Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten ?

    Vraagje voor de belastingkenners :
    Vorig jaar werd ik te weinig woon-werkverkeer betaald (het sociaal secretariaat had een aantal maand vergeten in mijn loon te betalen waardoor mijn woon-werkverkeer slechts €62 was ipv de normale +-€200).
    Deze lage €62 kon ik logischerwijze volledig vrijstellen in 2010 (vrijstelling was €350)

    Maar in 2011 hebben ze dus het vergeten woon-werkverkeer van 2010 erbijgeteld en komt het woon-werkverkeer op een hoog bedrag van €443,31 (vrijstelling 2011 is idem €350).

    Als ik in vak 1254 €443,31 invul en in 1255 de max vrijstelling van €350 verlies ik zo'n €50 op het eindresultaat.
    Als ik in vak 1254 €443,31 invul en in 1255 een volledige vrijstelling van €443,31 is er geen foutmelding (ondanks dat de max. vrijstelling €350 in theorie is) en komt mijn teruggave wel €50 hoger.

    Zou ik 2x €443,31 invullen daar dit het meest correct is en eigenlijk een fout van het sociaal secretariaat is.
    Anders verlies ik €50 doordat ik over de max. vrijstelling kom door hun fout, of zou dit problemen zou geven met de belastingen als ze zien dat dit bedrag hoger is dan €350?

  • #2
    Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

    Gewoon eens bellen met het belastingskantoor.
    Ze vertellen dan wel hoe je dat gecorrigeerd krijgt. Waarschijnlijk wordt dat een herberekening van vorig jaar.

    Ik had ooit een foutje gemaakt in Taxonweb. Met een belletje, en een mailtje met copie van het document werd dat snel rechtgezet.
    Ze zijn daar nog zo kwaad niet.

    Comment


    • #3
      Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

      Kan moeilijk tijdens de werkuren, en al eens over de middag gebeld maar ze waren in lunch... misschien zijn er mensen die dit weten hier ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Gewoon eens bellen met het belastingskantoor.

      Comment


      • #4
        Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

        10 minuten bellen tijdens je (WC)pauze zal toch wel lukken zeker.

        Anders leg je het in een mailtje uit.

        Voor inkomsten 2011 (aangifte 2012) geef je alles aan wat in 2011 effectief als inkomen en uitgaven moet vermeld worden.
        Voor inkomsten 2010 vraag je een herziening op basis van de documenten die je van je sociaal secretariaat gekregen hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

          Foeffelen en zelf aanpassingen doen zou ik niet direct aanraden.
          Als uw werkgever dit ook als vergoeding voor 2011 uitbetaald heeft en niet als achterstallen voor 2010, dan valt daar zelf weinig aan te doen.
          Alles hangt dus af hoe je papieren zijn opgesteld en welke code en periode je werkgever daar aan gegeven heeft ... voor de belastingen kan je het niet anders aangeven dan zoals het daar op staat.
          Is het fout, spreek dan eens met je werkgever.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

            Je moet schriftelijk een bezwaarschrift bij de directeur der belastingen indienen. Het adres vindt je op het aanslag formulier. Samen met bijlage van het sociaal secretariaat van deze foutieve vermelding op je jaarafrekening(en).
            Je zal wat geduld moeten hebben vooralleer ze je dit terugbetalen.

            Zo ging dat vroeger, misschien kan je dat nu zelf bij de belastingen regelen. Maar je moet wel dat papier van je sociaal secretariaat hebben, samen met je aangiften.

            Comment


            • #7
              Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              Je moet schriftelijk een bezwaarschrift bij de directeur der belastingen indienen.
              Hoe kan je nu een bezwaarschrift indienen tegen een aangifte die je nog niet ingediend hebt?
              Er is toch niets fout bij de belastingen? Enkel de werkgever heeft tot nu toe een fout gemaakt.
              Als dat bedrag gewoon als een vergoeding voor 2011 betaald werd en zo op papier staat, dan heb je trouwens niets om te bewijzen.
              Eerst zien wat er op het papier staat en desnoods eerst laten corrigeren bij het sociaal secretariaat vie de werkgever.
              Een bezwaarschrift tegen de belastingen van 2010 zal vermoedelijk ook al niet meer kunnen ... kans is groot dat de maximum periode daarvoor al door is.
              De vraag blijft of het allemaal de moeite loont om over te zagen ... eerst eens goed berekenen over welk bedrag het allemaal juist gaat.
              Het is niet het verschil tussen de bedragen dat u iets zal kosten maar enkel de belasting er op en dan moet je nog zien wat uw gemiddelde belastingsschaal is waarmee het berekend werd.
              En als hij dan toch iets wil ondernemen, dan zou ik niet beginnen met bezwaarschriften maar met een simpele vraag ... per telefoon.
              Last edited by VerSeg; 27 juni 2012, 12:04.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                Ik heb de belastinginspecteur gemaild, hij zei dat de max. vrijstelling op €350 moet blijven en vroeg of ik een herziening kon vragen aan het sociaal secretariaat.

                Het sociaal secretariaat antwoordde daarop dat dit niet kan, in 2010 hadden ze dus 9 maand woon-werkverkeer vergeten te betalen, dit achterstallig bedrag werd in 2011 terugbetaald, dus moet ik dit effectief bij de inkomsten van 2011 bijvoegen.
                Daardoor is m'n woon-werkverkeer bedrag dus uitzonderlijk hoger dan €350 (normaal heb ik gemiddeld €175 en krijg ik steeds alles terug), en verlies ik +-€50 op het eindresultaat.

                Vinden jullie dat het sociaal secretariaat voor hun fout moet opdraaien en mij dit verschil terugbetalen of kan dit niet en zal ik - de gewone werknemer - de dupe zijn van de fout van het sociaal secretariaat ?
                Last edited by 2010; 27 juni 2012, 22:43.

                Comment


                • #9
                  Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                  Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                  Ik heb de belastinginspecteur gemaild, hij zei dat de max. vrijstelling op €350 moet blijven en vroeg of ik een herziening kon vragen aan het sociaal secretariaat.

                  Het sociaal secretariaat antwoordde daarop dat dit niet kan, in 2010 hadden ze dus 9 maand woon-werkverkeer vergeten te betalen, dit achterstallig bedrag werd in 2011 terugbetaald, dus moet ik dit effectief bij de inkomsten van 2011 bijvoegen.
                  Daardoor is m'n woon-werkverkeer bedrag dus uitzonderlijk hoger dan €350 (normaal heb ik gemiddeld €175 en krijg ik steeds alles terug), en verlies ik +-€50 op het eindresultaat.

                  Vinden jullie dat het sociaal secretariaat voor hun fout moet opdraaien en mij dit verschil terugbetalen of kan dit niet en zal ik - de gewone werknemer - de dupe zijn van de fout van het sociaal secretariaat ?
                  Dat is inderdaad unfair, maar het gaat je, vrees ik, meer kosten om recht te laten zetten dan wat het zal opbrengen. Volgend jaar de cijfers eens vergelijken met die van vorig jaar alvorens de belastingen aan te geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Hoe kan je nu een bezwaarschrift indienen tegen een aangifte die je nog niet ingediend hebt?
                    Zoals ik het heb begrepen hebben ze in 2010 (aanslagjaar 2011) te weinig op 1254 geteld.
                    Dit hebben ze in 2011(aanslagjaar 2012) erbij geteld, zodat je nu over het max van 350€ ligt.

                    Waarom zou je dan geen bezwaarschrift kunnen indienen (dat heet nml zo)
                    Het maakt niet uit of de schuld bij de aangever of de belastingen zelf ligt.

                    quote: Ik heb de belastinginspecteur gemaild, hij zei dat de max. vrijstelling op €350 moet blijven en vroeg of ik een herziening kon vragen aan het sociaal secretariaat.

                    Ik heb in het verleden voor vele mensen bezwaarschriften ingediend omdat ze gewoon geen aangifte van hun kapitaal aflossingen of alimentatie deden. Dat was toch ook niet de fout van de balastingen?
                    Maar al die mensen hebben behoorlijk wat geld terug getrokken. vroeger was dat 2 jaar terugwerkende kracht.

                    Alle mensen gaan er van uit dat de belastingen toch alles weten, waarom dan nog aangeven?
                    De belastingen gaat u niet vragen wat je allemaal kan aftrekken, dat moet je zelf doen.
                    En als je werkgever je verkeerde jaarafrekening naar de belastingen stuurt, mag je dat eisen om recht te zetten.
                    Vermits het hier om 'n klein bedrag gaat, zou ik persoonlijk die moeite niet doen.
                    Last edited by w00ha; 28 juni 2012, 08:44.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      Ik heb in het verleden voor vele mensen bezwaarschriften ingediend omdat ze gewoon geen aangifte van hun kapitaal aflossingen of alimentatie deden. Dat was toch ook niet de fout van de balastingen?.
                      Klopt, maar ze hebben wel bewijzen dat die uitgaven dat jaar gedaan werden, de TS krijgt geen bewijs dat dit van het jaar voordien was.
                      Daarom mijn eerdere vraag of ze een correctie opgesteld hadden of het gewoon bijgeteld hebben in 2011.
                      In het eerste geval kon hij dat recupereren maar in het tweede geval niet.

                      Probleem is dat als hij nu toch nog een correctie zou vastkrijgen bij het sociaal secretariaat, dat zowel 2010 als 2011 gecorrigeerd moet worden en dat dit een hele soep wordt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        Het sociaal secretariaat antwoordde daarop dat dit niet kan, in 2010 hadden ze dus 9 maand woon-werkverkeer vergeten te betalen, dit achterstallig bedrag werd in 2011 terugbetaald, dus moet ik dit effectief bij de inkomsten van 2011 bijvoegen.
                        Is wel vervelend dat ze dit vergeten waren maar heb je dat zelf dan nooit gemerkt in die periode?
                        Trouwens betalen die enkel wat uw werkgever doorgeeft.

                        Daardoor is m'n woon-werkverkeer bedrag dus uitzonderlijk hoger dan €350 (normaal heb ik gemiddeld €175 en krijg ik steeds alles terug), en verlies ik +-€50 op het eindresultaat.
                        Je hebt nu 443 en de aftrek is 350, dus 93€ er over.
                        Ben je dan meer dan 50% belast om 50€ te verliezen?

                        Vinden jullie dat het sociaal secretariaat voor hun fout moet opdraaien en mij dit verschil terugbetalen of kan dit niet en zal ik - de gewone werknemer - de dupe zijn van de fout van het sociaal secretariaat ?
                        Spreek met uw werkgever, hij is de enige dat iets kan doen voor u ... misschien krijg je met nieuwjaar wel een pen of zo ter vergoeding.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Klopt, maar ze hebben wel bewijzen dat die uitgaven dat jaar gedaan werden, de TS krijgt geen bewijs dat dit van het jaar voordien was.
                          Daarom mijn eerdere vraag of ze een correctie opgesteld hadden of het gewoon bijgeteld hebben in 2011.
                          In het eerste geval kon hij dat recupereren maar in het tweede geval niet.

                          Probleem is dat als hij nu toch nog een correctie zou vastkrijgen bij het sociaal secretariaat, dat zowel 2010 als 2011 gecorrigeerd moet worden en dat dit een hele soep wordt.
                          Maar dat bedoel ik toch, dat zonder de rechtzetting je geen bezwaarschrift kunt indienen. Het moet er dus bij zijn.

                          Als de werkgever dat door zijn sociaal secretariaat geregeld krijgt is dat gewoon 1 brief opsturen. Dat gaat vlotter als je denkt.
                          Alleen dat wachten....op je geld.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belastingaangifte : fout woon-werkverkeer sociaal secretariaat : hoe rechtzetten

                            Misschien domme vraag, maar...
                            Woon/werk vraagje :
                            Op mijn fiche 281.10 staat in vak 17 een bedrag vermeld wat ik van m'n werkgever heb gekregen.
                            Bij m'n vrouw niets (zij staat in het onderwijs en blijkbaar krijgen ze daar geen woon/werk uitbetaald --> overheidspersoneel, gemeenschapsonderwijs).
                            Vraag is of ik nu nog iets anders kan inbrengen dan het bedrag op mijn 281.10. In de belastinggids staat iets van werkelijke kosten maar er wordt van de ene naar de andere pagina verwezen en ik raak er niet echt wijs uit.
                            Ik doe tax-on-web, alles is ingevuld maar wil dit nog eventjes uitzoeken vooraleer ik het doorstuur.
                            We maken beide gebruik van eigen auto, we zouden, voor zover ik begrijp, recht hebben op een forfaitaire aftrek van 0,15 euro per km.
                            Aantal werkdagen x2 maal aantal km x 0,15 ? Exact aantal werkdagen ook niet vermeld op 281.10
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment

                            Working...
                            X