Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autoverzekering opzeggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: autoverzekering opzeggen

    Bij Omob kreeg je bij verkoop van de wagen en het niet verzekeren van een nieuwe wagen, de te veel betaald premie (voor de overige maanden) pas terug op de vervaldag van het contract.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

    Comment


    • #17
      autoverzekering opzeggen

      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
      Bij Omob kreeg je bij verkoop van de wagen en het niet verzekeren van een nieuwe wagen, de te veel betaald premie (voor de overige maanden) pas terug op de vervaldag van het contract.
      Dat was lang geleden zo en soms zelfs na 10 jaar, nu bij wet verboden.



      Premiekrediet

      Art. 73. In geval van opzegging van de overeenkomst op welke gronden ook, worden de betaalde premies met betrekking op de verzekerde periode na het van kracht worden van de opzegging terugbetaald binnen een termijn van dertig dagen vanaf de inwerkingtreding van de opzegging of, in geval van toepassing van artikel 57, § 3, vanaf de ontvangst door de verzekeraar van de kennisgeving van de opzegging.
      Bij gedeeltelijke opzegging of bij enige andere vermindering van de verzekeringsprestaties zijn de bepalingen van het eerste lid alleen van toepassing op het gedeelte van de premie dat betrekking heeft op en in verhouding staat tot die vermindering.



      Zelf nog nooit problemen gehad na een opzeg, altijd meteen terugbetaald indien toepasselijk.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: autoverzekering opzeggen

        De inwerkingtreding van de opzegging is de jaarlijkse vervaldatum van het contract.


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • #19
          Re: autoverzekering opzeggen

          Als ik dat hier allemaal lees dan is het wel duidelijk dat die contracten niet gemaakt zijn om duidelijk te zijn, laar staan begrijpbaar door gewone mensen. Het is duidelijk dat dit allemaal zo wazig mogelijk gehouden wordt om twijfelnte zaaien en zo het contract te houden omdat men schrik heeft dat moest het duidelijk zijn de klant wegloopt.

          Comment


          • #20
            Re: autoverzekering opzeggen

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            De inwerkingtreding van de opzegging is de jaarlijkse vervaldatum van het contract.
            Niet noodzakelijk.
            Binnen de maand indien de maatschappij kennis geeft niet tussen te komen bijvoorbeeld. Maar dat zijn de kleine lettertjes.
            Of als het verzekerd voorwerp (de auto) er niet meer is, niet bij vervanging blijkbaar, maar bijvoorbeeld na ongeval of definitieve inlevering plaat (bijv. wegens leeftijd of verkrijgen bedrijfswagen). Of wanneer de verzekerde overlijdt. Of ....


            PS: OMOB bestaat al jaren niet meer. Einde vorige eeuw of zo. Sindsdien zijn hun contracten ook wel "gemoderniseerd" en hun tarieven omhoog gegaan.
            Last edited by nabi; 24 september 2017, 22:24.

            Comment


            • #21
              Re: autoverzekering opzeggen

              Ik kan alleen maar zeggen dat toen ik begin 2015 ik mijn wagen verkocht omdat ik een bedrijfswagen kreeg, ik de nummerplaat terugstuurde naar DIV en dat Ethias mijn autoverzekering schorste en mij pas op de volgende jaarlijkse vervaldag (15/02/2016) heeft terugbetaald. (allez, ze hebben betaald op 19/1/2016 - 1108,71 EUR)

              Comment


              • #22
                Re: autoverzekering opzeggen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Zeker niet als je eerst de nieuwe inschrijft met een andere plaat ... dan is het zoals eerder gezegd gewoon een tweede voertuig.

                Het is een verzekering dat het u voorstelt, andere klanten doen dat ook met hun.
                Zouden ze u iets voorstellen wat onwettig is?
                Dat lieten ze wel uitschijnen, dat het niet helemaal wettig is, bedoel ik. Zo in de trend van "dan bent u hier verzekerd vanaf de inschrijving en **** weet niet eens dat u uw voertuig hebt vervangen."
                Maar dat kunnen ze wel vermoeden aangezien ik een offerte heb gevraagd, niet?
                Trouwens is over een tweede voertuig door de nieuwe verzekeraar niet eens gesproken, dat idee las ik hier voor het eerst. Dus gewoon de plaat inleveren was hun voorstel.

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Wat TS met zijn nog lopende verzekering moet aanvangen, zal ze worst wezen.
                Wat ik dus al zei. Daarom mijn vraag hier natuurlijk.

                Comment


                • #23
                  autoverzekering opzeggen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  De inwerkingtreding van de opzegging is de jaarlijkse vervaldatum van het contract.

                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                  Bij gewone opzeg ... met als een van de uitzonderingen “het wegvallen van het risico”.
                  Maar nogmaals ... een goede makelaar regelt alles voor u, zowel een goede prijs, aangepast contract of eventuele terugbetaling.





                  Bijzondere Opzegging

                  De wet voorziet dat onder bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken van de contractuele vervaldag van uw polis. U heeft het recht om de overeenkomst met u verzekeraar voortijdig te beëindigen indien:

                  Er een schadegeval zich heeft voorgedaan. U kunt dan tot uiterlijk één maand, nadat de verzekeraar u in kennis heeft gesteld van de uitbetaling of de weigering tot uitbetaling van de schadevergoeding, de autopolis opzeggen.
                  U de auto heeft doorverkocht. U moet dit meteen doorgeven aan de verzekeraar met vermelding van de exacte datum van de verkoop. Het verzekeringscontract eindigt 10 dagen na de melding.
                  In bovenstaande gevallen behoort u het saldo van de polis premie (de vervallen periode) terug te krijgen van u verzekeraar.
                  Last edited by VerSeg; 25 september 2017, 01:55.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    autoverzekering opzeggen

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Dat lieten ze wel uitschijnen, dat het niet helemaal wettig is, bedoel ik. Zo in de trend van "dan bent u hier verzekerd vanaf de inschrijving en **** weet niet eens dat u uw voertuig hebt vervangen."
                    Maar dat kunnen ze wel vermoeden aangezien ik een offerte heb gevraagd, niet?
                    Trouwens is over een tweede voertuig door de nieuwe verzekeraar niet eens gesproken, dat idee las ik hier voor het eerst. Dus gewoon de plaat inleveren was hun voorstel.


                    Wat ik dus al zei. Daarom mijn vraag hier natuurlijk.
                    Uw vraag werd net als door uw nieuwe verzekering al meermaals beantwoord.

                    Als je van wagen verandert, dan blijf je na verandering bij dezelfde maatschappij ... maar zoals door de verzekering voorgesteld is het op die manier geen vervanging van wagen maar een extra wagen.
                    Nadien verkoop je een van beiden en stop je die verzekering wegens wegvallen van het risico.
                    Daar is wettelijk en contractueel gezien niets mis mee mits de wet niet verbiedt om een tweede wagen elders te verzekeren, desnoods op naam van de partner.

                    Is het een “omzeiling” van de regel bij vervanging voertuig, ja dat is het ... maar niet wettelijk verboden.

                    En wat uw nieuwe verzekering voorstelt, dat is net hetzelfde als wat uw oude verzekering met andere klanten doet die naar hun willen overschakelen.
                    Last edited by VerSeg; 25 september 2017, 01:21.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      autoverzekering opzeggen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                      Ik kan alleen maar zeggen dat toen ik begin 2015 ik mijn wagen verkocht omdat ik een bedrijfswagen kreeg, ik de nummerplaat terugstuurde naar DIV en dat Ethias mijn autoverzekering schorste en mij pas op de volgende jaarlijkse vervaldag (15/02/2016) heeft terugbetaald. (allez, ze hebben betaald op 19/1/2016 - 1108,71 EUR)
                      Schorsen en stopzetten is niet hetzelfde.



                      Zie ook #23.

                      Heeft u toen het bewijs van schrapping van de plaat aan de verzekering bezorgd?

                      Zat daar ook geen gedeelte omnium in als dat bedrag zo hoog is?

                      Ik heb in het verleden al verzekeringen van zowel voertuigen als andere zaken gestopt (met bewijs van wegvallen risico) en toch telkens meteen de resterende premie teruggekregen ... misschien een betere makelaar?
                      Last edited by VerSeg; 25 september 2017, 01:58.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: autoverzekering opzeggen

                        Er zat inderdaad een deel omnium in, maar het bewijs werd wel bezorgd aan ethias.
                        Ethias werkt zonder makelaars, dus blijkt dit wel een nadeel te zijn om de belangen van de consument te verdedigen.


                        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                        Comment


                        • #27
                          Re: autoverzekering opzeggen

                          Mijn vraag door de nieuwe verzekeraar beantwoord?
                          Serieus? Tiens, ik schreef toch van niet? Zij spraken helemaal niet van de oude plaat (of auto) nog even te behouden, maar direct terug in te leveren. Lees mijn posts nog maar eens na.
                          Och ja, mogelijk ben ik een slecht verstaander. Maar daarom vroeg ik hier toch om meer uitleg?

                          Comment


                          • #28
                            autoverzekering opzeggen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Mijn vraag door de nieuwe verzekeraar beantwoord?
                            Serieus? Tiens, ik schreef toch van niet? Zij spraken helemaal niet van de oude plaat (of auto) nog even te behouden, maar direct terug in te leveren. Lees mijn posts nog maar eens na.
                            Och ja, mogelijk ben ik een slecht verstaander. Maar daarom vroeg ik hier toch om meer uitleg?
                            Waarom teken je dan als je geen vertrouwen hebt in wat ze voorstellen?

                            Het enige antwoord dat je verwacht is blijkbaar dat de nieuwe maatschappij u aanzet om iets onwettigs te doen.

                            Het zijn misschien “trukken van de foor” om iets te omzeilen ... maar ze doen het allemaal.

                            Vergeet niet dat een nieuwe nummerplaat ook geld kost ... mogelijks is het voordeel dan al grotendeels tenietgedaan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: autoverzekering opzeggen

                              Voor alle duidelijkheid: ik heb eerst per telefoon gesproken met een contactpersoon en na diverse telefoons, mails en ook verschillende offertes pas getekend. Dat is al meer dan één maand geleden.
                              Het voorstel om de nr-plaat te schrappen is telefonisch gedaan de afgelopen week, door een ander contactpersoon die zich erover verbaasde dat mijn eerste contact dar niet over had gesproken.
                              Tot zover je eerste opmerking.

                              Goede tip over de kostprijs van een nieuwe nr-plaat. Wat kost dat dan extra? Ah, volgens google 30 euro. De BIV en verkeersbelasting heb ik sowieso aan mijn broek.
                              Ik heb daar verder niet over nagedacht omdat de levering nog niet voor direct is. M.a.w., mijn voordeel op de BA verdwijnt als sneeuw voor de zon naarmate ik wacht.

                              Comment


                              • #30
                                Re: autoverzekering opzeggen

                                Ik heb er misschien over gekeken, maar wat is de vervaldatum van je huidige contract ? Wanneer wordt je nieuwe auto geleverd ?

                                Comment

                                Working...
                                X