Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

boek uitbrengen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • boek uitbrengen

    Hallo,

    Iets wat ik hier bijna niet ben tegengekomen is het uitbrengen van een fotoboek.

    Zijn hier mensen die dit al hebben gedaan?
    Hetzij met een uitgever of in eigen beheer.
    Ik vraag geen reclame voor één of andere uitgever, maar heb horen zeggen dat de winstmarges voor de "schrijver" zo goed als nihil zijn.
    In eigen beheer, zijn er mensen die een poging gedaan hebben een boek in eigen beheer uit te brengen, eigen budget of via crowdfunding. Een nieuw fenomeen.
    Mensen doen een "gift" en kopen een deel van het boek, nog voor het gedrukt is. Kom je aan je vooropgesteld bedrag, kan het in productie.
    Alle promotie is dan wel voor jezelf, maar daar horen dan wel geen boekenhandels bij. Maar.....nog geen naambekendheid.

    Het gaat hier om een beperkt segment in de boekenmarkt, dat begrijp ik.
    Maar loop met het idee om een jaar lang aan een project te werken dat enkel beeld bevat, geen tekst. Voor kinderen en volwassenen, dus dit verkoopssegment zit er ook bij.

    Voorts sta ik met beide voeten op de grond. Ik maak dit boek voor m'n eigen kinderen en zou er tegen het einde van het jaar mee naar uitgevers gaan. Al is het schoorvoetend.
    Ik werk in een drukkerij en weet dat de papierhandel momenteel al jaren slecht draait, maar toch..... Er nog steeds boeken gekocht.

    Dus, mensen met ervaring in het uitbrengen van een boek. Laat jullie gaan....
    En als er mensen zijn met ervaringen van idieeën die achteraf gestolen worden door uitgeverijen dan hoor ik het ook graag.
    Dit heb ik ook al gehoord. Iemand maakt een reeks, publiceert die op het internet als reclame en iemand anders steekt de beelden in een galerij.

    Mvg,

    L.

  • #2
    Re: boek uitbrengen

    Een goede bekende van mij heeft een A5 fotoboek laten drukken van 50 pagina’s met een oplage van 150 stuks, kosten €1600. Zij heeft het via een boekwinkel in haar dorp verkocht. Het boek ging over het dorp en was na een krantenartikel snel uitverkocht: toch kwam ze nog €300 in de min.
    Ik heb als een van de vele vrijwilligers meegewerkt aan drie grote A4 fotoboeken van zo'n drie honderd pagina's over de historie van ons stadsdeel, aan ieder boek is jarenlang gewerkt. De boeken (oplage 900) werden na voor inschrijving voor €30 verkocht dit was voor die prijs alleen mogelijk door een fikse sponsor van een grote NL-bank, er werd door de auteur van de boeken geen cent aan verdient. Een andere niet nadenkende bekende van mij heeft pallets vol met boeken naar een oud papierhandelaar kunnen brengen om dat hij van de 3000 grote A4 foto/tekstboeken over molens er nog geen dertig van verkocht kreeg, zelfs boekhandel De Slechte wilde ze nog niet voor de oud papierprijs: verlies €35000.
    Negen van de tien boeken uitgegeven in eigen beheer werd een financieel debacle voor de auteurs.
    Voorwaarden om een boek uit te geven is dat de inhoud interessant voor het publiek is; goede kwaliteit; bekendheid van de auteur; een sponsor; veel media aandacht en je zelf niet overschatten.
    Wanneer een financieel krachtige uitgever het niet aandurft uw boek uit te geven, dan denk nog maar eens drie keer na om het in eigenbeheer te doen. Van ieder 1000 scripts die een uitgever aangeboden krijgt van zich al dan niet zelfoverschattende auteurs worden er 999 afgewezen.
    Last edited by Eenbes; 1 februari 2018, 21:46.

    Comment


    • #3
      Re: boek uitbrengen

      Ik heb eens en artikel gelezen van iemand die een fotoboek wou uitgeven.Weet niet meer waar.(shoot of knack)
      Maar het ging over de Congostroom.Blijkbaar wel wat problemen.
      Hij kon veel exemplaren kwijt aan de woonsites via lokale connecties.Maar hij was daar al jaren actief.
      Heeft hier zelf verschillende boekhandels zelf bezocht etc.
      Blijkbaar niet allemaal niet zo eenvoudig.
      Misschien dat iemand dat ook gelezen heeft ?
      Kris Pannecoucke:Congo River.
      Last edited by demuro; 1 februari 2018, 22:39. Reden: gevonden

      Comment


      • #4
        Re: boek uitbrengen

        Gevonden:Shoot november 2017 pag.64-68
        Publiceer je werk:een eigen fotoboek.

        Comment


        • #5
          Re: boek uitbrengen

          Zolang je naam niet Lieve Blanquaert of Vanfleteren is, is dat financieel een heel riskant onderneming.

          Als het een "stadsboek" is, en je kan met voorbestellingen werken, en dan print je enkel wat er verkocht is, dan zou je break-even kunnen draaien.
          Maar dan moet je boek ook ruim gedragen worden.
          Je zou er van verschieten voor hoeveel mensen dan 30€ ineens een niet te missen kapitaal is.

          Comment


          • #6
            Re: boek uitbrengen

            Oorspronkelijk geplaatst door bassmanl Bekijk bericht
            Hallo,

            Iets wat ik hier bijna niet ben tegengekomen is het uitbrengen van een fotoboek.

            Zijn hier mensen die dit al hebben gedaan?
            Ik werk in een drukkerij en weet dat de papierhandel momenteel al jaren slecht draait, maar toch..... Er nog steeds boeken gekocht.

            Dus, mensen met ervaring in het uitbrengen van een boek. Laat jullie gaan....

            Mvg,

            L.
            Wie zijn wij om je daar een antwoord op te geven als je zelf in de sector werkt.....?

            Comment


            • #7
              Re: boek uitbrengen

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wie zijn wij om je daar een antwoord op te geven als je zelf in de sector werkt.....?

              Mmm. Een subtiel antwoord.
              Ik werk als arbeider/drukker in een drukkerij, niet in de verkoop.
              Een drukkerij is ook geen uitgeverij, totaal verschillend. Dus rechtstreekse connecties met uitgeverijen heb ik niet. Reclamebureaus wel, maar die doen dan niet altijd boeken.
              Een boek drukken voor een klant heeft niet echt veel te maken met een boek uitgeven. Daar zijn anderen voor.
              Wat ik wel kan is prijs laten maken voor een boek in het bedrijf. Maar dat is dan volledig in eigen beheer en krijg ik het op een pallet mee naar huis. En daar sta je dan....met je pallet.

              Vandaar de vraag, of er mensen/fotografen op dit forum zijn die een boek hebben uitgebracht.
              Met uitgever, in eigen beheer of met andere allerhande formules.

              Maar met bovenstaande realistische antwoorden weet ik al veel.


              Mvg,

              Lieven

              Comment


              • #8
                Re: boek uitbrengen

                Oorspronkelijk geplaatst door bassmanl Bekijk bericht
                Hallo,

                Iets wat ik hier bijna niet ben tegengekomen is het uitbrengen van een fotoboek.

                Zijn hier mensen die dit al hebben gedaan?
                Hetzij met een uitgever of in eigen beheer.
                Ik vraag geen reclame voor één of andere uitgever, maar heb horen zeggen dat de winstmarges voor de "schrijver" zo goed als nihil zijn.
                In eigen beheer, zijn er mensen die een poging gedaan hebben een boek in eigen beheer uit te brengen, eigen budget of via crowdfunding. Een nieuw fenomeen.
                Mensen doen een "gift" en kopen een deel van het boek, nog voor het gedrukt is. Kom je aan je vooropgesteld bedrag, kan het in productie.
                Alle promotie is dan wel voor jezelf, maar daar horen dan wel geen boekenhandels bij. Maar.....nog geen naambekendheid.

                Het gaat hier om een beperkt segment in de boekenmarkt, dat begrijp ik.
                Maar loop met het idee om een jaar lang aan een project te werken dat enkel beeld bevat, geen tekst. Voor kinderen en volwassenen, dus dit verkoopssegment zit er ook bij.

                Voorts sta ik met beide voeten op de grond. Ik maak dit boek voor m'n eigen kinderen en zou er tegen het einde van het jaar mee naar uitgevers gaan. Al is het schoorvoetend.
                Ik werk in een drukkerij en weet dat de papierhandel momenteel al jaren slecht draait, maar toch..... Er nog steeds boeken gekocht.

                Dus, mensen met ervaring in het uitbrengen van een boek. Laat jullie gaan....
                En als er mensen zijn met ervaringen van idieeën die achteraf gestolen worden door uitgeverijen dan hoor ik het ook graag.
                Dit heb ik ook al gehoord. Iemand maakt een reeks, publiceert die op het internet als reclame en iemand anders steekt de beelden in een galerij.

                Mvg,

                L.
                Eens contact opnemen met Alex, die man heeft er ervaring mee.

                keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3, keyword1, keyword2, keyword3,

                Comment

                Working...
                X