Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autolampen vervangen door LED lampjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autolampen vervangen door LED lampjes

    Ik zou graag een paar lampen van mijn auto willen vervangen door led lampen,
    vooral de dagrijverlichting die nu ingebouwd zit in de mistlichten en mischien nog een paar andere.
    Ik zie dat je deze lampen kan kopen in twee versies, voor auto's met canbus en voor auto's zonder canbus,
    tegenwoordig bijna op alle wagens canbus vermoed ik.
    Maar waar ik wel vragen bij heb, een ledlamp is normaal gezien DC, + en - spelen dus een rol, of wordt dat geregeld door een stukje
    electronica ?

    Iemand ervaring met dat soort lampen ? http://www.ledjes.be/

  • #2
    Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

    Ik heb al regelmatig gelezen dat mensen, na het monteren van led lampjes in het voertuig, foutmeldingen krijgen op het dashboard.
    Wanneer je bijvoorbeeld bij een BMW led nummerplaat verlichting monteert kan het gebeuren dat je een foutmelding krijgt.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • #3
      Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

      Daarom moet je kijken bij lampjes met of zonder can-bus.

      Krijg je geen foutmelding bij kapotte lampjes dan kan je gerust lampjes nemen zonder canbus. Vooral bij oudere auto's (zoals de mijne ) is alles nog "analoog"
      Voor modellen met een "computer" lees je boekje na!!
      Voor de rest heb ik er totaal geen ervaring mee!!! maar lees gretig mee (zou ook wel enkele lampjes willen vervangen door de hopelijk minder slijtende led-lampjes)

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

        Een led werkt op gelijkspanning, de meeste types autolampen kan je maar op 1 manier in de lamphouder steken, en dan is het voor de fabrikant van die lampjes ook gemakkelijk om de + en - juist aan te sluiten.
        Ledverlichting verbruikt minder stroom, daarom is het mogelijk dat je foutmeldingen krijgt bij auto's waarbij er een controlesysteem op de lampjes zit.
        Bij mijn auto zou dat geen probleem mogen zijn, maar ik zou niet weten waarom ik die kosten zou moeten maken, want die lampjes gaan zelden stuk.
        Alleen de H4 koplampen heb ik al verschillende keren moeten vervangen, maar dat lijkt nu ook beter te zijn met de Philips X-Treme-Vision lampen (het lijkt er op dat die toch een stuk langer meegaan dan de andere lampen die er al in hebben gezeten).

        Ledlampen om halogeen koplampen te vervangen bestaan wel, maar die geven veel te weinig licht.
        Het is best mogelijk om een goede led koplamp te bouwen, want er zijn leds die zeker genoeg licht geven, maar dan moet de hele constructie aangepast worden zodat de warmte van de led goed afgevoerd wordt, anders gaat die heel snel stuk.
        Je kan dus geen ledje in een H4 koplamp steken, want dan krijg je of te weinig licht, of de led stookt zichzelf kapot omdat de warmte niet weg kan.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het is best mogelijk om een goede led koplamp te bouwen, want er zijn leds die zeker genoeg licht geven, maar dan moet de hele constructie aangepast worden zodat de warmte van de led goed afgevoerd wordt, anders gaat die heel snel stuk.
          Je kan dus geen ledje in een H4 koplamp steken, want dan krijg je of te weinig licht, of de led stookt zichzelf kapot omdat de warmte niet weg kan.
          Klopt , op mijn huidige wagen heb ik deze full led koplampen ( alle lampen zijn dus led ) :

          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


          http://www.retrofitlab.comCheck out our new Facebook group: https://www.facebook.com/groups/EuropeanHeadlightCommunity/This is a demonstration of the differe...


          Op zich wel hele mooie technologie maar dat boeltje moet inderdaad gekoeld worden, in mijn koplampen zitten dan ook telkens bij iedere led ventilatortjes ingebouwd , wanneer ik s'avonds thuis kom hoor je die als je heel goed gaat luisteren nog een tijdje nadraaien om er voor te zorgen dat die voldoende afgekoeld blijven.
          Verder is dit qua lichtopbrengst wel een plezier om rijden, aangenaam lichtkleur en qua intensiteit volledig automatisch regelbaar ( op de snelweg bij hogere snelheden bvb gaan de lichten automatisch intenser en verder schijnen ) , als ik met m'n vrouw haar wagen rij met gewone koplampen heb ik altijd het gevoel dat de lampen defect zijn

          Het enige waar ik wat schrik voor heb is de levensduur, t'is toch nieuwe technologie die zijn deugdelijkheid nog moet bewijzen, hopelijk heb ik er binnen een paar jaar geen spijt van...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Een led werkt op gelijkspanning, de meeste types autolampen kan je maar op 1 manier in de lamphouder steken, en dan is het voor de fabrikant van die lampjes ook gemakkelijk om de + en - juist aan te sluiten.
            Ledverlichting verbruikt minder stroom, daarom is het mogelijk dat je foutmeldingen krijgt bij auto's waarbij er een controlesysteem op de lampjes zit.
            Bij mijn auto zou dat geen probleem mogen zijn, maar ik zou niet weten waarom ik die kosten zou moeten maken, want die lampjes gaan zelden stuk.
            Alleen de H4 koplampen heb ik al verschillende keren moeten vervangen, maar dat lijkt nu ook beter te zijn met de Philips X-Treme-Vision lampen (het lijkt er op dat die toch een stuk langer meegaan dan de andere lampen die er al in hebben gezeten).

            Ledlampen om halogeen koplampen te vervangen bestaan wel, maar die geven veel te weinig licht.
            Het is best mogelijk om een goede led koplamp te bouwen, want er zijn leds die zeker genoeg licht geven, maar dan moet de hele constructie aangepast worden zodat de warmte van de led goed afgevoerd wordt, anders gaat die heel snel stuk.
            Je kan dus geen ledje in een H4 koplamp steken, want dan krijg je of te weinig licht, of de led stookt zichzelf kapot omdat de warmte niet weg kan.
            Ik heb het niet over koplampen hé Bart, maar over bv. dagrijverlichting waar de huidige auto's mee uitgerust zijn.
            Tegenwoordig zijn de meest lampbevestigingen in auto's van het type T10, T20 en T25 welke je bij mijn weten allemaal 180° kan draaien
            maar waarschijnlijk zit daar een gelijkrichtertje in die dat + en - probleem oplost.

            Ik heb eens een studie gelezen, die bewees dat ledlampen in stoplichten ongeveer 300 msec. sneller aangaan dan gewone 21 watt
            gloeilampen, aan een snelheid van 100 Km/h leg je een afstand van ongeveer 28 meter per seconde af, dat kan soms een verschil maken.
            Ik zal hier geen pleidooi houden over al of niet ledlampen, maar wil gewoon eens luisteren welke de ervaringen zijn van mensen die hun gloeilampen
            vervangen hebben door ledlampen.
            En gewoon ook het verschil qua reactietijd zie ik gewoon graag in bv. een pinker, doe op en uitgloei vertraging is weg, wat ik persoonlijk
            wel iets vind hebben. Het verschil is toch ook groot qua lichttemperatuur HIER mischien wel wat overdreven, maar er is gewoon verschil.

            Comment


            • #7
              Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

              Zijn momenteel al bezig met laserlicht ipv ledlampen.

              Comment


              • #8
                Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

                Dat "laserlicht" is wel geen laser die de weg verlicht, maar een UV laser die op een stukje "fosfor" schijnt. Zelfde als de meeste witte leds, een UV led met fosfor over die een witte kleur oplicht.

                Comment


                • #9
                  Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

                  In het derde stoplicht van mijn 12 jaar oude Clio zitten ledjes, dat zal dan iets sneller oplichten dan de gewone stoplichten.
                  Ik heb al wel eens achter een Clio van hetzelfde bouwjaar gereden, en het viel mij niet echt op dat het derde stoplicht eerder aan ging dan de gewone stoplichten.
                  Er zal zeker wel een verschil zijn, want het duurt eventjes voor de gloeidraad van de lampjes opgewarmd is, ledjes hebben geen "opwarmtijd".

                  Als je de lampjes 180° kan omdraaien in de vatting, dan zal de led niet oplichten als er geen gelijkrichter ingebouwd is, dan moet je het led-lampje gewoon omdraaien, en dan zal het wel werken.
                  Let ook op de kleurtemperatuur, zeker als het over "witte" standlichten gaat, sommige van die leds geven bijna blauw licht, en dat mag dus niet.
                  De standlichtjes vooraan in mijn Clio, dat zijn ook van die T (ik denk T10) lampjes die je kan omdraaien, die zijn ook al wel een paar keer vervangen (misschien dat ik daar nog wel een paar goedkope ledlampjes voor bestel).
                  Maar alle andere lampjes zijn nog van het ouderwetse type (bajonetfitting), die kan je niet verkeerd steken.


                  RDB, de levensduur van ledverlichting is vooral afhankelijk van de temperatuur, hoe lager de temperatuur van de led blijft, hoe langer die zal blijven werken.
                  Daarom gebruiken ze ventilatortjes als er veel warmte moet afgevoerd worden, de plaats waar de koplampen zitten is eigenlijk niet zo goed, want onder de motorkap kan de temperatuur vrij hoog oplopen (als je snel genoeg rijdt, dan is er geen probleem).
                  Ik heb het systeem zelf nog niet gezien, wordt er dan koele lucht door die ventilatortjes aangezogen, of wordt er gewoon "warme lucht" van onder de motorkap gebruikt om die koplampen te koelen?
                  Bij een lagere temperatuur geeft een led ook meer licht bij hetzelfde vermogen, daardoor is het mogelijk dat de koplampen feller branden als je op de snelweg rijdt, bij stadsverkeer zal de temperatuur oplopen waardoor het rendement van de leds afneemt. Maar het is ook best mogelijk dat het vermogen verlaagd wordt als de leds te warm worden, in stadsverkeer zal er dan een lager vermogen naar de leds gestuurd worden, waardoor de kans op oververhitting verkleint.
                  Er zal dan ook wel een beveiliging inzitten voor als de ventilator het begeeft, of als de luchttoevoer geblokkeerd is.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autolampen vervangen door LED lampjes

                    Barco gebruikt sinds jaren leds waar de weerstand een klein peltier element is, heb er hier nog enkele liggen denk ik, de warme kant vertegenwoordigd een kleine koelplaat al dan niet gekoeld door een ventilator, wordt ook gebruikt in de nieuwe generatie beamers dacht ik.

                    Comment

                    Working...
                    X