Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bizar occasioneel PC en router probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Men kan ook eens een digitale klok zonder BU-batterij aansluiten op dat stekkerblok … als het uur dan stilvalt weet men nadien dat de spanning even weg was.
    Goeie tip. Zeker te proberen.

    Doet me denken aan een probleem jaren terug op een telefoonlijn. Daar ging door zwerfstroom de spanning op de lijn langzaam omhoog totdat da overspanning net een beetje begon te geleiden. Dat gaf zoveel storingen dat de modem van lijn viel.

    Zou hier kunnen zijn dat die overspanningsbeveliging de voeding even doet zakken zodat pc en modem daarna niet goed opstarten. Trouwens overspanningsbeveligingen verslijten een beetje elke keer dat ze ingrijpen.

    Comment


    • #17
      Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

      Freddy, ik bedoelde wel de stroomverdeling op het moederbord zelf.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Freddy, ik bedoelde wel de stroomverdeling op het moederbord zelf.
        Sorry, had het anders begrepen doordat men het ervoor steeds had over een stekkerblok met enkele toestellen op.
        Maar manier van werken is identiek ... zoeken door uitsluiting. [emoji106]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

          OK, dus best eerst toch maar een nieuwe stekkerdoos proberen

          Sent from my LG-H870DS using Tapatalk
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #20
            Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

            Dit gaat waarschijnlijk inderdaad een probleem zijn met een energiepuls. Wat de oorzaak is, is soms moeilijk te achterhalen, ik kan enkel een anekdote vertellen van wat ik met een klant heb voorgehad.

            Over een periode van enkele maanden bracht een klant zijn PC geregeld binnen nadat deze bleef hangen op onverklaarbare tijdstippen. Het gebeurde natuurlijk altijd op een moment dat hij zijn PC net wou gaan gebruiken.

            In de werkplaats echter, bleef die PC gewoon werken. Ik heb die zelfs eens een ganse week laten opstaan, waarna ik op diverse tijdstippen van de dag, enkele programma's startte, een korte tekst ingaf en weer afsloot. Die PC bleef gewoon werken. Eens terug bij de klant, belde hij al na enkele uren dat hij weer hing.

            Uiteindelijk ben ik ter plaatste gegaan omdat ik echt begon te vermoeden dat het een probleem bij hem moest zijn. Ergens moest er iets zijn wat dit veroorzaakte, nu moest ik nog alleen vinden wat.

            Ik ben toen een heel tijdje bij hem geweest, en alles werkte tot plots, de PC ging hangen toen hij iets wou ingeven. Bij de eerste keer viel mij niets op dat abnormaal leek. Echter, bij de tweede keer merkte ik iets op dat ik bij de eerste keer over het hoofd had gezien, of beter gezegd, geen aandacht aan had besteed. Op het moment dat de PC hing, sprong de fax even aan, maar meer ook niet. Die begon gewoon even te werken maar er kwam geen fax binnen of er stond ook niets ingesteld dat het iets moest verzenden.

            Toen dit bij de derde keer opnieuw gebeurde, de fax los gekoppeld, maar dit hielp niet, de PC ging enkele minuten laten opnieuw hangen. Fax terug aangesloten en bij de vijfde keer, hetzelfde patroon.

            En toen kwam de schokker. Op een bepaald moment wandelt hij mij voorbij en zijn arm raakt mijn arm en ik kreeg een enorme schok! Die kerel zal gewoon vol statische elektriciteit en het moment dat hij zijn klavier aanraakte ging de PC dus hangen.

            De oplossing voor hem was, even iets metaal aanraken voordat hij het klavier van de PC aanraakte.


            Waarom dit lang verhaal, om aan te geven dat zoiets stom als statische elektriciteit al genoeg kan zijn om de PC te laten hangen. Dat de fax hier zelfs op reageerde, die op dezelfde stekkerdoor was ingeplugd, verwonderde mij zelfs. Dit wil zeggen dat op het moment dat hij zich ontlaadde via het klavier van zijn PC, deze energiestoot groot genoeg was om zelfs via de stekkerdoos de fax te bereiken.

            Wat ik dus vermoed, is dat je ook ergens met een energiepuls zit die dit veroorzaakt. In dit geval een puls die sterk genoeg is om de BIOS-instellingen te resetten. En als ik mij niet vergis, wordt de configuratie van de Telenet-modem bij de eerste opstart ook ingelezen van een server bij Telenet en opgeslagen in de modem. Misschien wordt deze informatie ook via dezelfde puls gereset waardoor de modem niet meer werkt. Bij het resetten van de modem, worden die instellingen dan terug van de server afgehaald en werkt de modem opnieuw.


            Indien je de mogelijkheid hebt, hang de modem eventueel met een verlengkabel op een stopcontact die toch even verwijderd is van waar je de PC inplugt. Moest de PC dan uitvallen en de modem niet, dan weet je al dat het eventueel te maken heeft met het stopcontact waar je PC is ingeplugd. Vallen terug beiden uit op hetzelfde moment. Dan wordt het nog moeilijker om de oorzaak te vinden.

            Ik ben echter voor 90% zeker dat het ergens aan een energiepuls moet liggen. Zeker als twee toestellen een probleem vertonen op hetzelfde moment is de oorzaak eerder extern te zoeken dan bij de toestellen zelf.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #21
              Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              Dit gaat waarschijnlijk inderdaad een probleem zijn met een energiepuls. Wat de oorzaak is, is soms moeilijk te achterhalen, ik kan enkel een anekdote vertellen van wat ik met een klant heb voorgehad.

              Over een periode van enkele maanden bracht een klant zijn PC geregeld binnen nadat deze bleef hangen op onverklaarbare tijdstippen. Het gebeurde natuurlijk altijd op een moment dat hij zijn PC net wou gaan gebruiken.

              In de werkplaats echter, bleef die PC gewoon werken. Ik heb die zelfs eens een ganse week laten opstaan, waarna ik op diverse tijdstippen van de dag, enkele programma's startte, een korte tekst ingaf en weer afsloot. Die PC bleef gewoon werken. Eens terug bij de klant, belde hij al na enkele uren dat hij weer hing.

              ...
              Analoog verhaal hier van een aantal jaren terug ... zelfde vreemde "verschijnselen", zelfde error tracking, niets te vinden ... bleek uiteindelijk dat de netspanning ieder keer een flinke tik kreeg als er iemand in de nieuwbouw waar hij woonde, de lift nam ... FWIW

              Comment


              • #22
                Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                Valabele theorie, ware het niet dat de reset bijna altijd gebeurt terwijl geen van ons de PC gebruikt. Meestal hangt het systeem en is Wifi weg als we ‘s morgens opstaan. Soms gebeurt het overdag. Ik heb maar één keer het systeem zich weten resetten terwijl ik aan het tikken was.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #23
                  Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                  Tja, hoeft geen lift te zijn. Een (vaat)wasmachine die 's nachts draait op automatisch of zo'n grote boiler kan ook. Je zou ook de stekkerdoos eens op een andere kring kunnen aansluiten, best een die op een andere fase hangt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                    Stekkerblokken met overspanningsbeveiliging - daar zit een component in - die na een tijdje en een paar serieuze pieken raar kan gaan doen. Misschien toch 's tussenuit halen?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                      Stekkerblokken met overspanningsbeveiliging - daar zit een component in - die na een tijdje en een paar serieuze pieken raar kan gaan doen. Misschien toch 's tussenuit halen?
                      Als die defect is door serieuze pieken, dan zou ik er eerder een nieuwe tussen steken dan de volgende piek naar mijn PC te sturen. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Erea Stabilisatietransformator STAB 2000
                          2.407,02 Incl
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Erea Stabilisatietransformator STAB 2000
                            2.407,02 Incl
                            Oei Freddy niet op prijs gezocht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Oei Freddy niet op prijs gezocht.
                              Dat vermoeden had ik al.
                              Misschien hier of daar goedkoper te vinden, maar het zal nooit 2000€ goedkoper zijn vrees ik.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bizar occasioneel PC en router probleem

                                Het is maar dat men beseft dat die componenten die daarvoor zorgen niet eeuwig meegaan - vervangen is dus inderdaad de betere optie.
                                Misschien even vervangen door een UPS die ergens geleend kan worden? Dat ding gaat stroomstoringen normaal gesproken ook wegfilteren.

                                Comment

                                Working...
                                X