Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik ben met pensioen en ik factureer geen werkuren aan mezelf. Mijn garage (met smeerput) is al lang afbetaald.
    Dat is best mogelijk, maar hoeveel mensen hebben thuis een smeerput?
    Meer dan 99% van de bevolking heeft dat niet.
    Het is niet verkeerd dat u iets tegen sommige garages heeft, maar de meeste mensen hebben niet eens die keuze.
    Het is dan toch ook niet realistisch dat iedereen de kost kan uitsoaren?
    Klopt ook dat er foefelaars bestaan, maar niet overal.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Ik heb die overhead van een garage toch vermeld ? Zoals gewoonlijk weer gereageerd nadat je slechts de helft hebt gelezen
      Voor de merkgarage wel, met nog een hogere kost dan bij Auto 5.
      Bij Auto 5 laat u dit achterwege ... vandaar dat ik op dat deel reageerde.
      Zoals gewoonlijk weer slecht begrepen?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Voor de merkgarage wel, met nog een hogere kost dan bij Auto 5.
        Bij Auto 5 laat u dit achterwege ... vandaar dat ik op dat deel reageerde.
        Zoals gewoonlijk weer slecht begrepen?
        Ik zal er in het vervolg voor jou het hele lijstje met Auto5, Norauto, Kwikfit, VAB, TW en alle merkgarages van Abarth tot Zonda erbij schrijven.

        Comment


        • #34
          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Ik zal er in het vervolg voor jou het hele lijstje met Auto5, Norauto, Kwikfit, VAB, TW en alle merkgarages van Abarth tot Zonda erbij schrijven.
          Blijf vooral klagen over iets waar je geen last van hebt ... straf want je doet toch alles zelf en beter en goedkoper.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dat is best mogelijk, maar hoeveel mensen hebben thuis een smeerput?
            Om remblokken en remschijven te vervangen, heb je geen smeerput nodig.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Klopt ook dat er foefelaars bestaan, maar niet overal.
            Ik ken een twintigtal zelfstandige ondernemers, van éénmansfirma's tot met 140 man personeel. Van 90% ervan weet ik 100% zeker dat ze foefelen.
            Is het niet tegenover de klanten, dan is het tegenover de belastingen. Foefelen doen ze bijna allemaal. Dat is nationale sport N°1.
            Het strafste is dat ze er niet beschaamd over zijn, en er nog mee durven stoefen ook.

            Comment


            • #36
              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Om remblokken en remschijven te vervangen, heb je geen smeerput nodig.
              Wie begon over een smeerput? [emoji16]
              Ik ken zelfstandige ondernemers, van éénmansfirma's tot met 140 man personeel. Van 90% ervan weet ik 100% zeker dat ze foefelen.
              Is het niet tegenover de klanten, dan is het tegenover de belastingen. Foefelen doen ze bijna allemaal. Dat is nationale sport N°1.
              Het strafste is dat ze er niet beschaamd over zijn, en er nog mee durven stoefen ook.
              Klopt vermoedelijk wel ... maar dat foefelen tegenover belastingen is meestal samen met klanten die liever zonder BTW betalen. [emoji848]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Bijna al wat men zelf doet, is goedkoper maar de redenering is wat te simplistisch.

                Wat u niet rekent dat zijn de extra kosten dat zij hebben.
                Auto 5 moet daarvoor een gebouw hebben, personeel, administratie, verwerking (afvoer) van afval, verzekeringen, ...
                Een paar minuten om uw wagen in ontvangst te nemen, uw wagen terug af te leveren, de factuur opstellen, ontvangen, uitleg verschaffen en bij sommige klanten een half uur naar gezaag luisteren.
                De effectieve tijd is veel langer dan de wissel van de schijven alleen.

                Als klant is alles te duur, maar er is ook steeds een andere partij. [emoji848]
                Probleem bij auto5 is als je er voor twee banden gaat (waar ik persoonlijk nooit banden zou kopen)
                Dat zij dan een ongevraagde analyse maken welke in hun kraam past.
                Adviseur Ann D staat op TS zijn blad, schatten die gasten zichzelf soms in als een keuringsbureau?
                Dat verhaal hoor ik reeds twintig jaar bij auto5.
                Mijn tip aan TS, ga naar de keuring en vraag of ze daar eens extra naar kijken,
                kan je hoogstens een herkeuring kosten, maar zal hem hoogstwaarshijnlijk veel besparen
                wegens nog niet nodig te vervangen.

                Comment


                • #38
                  Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  [
                  Ik heb die overhead van een garage toch vermeld ? Zoals gewoonlijk weer gereageerd nadat je slechts de helft hebt gelezen

                  Bij mij gaat het over de zekerheid dat het werk correct gedaan is. Dat blijft steeds een vraagteken als je er niet bij blijft staan.
                  Als ik een olieverversing laat doen (8 liter 5W30 full synthetic @ 25€/liter), dan staat daar naast een oliefilter van 45€ nog een carterstop van 6€ mee op de rekening.
                  Ik vroeg waarom die carterstop vervangen was, en kreeg als antwoord dat het dichtingsringetje niet apart kan vervangen worden. Als ik dan 10 minuten later thuis onder de auto ga kijken, zie ik dat aan de carterstop hetzelfde zand hangt als aan de carterpan. Die carterstop is er zelfs niet af geweest en men heeft de olie opgezogen langs het gat van de peilstok. Op die manier blijft er nog minstens een liter van de oude olie in het carter. De volgende keer wisselde ik zelf de olie (identiek hetzelfde merk en type olie) die ik via internet aan huis geleverd krijg @ 8€/liter. De oliefilter die erin zat, was er een van Marelli die je voor 6€ koopt bij www.autodoc.be . De koperen dichtingsringetjes heb ik 3€ betaald voor een zakje van 10 stuks.
                  De bodemplaat onder de motor is bevestigd met 4 boutjes en 8 plastic pluggen. In de garage had men maar 4 plastic pluggen teruggeplaatst (die vallen er niet vanzelf uit).
                  In de garage kostte het 200€ voor de olie, 45€ voor de filter, 6€ voor de carterstop, 52€ voor het werkuur en 8€ voor het afvoeren van de olie. Samen 311€ voor een simpele oliewissel. Als je dan weet dat die olie 3€/liter kost als je ze zoals de garage met een drum van 200 liter koopt ...
                  Ikzelf heb de carterpan een half uur laten uitlekken tot er geen druppel meer uit kwam en de binnenkant van het filterhuis proper gemaakt.
                  Het heeft me 8x8 =64€ gekost voor de olie, 10€ voor een kwaliteits-oliefilter en 0,30€ voor een dichtingsringetje. Samen 74,30€.
                  Nu heb ik de voldoening dat de olie 99,5% ververst is in plaats van slechts 87% en dit voor een vierde van de garageprijs.
                  Ik ben met pensioen en ik factureer geen werkuren aan mezelf. Mijn garage (met smeerput) is al lang afbetaald.[/QUOTE]

                  Dat van die olie is een klassieker.
                  Een "gewone" garage rekent daar zoiets van € 12/l voor, dan verdienen ze er genoeg aan omdat ze per vat kopen, maar is het voor de klant al minder de moeite om het zelf te doen.
                  Ik kijk wel nadien even naar de kleur van de olie op de peilstok, maar ik ga mijn humeur niet bederven door elke vijs na te kijken.
                  Dat ze de interieurfilter hebben vervangen ruik je ook (aan het vuile stof dat losgekomen is en naar binnen wordt geblazen).

                  Comment


                  • #39
                    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                    Hier heel slechte ervaringen met Auto5 en met onafhankelijke garages.
                    Onderhoud bij merkdealer hier, hebben we ons nog nooit beklaagd. En de oude wagen doe ik zelf, ook remschijven, draagarmen, vering etc. Ziet veel af, want vooral gebruikt offroad. En omdat het een oude 4x4 is kan je overal goed bij, zelfs zonder smeerput

                    Om op de vraag van TS terug te komen: gewoon naar keuring gaan in huidige toestand. Als er iets mis is zullen ze het u zeggen. Al moet ik erbij zeggen dat als je 160000km gereden hebt met die set remschijven, het goed kan zijn dat ze vervangen moeten worden. Draagarmen vervangen lijkt me onzin: op mijn Nissan staan de originele nog, en die gaan al 330000km mee. Auto van 2 ton, vooral offroad, en staat altijd buiten. Remschijven zijn al 2 keer vervangen daarop, blokjes steek ik elk jaar nieuw.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                      Men kan niet alle merkgarages over een en dezelfde kam scheren. Er zijn ook goede garages met deftige vaklui.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Hier heel slechte ervaringen met Auto5 en met onafhankelijke garages.
                        Onderhoud bij merkdealer hier, hebben we ons nog nooit beklaagd. En de oude wagen doe ik zelf, ook remschijven, draagarmen, vering etc. Ziet veel af, want vooral gebruikt offroad. En omdat het een oude 4x4 is kan je overal goed bij, zelfs zonder smeerput

                        Om op de vraag van TS terug te komen: gewoon naar keuring gaan in huidige toestand. Als er iets mis is zullen ze het u zeggen. Al moet ik erbij zeggen dat als je 160000km gereden hebt met die set remschijven, het goed kan zijn dat ze vervangen moeten worden. Draagarmen vervangen lijkt me onzin: op mijn Nissan staan de originele nog, en die gaan al 330000km mee. Auto van 2 ton, vooral offroad, en staat altijd buiten. Remschijven zijn al 2 keer vervangen daarop, blokjes steek ik elk jaar nieuw.
                        Als die Nissan een Y61-patrol 2.8 Tdi is : ik heb de remedie gevonden tegen het irritante startgedrag in halfwarme toestand.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          ik ben ook benieuwd naar die wettekst.
                          Ik wist dit ook niet, maar de "catch" werd me ooit door een eigenaar van een truckgarage uitgelegd.

                          Dit staat in de richtlijnen van Febiac: (volledig document: http://www.traxio.be/media/223325/on...lingen1403.pdf ), en is gebaseerd op de wet en bestaande rechtspraak.

                          Als je dit leest zie je contradictie.
                          Een papier tekenen is één punt, maar als de chauffeur buiten rijdt zonder remmen en een voetganger om rijdt blijft de garagen mee verantwoordelijk.

                          En vermits de garagist geen retentierecht heeft, moet die eigenlijk de politie bellen om dit te melden.
                          Die garagist had dit ooit één keer gedaan omdat de toestand van het voertuig zo flagrant slecht was (vrachtwagen met defecte lagers, zonder rembeleg en een pak defecte lampen).
                          De politie heeft het voertuig dan aan de ketting gelegd, en de klant die nog altijd niet akkoord was met de herstelling is het voertuig met een depanneur komen halen.



                          3. Onvoorziene werken
                          Voertuigen met een Belgische nummerplaat zijn onderworpen aan de voorschriften van het Algemeen
                          Reglement op de technische eisen waaraan motorvoertuigen moeten voldoen (KB van 15 maart 1968).
                          Tijdens de herstelling ontdekt de hersteller een gebrek dat de veiligheid van het voertuig in gevaar brengt
                          (gladde banden of defecte remmen bv.). Hoe moet hij reageren?
                          De professional die onregelmatigheden vaststelt die betrekking hebben op de veiligheid van het voertuig,
                          moet de eigenaar van dit voertuig daarvan op de hoogte brengen en hem verplichten over te gaan tot de
                          noodzakelijke herstellingen.
                          ♦ ofwel aanvaardt de klant dit: dan moet u een schriftelijke bevestiging vragen van de werkorder
                          en mag u zich niet tevreden stellen met een mondeling (telefonisch) akkoord.
                          ♦ ofwel weigert de klant dit: dan moet u erop toezien dat u een schriftelijk bewijs heeft van ofwel
                          zijn weigering, ofwel van de verwittiging die u hem gegeven heeft (bv. door een vermelding op
                          de factuur), maar opgelet:
                          - deze ontlasting van aansprakelijkheid geldt enkel tegenover de klant.
                          - de hersteller krijgt hierdoor geen ontheffing van zijn aansprakelijkheid in geval van schade
                          veroorzaakt aan derden (bv. zwakke weggebruiker aangereden omdat het remsysteem
                          defect was);
                          - de hersteller heeft geen enkele wettige bevoegdheid om het voertuig te blokkeren omwille
                          van veiligheidsredenen.
                          Aangezien de autoprofessional niet benoemd is om politie van het wegverkeer te zijn, mag hij het
                          voertuig jammer genoeg niet achterhouden.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik wist dit ook niet, maar de "catch" werd me ooit door een eigenaar van een truckgarage uitgelegd.

                            Dit staat in de richtlijnen van Febiac: (volledig document: http://www.traxio.be/media/223325/on...lingen1403.pdf ), en is gebaseerd op de wet en bestaande rechtspraak.

                            Als je dit leest zie je contradictie.
                            Een papier tekenen is één punt, maar als de chauffeur buiten rijdt zonder remmen en een voetganger om rijdt blijft de garagen mee verantwoordelijk.

                            En vermits de garagist geen retentierecht heeft, moet die eigenlijk de politie bellen om dit te melden.
                            Die garagist had dit ooit één keer gedaan omdat de toestand van het voertuig zo flagrant slecht was (vrachtwagen met defecte lagers, zonder rembeleg en een pak defecte lampen).
                            De politie heeft het voertuig dan aan de ketting gelegd, en de klant die nog altijd niet akkoord was met de herstelling is het voertuig met een depanneur komen halen.



                            3. Onvoorziene werken
                            Voertuigen met een Belgische nummerplaat zijn onderworpen aan de voorschriften van het Algemeen
                            Reglement op de technische eisen waaraan motorvoertuigen moeten voldoen (KB van 15 maart 1968).
                            Tijdens de herstelling ontdekt de hersteller een gebrek dat de veiligheid van het voertuig in gevaar brengt
                            (gladde banden of defecte remmen bv.). Hoe moet hij reageren?
                            De professional die onregelmatigheden vaststelt die betrekking hebben op de veiligheid van het voertuig,
                            moet de eigenaar van dit voertuig daarvan op de hoogte brengen en hem verplichten over te gaan tot de
                            noodzakelijke herstellingen.
                            ♦ ofwel aanvaardt de klant dit: dan moet u een schriftelijke bevestiging vragen van de werkorder
                            en mag u zich niet tevreden stellen met een mondeling (telefonisch) akkoord.
                            ♦ ofwel weigert de klant dit: dan moet u erop toezien dat u een schriftelijk bewijs heeft van ofwel
                            zijn weigering, ofwel van de verwittiging die u hem gegeven heeft (bv. door een vermelding op
                            de factuur), maar opgelet:
                            - deze ontlasting van aansprakelijkheid geldt enkel tegenover de klant.
                            - de hersteller krijgt hierdoor geen ontheffing van zijn aansprakelijkheid in geval van schade
                            veroorzaakt aan derden (bv. zwakke weggebruiker aangereden omdat het remsysteem
                            defect was);
                            - de hersteller heeft geen enkele wettige bevoegdheid om het voertuig te blokkeren omwille
                            van veiligheidsredenen.
                            Aangezien de autoprofessional niet benoemd is om politie van het wegverkeer te zijn, mag hij het
                            voertuig jammer genoeg niet achterhouden.
                            Niet dom doen hé Tommie.
                            Als je zelf bij Auto5 banden zou laten plaatsen, zou je ook niet tevreden zijn met een ongevraagde analise
                            Van de rest van je auto, en stel dat je daar dan ook nog een formulier zou “moeten” ondertekenen....

                            Comment


                            • #44
                              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Men kan niet alle merkgarages over een en dezelfde kam scheren. Er zijn ook goede garages met deftige vaklui.
                              Klopt Leopard.
                              Vroeger kwam ik bij Mercedes nooit buiten onder de 450€ voor een gewoon onderhoud.
                              Bij de Subaru dealer kwam ik nog nooit boven de 180€ voor een onderhoud, bestaande
                              uit full synthetische olie vervangen, olie filter, pollen filter en een luchtfilter + voorste banden naar achter
                              wisselen omdat het een AWD is.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                                Men kan niet alle merkgarages over een en dezelfde kam scheren. Er zijn ook goede garages met deftige vaklui.
                                Volledig akkoord.
                                Men mag zelfs veronderstellen dat mensen die steeds terugkeren naar Auto 5 ook tevreden zijn, niemand dwingt ons daar te gaan (tenzij sommige bedrijven of zo).
                                Daar zal mogelijks ook een verschil zijn van de ene vestiging tot de andere.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X