Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De sneeuwpanter in Luik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De sneeuwpanter in Luik

    All,

    Ik krijg hier en daar reacties op dat geval in Luik, vooral met de vraag naar mijn mening.

    Wel, ik weet niks van sneeuwpanters en hun gedrag.
    En ik kan dus ook niet oordelen of het dier afknallen nodig was of niet.

    Wat ik wel kwijt wil; ik begrijp de verontwaardiging niet bij het afschieten van een ontsnapt dier.

    Om even te verduidelijken; een groot en gespierd dier, dat vraagt een gepast verdovingsmiddel. En dat middel is dusdanig sterk dat het gebruik ervan wettelijk is geregeld. Het is niet zomaar te verkrijgen, en om het te mogen gebruiken heb je certificaten nodig enz. Bvb in Afrika gebruikt men hiervoor M99. Dat spul is zo krachtig dat je er al van sterft als er nog maar een druppeltje van op je huid valt (dus helaas, Dexter fans, van een spuit met M99 wordt je niet meer wakker).
    Stel nu dat er hier een dier ontsnapt, en men geeft alle mensen die betrokken zijn bij het opsporen van dat dier de nodige middelen om het te verdoven. Ten eerste stel ik mij al vragen bij de haalbaarheid daarvan, maar ten tweede - en belangrijker - hoe lang zou het duren vooraleer er iemand daarmee een ongeluk begaat?
    Waar ik wil toe komen is; de kans dat in België het ontsnapte dier net wordt gespot door iemand die het kan en mag verdoven is klein. En dan nog; in dit geval bleek er een dierenarts te zijn die het kon, en hebben ze nog beslist om het neer te schieten. Waarschijnlijk omdat ze het gedrag van het dier niet konden interpreteren; als een grote kat grommend op je afkomt is dat omdat ze wil dat je weggaat, niet zozeer om je te doden. Of althans, dat is wat ik heb geleerd in Afrika, maar ik vermoed dat alle katten idem reageren.

    Bottom line van dit alles; bij zo'n verhalen ben ik niet kwaad op wie het dier afschiet, maar wel op wie het dier laat ontsnappen. Hoe kan zoiets gebeuren?? In feite ben ik ook kwaad omdat men hier zo'n dieren aanschaft om in een kleine kooi te stoppen. Waarom doet men dit? Helaas kan ik daarop het antwoord; voor al die mensen die willen betalen om naar zo'n kooi te gapen en een foto te nemen van het dier. Ik heb het natuurlijk over onszelf. Dus ik vind dat we ook ons hand op ons eigen hoofd moeten leggen en zien wie er onder staat.

    Mvg,

    J.
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Re: De sneeuwpanter in Luik

    geen idee, waar dit over gaat..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: De sneeuwpanter in Luik

      Dat glas was ook veel te dun.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: De sneeuwpanter in Luik

        een dier knal je volgens mij nooit af. Als er mensen zijn die het in gevangenschap willen houden moeten zij er alle gevolgen van dragen, desnoods zelf opgevreten worden maar het nooit doden.

        Comment


        • #5
          Re: De sneeuwpanter in Luik

          Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
          Dat glas was ook veel te dun.
          Voilà, knoeierij op zijn Belgisch. En inderdaad, blijf weg van zulke zielige plaatsen waar men dieren in enge kooien plaatst ver weg van hun natuurlijke habitat. Het is negentiende-eeuwse achterlijkheid, of een relict daarvan.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: De sneeuwpanter in Luik

            Voor Bouk : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eschoten.dhtml
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: De sneeuwpanter in Luik

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              aha..bedankt Johan.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: De sneeuwpanter in Luik

                Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                Dat glas was ook veel te dun.
                Dat was het eerste wat mij opviel.
                Het was potvolkoffie amper 3mm dik, de houder van dit dier draagt hier alle verantwoordelijkheid, punt uit.
                Ze hangen een schilderij op achter gewapend glas en dat dier zat in een veel te kleine kooi achter kaderglas, 't ja dan moet je de gevolgen ook dragen en de verantwoordelijkheid niet proberen van je af te schudden.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: De sneeuwpanter in Luik

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  All,

                  ............ voor al die mensen die willen betalen om naar zo'n kooi te gapen en een foto te nemen van het dier. Ik heb het natuurlijk over onszelf. Dus ik vind dat we ook ons hand op ons eigen hoofd moeten leggen en zien wie er onder staat.
                  Mvg,
                  J.
                  Ik begrijp enerzijds je verontwaardiging maar om dat nu als oorzaak aan te halen gaat wel wat te makkelijk denk ik.
                  Wat dacht je van al die mensen die de mogelijkheid niet hebben - om welke reden dan ook - om af te reizen naar verre oorden om deze dieren op de plaat te zetten, of erger nog af te schieten.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Re: De sneeuwpanter in Luik

                    Als zo'n dier ontsnapt, en in 'een' park teruggevonden wordt (ik weet niet of het in het betreffende dierenpark was, of in een ander park) dan afknallen maar.
                    Het zal maar je kind/kleinkind zijn dat er eventueel door aangevallen wordt.
                    Er gebeuren reeds genoeg ongevallen met zogezegd tamme, makke, brave honden die geen vlieg zouden kwaad doen......tot........

                    Comment


                    • #11
                      Re: De sneeuwpanter in Luik

                      Oorspronkelijk geplaatst door kempen2002 Bekijk bericht
                      een dier knal je volgens mij nooit af. Als er mensen zijn die het in gevangenschap willen houden moeten zij er alle gevolgen van dragen, desnoods zelf opgevreten worden maar het nooit doden.
                      Als het ontsnapt is de kans veel groter dat het onschuldigen aanvalt. De politie schiet om die personen te beschermen, meestal niet de eigenaars.
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: De sneeuwpanter in Luik

                        Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                        Ik begrijp enerzijds je verontwaardiging maar om dat nu als oorzaak aan te halen gaat wel wat te makkelijk denk ik.
                        Wat dacht je van al die mensen die de mogelijkheid niet hebben - om welke reden dan ook - om af te reizen naar verre oorden om deze dieren op de plaat te zetten, of erger nog af te schieten.
                        Da's jammer voor die mensen, maar ik vind niet dat dat hen/ons het recht geeft om dieren uit hun natuurlijk milieu te halen, in gevangenschap te houden, ze slecht te beschermen (dat dun glas) en dan over hun leven te beslissen als het fout gaat.

                        De kern van het probleem is en blijft weldegelijk onze "negentiende-eeuwse achterlijkheid, of een relict daarvan" zoals Phororhacos het zo mooi omschrijft. Er zijn diervriendelijke alternatieven. Kijk naar een DVD. Vijf minuten een dier bekijken door het glas, uit zijn natuurlijke habitat, heeft geen meerwaarde ten opzichte van een goede natuurdocumentaire.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: De sneeuwpanter in Luik

                          Moesten ze dit niet doen denk ik dat er al veel dieren zouden uitgestorven zijn.

                          Laat ze in hun natuurlijk milieu en natuurparken rondlopen en binnen de paar dagen zijn ze doodgeschoten en gevild door stropers tot er geen enkele meer te vinden is.

                          Ikzelf zal nooit van mijn leven naar Afrika gaan om daar die beesten in het wild te zien maar ik ben heel blij dat ik op fietsafstand van Planckendael woon en daar een abonnement heb om af en toe daar wat dieren te gaan zien en te gaan fotograferen.


                          Alle dierentuinen zijn niet hetzelfde en ik denk toch ook dat er bij veel ook wel goede dingen gedaan worden zoals bijvoorbeeld kweken en onderzoek.

                          mvg
                          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                          Comment


                          • #14
                            Re: De sneeuwpanter in Luik

                            Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                            Moesten ze dit niet doen denk ik dat er al veel dieren zouden uitgestorven zijn.

                            Laat ze in hun natuurlijk milieu en natuurparken rondlopen en binnen de paar dagen zijn ze doodgeschoten en gevild door stropers tot er geen enkele meer te vinden is.

                            Ikzelf zal nooit van mijn leven naar Afrika gaan om daar die beesten in het wild te zien maar ik ben heel blij dat ik op fietsafstand van Planckendael woon en daar een abonnement heb om af en toe daar wat dieren te gaan zien en te gaan fotograferen.


                            Alle dierentuinen zijn niet hetzelfde en ik denk toch ook dat er bij veel ook wel goede dingen gedaan worden zoals bijvoorbeeld kweken en onderzoek.

                            mvg
                            Moet hierbij denken aan de voormalige dierentuin in Zwartberg.
                            Het zag er niet uit maar of de dieren het slecht hadden weet ik niet.

                            Een topper is het Loro Parque in Tenerife:

                            Daar wordt ook serieus onderzoek gedaan en bepaalde zeldzame vogelsoorten worden terug
                            uitgezet in de natuur.
                            De zaak is in handen van een Duitse familie en het hoofd van de dierenartsen is ook een Duitser.
                            (ben er geweest en niet één keer en ik heb gezien van dichtbij)
                            Als je maar genoeg geld hebt he
                            (niet ik maar die familie)
                            Alleen al de keukens moet je zien...
                            Kan je van de vloer eten.
                            Pas afgestudeerde veeartsen kunnen er ook stage doen.
                            (en is ook geen stage van 9 tot 5 he)
                            Last edited by theokus; 19 december 2013, 15:14.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: De sneeuwpanter in Luik

                              Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                              Moesten ze dit niet doen denk ik dat er al veel dieren zouden uitgestorven zijn.

                              Laat ze in hun natuurlijk milieu en natuurparken rondlopen en binnen de paar dagen zijn ze doodgeschoten en gevild door stropers tot er geen enkele meer te vinden is.

                              Ikzelf zal nooit van mijn leven naar Afrika gaan om daar die beesten in het wild te zien maar ik ben heel blij dat ik op fietsafstand van Planckendael woon en daar een abonnement heb om af en toe daar wat dieren te gaan zien en te gaan fotograferen.


                              Alle dierentuinen zijn niet hetzelfde en ik denk toch ook dat er bij veel ook wel goede dingen gedaan worden zoals bijvoorbeeld kweken en onderzoek.

                              mvg

                              En was dit dier ook geen uit een kweekprogramma?
                              Maar het blijft spijtig dat het 'moest' gedood worden.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X