Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Car Wash & Wax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Car Wash & Wax

    Doen jullie het zelf of liever naar de Car wash? Hoe frequent ? Vinden jullie dit belangrijk?
    Als autofreak en liefhebber van mooie auto's ben ik mij met de jaren meer en meer gaan toeleggen op de kunst van het detailen van onze wagens. Een uit de hand gelopen interesse die nu meer een hobby is geworden. Voor de meesten onder jullie allicht onbegrijpelijk en vooral dan voor zij die een wagen enkel als gebruiksvoorwerp zien, nog min nog meer.
    Laat het ons a.u.b. een beetje gezellig houden. Het automerk doet hier niks ter zake.

    Bij mij gaat het er zo aan toe :
    - Wagen krijgt een voorwas met een foam lance-fles op de HD-reiniger met daarin een ph-neutrale shampoo. Bij ergere vervuiling soms een keer herhaald.
    Terwijl het schuim van de wagen afloopt worden de wielen en rubber onder handen genomen. Speciale borstels helpen om binnenkant van velgen te bereiken. Het wassen gebeurt telkens met 2 emmers, één met spoelwater, de andere met ph-neutrale shampoo.
    - Bij erg vervuilde wagen wordt een tweede voorwas aangebracht.
    - Met de schuimlaag die op de wagen achterblijft met een zachte washandschoen en weer twee emmers, waarvan één met nog een kleine hoeveelheid shampoo, de wagen van boven naar beneden afgewassen. Dit gebeurt met een zo klein mogelijke druk. Washandschoen wordt zeer veel uitgespoeld en nadien weer rijkelijk wat shampoo water voorzien.
    - Grondig afspoelen met de HD-reiniger
    - Hierna met een waterlans met weinig druk de achtergebleven druppels wegspoelen.
    - Droogblazen met "Blaster" (2x4pk). Hiermee wordt ook alle water uit de kieren verwijderd. Binnenkant deuren, kofferdeksel, binnenkant motorkap...
    - Ruiten schoonmaken met ontvettende spray.
    - Lak afwerken met detailspray en super zachte microvezeldoek. Zeemvellen komen hier niet meer aan te pas. Die tijd is al lang voorbij gezien je daarmee enkel schade aan de lak toebrengt.











    Last edited by enero; 6 januari 2018, 15:32.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Car Wash & Wax

    Ik ben geen autofreak en ga met de wagen 1x per maand (ik mag per maand max. 15 eur als kost inbrengen) naar de "super speedy car-wash" die mij 11,50 EUR per keer kost. Het is een zgn. 'amerikaan systeem' met flappen (geen borstels). Telkens gebeurt een chassis-was en wordt de wagen behandeld met teflon. Op een klein kwartiertje ben ik er door en ik kies de momenten uit dat er geen file is. (want ik wil er echt niet veel tijd aan besteden)

    Maar goed, mijn wagen is in eerste instantie een comfortabel en veilig vervoermiddel (XC 60) en niet iets om mee uit te pakken. En wat ik kan laten doen, laat ik doen.
    Ieder zijn idee.

    Vriendelijke groeten.

    Peter

    Comment


    • #3
      Re: Car Wash & Wax

      Wij zijn voor onze firmawagens stevig verwend.
      Eén keer per maand mogen we een binnen en buiten beurt laten doen door de manuele carwash die in ons gebouw zit.
      ‘S morgens sleutels afgeven, en ‘s avonds proper terug.
      Ze doen er ook iets waxachtig op, want nadien parelt het water mooi.

      Aan die condities ga ik dat echt niet zelf doen.

      Comment


      • #4
        Om de 2 maanden carwash......that's it....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Car Wash & Wax

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          W

          Aan die condities ga ik dat echt niet zelf doen.
          Kan ik begrijpen. En met een firmawagen is dit toch nog iets anders. De wagen van mijn vrouw is ook een firmawagen, maar dit is haar eigen firma. Soms koopt ze die nadien in, soms niet, hangt ervan af. Maar ik onderhoud die even goed als die van mij.
          Maar onze wagen in Zuid Frankrijk doe ik wel niet zelf. Tijdens onze vakanties ga ik daar geen tijd aan besteden. Daar laat ik die manueel wassen en waxen door een lokale servicestation houder in het dorp. De man is gewoon daar wat chic materiaal binnen te krijgen, kort bij Monaco, dus er komt één en ander binnen. Wel wat prijzig, maar dat is dan ook maar zo.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Car Wash & Wax

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Om de 2 maanden carwash......that's it....

            Winter en zomer Francis? Hier is dat elke week. De wagen van mijn vrouw wordt wel eens overgeslagen gezien zij niet zoveel meer rijdt, maar toch minstens 2 keer per maand.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Car Wash & Wax

              Ik parkeer bijna altijd en overal binnenshuis. De enige manier van schoonmaken is een wasstraat. Dit gebeurt zodra de auto vies oogt of vies aanvoelt, dus soms om de dag, soms pas na een maand.
              Voornaamste reden voor schoonmaken is dat ik geen vieze handen of kleding door de auto wil krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Car Wash & Wax

                Oorspronkelijk geplaatst door JohnMoeleker Bekijk bericht
                Ik parkeer bijna altijd en overal binnenshuis. De enige manier van schoonmaken is een wasstraat. Dit gebeurt zodra de auto vies oogt of vies aanvoelt, dus soms om de dag, soms pas na een maand.
                Voornaamste reden voor schoonmaken is dat ik geen vieze handen of kleding door de auto wil krijgen.
                Wordt interieur dan ook bijgehouden?
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Car Wash & Wax

                  Jawel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Car Wash & Wax

                    Hier hangt het allemaal wat af van de situatie en de wagen.

                    Privé-wagens worden door onszelf met de hand gewassen wanneer die ook maar iets vuil beginnen worden.
                    Is dat na 1 dag of na 1 week hangt af van de vervuiling dat vooral van het weer afhankelijk is en de insecten.
                    Er wordt normaal nooit vertrokken met een vuile wagen.
                    Komen we thuis en die hangt vol insecten, dan wordt dat meteen verwijderd.

                    Wat bedrijfswagens betreft, wij krijgen geen cent om da wagens te onderhouden (reinigen), dat is op eigen kost.
                    Omdat er ook met slecht weer gereden moet worden, is dat niet alle dagen mogelijk maar 1 keer per week, tenzij nog echt proper genoeg.
                    Mijn bedrijfswagen gaat naar de carwash, steeds de best mogelijke in de buurt en het duurste programma, op het einde nog eens zelf drogen en binnenkant van de deuren doen.
                    Bij te vuil kan het soms ook sneller.

                    Mijn vrouw wil met de hare niet naar de carwash ... dat is zelf kuisen en even goed onderhouden als onze privé wagen want wij maken daar geen verschil in.
                    Binnenkant, ruiten en polish van alle wagens doen we zelf.

                    Thuis kuisen we steeds met half warm water, zonder kalk en met de betere produkten.
                    Ook eerst deftig afspoelen om krassen zoveel mogelijk te beperken, dan met een speciale handschoen of dergelijke maar geen spons.
                    Steeds met twee emmers, eentje met een waxmiddel en eentje met spoelwater.
                    Dan wordt de wagen in stukken gedaan, eerst bovenkant wassen en drogen en dan de zijkanten, voor- en achterkant zodat het niet opdroogt voor men zover is.
                    Natuurlijk worden ook velgen, banden en remklauwen gedaan.

                    Om een wagen een volledige wasbeurt te geven langs buitenkant is al snel twee tot drie uur nodig.
                    Gelukkig is soms wat opfrissen ook al goed maar dat is toch ook al een tot anderhalf uur.

                    De ruiten is soms wel vloeken, nog redelijk eenvoudig in een SUV, stationwagen of monovolume maar in een sedan of coupé is dat wat kruipwerk om er deftig bij te kunnen.
                    Vooral het buikje zit dan wat in de weg.

                    Bij vriesweer of regen kan het eens uitgesteld worden, geen grote garage om dat binnen te kunnen doen.

                    Maar ik haat het om met een vuile wagen te rijden ... altijd zo geweest en zal altijd zo blijven denk ik.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Car Wash & Wax

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Vinden jullie dit belangrijk?
                      .../...
                      Grondig afspoelen met de HD-reiniger
                      Droogblazen met "Blaster" (2x4pk).
                      Ruiten schoonmaken met ontvettende spray.
                      Lak afwerken met detailspray en super zachte microvezeldoek.
                      Hier en daar wat geknipt ... maar wat vragen en toevoegingen.

                      Voor ons is een propere wagen belangrijk, zowel privé als voor het werk.

                      Een hogedrukreiniger gebruiken we niet meer sinds jaren omdat dit toch niet al te goed is voor de wagen.

                      Droogblazen met Blaster?
                      Wat bedoel je daarmee want dit ken ik niet.
                      Toevallig een link naar deze dat jij hebt?
                      Of is dat ene voor de tuin? [emoji16]

                      Welke ontvettende spray gebruik jij?
                      Hoe duurder sommige producten ook zijn, hoe meer strepen ze laten ... soms echt wel vloeken.

                      Detailspray was ik nog vergeten ... dat doen we ook en ook de banden.
                      Natuurlijk ook allemaal op de bedrijfswagens.

                      We zijn dus niet de enige gekken die veel tijd en moeite spenderen aan een propere wagen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Car Wash & Wax

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        ...

                        We zijn dus niet de enige gekken die veel tijd en moeite spenderen aan een propere wagen.
                        Man, 't is dat je het zelf zegt, goed gek ja. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die zo veel tijd, geld en moeite steken in zoiets banaals als het wassen van de auto
                        Jullie krijgen dan toch een hartinfarct als er 5 minuten later een duif passeert die een scheet lost op je auto ?
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Car Wash & Wax

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Man, 't is dat je het zelf zegt, goed gek ja. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die zo veel tijd, geld en moeite steken in zoiets banaals als het wassen van de auto
                          Jullie krijgen dan toch een hartinfarct als er 5 minuten later een duif passeert die een scheet lost op je auto ?
                          Nog geen ❤️Infarct “tot nog toe”. Kan nog komen, hopelijk niet. Maar in mijn koffer steeds extra zachte doekjes doordrenkt met product tegen birdshit. Er bestaat daar ook een speciale spray voor die trouwens de naam Birdshit draagt (van Chemicaliën Guys ).
                          Als je de **** niet zo snel mogelijk verwijdert laat dit bijna niet meer te verwijderen sporen na op de lak. Soms lukt het nog met de grove middelen, dat is dan polieren met de machine.
                          Last edited by enero; 7 januari 2018, 10:32.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Car Wash & Wax

                            één tot maximum twee keer per jaar rijd ik door de carwash en dat moet volstaan. Dat blikken ding moet mij en eventuele passagiers en materiaal gewoon brengen waar ik wil daar is het voor betaald.
                            En voor iemand anders het op merkt " het kan ook niet anders gezien mijn nickname niet gestolen is "

                            Last edited by Lazy Charles; 7 januari 2018, 09:26. Reden: enkele type foutjes waaronder dt in de ik vorm
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Car Wash & Wax

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Een hogedrukreiniger gebruiken we niet meer sinds jaren omdat dit toch niet al te goed is voor de wagen.

                              Droogblazen met Blaster?
                              Wat bedoel je daarmee want dit ken ik niet.
                              Toevallig een link naar deze dat jij hebt?
                              Of is dat ene voor de tuin? [emoji16]

                              Welke ontvettende spray gebruik jij?
                              Hoe duurder sommige producten ook zijn, hoe meer strepen ze laten ... soms echt wel vloeken.
                              De ontvetter is deze :



                              Het bedrijf waar ik het product koop gebruikt dit om elke wagen die binnenkomst voor een detailbeurt eerst te ontvetten. Voor mij het enige product dat geen strepen nalaat. Op een waffeldoek sprayen, op de ruit aanbrengen en met achterkant van je doek goed nawwrijven tot alle sporen verdwenen zijn.

                              De Blaster :



                              link : http://www.wax-it.be/webshop/metro-v...er-deluxe.html

                              Is een slang bij waarmee je gemakkelijk rond de wagen kunt :



                              Amerikaans product, die mannen zijn daar een beetje eerder gek geworden dan wij. Heb die vorig jaar bij een groepsaankoop "vrij" interessant kunnen aanschaffen bij mijn reguliere productleverancier. Is 2x4Pk en wordt met 2 schakelaars bediend, 2Pk of de volle 4Pk.
                              Bestaat ook in de kleinere versie : http://www.wax-it.be/webshop/airforc...cle-dryer.html
                              De grote is dus te duur, maar gezien de groepsaankoop toch 20% minder. Is kort nadien ook nogal wat in prijs gestegen.

                              Wat de HD-reiniger betreft. Je moet daar natuurlijk geen hoge druk opzetten. Bij rond de 90à100 Bar met spruitstuk zo breed mogelijk open. Schuin op de lak spuiten is ook nog een zekerheid. Maar ongeschonden lak kleeft zeer goed, wees daar gerust over. Duitse lakken zijn ook harder dan andere.
                              En hier steeds met regenwater, zacht en een beetje vettig.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X