Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De sneeuwpanter in Luik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: De sneeuwpanter in Luik

    Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
    Moesten ze dit niet doen denk ik dat er al veel dieren zouden uitgestorven zijn.

    Laat ze in hun natuurlijk milieu en natuurparken rondlopen en binnen de paar dagen zijn ze doodgeschoten en gevild door stropers tot er geen enkele meer te vinden is.

    Ikzelf zal nooit van mijn leven naar Afrika gaan om daar die beesten in het wild te zien maar ik ben heel blij dat ik op fietsafstand van Planckendael woon en daar een abonnement heb om af en toe daar wat dieren te gaan zien en te gaan fotograferen.


    Alle dierentuinen zijn niet hetzelfde en ik denk toch ook dat er bij veel ook wel goede dingen gedaan worden zoals bijvoorbeeld kweken en onderzoek.

    mvg
    ikzelf woon op nog geen 5 km van de Olmense Zoo maar geen haar op mijn hoofd denkt er aan om daar bv beren te gaan fotograferen. Ik doe dat veel liever in de vrije natuur waar ze thuis horen

    Comment


    • #17
      Re: De sneeuwpanter in Luik

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht

      En was dit dier ook geen uit een kweekprogramma?
      Maar het blijft spijtig dat het 'moest' gedood worden.
      Moest niet natuurlijk.
      Is wel gemakkelijker i.p.v. met man en macht het dier probeert te vangen.
      En achteraf maar uitleggen en maar uitleggen.

      3mm glas als afscherming is om problemen roepen.

      Verdoving was wel mogelijk, er zijn genoeg producten.
      Als dat dier pas zou gegeten hebben dan bestaat er wel een risico.
      (bij mensen is dat net hetzelfde )
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: De sneeuwpanter in Luik

        Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
        Moesten ze dit niet doen denk ik dat er al veel dieren zouden uitgestorven zijn.

        Laat ze in hun natuurlijk milieu en natuurparken rondlopen en binnen de paar dagen zijn ze doodgeschoten en gevild door stropers tot er geen enkele meer te vinden is.

        Ikzelf zal nooit van mijn leven naar Afrika gaan om daar die beesten in het wild te zien maar ik ben heel blij dat ik op fietsafstand van Planckendael woon en daar een abonnement heb om af en toe daar wat dieren te gaan zien en te gaan fotograferen.


        Alle dierentuinen zijn niet hetzelfde en ik denk toch ook dat er bij veel ook wel goede dingen gedaan worden zoals bijvoorbeeld kweken en onderzoek.

        mvg

        Mijn persoonlijke mening;

        - Privé kwekers kunnen inderdaad de genen-pool van een bedreigde diersoort versterken. Maar dierentuinen zijn slechts een klein deel van alle privé kwekers, en zijn vaak enkel geïnteresseerd in winstbejag.
        - Dieren zouden in het wild meer overlevingskansen hebben mochten er nog méér mensen geïnteresseerd zijn in eco-toerisme (lees; het bezoeken van deze lokale dieren). Eco-toerisme geeft lokale mensen een inkomen (waardoor ze niet gaan stropen), en geeft wilde dieren een economisch bestaansrecht. Vergeet niet; if it pays, it stays.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #19
          Re: De sneeuwpanter in Luik

          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          ....
          - Dieren zouden in het wild meer overlevingskansen hebben mochten er nog méér mensen geïnteresseerd zijn in eco-toerisme ....
          niet mee eens hoor.
          hoe is het zover gekomen..?
          hoe lang bestaat het begrip eco-toerisme.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: De sneeuwpanter in Luik

            De uitleg op TV was toch dat het dier GEEN gevaar vormde voor mensen.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #21
              Re: De sneeuwpanter in Luik

              Dat men uitstervende levensvormen (dieren, planten) moet opsluiten voor het nageslacht vind ik raar.
              De term nageslacht doet me al rillen.
              Dat we dit op allerhande manieren dan nog proberen te verantwoorden vind ik nog gekker dan wat ook.

              Opnieuw is hier een tendens om de gevolgen te beperken (als een dier met uitsterven bedreigd wordt sluit je het beter op) in de plaats van de oorzaken aan te pakken.

              Over het afknallen van de sneeuwpanter wil ik geen uitspraak doen, maar wel over het niet verantwoord opsluiten van dieren omdat we vinden dat dit de enige manier is om ze tegen uitsterven te beschermen. Die dieren horen thuis in hun natuurlijke habitat. Verdwijnt dat habitat, dan moeten we naar ons zelf kijken en onszelf de schuld geven en ervoor zorgen dat het habitat en levensomstandigheden op de natuurlijke wijze blijven.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: De sneeuwpanter in Luik

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                .... Verdwijnt dat habitat, dan moeten we naar ons zelf kijken en onszelf de schuld geven en ervoor zorgen dat het habitat en levensomstandigheden op de natuurlijke wijze blijven.
                juist en mee eens.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: De sneeuwpanter in Luik

                  Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  ..., maar wel over het niet verantwoord opsluiten van dieren omdat we vinden dat dit de enige manier is om ze tegen uitsterven te beschermen. Die dieren horen thuis in hun natuurlijke habitat. Verdwijnt dat habitat, dan moeten we naar ons zelf kijken en onszelf de schuld geven en ervoor zorgen dat het habitat en levensomstandigheden op de natuurlijke wijze blijven.
                  Gedeeltelijk mee eens maar toch ook oneens.

                  Alleen in Zuid-Afrika zijn er dit jaar al 1000 neushoorns gedood.

                  Dit is nochtans hun natuurlijke habitat maar die ook weer verstoord wordt vanwege winstbejag.
                  Aangezien dat gebied zo groot is dat niemand er iets tegen kan doen (er wordt wel eens een stroper gepakt maar dan zijn er 10 andere een beetje verder bezig) moeten we dit dan maar laten gebeuren met
                  het idee dat de mens dit zelf doet. Tuurlijk is de mens in fout maar de mens zal ook niet (snel) veranderen.

                  Is het dan niet beter dat we toch nog wat dieren kunnen beschermen door middel van dierentuinen of parken?
                  Je kunt ze natuurlijk gewoon laten uitsterven en een afbeelding plaatsen in de encyclopedie en/of wikipedia, dan kun je dit binnen een paar jaar aan je kinderen of kleinkinderen tonen zoals dinosaurussen.


                  Zijn dierentuinen uit op winst? Waarschijnlijk sommige wel maar als ik bijvoorbeeld de kooien en ruimtes zie in Planckendael, dan denk ik dat ze toch ook wel veel moeite doen om het aangenaam te maken voor die dieren. Natuurlijk zal niets opkunnen tegen de vrije natuur maar of er nog zo veel vrije natuur is met de mens in de buurt weet ik niet.

                  Ik heb het laatste gezegd dat ik hierover wil zeggen want dit wordt toch weer een discussie zonder einde.


                  groeten
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #24
                    Re: De sneeuwpanter in Luik

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                    Gedeeltelijk mee eens maar toch ook oneens.
                    Is het dan niet beter dat we toch nog wat dieren kunnen beschermen door middel van dierentuinen of parken?
                    Je kunt ze natuurlijk gewoon laten uitsterven en een afbeelding plaatsen in de encyclopedie en/of wikipedia, dan kun je dit binnen een paar jaar aan je kinderen of kleinkinderen tonen zoals dinosaurussen.
                    Ieder levend wezen hoort thuis in de eigen habitat. Je gelooft toch niet dat je dieren beschermt door ze klakkeloos op te sluiten in een dierentuin en/of park ?

                    Zeer eenzijdige kijk. EN ja hoorl, als de tol dan uitsterven moet zijn, dan moet dat maar, hoe spijtig ik het dan vind voor de verarming van levensvormen.
                    Voor de stropers zijn ze fortuinen waard, maar dat geld ook voor de dierentuinen ... Herinner je nog de hetze aangaande de Panda die een paar jaar in Blegië mag verblijven .... Indien men dan zo betrokken is in het beschermen van een dier en het in stand houden van een dier moet er helemaal geen gelul en gezever over gehouden worden bij wie nu uiteindelijk een dier onderdak vindt. Maar dat gekibbel ontstaat nu juist omdat men een touristische trekpleister wil met vaak met uitsterven bedreigde diersoorten ... en dit niet uit beschermingsgevoel maar omwille van de poen dat zoiets opbrengt.
                    Niemand komt kijken naar de gewone veldmuis, naar een sneeuwpanter, een panda wel
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: De sneeuwpanter in Luik

                      Een dier en zijn habitat horen bij elkaar.
                      Een panter die geboren en opgevoed is in een kooi, los van zijn habitat, is geen volledige panter meer.
                      Die panter kan niet meer leven, jagen in zijn habitat. Laat staan zich sociaal te gedragen met zijn soortgenoten en tegenover andere dieren.
                      Degene die schuldig zijn aan het uitsterven van deze dieren moeten aangepakt worden.
                      Ook al is dat, heel jammer genoeg, door het organiseren van eco-toerisme, alhoewel de echte schuldigen hiermee "beloond" worden i.p.v. gestraft.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #26
                        Re: De sneeuwpanter in Luik

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        .......
                        Degene die schuldig zijn aan het uitsterven van deze dieren moeten aangepakt worden.
                        tis een visuele cirkel hoor.
                        stel dat we degene die er schuldig aan zijn dood schieten.
                        kan je er op wachten, dat er een groepering ontstaat om de schuldigen in stand te houden.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: De sneeuwpanter in Luik

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Een dier en zijn habitat horen bij elkaar.
                          Een panter die geboren en opgevoed is in een kooi, los van zijn habitat, is geen volledige panter meer.
                          Die panter kan niet meer leven, jagen in zijn habitat. Laat staan zich sociaal te gedragen met zijn soortgenoten en tegenover andere dieren.
                          Degene die schuldig zijn aan het uitsterven van deze dieren moeten aangepakt worden.
                          Ook al is dat, heel jammer genoeg, door het organiseren van eco-toerisme, alhoewel de echte schuldigen hiermee "beloond" worden i.p.v. gestraft.
                          Zo is mijn habitat mijn zolderruimte , maar, toch liever geen eco-toeristen hier.


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #28
                            Re: De sneeuwpanter in Luik

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            niet mee eens hoor.
                            hoe is het zover gekomen..?
                            hoe lang bestaat het begrip eco-toerisme.
                            grt,bouk.
                            Hoe het zo ver is gekomen? Door de expansiedrang van de mens. Alle natuur die voor ons geen economische waarde heeft is aan het verdwijnen.
                            Hoe lang eco-toerisme bestaat? Sinds men heeft gemerkt dat dit een activiteit is die economische waarde geeft aan de natuur.

                            Waar ben je het niet mee eens?
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: De sneeuwpanter in Luik

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              ..... Alle natuur die voor ons geen economische waarde heeft is aan het verdwijnen.
                              die snap ik niet.
                              waarom zou die verdwijnen..?
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #30
                                Re: De sneeuwpanter in Luik

                                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                                Verdwijnt dat habitat, dan moeten we naar ons zelf kijken en onszelf de schuld geven en ervoor zorgen dat het habitat en levensomstandigheden op de natuurlijke wijze blijven.
                                Net zoals Bouk ben ik het hier volmondig mee eens.

                                Ik vind echter ook dat we niet mogen verwachten van andere naties dat zij die natuur in stand houden terwijl wij de onze om zeep hebben geholpen.
                                Of beter gezegd; je kan niet verwachten van andere naties dat zij hun grondgebied niet economisch-optimaal gebruiken.

                                In de praktijk komt het helaas hier op neer; ofwel geven we hun natuurgebieden economisch bestaansrecht (eco-toerisme, of in het slechtste geval: sustainable hunt), ofwel doen we dat niet. Maar de keuze is zuiver aan ons en niet aan die natie in een ontwikkelingsgebied. Als eco-toerisme niet door ons wordt ondersteund dan zal die andere natie een alternatieve economische inkomst proberen te vinden voor dat natuurgebied. Om het even cru te stellen; ofwel zijn er meer Europeanen met vraag naar palmolie (yup, daar is je pot Nutella terug), ofwel zijn er meer Europeanen met vraag naar eco-toerisme. Afhankelijk van wie wint zal die vreemde natie zijn grondgebied een bestemming geven. Bottom line; als Purlut het heeft over "onszelf" dan gaat het in hoofdzaak over wij als Westerlingen, niet over de lokale bevolking die naast het natuurgebied leeft.
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X