Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Buxusmot...de pest voor de buxus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

    Dirk,
    Dank voor deze nuttige info. Ik had nog nooit aan een stofzuiger gedacht en verdikke toch eenvoudig, simpel. Nu nog zien hoe ik het doeltreffend kan gebruiken.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

      De meeste mensen die buxus planten deden dat om een relatief onderhoudsarme haag te hebben als sierelement.
      Dat is nu wel even anders...
      Eerlijk, ik zie mezelf de haag nog niet stofzuigen.

      In onze buurt is de mot zéér aanwezig, en je ziet hele tuinen die opgeruimd worden. Eén van de buren had een hele voortuin vol met figuren, en zeker 80m lage haag. Vorige week alles uitgetrokken.

      Comment


      • #18
        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

        Ik zie in mijn buurt en omliggende straten ook nagenoeg alle buxussen quasi 100% aangetast.
        Met enige vraagtekens zag ik in één tuin dat die man zijn ganse haag tot op 10 à 15cm had afgesnoeid. Er stonden enkel nog per struik een paar verdorde stammetjes van 15 cm lang. Ik dacht "die denkt dat op zo'n manier te redden??? dat kan toch niet de bedoeling zijn"...
        en zie... nu staan daar lekker frisgroene jonge bosjes aan die droge stokjes !!..

        Als ik daar iemand kan treffen en meer te weten kom laat ik het weten.

        Comment


        • #19
          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

          Er steekt altijd wel één of ander plaag en/of ongedierte de kop op bij bepaalde planten.
          Hier hadden we reeds de takluis in de coniferen, de junikever in het gras, de buxusmot in de buxus, en volgens mijn buurman/zelfstandig tuinier, is het nu gewoon nog afwachten wanneer die massaal aangeplantte klimopafsluitingen allemaal gaan kapot gaan. Hij bespuit die van hem en van een paar buren elk jaar, maar vraag me niet waar tegen hij sproeit. Maar het moet zijn dat het toch ergens nodig voor is dacht ik.
          En als het met die klimop afsluitingen mocht gebeuren, dan mag je de ganse afsluiting met draad en al vervangen, want wie gaat er al die dode klimop van tussen de draad plukken .
          Per gelegenheid vraag ik hem wel eens waarom hij die klimop bespuit.
          Last edited by Guest17; 1 juli 2017, 10:22.

          Comment


          • #20
            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Hij bespuit die van hem en van een paar buren elk jaar, maar vraag me niet waar tegen hij sproeit. Maar het moet zijn dat het toch ergens nodig voor is dacht ik.
            En als het met die klimop afsluitingen mocht gebeuren, dan mag je de ganse afsluiting met draad en al vervangen, want wie gaat er al die dode klimop van tussen de draad plukken .
            Tegen de olievlekkenziekte?
            Ik zou het niet erg vinden mocht er ooit een beestje komen die de klimop kaalvreet. Dit is het ergste soort onkruid en al mijn buren hebben het tegen de afsluiting gezet
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

            Comment


            • #21
              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Er steekt altijd wel één of ander plaag en/of ongedierte de kop op bij bepaalde planten.
              Hier hadden we reeds de takluis in de coniferen, de junikever in het gras, de buxusmot in de buxus, en volgens mijn buurman/zelfstandig tuinier, is het nu gewoon nog afwachten wanneer die massaal aangeplantte klimopafsluitingen allemaal gaan kapot gaan. Hij bespuit die van hem en van een paar buren elk jaar, maar vraag me niet waar tegen hij sproeit. Maar het moet zijn dat het toch ergens nodig voor is dacht ik.
              En als het met die klimop afsluitingen mocht gebeuren, dan mag je de ganse afsluiting met draad en al vervangen, want wie gaat er al die dode klimop van tussen de draad plukken .
              Per gelegenheid vraag ik hem wel eens waarom hij die klimop bespuit.
              Als hij weet hoe men klimop kapot krijgt wil ik het ook weten! .. ik heb ook zo'n geschenkje gekregen van mijn buur ... man man .. zo'n pest!

              Comment


              • #22
                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                Buxusmot :
                Ik begrijp nog altijd niet waarom er collega's en mensen hun Buxusplanten aan het rooien zijn
                de kaalgevreten zijn door de rupsen van de Buxusmot.
                Als je goed nadenkt en de natuur probeert te begrijpen, dan weet je dat Buxusplanten niet zullen
                afsterven omdat ze kaalgevreten zijn.
                Buxusplanten hebben zoals zovele heesters en bomen slapende knoppen die niet zullen afgevreten zijn
                door de rupsen omdat de rupsen enkel bladeren eten en geen slapende knoppen.
                Het is gewoon een kwestie van tijd, en de planten komen terug in blad.
                En zoals ik reeds schreef, het is veelal de mens zijn schuld waarom plant A van dezelfde soort wel aangetast wordt en plant B niet.

                Plagen :
                Wat ik lees is juist, plagen komen en plagen verdwijnen terug en dat is logisch als je
                een klein beetje de natuur begrijpt en probeert te verstaan.

                Klimophagen :
                Ik hoop dat die collega een grondige reden heeft waarom hij de klimophagen aan het sproeien is
                omdat hij alles moet registreren in een register en als bij controle blijkt dat hij nutteloze besproeiingen aan
                het doen is geweest (waarvoor geen waarschuwingen zijn gegeven door het ministerie) hij zijn licentie kan
                verliezen. Of misschien doet hij zoals ik? Organische bladvoedingen geven?
                En ja, nog geen 10 jaar terug was er een heel groot probleem met klimop. Het was een combi van spint en schimmels.
                Zwakke planten zijn toen allemaal afgestorven.

                Algemeen :
                Ik gebruik zelden nog chemische middelen (meststoffen, sproeistoffen, ... )
                omdat er ruim voldoende aanbod is van alternatieven en
                de basis ligt bij waar je de planten koopt en op welke manier je ze plant en hoeveel zorgen je aan de
                planten geeft na het aanplanten.
                Wanneer een plant voldoende vitaal is, dan zal deze zelden ziekteverschijnselen vertonen, idem zoals
                bij de mens.

                Probeer de natuur te begrijpen.

                Groetjes,

                Dirk

                @Wim : er zijn nog meer dingen als stofzuigers die ik gebruik, maar verwacht nu niet dat ik alles hier ga
                prijsgeven he. +35 jaar beroepservaring en vele proeven naar alternatieven kan ik nu niet zomaar neerschrijven he.
                Ik probeer de mensen (particulieren ) af te raden om nog chemische rommel te gebruiken, want het meeste dat zij
                nu nog kunnen aanschaffen is water met een stankstof in om beestjes en schimmels te bestrijden.

                Comment


                • #23
                  Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                  90% van de tuiniers heeft buxus gezet omdat het mooi is, en weinig onderhoud vergt.
                  Als je daar om de paar weken met sproeistof, stofzuigers en ander spul mee bezig moet zijn, om een moeilijke strijd de vechten, dan heb ik daar alvast geen zin in.

                  Ik weet het, ik ben een luie tuinier.

                  Comment


                  • #24
                    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                    @Dirk,
                    Ik vraag je beroepskennis niet hoor. Ik wou enkel duiden naar het punt dat oplossingen vaak eenvoudiger, goedkoper, milieu-vriendelijker kunnen zijn dan we denken. En laat de tijdwinst nu juist geen argument zijn. Sproeier opzetten, chemische middelen mengen, sproeien en nadien de sproeier grondig kuisen (wat met het chemische afvalwater ?) nemen ook aardig wat tijd in.
                    In tuincentra worden helaas veel te veel chemische middelen aangeprezen, maar een overzicht over niet-chemische bestrijdingsmiddelen van ziektes, plagen, ... is niet echt makkelijk te vinden. Zo gebruik al meer dan 40 jaar (dezelfde) 10cm-lange ontmantelde koperdraadstaafjes (elektriciteitskabel van 3mm dikte) tegen de tomatenplaag in plaats van Bordeauxse pap, kopersulfaat ... Per tomatenplant, druivelaar wordt één staafje tussen de wortels nabij de stam in de grond gestoken en op het einde van het jaar gerecupereerd.
                    Bij mij is de sproeier meer werkloos dan hem waarschijnlijk lief is. Als hij 1x per jaar boven wordt gehaald is het veel.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      @Dirk,
                      Ik vraag je beroepskennis niet hoor. Ik wou enkel duiden naar het punt dat oplossingen vaak eenvoudiger, goedkoper, milieu-vriendelijker kunnen zijn dan we denken. En laat de tijdwinst nu juist geen argument zijn. Sproeier opzetten, chemische middelen mengen, sproeien en nadien de sproeier grondig kuisen (wat met het chemische afvalwater ?) nemen ook aardig wat tijd in.
                      In tuincentra worden helaas veel te veel chemische middelen aangeprezen, maar een overzicht over niet-chemische bestrijdingsmiddelen van ziektes, plagen, ... is niet echt makkelijk te vinden. Zo gebruik al meer dan 40 jaar (dezelfde) 10cm-lange ontmantelde koperdraadstaafjes (elektriciteitskabel van 3mm dikte) tegen de tomatenplaag in plaats van Bordeauxse pap, kopersulfaat ... Per tomatenplant, druivelaar wordt één staafje tussen de wortels nabij de stam in de grond gestoken en op het einde van het jaar gerecupereerd.
                      Bij mij is de sproeier meer werkloos dan hem waarschijnlijk lief is. Als hij 1x per jaar boven wordt gehaald is het veel.
                      Dan heeft U al 40 jaar heel veel geluk ofwel heeft het met het verschil in grondsoort te maken, maar bij mij helpen die i.m.o foortrucjes helemaal niet.
                      Na ook ongeveer 40 jaar moestuinieren en even lang lid van de Volkstuin, heb ik zowat alle trucjes geprobeerd om de plaag en/of meeldauw weg te houden van mijn tomaten, maar niks hielp. Ik heb de koperdraden in de grond tussen de wortels gestoken, gaande van één tot meerder rond elke plant, gaande van dunne tot dikke draden, ook het koperdraadje schuin naar beneden in stam van de tomaten gestoken en telkens is me dat zuur opgebroken, m.a.w. aangetaste tomaten.

                      Alle leden van onze plaatselijk Volkstuin proberen al jaaaaren truukjes allerhande maar zonder enig resultaat.

                      Het enige wat bij mij helpt (en ik kweek dus al tientallen jaren tomaten in de buitenlucht, zonder serre) is het gebruik van Bordeause Pap (nu niet meer te verkrijgen, maar ik heb bij het plaatselijk tuincenter een paar jaar geleden z'n voorraad opgekocht zodat ik nog een tijdje verder kan), en spuitzwavel.

                      Bovendien plant ik de tomaten op grote afstand van elkaar zodat ze heel luchtig staan, en maak dat er vooral geen bladeren contact maken met de grond.
                      Ik heb er elk jaar tientallen kilo's van allerlei rassen. Eén probleem, het gros is rijp in de maand september en laat ons nu toevallig elk jaar in september voor een paar weken in het buitenland vertoeven, zodat de meeste tomaten de weg vinden naar de buren die toezicht houden tijdens onze afwezigheid .

                      Het weer speelt natuurlijk ook een grote rol. Is het een zomer met veel wisseling in temperaturen en/of wisseling droog/nat, dan heb je vlugger prijs dan anders, maar de gekende trucjes werken bij mij en bij onze leden niet.

                      Benieuwd wat Dirk hier over kwijt kan/wil .

                      Comment


                      • #26
                        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                        Ik heb redelijk wat succes met het bestrijden van de rupsen en vlinders. Mijn oplossing kost zowat 6€ voor de hele tuin.
                        Ik spoor eerst de plaats van de rupsen op. Je ziet dat snel aan de aangevreten blaadjes en een witte sluier. Heb je ook gemerkt dat de rupsen vooral de zuidkant prefereren? Ik spuit op die plekken onverdund NaHCl oftewel 'sterke javel'.
                        Dat laat ik een drietal uren zijn werk doen. Schud dan maar eens goed met de plant en de rupsen vallen er als rotte appels uit. Wil je voorkomen dat de NaHCl de blaadjes definitief om zeep helpen, spuit je de plekken goed af met zuiver water.
                        Zorg wel dat je een masker draagt tegen de sterke javelgeur. Het mooie van deze methode is dat je nauwelijks andere insecten doodt. De rupsen zijn erg traag, terwijl de andere insecten en spinnen maken dat ze weg komen.
                        Natuurlijk moet je regelmatig controle doen op nieuwe aangevreten plekken. Ben je eerder aan de luie kant, voorkom dat de vlinder je plant uitkiest. Spuit met 10 tot 15 maal verdund NaHCl je ganse plant. Geen mot die er aan denkt om haar eieren te leggen in die javelgeur. Of je tuin dan nog lekker ruikt? NaHCl kost +/- 6€ voor 5L.
                        Herhaal dat om de drie weken, geen rupsen meer. Succes!:

                        Comment


                        • #27
                          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                          NaHCl ? Nooit van gehoord. Zal wel NaOCl zijn.....

                          Comment


                          • #28
                            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                            Wij hebben een tuinman die alles nauw in de gaten houdt. Is al twee keer preventief komen spuiten. Nog geen schade gezien, ook vorig jaar zijn wij hierdoor vrij van de plaag geweest. Maar een hovenier kost wel wat. Wij hebben hier nogal wat mooie buxus staan zowel in potten als later haagjes. Veel hebben vorig jaar alles zien kapotgaan. Ik denk dat preventief werken meer en meer een must zal zijn.
                            Schijnt ook dat meer en meer mensen een alternatief hebben gevonden in één of andere Japans alternatief dat niet gevoelig zou zijn voor deze plagen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #29
                              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              NaHCl ? Nooit van gehoord. Zal wel NaOCl zijn.....
                              Ja .. schoenmaker blijf bij je leest ... om nog maar niets te zeggen van de choorverontreiniging in de grond ... ecologisch verantwoord en 't is nog maar de vraag of uw buxus wel bestand is tegen natrium hypochloriet ... oh well ...

                              Comment


                              • #30
                                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                                just da.... sorry, maar het werkt wel.

                                Comment

                                Working...
                                X