Pagina 1 van 35 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 864

Discussie: De beurzen kelderen

Standaard De beurzen kelderen

De laatste weken al kommer en kwel. Wie dus niet weg is is gezien. Dat heb ikzelf begin deze week aangevoeld en gelukkig heb ik een flink gedeelte van mijn meubelen kunnen redden.
    Gisteren hebben de Europese beurzen en de Dow Jones weer een flinke tuimelpartij moeten incasseren. En deze morgen gaan ook de Aziaten de dieperik in. Emoties en nog eens emoties, zoals het de beurzen meestal eigen is. Maar ondertussen gaat het van kwaad naar erger.
    In de VS zit er de schrik dik in dat na het financieel gepalaver van de laatste weken er het mes sterk zal moeten in gezet worden. Maar het is in Europa al niet beter. Wie zal er de steeds maar opgetrokken steun voor een aantal landen moeten ophoesten. De druk van de beleggers tot spijt van wie het benijdt op de obligatiemarkt neemt weer al een aantal dagen toe doordat er geen eendrachtige en doorzichtige politieke houding is in het "Verenigd Europa".
    En om dan nog maar te zwijgen over ons eigen landje waar we binnenkort ook uiteindelijk de gevolgen zullen moeten incasseren van de scherpe besnoeïngen die onze vriend DR en zijn schaapjes ontegensprekelijk zullen moeten nemen.
    Pessimisme troef dus op een overtrokken dag zoals wij deze de laatste tijd al gewoon zijn.
    Wat niet weet, wat niet deert.

Standaard Re: De beurzen kelderen

Inderdaad, en als de malaise zich verder zet zullen het weer dezelfden zijn die het gelag zullen betalen: de hard werkende twee-verdieners.

Al mijn geld zit in mijn fototoestel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
    Al mijn geld zit in mijn fototoestel.
    Hahaha Jeroen.
    Niet slecht bekeken
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
    Inderdaad, en als de malaise zich verder zet zullen het weer dezelfden zijn die het gelag zullen betalen: de hard werkende twee-verdieners.
    Alleenstaanden kunnen niet hard werken dan?
    Ik snap echt geen jota van al die beurscijfers en noteringen en obligaties en financieringen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    De laatste weken al kommer en kwel. Wie dus niet weg is is gezien. Dat heb ikzelf begin deze week aangevoeld en gelukkig heb ik een flink gedeelte van mijn meubelen kunnen redden.
    Gisteren hebben de Europese beurzen en de Dow Jones weer een flinke tuimelpartij moeten incasseren. En deze morgen gaan ook de Aziaten de dieperik in. Emoties en nog eens emoties, zoals het de beurzen meestal eigen is. Maar ondertussen gaat het van kwaad naar erger.
    In de VS zit er de schrik dik in dat na het financieel gepalaver van de laatste weken er het mes sterk zal moeten in gezet worden. Maar het is in Europa al niet beter. Wie zal er de steeds maar opgetrokken steun voor een aantal landen moeten ophoesten. De druk van de beleggers tot spijt van wie het benijdt op de obligatiemarkt neemt weer al een aantal dagen toe doordat er geen eendrachtige en doorzichtige politieke houding is in het "Verenigd Europa".
    En om dan nog maar te zwijgen over ons eigen landje waar we binnenkort ook uiteindelijk de gevolgen zullen moeten incasseren van de scherpe besnoeïngen die onze vriend DR en zijn schaapjes ontegensprekelijk zullen moeten nemen.
    Pessimisme troef dus op een overtrokken dag zoals wij deze de laatste tijd al gewoon zijn.
    Gisteren nog over gepraat met mijn buurman.
    't Ging over Dexia en die heeft weeral een patat gehad

Niet vergeten dat we een bankencrisis hebben gehad en wie heeft die betaald?
    Gehad is veel gezegd: die is nog niet opgelost.
    Wie "verpakt" nu schuld en verkoopt die?
    En welke "snullen" kopen die?

Europa was een politieke beslissing: niet iets van de mensen, niet iets van het volk.
    Net hetzelfde als in de jaren '70 met de fusies van de gemeenten.
    Daar wordt NU nog lokaal ruzie over gemaakt.

Europa kost ons een pak geld en de helft van Europa is failliet
    Griekenland is tien keer failliet en de middelen die ze krijgen zullen niet helpen.
    Intussen zijn de grote bedrijven in handen van Chinezen of anderen.
    Elke politieker wist dit. Men wist dit al tien jaar geleden.
    Neen, kom er maar bij...
    En de aanpak van Europa zal de Griekse economie totaal versmachten.
    Hun schuld wordt vlotjes doorgespeeld naar de werknemers en die worden met de keer
    zwaarder belast.
    Met alle gevolgen dus voor de Grieken maar ook voor de banken die met waardeloos
    schuldpapier blijven zitten.

Europa zit duidelijk in de greep van een groep machtige mensen waarvoor "de markten"
    grotere winsten en vermogens belangrijker blijven dan het algemeen belang.
    En dat is niet goed, niet voor ons noch voor Europa.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
    Ik snap echt geen jota van al die beurscijfers en noteringen en obligaties en financieringen.
    Moet je eens kijken naar het docudrama van Michael Moore: "Capitalism: a love story".
    Mvg.
    Robert
    Experience is the name everyone gives to their mistakes. Oscar Wilde

Eigenlijk zou iemand met geld op overschot de beurs nu van nabij moeten volgen. Er zijn in de nabije toekomst koopjes te doen. Als de zaak zich dan wat herstelt (heeft ze al altijd gedaan) dan kan je je winst uittellen.
    De meesten lopen echter weg van de beurs als ze laag staat en beginnen te kopen als de "analisten" (voor mij meest nutteloze beroep ter wereld) van de daken schreeuwen dat het de moment is om in de beurs te stappen. Maar dan is het meestal al veel te laat.
    BD0473BE / www.nete.be / Portfolio op BD
    Pentax K20D / Panasonic FZ200
    Pentax 18-250mm Limited | Sigma 50mm Macro | Metz 48 AF-1

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Moet je eens kijken naar het docudrama van Michael Moore: "Capitalism: a love story".
    Merci voor de tip, ga ik zeker eens bekijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
    Ach die beurs is toch één grote komedie.
    Ik produceer iets en verkoop dat aan u en u betaalt me: dat is economie.
    De rest = onzin.
    En de bewijzen zijn er door het aantal beurs-crashen in de loop der jaren.
    Het heet ook "op de beurs spelen".
    En daar komen ongelukken van he
    Hoe meer u wilt verdienen, hoe groter het risico wordt dat het kan fout lopen.

U koopt een aandeel op de beurs en dat is een klein stukje van een firma.
    Stel zo'n aandeel kost 100 euro.
    Gaat het goed met die firma dan kan de waarde van dit aandeel stijgen bijv. 110 euro.
    Gaat het slecht bijv. 90 euro. (op dit moment heeft u al 10 euro verlies)
    Gaat het fout.... kan u enkel nog fluiten.... fluiten naar uw centen

Geld kan ook belegd worden in bepaalde fondsen.
    Kiezen voor een grote opbrengst is kiezen voor een groot risico.
    Gaat het fout.... kan u enkel nog fluiten.... fluiten naar uw centen

Een betere keuze is het spaarboekje. Het "brengt" niet veel op maar je hebt zekerheid.
    En dat is ook wat de Belgen doen de laatste jaren.
    Als ik me niet vergis gaat dit nu over een kapitaal van 215 miljard....
    Dus geld op Belgische banken EN in België he.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Eigenlijk zou iemand met geld op overschot de beurs nu van nabij moeten volgen. Er zijn in de nabije toekomst koopjes te doen. Als de zaak zich dan wat herstelt (heeft ze al altijd gedaan) dan kan je je winst uittellen.
    De meesten lopen echter weg van de beurs als ze laag staat en beginnen te kopen als de "analisten" (voor mij meest nutteloze beroep ter wereld) van de daken schreeuwen dat het de moment is om in de beurs te stappen. Maar dan is het meestal al veel te laat.
    Als ik 40 jaar geleden slim was geweest had ik aandelen moeten kopen van de energie-sector...
    Energie is een zo goed als zekere investering.
    Al de rest? Ge ziet wel he
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Enkel kanttekeningen:

- alleenstaanden kunnen zeker hard werken. Het is beeldspraak he: het gaat over gezinnen met een inkomen uit niet zelfstandige arbeid. Die vallen met het samengeteld inkomen altijd in de categorie waar de klappen vallen: daar is immers het meeste geld te rapen op een gemakkelijke manier. De minder gestelden hebben altijd recht op een of andere tegemoetkoming en de heel welgestelden hebben middelen om aan de lasten te ontsnappen. Er is geen partij die voor hun belangen opkomt. Een voorbeeld: kinderopvang = OCMW steuntrekkers kunnen voor enkele euro's per dag hun kinderen in een kinderopvang laten verzorgen, terwijl ze de ganse dag thuis zijn. Ze krijgen er ook voorrang (opvang van de gemeente...). Het is goedkoper dan ze zelf eten geven. Voor werkende mensen die de opvang nodig hebben is dat bijna onbetaalbaar. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden.
    - Europa heeft tot voor de invoering van de euro veel welvaart gebracht. Na de euro (men doet zijn best om het tegendeel te bewijzen) is alles echter duurder geworden. Door de te snelle groei en megalomanie is dit echter allemaal een rampscenario aan het worden.
    - Welke belangen spelen, we hebben er allemaal geen idee van. De vele machinaties en de greep waarin banken de maatschappij houden... het is hallucinant.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Ach die beurs is toch één grote komedie.

Een betere keuze is het spaarboekje. Het "brengt" niet veel op maar je hebt zekerheid.
    Hier ga ik volledig mee akkoord. Het probleem is dan wel dat de bank met jouw spaargeld speelt en als de banken crashen, wat voorlopig (voorlopig!) nog niet is gebeurd, hoeveel is jouw euro dan nog waard?
    Vroeger was het (ons) geld gedekt door goud. Nu? Door lucht en vooral mooie praatjes van makelaren en ander gespuis.
    Mvg.
    Robert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
    Enkel kanttekeningen:

- alleenstaanden kunnen zeker hard werken. Het is beeldspraak he: het gaat over gezinnen met een inkomen uit niet zelfstandige arbeid. Die vallen met het samengeteld inkomen altijd in de categorie waar de klappen vallen: daar is immers het meeste geld te rapen op een gemakkelijke manier. De minder gestelden hebben altijd recht op een of andere tegemoetkoming en de heel welgestelden hebben middelen om aan de lasten te ontsnappen. Er is geen partij die voor hun belangen opkomt. Een voorbeeld: kinderopvang = OCMW steuntrekkers kunnen voor enkele euro's per dag hun kinderen in een kinderopvang laten verzorgen, terwijl ze de ganse dag thuis zijn. Ze krijgen er ook voorrang (opvang van de gemeente...). Het is goedkoper dan ze zelf eten geven. Voor werkende mensen die de opvang nodig hebben is dat bijna onbetaalbaar. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden.
    - Europa heeft tot voor de invoering van de euro veel welvaart gebracht. Na de euro (men doet zijn best om het tegendeel te bewijzen) is alles echter duurder geworden. Door de te snelle groei en megalomanie is dit echter allemaal een rampscenario aan het worden.
    - Welke belangen spelen, we hebben er allemaal geen idee van. De vele machinaties en de greep waarin banken de maatschappij houden... het is hallucinant.
    Dit is het enige belang
    Europa zit duidelijk in de greep van een groep machtige mensen waarvoor "de markten"
    grotere winsten en vermogens belangrijker blijven dan het algemeen belang.
    En dat is niet goed, niet voor ons noch voor Europa.

Persoonlijk moet ik er NIETS van weten van die kinderopvang maar liever daar geld
    in steken dan in die notionele intrestaftrek waardoor er haast géén belastingen
    worden betaald op winsten.

De hardwerkende Vlaming en dat we pas na augustus voor ons zelf gaan werken?
    Ok.
    Schaf het onderwijs af he
    Of justitie, politie, het leger, alle bouwwerken voor de staat en noem maar op.
    Je zal gegarandeerd veel over houden
    Ben ik nog de sociale zekerheid vergeten, of onze rusthuizen, de ziekenhuizen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Hier ga ik volledig mee akkoord. Het probleem is dan wel dat de bank met jouw spaargeld speelt en als de banken crashen, wat voorlopig (voorlopig!) nog niet is gebeurd, hoeveel is jouw euro dan nog waard?
    Vroeger was het (ons) geld gedekt door goud. Nu? Door lucht en vooral mooie praatjes van makelaren en ander gespuis.
    Zo is dat Robert.
    Het spaargeld is nu wel beschermd voor een bepaalde som.
    (100.000 euro? Weet het niet meer)
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Wel... al mijn geld zit in mijn huis (wat ook niet goed is natuurlijk).

Deze crash zou geen verrassing mogen zijn (zie mei en juni artikels hier beneden).

Ik denk dat we inderdaad in een "double-dip" crisis zitten: 2008 was maar een voorsmaakje. Toen werd de economie gered door zware interventies van overheden.
    De overheden, die al zwaar onder de schulden zaten, hebben zich hierdoor in nooit geziene moeilijkheden gebracht. Nu is dit ook zichtbaar in de US.
    Echter, de economie is nog altijd niet hersteld van de crisis van 2008: grote bedrijven misschien wel, maar bv. de Belgische KMO's zitten nog altijd in de problemen.
    De overheden hebben echter geen geld meer om nog eens een reddingsoperatie uit te voeren. Gevolg: double-dip recession die nog erger is als de 2008-crisis.

En wat ik ergerlijk vind is dat de banken weer op hetzelfde elan zitten als vóór 2008 en dat de bonussen weer rijkelijk vloeien...

Double-Dip Recession
    Double-Dip Recession II
    Double-dip III
    Bank Bonus: 6.5miljoen GBP voor de Barcleys baas

En wat als er nu weer een aantal banken dreigen om te vallen? Ik denk niet dat we nu nog hulp moeten gaan verwachten van overheden ondanks de garantie op spaarboekjes: landen kunnen het gewoon niet meer aan.

Verder nog een prettige vakantie aan iedereen...
    Laatst gewijzigd door Nickon; 5 augustus 2011 om 10:03
    Dat we het nog lang mogen "trekken".
    Nikon D2X - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Ik was heel tevreden bij de welgemeende fuk you van IJsland aan die dwazen die van het IJslandse volk hun verloren geld van de Kautping bank terug wilden.

Investeerders en speculanten hebben zich de laatste jaren op de voedselmarkt gericht. Gevolg: prijzen van granen zijn bijna verdrievoudigd. Wat er nu in de hoorn van Afrika gebeurd heeft niets te maken met een volk dat zich niet kan organiseren om zich van voedsel te voorzien. Zelfs Al Shabaab speelt daar een minder grote rol in dan de speculanten op de voedselmarkt.

Als je de lange termijn evolutie van de beurzen bekijkt zie je dat vanaf medio jaren tachtig de winsten sneller zijn beginnen stijgen dan economische groei en dat sinds diezelfde tijd de investeringsvoet steeds sterker is beginnen dalen. Sindsdien zijn de schommelingen crisis/bloei groter en steeds korter op elkaar. Daar komen vodden van.
    The Knight That Says Ni...kon

Zo is dat Robert.
    Het spaargeld is nu wel beschermd voor een bepaalde som.
    (100.000 euro? Weet het niet meer)
    Beschermd door wie of wat? De staat? En wie is dat? Juist, de belastingbetaler. Jij en ik dus.
    Mvg.
    Robert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
    Wel... al mijn geld zit in mijn huis (wat ook niet goed is natuurlijk).

Deze crash zou geen verrassing mogen zijn (zie mei en juni artikels hier beneden).

Ik denk dat we inderdaad in een "double-dip" crisis zitten: 2008 was maar een voorsmaakje. Toen werd de economie gered door zware interventies van overheden.
    De overheden, die al zwaar onder de schulden zaten, hebben zich hierdoor in nooit geziene moeilijkheden gebracht. Nu is dit ook zichtbaar in de US.
    Echter, de economie is nog altijd niet hersteld van de crisis van 2008: grote bedrijven misschien wel, maar bv. de Belgische KMO's zitten nog altijd in de problemen.
    De overheden hebben echter geen geld meer om nog eens een reddingsoperatie uit te voeren. Gevolg: double-dip recession die nog erger is als de 2008-crisis.

En wat ik ergerlijk vind is dat de banken weer op hetzelfde elan zitten als vóór 2008 en dat de bonussen weer rijkelijk vloeien...

Double-Dip Recession
    Double-Dip Recession II
    Double-dip III
    Bank Bonus: 6.5miljoen GBP voor de Barcleys baas

En wat als er nu weer een aantal banken dreigen om te vallen? Ik denk niet dat we nu nog hulp moeten gaan verwachten van overheden ondanks de garantie spaarboekjes: landen kunnen het gewoon niet meer aan.

Verder nog een prettige vakantie aan iedereen...
    Door Griekenland komt er nog eens ong. 2,8 miljard bij onze overheidsschuld.

Omvallen banken.
    De grote crash in de USA in de jaren '20 > men heeft toen de banken NIET geholpen.
    In 2008 zei men hier: dat mogen we niet doen, dat zou een grote fout zijn.
    Dat is toch om u kapot te lachten niet?
    Het zit altijd fout...systeem deugd niet.
    Het systeem is wellicht wel goed maar het wordt misbruikt.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Ik was heel tevreden bij de welgemeende fuk you van IJsland aan die dwazen die van het IJslandse volk hun verloren geld van de Kautping bank terug wilden.

Investeerders en speculanten hebben zich de laatste jaren op de voedselmarkt gericht. Gevolg: prijzen van granen zijn bijna verdrievoudigd. Wat er nu in de hoorn van Afrika gebeurd heeft niets te maken met een volk dat zich niet kan organiseren om zich van voedsel te voorzien. Zelfs Al Shabaab speelt daar een minder grote rol in dan de speculanten op de voedselmarkt.

Als je de lange termijn evolutie van de beurzen bekijkt zie je dat vanaf medio jaren tachtig de winsten sneller zijn beginnen stijgen dan economische groei en dat sinds diezelfde tijd de investeringsvoet steeds sterker is beginnen dalen. Sindsdien zijn de schommelingen crisis/bloei groter en steeds korter op elkaar. Daar komen vodden van.
    Als je het onderscheid wilt maken tussen een gewone spaarder en een speculant
    dan ben ik het helemaal eens
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Beschermd door wie of wat? De staat? En wie is dat? Juist, de belastingbetaler. Jij en ik dus.
    Ok maar ik heb die zekerheid he.
    De rest heeft niks.
    En moest het erg worden: de bank is 100 meter van mijn deur

Anderzijds lopen onze Belgische banken ook veel geld mis....
    Het gaat over het betalen van intresten.
    Als ik geld leen MOET ik intrest betalen en dat is ook normaal.
    Een bepaalde groep van onze bevolking die gelooft in een zeker "boekske"
    doen dat dus NIET omdat dit tegen hun geloof is.
    Banken van hun signatuur lossen dat op: één maandelijkse som en er wordt nergens gesproken of geschreven van intrest
    Laatst gewijzigd door theokus; 5 augustus 2011 om 10:17
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Omvallen banken.
    De grote crash in de USA in de jaren '20 > men heeft toen de banken NIET geholpen.
    In 2008 zei men hier: dat mogen we niet doen, dat zou een grote fout zijn.
    Dat is toch om u kapot te lachten niet?
    Het zit altijd fout...systeem deugd niet.
    Het systeem is wellicht wel goed maar het wordt misbruikt.
    Wat men zei in 2008: "splitsen die banken" is nog altijd niet gebeurd. Incompetentie van politici en beleidsmakers (over alle landen heen) is troef .
    Dat we het nog lang mogen "trekken".
    Nikon D2X - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
    Wat men zei in 2008: "splitsen die banken" is nog altijd niet gebeurd. Incompetentie van politici en beleidsmakers (over alle landen heen) is troef .
    Juist. Ik versta het echt niet meer en "wie gelooft die mensen nog"
    Hier is een reden:
    Terwijl politici van alle partijen nu al maanden moord en brand schreeuwen over de hoge
    energieprijzen en de dominante positie van xxxxxxxl, maken ze wel de dienst uit in de
    raden van bestuur van intercommunales en netbeheerders. Sinds xxxxx vorige maand haar
    bestuurders terugtrok uit xxxxx - de energieproducent heeft een derde van de aandelen in
    handen - zetelen er nagenoeg alleen nog politici in.

Wie zo dicht met zijn neus op het dossier zit en mee aan de touwtjes trekt, moet ofwel
    blind zijn om de ontsporingen niet tijdig op te merken ofwel gewoon van slechte wil.

Incompetent?
    Ben er niet zo zeker van
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

zoals ik al had aangehaald in een andere topic : de echte reden voor al deze miserie krijg je prima uit de doeken gedaan in Zeitgeist 2008 - addendum , de reportage duurt 2 uur en legt uit waarom we uiteindelijk allemaal de slaven zijn van.... de banken.
    Meer uitleg over de rol van de VS , de wereldbank , het IMF (en wat voor kl**tzakken dit eigenlijk zijn) , de invloed van religie etc... die ons uiteindelijk maken tot de slaven van het systeem.

Men legt uit HOE het werkt en WAT ze doen om ons eeuwig in hun macht te houden. Het lijkt ingewikkeld maar als je er over nadenkt is het eigenlijk simpel. Aan het einde van de reportage is er ook aandacht voor een alternatieve wereld , persoonlijk spreekt mij die enorm aan.

http://zeitgeistmovie.com/

ik hoop dat er nog mensen zijn die eens de moeite willen nemen om de reportage te bekijken en hier eens grondig over na te denken.
    Laatst gewijzigd door dekoningg; 5 augustus 2011 om 10:35

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dekoningg Bekijk bericht
    zoals ik al had aangehaald in een andere topic : de echte reden voor al deze miserie krijg je prima uit de doeken gedaan in Zeitgeist 2008 - addendum , de reportage duurt 2 uur en legt uit waarom we uiteindelijk allemaal de slaven zijn van.... de banken.
    Meer uitleg over de rol van de VS , de wereldbank , het IMF (en wat voor kl**tzakken dit eigenlijk zijn) , de invloed van religie etc... die ons uiteindelijk maken tot de slaven van het systeem.

Men legt uit HOE het werkt en WAT ze doen om ons eeuwig in hun macht te houden. Het lijkt ingewikkeld maar als je er over nadenkt is het eigenlijk simpel. Aan het einde van de reportage is er ook aandacht voor een alternatieve wereld , persoonlijk spreekt mij die enorm aan.

http://zeitgeistmovie.com/

ik hoop dat er nog mensen zijn die eens de moeite willen nemen om de reportage te bekijken en hier eens grondig over na te denken.
    Zal ik zeker doen
    Mijn oma en opa hadden nergens last van vroeger...
    Mijn ouders ook niet
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Pagina 1 van 35 1234511 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten