Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensatieketel op gas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condensatieketel op gas

    Wie laat zijn condensatieketel op gas jaarlijks of om de twee jaar onderhouden?

    Als tecknieker verwarming kan ik stellen dat Condensatie verwarming toestellen met sanitair warm water productie om de twee jaar een onderhoud nodig hebben. Je moet dit niet zien als een commercieel verhaal, maar zie dagelijks wat er gebeurd als een toestel slecht of niet onderhouden wordt, of niet meer schoon te krijgen zijn of dichtslippen zonder hier merken te noemen.Een gasgestookte condensatie ketel heeft meer onderhoud nodig dan de oudere open toestellen. Een laatste punt, de investering voor een nieuw Condensatie toestel wordt gemiddeld terugverdiend in 4 jaar en 6 maanden, omdat ze tussen de 30% en 40% gas besparen al wat daarna komt is pure winst. In de hoop dat jullie hier iets van opsteken, laat eens weten hou dikwijls jullie een onderhoud laten doen? (de kosten voor onderhoud komen in aanmerking voor belastingkorting, energie besparende maatregelen) hier nog nuttige informatie te vinden http://www.energiesparen.be/beleid/index.php
    Groetjes
    Wim
    Last edited by Hot radiator; 26 februari 2008, 18:35.

  • #2
    Re: Condensatieketel op gas

    Hier komt de firma die de ketel geplaatst heeft elke 2 jaar onderhoud doen.

    Greetings,
    Schanske

    Comment


    • #3
      Re: Condensatieketel op gas

      Hoeveel kost zo'n "onderhoud", want ik zou hier binnenkort ook zo'n condensatieketel willen plaatsen. Als de onderhoudskost te hoog is, dan ben ik waarschijnlijk goedkoper af met een gewone HR-ketel, die goedkoper is en minder onderhoud nodig heeft. Het verbruik van de 20-jaar oude wandketel is nu ook al niet erg hoog, als het jaarlijks (of 2-jaarlijks) onderhoud meer kost dan wat ik aan gas bespaar, dan wordt de totale kostprijs misschien hoger dan wat ik nu betaal.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Condensatieketel op gas

        Hier een condensatieketel van renova thermomaster.Na 2 jaar technieker van de firma laten komen.Heeft instellingen nagekeken maar niks gekuist of zo.Is ook niet nodig volgens hem.Jaarlijks onderhoud is niet nodig volgens hem,als je om de 5 jaar eens laat nakijken is dat voldoende.Van kalkaanslag zullen we niet veel last hebben,we hebben een ontkalker en onze temperatuur staat op 46 graden dacht ik.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Condensatieketel op gas

          waar ik woon is ook alles op gas en mijn huisbaas, die ooit voor 'n bekend merk heeft gewerkt heeft me verteld dat sommige branders achter 25 jaar nog steeds perfect in orde waren....
          bij mazout is dat 'n heel ander verhaal...

          Comment


          • #6
            Re: Condensatieketel op gas

            De meer dan 20 jaar oude wandketel die hier hangt, die werkt ook nog goed, alleen wordt het debiet van het warm water stilaan wat minder, er zal dus teveel kalk in de warmtewisselaar zitten. Dat is de reden waarom ik een nieuwe wil plaatsen.
            Vorig jaar heb ik wel een membraan moeten vervangen (de verwarming schakelde niet meer uit), maar ik had nog juist dezelfde brander in de garage staan (van de buurman die jaren geleden al een nieuwe heeft laten plaatsen), dat onderdeel heeft dus ook niets gekost.


            Bij de nieuwe toestellen is de maximum-leidingwatertemperatuur lager, en het watercircuit wordt verwarmd via een platen-warmtewisselaar. Daardoor zal er ook minder kans zijn op kalkaanslag, want het leidingwater loop niet meer door dezelfde warmtewisselaar als die van de centrale verwarming. Bij het oude systeem werd er altijd een hoeveelheid (stilstaand) leidingwater mee opgewarmd als de verwarming ingeschakeld werd, dat is bij een condensatieketel niet het geval.

            Natuurlijk zal er op sommige plaatsen wel meer verontreiniging zijn, waardoor de brander inwendig vervuild wordt, het probleem bij zo'n gesloten wandketel is dat je die moet open halen om te zien of er iets mis is. Bij een oude brander met een schouwaansluiting kan je aan de kleur van de vlam meestal wel zien of de brander vuil is, en aan de trekonderbreker kan je zelf ook voelen of de rookgassen goed afgevoerd worden (of de schouw niet dicht zit bijvoorbeeld).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Condensatieketel op gas

              Hi,

              Ik heb ook een condensatieketel met sanitair warm water.
              Dit is een nieuwbouw van drie jaar en ik laat die ketel jaarlijks nazien (onderhoudscontrakt).
              Reden: het is inderdaat niet verplicht maar bij dit type ketels met premix brader is de afstelling nogal gevoelig en direct merkbaar door de plofgeluiden tijdens de onsteking.
              Tijdens het jaarlijks nazicht valt wel op dat de NOx en CO2 waarden toch moeten bijgesteld worden en dan ontsteekt die bijna geluidloos en is het rendement optimaal.
              Tijdens dit nazicht wordt ook de ganse premixbrander uit elkaar gehaald en gereinigd. Je zou denken waarvoor is dat goed om dit jaarlijks te doen, wel je zou er van verschieten hoeveel fijne stofdeeltjes de ronde premixrooster kunnen verstoppen. En ook hier is het een gesloten verbranding met aanvoer van verse buitenlucht.
              Het voordeel van een onderhoudscontrakt is dan ook dat je geen extra werkuren betaald mocht er iets defect blijken te zijn bij het nazicht.
              Kostprijs is nogal aan de hoge kant 170€ maar daar heb je dan ook alle voordelen van een goed onderhoudscontrakt voor in de plaats en je ketel gaat wel wat langer mee zonder al te dure herstellingen.

              Doggy
              Canon EOS 7D, EF-S 55-250 IS, EF-S 15-85 IS USM, 580EX II, en nog wat oud glas.

              Comment


              • #8
                Re: Condensatieketel op gas

                Voor het onderhoud vroegen ze zo een 85 euro dacht ik.

                Greetings,
                Schanske

                Comment


                • #9
                  Re: Condensatieketel op gas

                  yeah right,tussen 30 en 40 % gas besparen.... tov van wat? een ketel uit de jaren 60 of zo?
                  "tecknieker" ... leergast of fantast?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Condensatieketel op gas

                    Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                    yeah right,tussen 30 en 40 % gas besparen.... tov van wat? een ketel uit de jaren 60 of zo?
                    "tecknieker" ... leergast of fantast?
                    De besparing is het grootst in combinatie met vloerverwarming, dan is de watertemperatuur het laagst, en dan wordt er meer warmte uit de condensatie gehaald. Alleen dan zal je 30% minder verbruiken ten opzichte van een gewone HR-brander. Heb je radiatoren waarvoor een watertemperatuur van 60-70°C nodig is om het warm genoeg te krijgen in huis, dan is de besparing al heel wat minder.

                    Een besparing van 40% had ik nog nergens gelezen, maar om de 30% te halen moet ook alles werkelijk "volgens het boekje" zijn, anders wordt het al snel heel wat minder (maar dat zeggen ze er nooit bij als je zo'n ketel laat plaatsen).
                    De 30% is dus het maximum dat er kan bespaard worden in combinatie met vloerverwarming.

                    Terwijl ze hun prijsberekening maken wordt er dus steeds gerekend met een besparing van 30%, en dan rekenen ze uit hoe lang het zal duren voor de investering terugbetaald is. In heel wat woningen zal het dus véél langer duren om de installatiekost terug te verdienen.
                    Maar omdat de brandstofprijzen de laatste jaren heel sterk stijgen zal de investering toch nog wat sneller terugverdiend zijn.

                    Isoleren is op dit ogenblik een heel goede investering, in veel oudere woningen is daarmee véél meer winst te halen dan door een HR-verwarmingsketel te vervangen door een condensatieketel.
                    De combinatie van beiden zal natuurlijk op lange termijn de grootste besparing opleveren.

                    Ik ben in ieder geval vorig jaar al begonnen met de oude ramen en deuren te laten vervangen door nieuwe met "super isolerend glas". Op één slaapkamer heb ik het plafond al geisoleerd, de rest volgt allemaal nog (als ik tijd en geld heb).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Condensatieketel op gas

                      Een besparing van 30 % op verwarming en 60 % op de productie van sanitair warm water is mogelijk met Solar-zonnepanelen. Om u een idee te geven de rookgassen van een oude cv ketel bv jaren 1970 kan de schouwtemperatuur oplopentot 250 C, in een moderne klassieke ketel is dat 140 C en in een condensatie ketel slechts 50 C. Ook een modulerende regeling van de ketel tussen 25 % en 100% van het vermogen zorgt voor een besparing.

                      Groetjes
                      Wim

                      Comment

                      Working...
                      X