Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De volgende panne...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De volgende panne...

    Sinds eergisteren laadt onze AEG WSP 5010 accumulator niet meer op. Waaraan denk ik ? Een of andere thermische veiligheid of de thermostaat ?
    Kleinzoon Jasper vindt het leuk om aan knoppen te draaien en een paar dagen geleden stond die kokend heet terwijl hij niet op blazen stond.

  • #2
    Re: De volgende panne...

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Sinds eergisteren laadt onze AEG WSP 5010 accumulator niet meer op. Waaraan denk ik ? Een of andere thermische veiligheid of de thermostaat ?
    Kleinzoon Jasper vindt het leuk om aan knoppen te draaien en een paar dagen geleden stond die kokend heet terwijl hij niet op blazen stond.
    Een draaiknop op een accumulator dient meestal om de hoeveelheid oplading te regelen. Indien dit bij u ook het geval is: staat die knop nu toevallig niet helemaal "dicht" zodat er geen lading gebeurt ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: De volgende panne...

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Een draaiknop op een accumulator dient meestal om de hoeveelheid oplading te regelen. Indien dit bij u ook het geval is: staat die knop nu toevallig niet helemaal "dicht" zodat er geen lading gebeurt ?
      Neen, zeker niet. Ik hoor de thermostaatknop klikken.
      Ik heb inmiddels het schakelschema terug gevonden en er zitten twee veiligheden op de 3-fase-leidingen, het zal wel dat zijn....
      Eigenlijk zijn het er drie maar de derde schakelt maar één fase af, het nut van deze derde is een raadsel voor mij....

      Comment


      • #4
        Re: De volgende panne...

        Het is opgelost. Voor wie er iets kan uit leren : er staan twee veiligheden in serie, een automatische en een waarvan de knop moet worden ingedrukt als hij uitvalt. Jammer dat er geen ingenieurs zijn die er aan denken om dat knopje toegankelijk te maken zonder de rechterkant te moeten afbreken. Een gaatje in de kast op de juiste plaats met een plastic afdekplaatje (zoals er al drie zitten) was al heel wat....

        Comment


        • #5
          Re: De volgende panne...

          Dat de tweede veiligheid alleen toegankelijk is door een afdekplaat te verwijderen is waarschijnlijk omdat het een beveiliging is die moet werken als de eerste faalt.
          Het is dan de bedoeling dat iemand die er wat van kent komt zien wat er fout is, want als de tweede beveiliging uiteindelijk ook faalt, dan kan je de brandweer bellen.

          In de meeste frietketels zit ook een beveiliging die zou moeten uitschakelen als de thermostaat faalt, maar het is mogelijk dat de beveiliging daar al lang defect is vooraleer de thermostaat blijft hangen.
          Dat komt door het soort thermostaat dat er wordt gebruikt, in de voeler zit een of ander gas in vloeibare toestand waardoor de druk op de balg van de thermostaat toeneemt als de temperatuur stijgt.
          Maar als er een lekje zit in die voeler (of capillair of balg), dan zit er niets meer in dat nog druk kan verhogen bij toenemende temperatuur, daardoor zal de thermostaat niet meer uitschakelen.
          Daarom zit er nog een tweede voeler in het frietvet, met een veiligheidsthermostaat, maar als de druk daarvan ook weg is, dan blijft de temperatuur oplopen tot het vet (of olie) heet genoeg is om vanzelf in brand te vliegen.
          Een tweede veiligheid geeft in dat geval dus ook geen 100% zekerheid...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: De volgende panne...

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Het is opgelost. Voor wie er iets kan uit leren : er staan twee veiligheden in serie, een automatische en een waarvan de knop moet worden ingedrukt als hij uitvalt. Jammer dat er geen ingenieurs zijn die er aan denken om dat knopje toegankelijk te maken zonder de rechterkant te moeten afbreken. Een gaatje in de kast op de juiste plaats met een plastic afdekplaatje (zoals er al drie zitten) was al heel wat....
            Als die veiligheidsthermostaat gewerkt heeft, is er een abnormale conditie (overtemperatuur) geweest.
            Dat men die resetknop achter een deksel plaatst, heeft wel een bedoeling hé

            edit : Black Bandit was me net voor.

            Comment


            • #7
              Re: De volgende panne...

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Dat men die resetknop achter een deksel plaatst, heeft wel een bedoeling hé
              Dat een technieker betaald wordt om even op dat knopje te drukken. [emoji16]

              Dat is 9/10 het eerste dat die gaat doen en dan zien wat er gebeurt.
              Als er op eerste zicht niets opgerookt is en alles na 10 minuten nog werkt, dan stelt die zijn factuur op en is weg met de woorden "Het zal wel in orde zijn en anders bel je maar".

              Dat knopke zit misschien achter een deksel, maar het heeft toch nog altijd het nut om te kunnen resetten. [emoji16]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: De volgende panne...

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Dat een technieker betaald wordt om even op dat knopje te drukken. [emoji16]

                Dat is 9/10 het eerste dat die gaat doen en dan zien wat er gebeurt.
                Als er op eerste zicht niets opgerookt is en alles na 10 minuten nog werkt, dan stelt die zijn factuur op en is weg met de woorden "Het zal wel in orde zijn en anders bel je maar".

                Dat knopke zit misschien achter een deksel, maar het heeft toch nog altijd het nut om te kunnen resetten. [emoji16]
                Typische reactie van een doe-het-zelver die niet weet waar hij mee bezig is.

                Comment


                • #9
                  De volgende panne...

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Typische reactie van een doe-het-zelver die niet weet waar hij mee bezig is.
                  En een typische tegenreactie van iemand dat denkt dat hij wel alles weet, maar de realiteit niet onder ogen ziet.

                  De eerste vraag dat men meestal krijgt bij bellen naar een technische dienst is of men een reset geprobeerd heeft ... ze leggen vaak zelfs uit hoe het te doen.
                  Mogelijks beginnen ze er niet aan als ze vermoeden dat de klant twee linker handen heeft.

                  Een beveiliging dat met een simpele druk op een knop te resetten valt, dat wordt normaal niet gebruikt voor kritische beveiliging.
                  En mocht dat wel zo zijn (kan altijd), dan springt die wel terug af indien nodig.
                  Of hoe gaat een technieker iets testen of uitmeten als er geen stroom op staat denk je?
                  Tenzij er merkbare schade of defecten zijn natuurlijk, dom zijn ze ook niet. [emoji1]
                  Last edited by VerSeg; 14 februari 2018, 01:27.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: De volgende panne...

                    Dergelijke veiligheden mogen niet door "jan en alleman" gebruikt kunnen worden, dan gaan er gevaarlijke omstandigheden ontstaan. In plaats van een probleem op te losen zullen sommigen deze verborgen reset ten onrechte gaan gebruiken, zonder het achterliggend probleem op te lossen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De volgende panne...

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Of hoe gaat een technieker iets testen of uitmeten als er geen stroom op staat denk je?
                      [emoji1]
                      Ik heb diploma's van elektriciteit en elektronica . Ik ben gratis naar school geweest, en jij voor niets

                      Ik ken het verschil tussen stroom en spanning, en jij zelfs dat nog niet. Er staat ergens spanning op, of er loopt ergens stroom door.

                      Ik weet hoe je iets kan testen zonder dat er spanning op staat, en jij niet.

                      Ik ga er geen energie aan besteden om je een cursus elektriciteit te geven. Jij weet toch alles beter.

                      Ik heb genoeg gevallen gezien waarbij wouldbe of zelfs echte elektriciens zwaar verbrand werden of er zelfs het leven bij inlieten, enkel door het geven van een veiligheidsreset of het vervangen van een zekering.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De volgende panne...

                        Toestel eens grondig ontstoffen Paul, die toestellen vergaren nogal wat stof.
                        Ingebouwde reset knop zit er als overtemperatuursbeveiliging, als dit meermaals voorkomt,
                        dan is er wat mis en wil dat zeggen dat de weerstanden hun warmte niet kwijt kunnen.
                        Elektische waterbouilers hebben die verborgen knop ook, als de weerstanden hun warmte
                        niet kwijtraken door bv. verkalking heb je dat ook.
                        Maar als kleinzoon Jasper die accumulator op max heeft gezet en dat ding krijgt per toeval
                        ook nog een tik of er loopt iemand tegen, dan durven die dingen ook wel eens uit te springen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De volgende panne...

                          Heb ik gedaan hoor, met de compressor, niet met een stofzuiger :-)
                          Verder het toestel Jasper-proof gemaakt door de thermostaat op 2 te zetten en de knop er af te trekken

                          Ze komen straks, het zal aan zijn sjas zijn ....
                          Last edited by opapol; 14 februari 2018, 09:46.

                          Comment


                          • #14
                            De volgende panne...

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Ik heb diploma's van elektriciteit en elektronica . Ik ben gratis naar school geweest, en jij voor niets [emoji14]

                            Ik ken het verschil tussen stroom en spanning, en jij zelfs dat nog niet. Er staat ergens spanning op, of er loopt ergens stroom door.

                            Ik weet hoe je iets kan testen zonder dat er spanning op staat, en jij niet.

                            Ik ga er geen energie aan besteden om je een cursus elektriciteit te geven. Jij weet toch alles beter..
                            Manieren en beleefdheid heb je er blijkbaar niet geleerd, wel grote dunk over jezelf.
                            Hoe dom kan men zijn om uitspraken te doen zonder te weten wat een ander gestudeerd heeft ... zegt meer over u dan over mij.
                            Welk diploma heb ik volgens u dan wel?

                            Iemand voor onnozel laten passeren omdat hij eens niet de correcte term gebruikt is echt kleinzielig.
                            Ik haal toch ook niet aan dat je nooit leren schrijven hebt omdat je een leesteken vergeten bent?

                            Eens curieus hoe jij (in het algemeen) gaat meten dat een thermostaat op de juiste temperatuur onderbreekt, hoe warm iets echt wordt, of een voeding echt de juiste spanning geeft, of een ventilator echt op een normaal toerental draait, ... zonder te testen.
                            Last edited by VerSeg; 14 februari 2018, 19:28.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              De volgende panne...

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Maar als kleinzoon Jasper die accumulator op max heeft gezet en dat ding krijgt per toeval
                              ook nog een tik of er loopt iemand tegen, dan durven die dingen ook wel eens uit te springen.
                              Inderdaad.
                              Of op maximum gezet en afgedekt ... gebeurt ook al eens en dan gaat een veiligheid (hopelijk) ook werken zonder dat er effectief iets stuk is.

                              Zonder glazen bol van op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk. [emoji1]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X