Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cpu rat race ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cpu rat race ..

    vrijwel ongelofelijk qua evolutie ..
    nauwelijks nog bij te houden!
    .. en dan sla ik met opzet nog de "mobile" versies nog over

    sinds eind 2008 tot nu en met een exponentieele sprong vanaf begin 2011

    in een notedop
    socket 1156 Lynfield
    socket 1366 Bloomfield en Gulftown
    socket 1155 Sandy bridge
    socket 2011 Sandy Bridge E
    socket 1155 Ivy bridge ten nadele van sandy bridge
    socket 1150 Haswell and Broadwell

    .. en ieder keer voor ieder type socket, een nieuw moederbord!

    intel-stelt-lanceerdatum-haswell-processors-uit-tot-computex

  • #2
    Re: cpu rat race ..

    Ik begrijp ook niet goed waarom er tegenwoordig zoveel van socket veranderd wordt.
    T'is echt overdreven.

    Waar is de tijd dat je nog je potlood bovenhaalde om op je processor L baantjes ging kleuren
    Of iets verder terug, en bij Intel ... je je CPU nog in een slot kon steken ipv een socket...
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: cpu rat race ..

      Omdat upgraden een mythe is in de pc business. De keren dat het interessant was om de cpu te upgraden zonder te investeren in mobo/ram/gfx in de laatste 20 jaar kan je op 1 hand tellen.

      Comment


      • #4
        Re: cpu rat race ..

        Idd .. net toen ik mijn I7-870 systeem gemonteerd had sloegen ze mij met Sandy Bridge van de sokken ... twijfel alom dus, en nog geen jaar later blaast Intel Sandy bridge op ten voordele van Ivy bridge ... en gaan ze halfweg volgend jaar dezelfde truk uithalen met Haswell? he mannekes, aan dat tempo kan ik geen mobos blijven betalen hoor! (als het al de investering waard is!)
        Ik vraag mij af of ik het verschil tussen een I7-870 en een I7-3770 onder de kap, zou "voelen" in het gebruik?

        Comment


        • #5
          Re: cpu rat race ..

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          he mannekes, aan dat tempo kan ik geen mobos blijven betalen hoor!
          Dat is ook het zotste dat ge kunt doen om telkens te veranderen als er iets nieuw uitkomt.
          Als ge nu eens enkel een nieuwe PC koopt als de oude defect (onherstelbaar), versleten (nooit geweten) of echt te traag geworden is ... dan is er ook geen enkele reden om ook maar over deze continu aanpassingen te denken.
          Bijna elke x maand doen ze aan een auto kleine verbeteringen ... koopt ge een nieuwe telkens de fabrikant er een kleine aanpassing aan doet?
          Als ge de aanpassingen moet volgen, dan kunt ge elke x maand een nieuwe auto, tv, microgolf, camera, pc, gsm, smartphone, printer, router, ... kopen en ja zelfs elk jaar een nieuw huis want ze verbeteren daar toch continu wel iets.
          Het verschil met vroeger is het internet, ne mens leest veel te veel over zogenaamde verbeteringen en dat is vaak een aanzet tot overbodig kopen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: cpu rat race ..

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Omdat upgraden een mythe is in de pc business. De keren dat het interessant was om de cpu te upgraden zonder te investeren in mobo/ram/gfx in de laatste 20 jaar kan je op 1 hand tellen.
            Daar gaat het voor mij niet eens om. Als er een nieuwe socket komt betekent door weer extra productiekosten een ontwikkelingskosten voor een nieuw moederbord.
            Die prijs betalen wij dan weer extra .....
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: cpu rat race ..

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat is ook het zotste dat ge kunt doen om telkens te veranderen als er iets nieuw uitkomt.
              Als ge nu eens enkel een nieuwe PC koopt als de oude defect (onherstelbaar), versleten (nooit geweten) of echt te traag geworden is ...
              vind ik ook.
              maar ja....het gaat overal wat minder dus zal dat steeds het nieuwste van het nieuwste kopen ons snel vergaan.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: cpu rat race ..

                Als er een nieuwe socket komt, dan zal daar wel een reden voor zijn (meer pinnetjes om alle data zo snel mogelijk te kunnen verwerken bijvoorbeeld).

                Als je een computer koopt, dan zit daar toch een moederbord en een processor in, dan maakt het voor mij niet uit in welk socket die processor zit, want die blijft er toch inzitten tot ik die computer vervang door een nieuwe.
                In mijn auto steek ik ook geen nieuwe motor als ze er een betere maken...

                De extra productie-en ontwikkelingskosten worden toch verdeeld over een heleboel pc's die ze wereldwijd verkopen, per computer zal dat dan niet zo heel veel geld zijn.
                Zonder ontwikkelingskosten zouden we nog altijd met heel erg trage computers werken, of zouden ze voor ons zelfs compleet onbetaalbaar zijn.
                Door die verder te ontwikkelen zijn computers in verhouding spotgoedkoop geworden tegenover 15-20 jaar geleden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: cpu rat race ..

                  Wie zijn de grootste IT consumenten? Mijn gedacht is dat de industrie en op particuliere markt zijn dat de werk gaande jeugd die nog in het ouderlijk huis wonen. Deze gaan hun lonen spenderen aan de ,voor hen super, computer die alsmaar sneller willen. De "industrie" wil dus hun vergevorderde netwerken alsmaar betrouwbaarder maken en een betere uptime garanderen.
                  Net dit laatste is enkel mogelijk als de hardware fabrikanten blijven innoveren en voorruit gaan.

                  Stel je een bedrijf met een netwerk infrastructuur van voor 2005 die hun heel server park gaan upgraden naar een up to date server park. Indien ze eenzelfde verwachting hebben en opzet van servers blijven houden gaat dit voor dat bedrijf een hele besparing zijn aangezien die 5 koekenbakken van servers die ze hadden nu kan ingebakken worden in 2 koekenbakken van servers. Daarnaast gaat hun uptime de hoogte in aangezien software alsook hardware en bijhorende service verbeteren alsook loonkost naar beneden gaan want ipv 4 personen voor 5 servers in eerste instantie hebben ze er nu maar 2 meer nodig.

                  groeten, hmaes

                  Comment


                  • #10
                    Re: cpu rat race ..

                    Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                    Wie zijn de grootste IT consumenten? Mijn gedacht is dat de industrie en op particuliere markt zijn dat de werk gaande jeugd die nog in het ouderlijk huis wonen. Deze gaan hun lonen spenderen aan de ,voor hen super, computer die alsmaar sneller willen. De "industrie" wil dus hun vergevorderde netwerken alsmaar betrouwbaarder maken en een betere uptime garanderen.
                    Net dit laatste is enkel mogelijk als de hardware fabrikanten blijven innoveren en voorruit gaan.

                    Stel je een bedrijf met een netwerk infrastructuur van voor 2005 die hun heel server park gaan upgraden naar een up to date server park. Indien ze eenzelfde verwachting hebben en opzet van servers blijven houden gaat dit voor dat bedrijf een hele besparing zijn aangezien die 5 koekenbakken van servers die ze hadden nu kan ingebakken worden in 2 koekenbakken van servers. Daarnaast gaat hun uptime de hoogte in aangezien software alsook hardware en bijhorende service verbeteren alsook loonkost naar beneden gaan want ipv 4 personen voor 5 servers in eerste instantie hebben ze er nu maar 2 meer nodig.

                    groeten, hmaes
                    Ik vrees dat je het servergewijs wat te eenvoudig voorstelt : de hoeveelheid werk die je hebt bij het beheren van een serverpark zit niet in het aantal servers, maar wel in de functies die ze vervullen. Dus met nieuwe servers zal je de performance omhoog krijgen, en de elektriciteitskosten omlaag (omdat je bv. een aantal servers kan virtualiseren). Maar dat je daar een IT-man kan uitsparen lijkt me sterk...

                    Voor de rest volg ik wel wat hier al gesteld is : de evolutie gaat zo danig snel, dat je met je "oude" hardware na 5 jaar niets meer kan aanvangen. Dat gaat niet enkel over die socket (en dus het moederbord), maar ook over type geheugen, grafische kaart, zelfs de aansluitinterface van de harddisk/SSD en waarom niet de versie van USB, of aansluiting van het beeldscherm (die grote dingen hebben graag een displayport...). Ik moet eerlijk zeggen dat ik behalve meer ram geheugen en een bijkomende harddisk niets geüpgrade heb... In de meeste gevallen ben je beter af met gewoon alles te vernieuwen (kast en voeding misschien uitgezonderd)...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: cpu rat race ..

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Daar gaat het voor mij niet eens om. Als er een nieuwe socket komt betekent door weer extra productiekosten een ontwikkelingskosten voor een nieuw moederbord.
                      Die prijs betalen wij dan weer extra .....
                      Ik ben AMD vergeten. Die hebben het wel een hele tijd bij dezelfde socket gehouden en daar waar ze ten tijde van de hun + reeksen snel en een goedkoop alternatief waren, liggen ze nu hopeloos achterop. Niet vernieuwen is achteruit gaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: cpu rat race ..

                        Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                        Stel je een bedrijf met een netwerk infrastructuur van voor 2005 die hun heel server park gaan upgraden naar een up to date server park. Indien ze eenzelfde verwachting hebben en opzet van servers blijven houden gaat dit voor dat bedrijf een hele besparing zijn aangezien die 5 koekenbakken van servers die ze hadden nu kan ingebakken worden in 2 koekenbakken van servers. Daarnaast gaat hun uptime de hoogte in aangezien software alsook hardware en bijhorende service verbeteren alsook loonkost naar beneden gaan want ipv 4 personen voor 5 servers in eerste instantie hebben ze er nu maar 2 meer nodig.

                        groeten, hmaes
                        Dat is totaal verkeerd. Zoals polleke hier al aangeeft, het aantal fysieke servers heeft weinig invloed naar het personeel. Het aantal virtuele servers iets meer, maar inderdaad de hoofdmoot blijven de software paketten/apllicaties.
                        Een domaincontroller vraagt veel minder werk dan een applicatie server.

                        Verder is de looptijd voor serverhardware in de meeste bedrijven vrij lang. Servers worden heus niet afgedankt na 2 jaar hoor.
                        Integendeel, wij verkiezen standardisatie boven performance om juist die beheersbaarheid te vergroten. Een zeer snelle hardware evolutie is dus zeker niet voordelig voor bedrijven. Processorpower is vaak niet het knelpunt. Er draaien tientallen virtuele severs op 1 fysieke server zonder dat de processor de bottleneck wordt. Tenminste voor heel veel serverrollen.
                        Memory en vooral disk i/o gaan eerder de machines op de knieen krijgen.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: cpu rat race ..

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dat is ook het zotste dat ge kunt doen om telkens te veranderen als er iets nieuw uitkomt.
                          Als ge nu eens enkel een nieuwe PC koopt als de oude defect (onherstelbaar), versleten (nooit geweten) of echt te traag geworden is ... dan is er ook geen enkele reden om ook maar over deze continu aanpassingen te denken.
                          ...
                          Het was sarcastisch bedoeld hoor!! Wat niet wegneemt dat er idd mensen zijn die bij elke vernieuwing van het platform hun ganse HW vernieuwen (lees maar eens het HWI forum!). .... en moest ik echter uw "vernieuwingsregel" naar de letter volgen dan had ik voor gans mijn leven genoeg aan 1 of 2 PC's!

                          Op professioneel vlak is een vernieuwing van hardware IMHO niet eens de grote bottleneck maar wel het aantal manuren dat nodig is om de oude, werkende infrastructuur te porten naar de nieuwe hardware EN de garantie dat het direct feilloos werkt. Dat is allesbehalve een evidentie!

                          .. en een nieuwe socket heeft niet noodzakelijk meer "pinnetjes"

                          Comment


                          • #14
                            Re: cpu rat race ..

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            vrijwel ongelofelijk qua evolutie ..
                            nauwelijks nog bij te houden!
                            .. en dan sla ik met opzet nog de "mobile" versies nog over

                            sinds eind 2008 tot nu en met een exponentieele sprong vanaf begin 2011

                            in een notedop
                            socket 1156 Lynfield
                            socket 1366 Bloomfield en Gulftown
                            socket 1155 Sandy bridge
                            socket 2011 Sandy Bridge E
                            socket 1155 Ivy bridge ten nadele van sandy bridge
                            socket 1150 Haswell and Broadwell

                            .. en ieder keer voor ieder type socket, een nieuw moederbord!
                            Je lijst toont wel wat groter door 2 verschillende lijnenen te mixen, het zijn niet allemaal opvolgers van elkaar.

                            Mainstream lijn S1156 - S1155 (voor zowel sandy als ivy bridge, meevaller) - S1150 pas Q2 2012 zeg maar. Ivy bridge was dan nog een opvolger die eigenlijk nauwelijks vooruitgang bracht, voornamelijk een die shrink die wat efficienter met energie omgaat. Geen echte performance stap.
                            High performance lijn S1366 is opgevolgd door S2011.

                            Eigenlijk is het vrij saai op CPU gebied tegenwoordig, toch in vergelijking met de PIII/Athlon P4/Athlon 64 dagen. Toen werden er om de haverklap sneller geklokte versies uitgebracht (dat was pas irritant als je net het topmodel had gekocht)
                            Nu lanceren ze een nieuwe reeks en de clocks veranderen niet eens tussen introductie en phase-out een jaar later.

                            Comment


                            • #15
                              Re: cpu rat race ..

                              Geen mens heeft hier het woord "opvolgers" in de mond genomen of een perfomance afweging gemaakt ... ik wens enkel aan te tonen dat men door de bomen het cpu-bos niet meer ziet waarbij de potentieele koper/bouwer verrekte goed op de hoogte moet zijn van wat hij/zij zou willen, omdat quasi alle 6-8 maand een "nieuw" platform wordt aangekondigd of gelanceerd ("Intel tick tock" strategie) (tenzij men op gevoelswaarde om het even wat koopt wat de meesten waarschijnlijk ook doen ).
                              Heck man, als men Intel mag geloven staan Broadwell 2014, Skylake 2015 en Skymont 2016 al minstens op papier (of zelfs in de steigers)! Bij een andere productie procedure kan men IMHO trouwens niet een spreken van "opvolgers", denk ik.
                              S1150 (Haswell) komt er bij mijn weten pas (presumed!VR-Zone.com) in Q2 2013 en niet 2012.
                              .. en als men trouwens bij Intel de idee van "opvolgers" niet aanhoudt waarom lijkt hun cpu nummering daar dan verdacht veel op? nl Ix-2yyy, 3yyy en 4yyy toeval zeker? ze zijn dan wel verdacht raar bezig!

                              Comment

                              Working...
                              X