Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

    Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
    Bij mij staat het, zoals ik reeds schreef, compleet omgekeerd in de handleiding van de fabrikant.
    De pomp MOET draaien om te ontluchten. Heel raar dat er pompen of systemen zouden bestaan waar het omgekeerd moet.
    Mvrgr.
    Hangt af van het soort installatie, waarschijnlijk heeft Korandoke het over het ontluchten van
    een centrale verwarmingsinstallatie, daar is ontluchten van die installatie beter met niet draaiende pomp.
    zet een pomp steeds zo laag mogelijk in een systeem, dan hoef je die nooit te ontluchten.

    Comment


    • #17
      Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

      De pomp zo laag mogelijk in het systeem zetten is altijd de beste oplossing, ander heb je bij de kleinste luchtbel al kans dat de pomp niets meer aanzuigt (zo'n pomp kan geen lucht of gas verpompen).
      Als die pomp op het hoogste punt staat, dan is dat vragen om problemen...

      Bij de koelmodules die ik op het werk in elkaar steek zit de pomp altijd zo dat ze vanzelf ontlucht als de buffertank gevuld wordt (wij maken voor een paar klanten koelmodules op maat, die moeten ergens in een machine passen).
      Die modules, dat is geen seriewerk, elke module heeft gewoonlijk andere specificaties.
      Er zijn er ook bij die moeten kunnen koelen en verwarmen, de klant vraagt dan bijvoorbeeld een temperatuurbereik van 10 tot zelfs 150°C (dat is dan wel met thermische olie).
      Ik heb dus al wat verschillende soorten van die pompen van dichtbij gezien (bij de pomp die tot 150°C gaat moet ik de standaard dichtingen eerst vervangen door een setje dat hogere temperaturen kan verdragen, ik heb er zo 14 dagen geleden nog eentje omgebouwd).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

        We hebben een lek gevonden aan de koppeling bij de collector. Koppelingen zijn vervangen en morgen wordt de pomp vervangen.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #19
          Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          We hebben een lek gevonden aan de koppeling bij de collector. Koppelingen zijn vervangen en morgen wordt de pomp vervangen.

          mir
          Dan zal dat lek wel niets te maken hebben met het gerucht van de circulatiepomp, ik kan mij niet
          voorstellen dat er iets binnendringd in een gesloten circuit dat op 3 bar druk staat.

          Comment


          • #20
            Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

            Ja dat begrijp ik ook niet goed. Dus misschien 2 problemen, defecte pomp en lek aan de collector. De druk was wel verminderd, is nu iets minder dan 3 bar en stond op bijna 4 bar. Wat ik nogal veel vind maar mijn installateur niet. Vandaag of morgen wordt de pomp vervangen , opnieuw glycol in de leidingen pompen en hopen dat we dan geen miserie meer hebben voor de komende 10 jaar

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #21
              Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              Ja dat begrijp ik ook niet goed. Dus misschien 2 problemen, defecte pomp en lek aan de collector. De druk was wel verminderd, is nu iets minder dan 3 bar en stond op bijna 4 bar. Wat ik nogal veel vind maar mijn installateur niet. Vandaag of morgen wordt de pomp vervangen , opnieuw glycol in de leidingen pompen en hopen dat we dan geen miserie meer hebben voor de komende 10 jaar

              mir
              Even uit nieuwsschierigheid, hoeveel is de mix water-glycol dat er gebruikt gaat worden?
              En welk soort glycol?

              Comment


              • #22
                Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                Even uit nieuwsschierigheid, hoeveel is de mix water-glycol dat er gebruikt gaat worden?
                En welk soort glycol?
                Ik denk dat je dat het beste zuiver gebruikt Vincent, de temperatuur van de pennen op die heatpipes kan serieus oplopen (+200°C)
                bij geen circulatie van het overdrachtmedium (Glycol).
                Je hebt langs de ene kant de eigenschap antivries, maar langs de andere kant moet je de dampcurve in het oog houden,
                zodat je geen stoom kan vormen.

                Wij gebruikten open systemen, en hadden daar redelijk veel problemen mee, deze waren gevuld met 60% PROPYLEEN glycol en 40% demi water,
                maar omdat dat open bakken waren van om en bij de 1.000 liter per stuk, met in de ene bak glycolwater van -40°C gingen deze vanzelf gaan verdunnen
                door condensatie uit de lucht, probleem één was dat je mengsel na een paar weken niet meer klopte, maar het slechtste was dat je vloeistof een slechte PH waarde kreeg, en na een jaar agressief werd, waardoor je schade kreeg aan de koperen warmtewisselaars, en langs de warme kant (+ 60 à 80°C) had
                je het omgekeerde voor, daar ging het water verdampen, en werd je mengsel te dik, waardoor na afkoeling het pompen met een tandwielpomp
                moeilijker was.
                In onze schroefcompressoren gebruikten wij ethyleen glycol, deze twee soorten glycol mochten wij niet wisselen, of het een voor het ander gebruiken,
                maar ik heb nooit geweten waarom.

                Comment


                • #23
                  Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik denk dat je dat het beste zuiver gebruikt Vincent, de temperatuur van de pennen op die heatpipes kan serieus oplopen (+200°C)
                  bij geen circulatie van het overdrachtmedium (Glycol).
                  Je hebt langs de ene kant de eigenschap antivries, maar langs de andere kant moet je de dampcurve in het oog houden,
                  zodat je geen stoom kan vormen.

                  Wij gebruikten open systemen, en hadden daar redelijk veel problemen mee, deze waren gevuld met 60% PROPYLEEN glycol en 40% demi water,
                  maar omdat dat open bakken waren van om en bij de 1.000 liter per stuk, met in de ene bak glycolwater van -40°C gingen deze vanzelf gaan verdunnen
                  door condensatie uit de lucht, probleem één was dat je mengsel na een paar weken niet meer klopte, maar het slechtste was dat je vloeistof een slechte PH waarde kreeg, en na een jaar agressief werd, waardoor je schade kreeg aan de koperen warmtewisselaars, en langs de warme kant (+ 60 à 80°C) had
                  je het omgekeerde voor, daar ging het water verdampen, en werd je mengsel te dik, waardoor na afkoeling het pompen met een tandwielpomp
                  moeilijker was.
                  In onze schroefcompressoren gebruikten wij ethyleen glycol, deze twee soorten glycol mochten wij niet wisselen, of het een voor het ander gebruiken,
                  maar ik heb nooit geweten waarom.
                  Helemaal juist Geert, ik heb totaal geen ervaring met dit systeem maar nooit gedacht aan de enorm hoge temperaturen.
                  Wikipedia bevestigd inderdaad dat pure ethyleen een kookpunt heeft van 197°C --> http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol

                  Thx voor de info

                  Comment


                  • #24
                    Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Helemaal juist Geert, ik heb totaal geen ervaring met dit systeem maar nooit gedacht aan de enorm hoge temperaturen.
                    Wikipedia bevestigd inderdaad dat pure ethyleen een kookpunt heeft van 197°C --> http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol

                    Thx voor de info
                    Dat moet je ook eens lezen Vincent, bij sommige van die pijpen kunnen de temperaturen oplopen tot 270°C KLIK

                    Comment


                    • #25
                      Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                      Wij gebruiken propyleen glycol voor wijnkoelers, en ethyleen voor de meeste andere toepassingen.
                      Propyleen glycol wordt vooral gebruikt in de voedingsindustrie omdat het niet zo giftig is als ethyleen glycol.

                      Ik denk dat er in zo'n zonneboiler ook wel propyleen glycol wordt gebruikt, anders wordt het water giftig als er een lek is in een warmtewisselaar (de warmtewisselaar tussen het circuit van de heatpipes en de boiler, dat zijn dus de buizen die opgerold liggen in de boiler, en waar de glycol doorgepompt wordt).

                      Bij 270°C kan er altijd gasvorming optreden waardoor de pomp problemen krijgt, zeker als die ergens op een hoog punt gemonteerd is.
                      Het probleem is opgetreden op een heel hete dag, als de pomp op dat ogenblik niet moet draaien omdat de boiler warm genoeg is, dan kan de temperatuur aan de warmtewisselaar van de heatpipes misschien te hoog worden waardoor de vloeistof daar begint te koken. Als de pomp dan opstart is het mogelijk dat die de gasbel opzuigt en dat het dan gedaan is met het rondpompen van de vloeistof.
                      De pomp op dat ogenblik uitschakelen, en terug inschakelen als de temperatuur aan de heatpipes lager is, dan zou de pomp normaalgezien terug moeten werken.
                      Maar als het probleem op die manier begint, dan zit de pomp in de heetste leiding, en dat is niet de bedoeling (die moet op de koudste plaats, tussen de boiler en de heatpipes zitten).

                      Als het glycol + water mengsel bijvoorbeeld maar 50% is, dan zal er al bij lagere temperaturen gasvorming optreden in de leidingen.
                      Die circulatiepompjes hebben een laag vermogen, zelfs als de pomp nog wel vloeistof krijgt is het mogelijk dat de pomp de gasbel niet voortgeduwd krijgt.
                      Last edited by Black B@ndit; 25 juli 2013, 17:45.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                        Ook dit vind ik interessant, een man naar mijn hart


                        En als je dan toch een circulatiepomp moet kopen en je wil energiezuinig zijn: http://nl.grundfos.com/about-us/news...evepompen.html (voor bepaalde huishoudens te groot maar zeker een aanrader )

                        Comment


                        • #27
                          Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Maar als het probleem op die manier begint, dan zit de pomp in de heetste leiding, en dat is niet de bedoeling (die moet op de koudste plaats, tussen de boiler en de heatpipes zitten).
                          En dat was hier ook het geval. De in en uit van de pomp waren verkeerd aangesloten!

                          Ik zal morgen ook eens kijken op zolder welke glycol er gebruikt wordt, er staat nog een vat.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #28
                            Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Wij gebruiken propyleen glycol voor wijnkoelers, en ethyleen voor de meeste andere toepassingen.
                            Propyleen glycol wordt vooral gebruikt in de voedingsindustrie omdat het niet zo giftig is als ethyleen glycol.
                            Bedankt Bart, nu weet ik (zes jaar na datum) waarom in die open bakken propyleen glycol zat, er stonden daar 5 installaties
                            met in elk ongeveer 1.000 liter van dat spul, in een ruimte waar mensen werkten, de reden was dus de giftigheid.

                            Bij 270°C kan er altijd gasvorming optreden waardoor de pomp problemen krijgt, zeker als die ergens op een hoog punt gemonteerd is.
                            Een vraag, gaat die gasbel dan niet terug condenseren bij afkoeling ?

                            Comment


                            • #29
                              Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Een vraag, gaat die gasbel dan niet terug condenseren bij afkoeling ?
                              Dat zou toch moeten, als de temperatuur zakt, dan is er geen gasbel meer, tenzij er een ander soort gas in de leiding is gekomen (lucht).
                              Maar als het een gesloten installatie is die onder druk staat, dan kan er geen lucht in komen.

                              De pomp zat dus omgekeerd in de leiding, als er dan een gasbel ontstaat door een extreem hoge temperatuur aan de collector, dan zuigt de pomp de gasbel aan en is het gedaan met pompen.
                              Dat was dus waarschijnlijk het probleem.
                              Doordat die pomp omgedraaid was kan het rendement van de boiler ook wel iets minder goed geweest zijn
                              Het hangt er van af hoe de boiler opgebouwd is, het is ook mogelijk dat het niet veel uitmaakt in welke richting het water/glycol mengsel door de buizen wordt gepompt.
                              Of de doorstroomrichting door de collector van de heatpipes een grote invloed heeft, dat weet ik ook niet.

                              Voor de levensduur van de pomp is het wel beter dat die op de koudste plaats gemonteerd is, als die omgekeerd zit, dan zit die op het warmste punt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

                                @ Black B@ndit een vraagje.
                                Ik heb geen enkele ervaring met dit soort systeem of installatie, wel met CV vroeger.

                                Hoef je bij dit soort van installatie dan geen rekening te houden met de natuurlijke circulatie, kwestie van plaatsing (draairichting) van de pomp?
                                perman
                                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                                Comment

                                Working...
                                X