil en over het ganse oppervlak ruim boven de 4mm als je dan
          weet dat het beleg bij nieuwe remschoenen bij een VW Golf om en rond de 5mm is.........

          Daarmee bedoel ik maar dat een grondige analyse tijd en geld kost, en of ze daar bij auto5
          een degelijke remtestbank en dito schokdempertester hebben, daar twijfel ik sterk aan,
          Laat zitten dat ze de remmen van een X drive of AWD zouden kunnen testen.
          Zelfs een aantal keurings bureaus hebben die uitrusting nog niet.
          Last edited by Guest42; 1 maart 2018, 19:12.

          Comment


          • #50
            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Niet dom doen hé Tommie.
            Als je zelf bij Auto5 banden zou laten plaatsen, zou je ook niet tevreden zijn met een ongevraagde analise
            Van de rest van je auto, en stel dat je daar dan ook nog een formulier zou “moeten” ondertekenen....
            Ik wil zeker niet dom doen.
            Maar als je banden wisselt zit je met je neus op.... juist ja, schijven en remblokken.
            Ik zou verdomd kwaad zijn als ze me dan niet zouden zeggen dat de remblokken op zijn.

            Daar moet je geen computer of sleutel voor uitlezen, en het kost niks meer dan je ogen open houden.

            Comment


            • #51
              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Een goede analyse bestaat meestal uit meten is weten Freddy en enkel aan de hand van bepaalde toleranties kan je een formulier opstellen.
              Ik begrijp volledig wat je bedoelt, maar het is toch ook geen volledige diagnose dat ze bij Auto 5 gratis meegeven, maar een eenvoudige visuele inspectie.
              Er zijn zaken dat men echt moet meten, maar sommige punten kunnen ook al visueel bepaald worden als het duidelijk merkbaar is.

              Wat doen ze op de technische controle?
              Lichten, uitstoot, remmen, schokbrekers en zo worden inderdaad gemeten ... speling, roest, scherpe delen en zo worden eerder visueel vastgesteld.
              Op het pure zicht kan ik ook niet de juiste demping zien, maar als er olie uitloopt dan weet men al dat er iets scheelt.
              Nog nooit heb ik ze de dikte van de remschijven zien meten ... het zou me dus verbazen dat men daarvoor een opmerking ̂ zou krijgen, tenzij de remtest faalt maar dan staat daar niet bij wat de oorzaak is.

              Eerder gaf ik de geplooide remschijven van mijn moto aan, dat moest ik niet meten of zien, dat voelde ik meteen bij het remmen.

              Ik heb TS zijn wagen ook niet gezien en ben ook geen garagist, maar ik kan van hieruit evenmin zeggen dat ze bij Auto 5 niet de correcte info gaven.

              Kent een merkgarage het beter?
              In principe wel omdat ze niet alle merken doen en zelf ga ik nu altijd naar een merkgarage, maar dat is een eigen voorkeur.

              Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er geen waarheid zit in uw redenering ... ik wil enkel aangeven dat niet alles altijd slecht of verkeerd is.
              Last edited by VerSeg; 1 maart 2018, 22:07.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                Gisteren naar de keuring geweest, geen problemen, conclusie : auto 5 is inderdaad te snel met vrijblijvende offertes om de business te laten draaien.
                Ik merkte net dat mijn brandblusser van 2013 gedateerd was, nog vlug die geruild met die van mijn vrouw van 2015

                Comment


                • #53
                  Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  Ik merkte net dat mijn brandblusser van 2013 gedateerd was, nog vlug die geruild met die van mijn vrouw van 2015
                  Ik twijfel er aan of ze die nog echt controleren, ik ben al dikwijls met een auto waarin een te oude brandblusser zat naar de controle gereden, en ik heb er nooit een opmerking voor gekregen.
                  Een beginnend brandje zou je daar misschien nog mee kunnen blussen, op voorwaarde dat je er heel snel bij bent, en dat je weet wat je moet doen (bijvoorbeeld niet snel even de motorkap open trekken terwijl er daar onder iets brandt...).
                  Voor de meeste automobilisten die niet weten wat ze er mee moeten doen kan zo'n brandblusser een vals gevoel van veiligheid geven waardoor ze zichzelf in gevaar brengen door te proberen om een brand te blussen die al veel te hevig is.
                  Voor het werk heb ik een paar heel een cursus gevolgd om te leren omgaan met "kleine blusmiddelen", maar de brandblussers die daar gebruikt worden zijn wel veel groter dan het brandblussertje dat verplicht in een personenwagen moet zitten.
                  Wat ze daar ook leren is dat je het best aan de professionals overlaat zodra je merkt dat de vlammen te groot worden, speel geen held, want dat kan voor jezelf zware gevolgen hebben.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                    Af en toe controleren ze die brandblussers.Afkeuren zit er normaal niet in.Ze kijken wel naar de ouderdom van de wagen,en weten dus wanneer de kans erin zit dat hij jaren overtijd is.
                    Ook bij politiecontrole op de baan,kun je dit tegenkomen.
                    Zelf al 2 x tegen gekomen.
                    Zorg maar dat je weet waar hij zit,want volgens de handleiding van mijn auto zit hij nergens waar hij zou moeten zitten.
                    Na alles doorzocht te hebben,heb ik hem uiteindelijk gevonden in de linker achtervleugel in het compartiment waar de accu zit.

                    Vals gevoel van veiligheid:zeker.
                    Na een politiecontrole waaruit bleek dat mijn brandblusser 1 maand overtijd was,een nieuwe geplaatst.De oude leeg gespoten om eens te proberen.Leegspuiten:nou ja,bij schudden viel er wat poeder uit.Hoe je daar iets mee blust??
                    Was Benor gekeurd etc.
                    En wees maar gerust,een brandende wagen ga je niet blussen met dat ding.Heb ooit eens een wagen zien branden,rook vanonder de motorkap,brandweer er 1 minuut later bij,blussen,maar ineens heel het interieur in brand.Lijkt of dat op een bepaalde temp. alles ontvlamt. 10 minuten later stond die wagen op zijn velgen.Total loss.
                    NB:was beroepsbrandweer.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Gisteren naar de keuring geweest, geen problemen, conclusie : auto 5 is inderdaad te snel met vrijblijvende offertes om de business te laten draaien.
                      Ik merkte net dat mijn brandblusser van 2013 gedateerd was, nog vlug die geruild met die van mijn vrouw van 2015
                      Maar ben je nu wel zeker dat je remblokken nog dik genoeg zijn ? Zelfs met remblokken waarop nog slechts 1mm rembeslag van de originele 12mm overblijft, rem je nog met volle kracht. Pas wanneer je rembeslag volledig opgebruikt is en je dus remt met metaal op metaal, begin je het verschil te voelen en te horen. (niet alle remschoenen hebben een alarmcontact of akoestische waarschuwing).
                      Als de remvoering niet zichtbaar is, kan een laag remolie niveau ook een indicator van grote sleet zijn.

                      Een brandblusser waar 2013 op staat, omwisselen voor een andere waar 2015 op staat, is zinloos.
                      Die 2013 en 2015 zijn de vervaldata, en ondertussen zijn we al 2018.
                      In de praktijk kan je toch niets doen met zo'n blussertje dat maar 6 seconden spuit, maar voor 12€ koop je een nieuwe in den Aldi of den Action en ben je wettelijk in orde.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                        Daar heb je een punt.
                        De keuring geeft een stand van zaken op het ogenblik van de keuring.
                        Zak je 1 km verder door je wagen bij manier van spreken,zijn zij niet verantwoordelijk.
                        Op het ogenblik van de keuring was de remfunctie in orde OK.Maar wat is de toestand van de blokjes ??
                        Maar normaal zitten er daar nu meestal toch verklikkers op.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Gisteren naar de keuring geweest, geen problemen, conclusie : auto 5 is inderdaad te snel met vrijblijvende offertes om de business te laten draaien.
                          En hier te snel met conclusies. [emoji4]

                          Ik heb het nog al eens aangekaart, het is niet omdat men iets voorstelt dat het daarom ook iets is waarop men let bij de keuring of dat het ver genoeg is om af te keuren.

                          Zal een ander voorbeeld geven, banden worden ook niet afgekeurd als ze normale slijtage vertonen en het profiel nog de minimum diepte heeft, toch zullen sommige garages of bandencentrales aan 2 mm er al op wijzen dat het beter is die te vervangen.

                          Bij onderhoud doen ze in onze officiële garage een controle op lakschade, zeker tijdens de garantieperiode op de lak ... ook dan bevelen ze aan om kleinigheden te laten herstellen, op de TC zouden ze daar ook niets van zeggen.

                          Idem met die remmen, zolang die technisch niet defect zijn, zal die door de controle geraken.
                          Dat wil daarom niet zeggen dat ze niet ver op hun einde zijn en beter tijdig vervangen kunnen worden.

                          De TC is goed, maar niet correct ... zoals je zelf aangekaart hebt door een andere brandblusser te gebruiken zijn er ook velen die even velgen met goede banden lenen tot ze terug buiten zijn en er dan terug verkeerde op zetten.
                          De beste TC zou eigenlijk een onaangekondigde mobiele controle zijn.
                          Gewoon voertuigen uit het verkeer plukken, net zoals met persoonscontroles.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                            Ik ben geen fan van de TC. Veel beter zou zijn verplicht onderhoud, en keuring door de garagist zelf zoals in NL. Dan moet je natuurlijk wel de garagisten controleren.

                            Ik heb ooit een opmerking gekregen over de ophanging. Dus naar de garage voor herstelling, en die vonden niks.
                            1 week later terug en goedgekeurd zonder opmerking.

                            Een kleine auto wordt dikwijls afgekeurd op schokdempers. Een zak zand in de koffer.... opgelost.
                            En een zware auto zonder dempers geraakt er vrijwel zonder dempers door.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                              Weet niet wanneer en waar jij nog naar de keuring geweest bent,maar bij ons doen ze al moeilijk als de gordels achteraan niet ingeklikt zijn en de koffer niet ledig is.
                              Vergeet je zakje zand dus maar.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Een kleine auto wordt dikwijls afgekeurd op schokdempers. Een zak zand in de koffer.... opgelost.
                                En een zware auto zonder dempers geraakt er vrijwel zonder dempers door.
                                Ooit meegemaakt op de TC met een BMW 3, de dempers waren niet goed volgens de test (te hard) niettegenstaande er niets aan scheelde.
                                Diene gast stapt uit, draait de dopjes van de ventielen, laat wat lucht uit en doet de test opnieuw.
                                Alles OK zegt hij en raadt me aan om de druk 200 gram (zoiets) lager te zetten bij de TC omdat er anders vaak problemen zijn met de test, zeker met bredere banden en laagprofiel banden.
                                Vooral dan nog eens bij wagens met wat strakkere vering.
                                Met andere woorden moet men voor de TC de ophanging/demping slechter maken om er door te geraken.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X