Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benzine versus diesel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Benzine versus diesel

    Als ik te voet door Antwerpen loop en er staat daar zo'n file voor een rood licht of zo, met voor 98% dieselrijders, dan weet ik wel wat ongezond is .
    Dat is de voornaamste reden (ook omdat ik maar met eigen wagen maar 7.000 km/jaar rij) waarom ik 2 jaar geleden ben overgestapt naar benzine na 25 jaar te hebben gedieseld en ja ,voor mijn werk rij ik spijtig genoeg nog met diesel.
    Last edited by toerist; 11 juli 2015, 09:59.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Re: Benzine versus diesel

      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      De marktprijs ruwe olie is vrij, overheid en industrie bepalen wel de maximumprijs aan eindverbruiker.
      Niet enkel accijnzen, ook de marge voor de verkoper, de marge voor de distributie, de opslag, wat premies, hoeveel biospul er bij moet, enz en over dat alles ook de btw.
      De overheid kan een heel grote rol spelen. En niet alleen op vlak van die accijnzen en andere belastingen.

      Er is een groot mobiliteitsprobleem in België. Dat is DE uitdaging van ons land. Wegen slibben overal vast in files.
      Heel wat alternatieven bestaan, maar worden deels uitgevoerd en/of al dan niet bewust op de lange baan geschoven door de politiek. Voorbeelden genoeg, nee?

      De olielobby, maar ook de auto industrie lobby heeft hier absoluut baat bij.

      Los van de diesel/benzine vergelijking schets ik even een voorbeeld:
      Men maakt het bedrijven fiscaal voordelig om bedrijfswagens in te voeren. Dus de overheid subsidieert vervuiling, kort gezegd.
      Stel dat men dat niet doet, maar het bedrijven fiscaal voordelig maken om thuiswerken te promoten. Er zouden heel wat wagens van de baan zijn.
      Hier zijn er heel wat lobbygroepen die ervoor zorgen dat politici zelfs niet meer naar een duurzame mobiliteitsoplossing willen luisteren.
      Ik noem dit maffia.
      En zo zijn er tal van voorbeelden, die ik nu niet ga aanhalen want anders wordt het weer een maatschappelijke discussie.

      Wat ik wil zeggen: uiteraard kan de overheid de verschillen tussen diesel/benzine beïnvloeden. Ze kunnen alles in wetteksten gieten als ze willen.

      Comment


      • #18
        Re: Benzine versus diesel

        Maar in België is het net andersom, het prijsverschil tussen diesel en benzine wordt alsmaar groter .
        over jaren gemeten is dat niet zo, wel de laatste periode en dat is net door het spel van vraag en aanbod. Aanbod blijft gelijk want de verhouding diesel/benzine bij de fabricage blijft een constante. Het is dus dat ' ergens ' de vraag naar benzine drastisch is gestegen ... lees : VS. en de ' overschot ' zijnde diesel dus logischerwijs daalt omdat men er mee blijft zitten ... daarom daalt momenteel de dieselprijs opnieuw.

        Het is dus misleidend om te doen alsof het een belgisch verschijnsel zou zijn dat het verschil tussen benzineprijs en dieselprijs (tijdelijk) vergroot. Belgie kan LOKAAL weinig anders doen dan wat het nu doet : langzaam aan de accijnzen dichter naar elkaar toe trekken (en dat is trouwens omdat europa het ook vraagt).

        zie :

        Mij hoor je niet klagen, ik ben een BEWUST dieselrijder. 4 liter diesel verbruiken versus 6 liter benzine / 100 km. ... ik weet het wel. 900 tot + 1000 km. doen met een 40 liter tankje versus 500 - 600 moest het benzine zijn ... ik weet het wel.

        En toen ik destijds ook nog een lichte vracht had dan wist ik ook waarom : heel lage wegentaks (149 euro), GEEN BIV ondanks de 2.3 cc motor, plus het verbruik zoals hierboven maar dan wat hoger en het genot van veel grotere trekkracht bij het vertrekken. Het aantal toen verkrijgbare lichte vrachten in benzine versie ??? Tja, Belgacom heeft een aantal jaren met die Renaults op benzine rondgereden ... maar andere merken ???

        Precies daarom MOETEN we af van de fiskale voordelen voor diesels bovenop de voordelen bij dagelijks gebruik/verbruik.

        CO² uitstoot verlagen is 1 ding, de gezondheid van ieders longen verknoeien door massaal jarenlang alles en iedereen naar diesel te jagen is een ander en een fout ding.

        Iemand die kan uitleggen waarom ik 15 % OVERHEIDSkorting verdiende op mijn lederen interieur, op mijn automatische airco, op mijn metaalkleur, op mijn ... bij de aankoop van mijn autootje in 2010 ???? (ok, er waren destijd ook een paar benzines die in aanmerking kwamen, maar serieus, dat was heel heel beperkt)
        Last edited by Empe; 12 juli 2015, 19:41.

        Comment


        • #19
          Re: Benzine versus diesel

          Betreft dat prijsverschil: buiten op het eerste zicht Zwitserland en het UK betaal je overal een beetje tot véél minder voor diesel dan voor benzine.
          We zijn dus geen uitzondering.

          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Benzine versus diesel

            laats op vakantie nog getankt in België, nou dat scheelde dus 39 Euro cent op een liter.
            dan is Nederland toch maar duur hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: Benzine versus diesel

              Zijn er eigenlijk veel wagens waar je Euro 98 in moet gebruiken? Want die is nog een stukje duurder.
              In een auto die geschikt is voor Euro 95 (of lager) mag je ook die duurdere Euro 98 gebruiken, maar het enige wat je daarmee bereikt is dat er meer geld van je rekening gaat als je tankt...

              Ik heb al wel gehoord dat heel wat benzinerijders altijd die duurdere Euro 98 tanken, ook al is dat helemaal niet nodig.
              Een hoger octaangetal is vooral nodig voor benzinemotoren met een hogere compressieverhouding, om "pingelen" (zelfontbranding) te voorkomen.
              Maar bij de huidige wagens is dat ook geen probleem meer, alleen zal de "computer" van de motor het ontstekingstijdstip en de hoeveelheid ingespoten brandstof aanpassen om dat schadelijke pingelen te voorkomen (het maximaal vermogen vermindert dan een beetje).
              Vroeger was dat niet het geval, en dan kon de motor daardoor ernstig beschadigd worden (er konden bijvoorbeeld gaten in de zuigers gebrand worden).
              Maar dat is bij de wagens van de laatste 20 jaar dus niet meer het geval.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Benzine versus diesel

                Deze middag de mijne volgesmeten , 81,5 euro voor 74 liter , da’s 1.101/liter ! Alweer een tijdje geleden dat ik aan die prijs zat denk ik ! Terug goed voor een 1200km, een benzine zit er dus nog niet direct in bij mij
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #23
                  Re: Benzine versus diesel

                  Verwijderd
                  Last edited by Guest17; 14 juli 2015, 16:29.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Benzine versus diesel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Zijn er eigenlijk veel wagens waar je Euro 98 in moet gebruiken? Want die is nog een stukje duurder.
                    Een onvolledige poging/lijst met Euro 98 wagens :
                    Bijna alle Aston Martin's
                    Audi S3, RS4, RS5, RS6, TTS, TT RS, R8, Q7 3.0 TFSI,
                    Alle Bentley's
                    BMW 6 (Coupé/Cabrio), de Alpina's,
                    Enkele Ferrari's, zeker niet allemaal.
                    Fiat Abarth 500 1.4T, Abarth Punto
                    Ford Focus ST
                    Alle Lamborghini's
                    De meeste Mercedes wagens van de AMG reeks.
                    Mitsubishi Lancer Evolution (295 pk)
                    Morgan Aero en Plus 8
                    Nissan 370Z reeks + GTR
                    Opel's met OPC motoren en de meeste SIDI turbo's.
                    Bijna alle Porsche's, - de Hybrid niet.
                    Rolls-Royce Phantom en Wraith
                    Seat's met TFSI motoren
                    Smart Brabus
                    Subaru Impreza WRX STI en BRZ
                    Toyota GT86
                    Volkswagen Polo R WRC, Golf GTI Performance 230 pk,


                    Dat is een copy/paste lijst van Duitse oorsprong. Ze is niet volledig en niet 100% betouwbaar. Maar het geeft een idee.
                    Last edited by Skitch; 13 juli 2015, 20:44. Reden: Ingekort.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Benzine versus diesel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      In Frankrijk (waar wij veel naar toe trekken) heb je dan nog de SP95-E10 (wordt zo aangeduid op de pompen).
                      Dit zou de 95 zijn waar geen 5 % ethanol (zoals gebruikelijk) in zit, maar tot 10 %.
                      Laatst nog gevraagd aan een uitbater van een tankstation aldaar en die beweerde dat dit mocht gebruikt worden voor alle recente voertuigen... maar wat is recent hé.
                      Ik tank in Frankrijk voor alle veiligheid dus nog altijd de 'gewone' SP95.
                      Bij die pompen kan je bijna overal een lijstje bekomen waar al de auto's in staan die geschikt zijn om E10 in te gebruiken,
                      verleden jaar zelf een 1.500 tal Km met E10 gereden in mijn Subaru, en ik had de indruk dat de auto duidelijk zuiniger was
                      en nog iets meer power had. Energie inhoud zou niet hoger zijn dan bij gewone euro95, maar de opbrengst van waterstof en zuurstof bij de ontbranding zou hoger liggen, waardoor het totaal mengsel een betere verbranding zou hebben, is van horen zeggen hé.
                      In ieder geval, bij mij was er een positief merkbaar verschil.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Benzine versus diesel

                        Verwijderd
                        Last edited by Guest17; 14 juli 2015, 16:29.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Benzine versus diesel

                          @ Djivan: Ik had ook graag eens antwoord op mijn (lood) vraag in #6, ik rij op dit moment met een diesel.

                          Dus: kijk ik iets over het hoofd ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #28
                            Re: Benzine versus diesel

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Fijn stof (als er geen roetfilter opzit) weet ik van, bij lood dacht ik aan de vroegere superbenzine met lood, maar niet aan diesel. Kijk ik iets over het hoofd ?
                            Zie hier een antwoord.
                            Lood was alleen voor benzine.
                            Diesel heeft geen nood aan een octaangetal, daar gebruikt men het cetaangetal. En zeker geen lood.

                            Dat lood had ook een smerende werking voor de kleppen. Het gebrek aan "smering" door lood wordt nu (sinds 1990) opgevangen door hardere kleppen en klepzetels te gebruiken.
                            Voor Old-Timers, met oude kleppen, wordt dan een loodvervanger bij de benzine gevoegd. Of er worden andere kleppen/klepzetels gestoken, indien mogelijk.

                            In die tijd kon je aan de kleur van de uitlaatbuis zien , eigenlijk vermoeden, of de motor goed afgesteld was. De binnenkant had dan een typische grijze kleur door dat lood.

                            Het fijn stof bij diesel is voornamelijk roet. De filter haalt het grootste gedeelte en de gootste partikels er uit.
                            Het fijne stof dat toch nog door de filter gaat is dan heel fijn stof.
                            Last edited by Skitch; 14 juli 2015, 00:27.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Benzine versus diesel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Lood was alleen voor benzine.
                              Dacht ik ook. Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg !
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #30
                                Re: Benzine versus diesel

                                waarom moet de pompprijs een weerspiegeling zijn van de productieprijs?
                                als diesel duurder is in productie dan benzine, waarom is het dan nog steeds goedkoper om mijn mazouttank te vullen met "diesel-mazout" dan met benzine?
                                Erger nog, aan de mazout voegen ze nog een rode kleurstof toe, zou dat dan niet nog duurder moeten zijn?
                                Wij rijden met beide, en ik verschiet ervan hoeveel meer ik per liter kan rijden met diesel dan met de benzine, okay, de diesel is een lichtere auto met eenzelfde motor (in CC) en de rest van de kosten (inschrijving, taks...) zijn vergelijkbaar. Dan is mijn rekening snel gemaakt.

                                Tom
                                De gustibus et coloribus non est disputandum
                                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                                Comment

                                Working...
                                X