Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deftige geluidisolatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deftige geluidisolatie

    Aangezien we aan een drukke baan (macadam) wonen, zijn we op zoek naar een deftige geluidsisolatie.

    De hotels die aan luchthavens grenzen, zijn 'perfect' geluidsloos. Wat hebben ze daar gebruikt?
    Iemand positieve ervaringen om alles zo goed als geluidsvrij te houden?

    Dank,

    Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: Deftige geluidisolatie

    Waarschijnlijk met Party Wall (?)
    Mijn zoon heeft dat ook gebruikt in zijn nieuwbouw, en het resultaat is verbluffend .
    Er zullen nog wel andere/goeie zijn ook, maar met Party Wall hebben ik, ttz. mijn zoon dus een heel goeie ervaring.

    Comment


    • #3
      Re: Deftige geluidisolatie

      Ik veronderstel dat je geluid van wegverkeer wil isoleren.
      Wellicht zijn de vensters in de gevel van je woning het zwakke punt. Om dit te verbeteren plaats je in de bestaande ramen akoestische beglazing. Als het oude ramen zijn, helpt dit niet veel en vervang je best ook het raam, nieuwe ramen zijn veel beter luchtdicht en geluidsdicht. De beste oplossing om de geluidsisolatie van vensters te verbeteren is een tweede venster te plaatsen (een 'voorzetraam'), meestal doet men dit langs langs de binnenzijde; dat is echt een grote verbetering.
      Opletten voor zwakke punten zoals rolluikkasten, deze zijn wat moeilijker te isoleren, dat moet geval per geval bekeken worden.
      Mocht de gevel uit lichte materialen (hout, zeer licht metselwerk) bestaan dan kan ook hierdoor redelijk veel geluid komen. Dit verbeter je met een voorzetwand. Voldoende zware gevels zijn meestal geen zwak punt.
      pm

      Comment


      • #4
        Re: Deftige geluidisolatie

        XiNix er zijn 2 soorten lawaai: luchtgeluid en contactgeluid, het gedaver van de vrachtwagens veroorzaakt in je huis contactgeluid (doorgeven van het geluid via contact doorheen de materialen) en luchtgeluid is bijvoorbeeld roepen, toeteren, ... (geluid dat zich via de lucht verplaatst, t.t.z. dat de luchtmoleculen mekaar een "tik" geven en het geluid aan elkaar doorgeven).
        akoestische isolatie van luchtgeluid -> zware materialen (beton, ...) hoe zwaarder hoe beter en akoestische isolatie van contactgeluid is scheiding van materialen zodat geluid niet meer "doorgegeven" kan worden.

        Heb ooit eens een slaapkamer in mijn toenmalige woning geïsoleerd met 5cm dikke ACCORUB op gemene muur en daarvoor 2 x gipskartonplaten op metalstud (rondom geïsoleerd van de wanden/vloer/plafond) en daartussen glaswolmatten. Resultaat waar zeer goed inzake akoestische isolatie van het luchtgeluid (geroep, muziek, ...)

        PS: Accorub is niet goedkoop en niet te vergelijken met die brol die ze in den Gamma en zo verkopen, bestaat al zeer lang en heeft zijn kwaliteiten bewezen, ik herinner mij dat ik in de jaren 1985 een groot appartementscomplex moest isoleren tegen luchtgeluid langs zijde gemene muur en daar zijn destijds de platen op de gemene muur gekleefd waarna er direct 2 x gipskartonplaat op gelijmd werd, is nooit losgekomen noch reclamaties gehad !!!


        Voor degenen die met Accorub willen werken: voorzie wat meer lijm dan in hun handleiding staat, je smeert er altijd meer op dan ze voorschrijven ... spreek uit ervaring.
        (Er zijn plaatsers die beweren dat je de panelen ook met cementcol (tegellijm) kan plaatsen maar ik durfde me daar niet aan wagen want heb gruwelverhalen gehoord waarbij
        de panelen loskwamen na een tijdje )

        Senn
        Last edited by Sennheiser; 11 november 2014, 09:11.

        Comment


        • #5
          Re: Deftige geluidisolatie

          -----
          Last edited by Koeno; 13 januari 2015, 07:30.
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Deftige geluidisolatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Hoe dicht woon je op straat?
            Als je bv enkel een voetpad hebt tussen jouw huis en de drukke baan,
            dan kan het zijn dat je heel wat moeite/kosten moet doen om contact geluid weg te krijgen...
            moet je bijna werken (studiogewijs) met zwevende ruimtes (zoals Senn hierboven zegt)

            maar je kamer wordt plots wel kleiner, en bij goede isolatie hoort ook goede ventilatie..
            Inderdaad, we wonen parallel met de baan, tussen gevel en asfalt is er een 3-tal meter.
            Dank voor de reacties, ik bestudeer alles grondig verder.
            www.fluidr.com/photos/fotofilip3

            Comment


            • #7
              Re: Deftige geluidisolatie

              Ik ben op zoek naar een doeltreffende geluidsisolatie van mijn woning, die gelegen is aan de straat kant en naast een Carrefourmarket, waarbij de leveringen via de straatkant gebeuren. Door de straat rijden eveneens met een hoge frekwentie bussen.

              Ik denk er dus aan om de volledige ramen te vervangen en mijn oog viel hier bij op Zendow Neo van Deceuninck. Heeft iemand hier ervaring mee of met andere ramen op het vlak van geluidsisolatie ?
              Heeft iemand ervaring met het plaatsen van voorzetramen met het oog op geluidsisolatie ?

              Graag jullie ervaringen en alvast bedankt.

              Peter

              Comment

              Working...
              X