Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring + lichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autokeuring + lichten

    Gisteren de auto in de garage voor "nazicht keuring"
    Op de weg naar huis heb ik geen rally gereden door de velden...

    Vandaag naar de keuring > auto afgekeurd wegens slecht afgestelde lichten.

    Bel naar de garage en men wist vrij direct dat het de lichten waren...
    Ik was dus niet de enige.

    Wel gek dat andere auto's bij de keuring en die gecontroleerd werden met dezelfde
    apparatuur wel in orde waren.
    Omdat men in de garage zei: "Ik weet niet wat die allemaal aanvangen op die keuring".
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Autokeuring + lichten

    Ook eens voorgehad,
    naar de keuring en afgekeurd voor lichten
    Naar garage en die deden er niets aan omdat de regeling ok was.
    Terug naar de schouwing én......alles in orde!, wel extra (denk toen 15€) te betalen.
    Soms is het zoals de keurder zijn pet staat......
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

    Comment


    • #3
      Re: Autokeuring + lichten

      Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
      Ook eens voorgehad,
      naar de keuring en afgekeurd voor lichten
      Naar garage en die deden er niets aan omdat de regeling ok was.
      Terug naar de schouwing én......alles in orde!, wel extra (denk toen 15€) te betalen.
      Soms is het zoals de keurder zijn pet staat......
      ook al voorgehad,gewacht tot die kerel mijn kaart (toen was dat nog zo,ik weet niet hoe het nu werkt!) in de koker gestoken had en door de buis gejaagd, en toen eens goed hard gezegd dat er dus totaal gene bal aan gebeurd was,en toch is het oké de tweede keer!
      en er de vraag bij gesteld :"of ze bezig waren met keuren of met hun zakken vullen!"
      ben sinds ook niet meer geweest,omdat ik weet van mezelf dat ik de hele boel op stelten zet als ze me dit weer eens lappen!(en waarschijnlijk toch in mijn eigen nadeel uitdraait)
      mijn vader is gepensioneerd ,en vind het helemaal niet erg om te gaan in mijn plaats!
      en als ze ambetant doen hangt hij zoals hij het
      zelf zegt;"den ouwe sukkelaar uit" en laten ze hun commentaar zitten!
      grts; M

      Comment


      • #4
        Re: Autokeuring + lichten

        Bij je bezoek aan de garage, en het is voor schouwing, heb je toch een factuur gekregen?
        Indien ja..staat er ook op vermeld.. regeling lichten..
        presenteer hen (de keuring) dit bij afkeuring en regel het daarna dan tussen schouwing en garage.
        Wedden dat je van de garage een gratis herkeuring krijgt!
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: Autokeuring + lichten

          Geen idee of uw wagen al iets ouder is maar tot vorig jaar reed ik met een volvo (bouwjaar 1995) en de lichten werden ook regelmatig afgekeurd.
          Toen ik die "keurder" er op wees dat ik naar de garage geweest was voor een correcte afstelling zei hij dat de garage correct handelde maar dat ofwel de grootlichten ofwel de dimlichten juist ingesteld zijn maar beide tegelijk afstellen kan niet bij oudere wagens.

          Dus, je krijgt een opmerking op het keuringsbewijs dat de lichten niet correct zijn afgesteld maar ze weten ook dat het niet kan. En ik moest er ook niet voor teruggaan.
          Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het kennen en interpreteren van dit gegeven (moeilijk afstellen bij oudere wagens) door de keurder,welk keuringsbewijs je krijgt..
          Of het allemaal klopt weet ik niet, maar ik weet wel dat ik zo telkens door de keuring kwam.
          www.petervdg.net/Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: Autokeuring + lichten

            Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
            Geen idee of uw wagen al iets ouder is maar tot vorig jaar reed ik met een volvo (bouwjaar 1995) en de lichten werden ook regelmatig afgekeurd.
            Toen ik die "keurder" er op wees dat ik naar de garage geweest was voor een correcte afstelling zei hij dat de garage correct handelde maar dat ofwel de grootlichten ofwel de dimlichten juist ingesteld zijn maar beide tegelijk afstellen kan niet bij oudere wagens.

            Dus, je krijgt een opmerking op het keuringsbewijs dat de lichten niet correct zijn afgesteld maar ze weten ook dat het niet kan. En ik moest er ook niet voor teruggaan.
            Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het kennen en interpreteren van dit gegeven (moeilijk afstellen bij oudere wagens) door de keurder,welk keuringsbewijs je krijgt..
            Of het allemaal klopt weet ik niet, maar ik weet wel dat ik zo telkens door de keuring kwam.
            Ik ga al zes jaar naar dezelfde keuring > Alken.
            Nooit last gehad en nu opeens wel.
            Mijn auto is zeven jaar jonger Luna

            Op het papier staat:
            "Dimlichten: de afstelling van één of beide lichten is buiten tolerantie"
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Autokeuring + lichten

              Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
              Bij je bezoek aan de garage, en het is voor schouwing, heb je toch een factuur gekregen?
              Indien ja..staat er ook op vermeld.. regeling lichten..
              presenteer hen (de keuring) dit bij afkeuring en regel het daarna dan tussen schouwing en garage.
              Wedden dat je van de garage een gratis herkeuring krijgt!
              Dat is al geregeld. Morgen ga ik terug.
              En de kosten voor de herschouwing krijg ik ook terug.
              Tijdverlies en naft? Nada.

              Ik heb in de garage nazicht keuring gevraagd en daar heb ik de laatste 20 jaar geen
              probleem mee gehad.
              Mijn vorige auto was 16 jaar oud perman > NOOIT last gehad op de keuring.
              Die ik nu heb is van 2002.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Autokeuring + lichten

                In de tijd dat ik op leercontract was in een garage ( St-Truiden )
                , vroeg men altijd aan de mensen , waar ze naar de keuring gingen .
                De meeste mensen gingen in Alken, en andere gingen naar Heers .
                Dit werd gewoon gevraagd , omdat ze dan wisten hoe ze de lichten moesten afstellen.
                als voorbeeld : in Heers moesten ze iets hoger staan , en in Alken iets lager , of andersom , dat weet ik niet meer juist
                Ik wil maar zeggen , 2 maten en 2 gewichten op die keuring.
                Vroeger als men een zwarte achterruit had , werd je wagen gewoonweg niet gekeurd in Heers , en ben jaren naar Tienen geweest , zelfs voor mijn zonneband was er in Tienen geen probleem.
                Groeten , VDSDigit@l

                Comment


                • #9
                  Re: Autokeuring + lichten

                  ooit ook ne keer voorgehad...
                  lichten afgekeurd... een half uur later terug gereden, en ik zei dat ik ze in de garage 100 meter verder had laten regelen, en: goedgekeurd , maar er was genen bal aan gebeurd, juist een half uurke in den auto gezeten inderdaad, zakkenvullers.Ben al blij dat het nu om de 2 jaar geworden is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autokeuring + lichten

                    Op de keuring gebeuren soms rare zaken maar soms ligt het ook wel aan de wagen.
                    Men zou verbaasd kunnen zijn hoeveel afstellingen plots veranderen door vibraties tijdens het rijden, niet altijd merkbaar bij stilstand.
                    Het is voldoende dat één scharnierpunt gebroken is of losgekomen is en de regeling verandert continu.
                    Ook wagens die buiten geparkeerd zijn kunnen rare symptomen vertonen op de keuring, het is voldoende dat er ene even tegen uw auto gereden is zonder zichtbare schade en dat uw licht scheef staat.

                    Maar even een paar voorbeelden aanhalen.
                    Bijna 30 jaar geleden ging mijn vader naar de garage en liet de lichten afstellen en reed door naar de keuring, afgekeurd voor de lichten, van de uitgang van de keuring direcht terug binnen gereden en laten herkeuren ... goedgekeurd.
                    Van zijn kees gemaakt en als antwoord gekregen dat hij niet kon bewijzen dat er niet snel aan een regeling werd gedraaid.

                    Zelf de uitstoot eens laten regelen en direcht naar de keuring, daar afgekeurd wegens 10 keer te hoog ... terug naar garage voor controle en inderdaad verkeerd afgesteld (nulleke miskeken).

                    Met een zware aanhangwagen afgekeurd wegens iets van een 50% verschil in rem tussen links en rechts, naar garage laten afstellen en terug ... weer afgekeurd met zelfde afwijking.
                    Dan maar terug naar garage en terug nagekeken, alles ok tot ik in de keuring kwam ... afgekeurd wegens remmen.
                    Dan maar een andere garage geraadpleegd en daar beide remmen volledig laten vervangen, terug naar de keuring en afgekeurd wegens hetzelfde verschil.Toen zeiden die manne tegen elkaar "dit kan nu toch niet hé, dat is nu de derde keer dat die naar de garage gaat" ... ze komen bij mij en zeggen "we kunnen u niet laten terugkomen hé, het is goed".
                    Nu wel goed en die rem werkte ook wel normaal maar stel dat er effectief een probleem was, dan mocht ik toch rijden enkel omdat ze een plezier gedaan hebben.

                    Alles heeft dus voor- en nadelen, te streng is niet goed maar te soepel ook niet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autokeuring + lichten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                      Ben al blij dat het nu om de 2 jaar geworden is.
                      Het is niet volledig om de twee jaar geworden, de eerste keer is na 4 jaar en als je niet over een bepaald aantal kilometer zit en de auto is volledig goedgekeurd, dan is het pas op 6 jaar ... in andere gevallen kan je het vijfde jaar ook al terug.
                      De moment dat je één keer een opmerking gekregen hebt is het dus om zeep en is het jaarlijks (België).
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autokeuring + lichten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        Ben al blij dat het nu om de 2 jaar geworden is.
                        Wordt er maar niet al te blij van en lees maar eens goed het volgende
                        Een voertuig moet voor de eerste keer gekeurd worden voor de datum waarop het sinds 4 jaar ingeschreven staat in België.
                        De eerste periodieke keuring heeft plaatst 1 jaar na de eerste keuring. Nadien bedraagt de basisperiodiciteit tussen de opeenvolgende periodieke keuringen in principe 1 jaar.
                        Bonussysteem

                        Onder bonussysteem verstaat men dat deze jaarlijkse periodiciteit tot op 2 jaar kan gebracht worden indien het voertuig aan alle volgende punten voldoet :

                        1. een groen keuringsbewijs zonder beperking van de normale geldigheid moet afgeleverd worden;
                        2. de kilometerstand van het voertuig bedraagt nog geen 100.000 kilometers ;
                        3. het voertuig wordt tijdig voorgereden;
                        4. het voertuig is maximaal 6 jaar oud;
                        5. indien het voertuig een aanhangwagen trekt, de maximale toegelaten massa van deze mag 750 kg niet overschrijden.

                        In dat geval krijgt het voertuig een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 2 jaar. De voertuigen die niet aan de hierboven vermelde voorwaarden voldoen kunnen niet genieten van de tweejaarlijkse keuring en moeten jaarlijks voorgereden worden.
                        Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.


                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        de eerste keer is na 4 jaar ...
                        Heu waar staat dat na 4 Jaar het is wel voor 4 jaar wordt
                        Lees wat er hier boven staat dat is correct
                        Last edited by foto4fun; 16 februari 2012, 06:37.
                        Never resist temptation or it could go away...
                        Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autokeuring + lichten

                          wat en gedoe bij die Belgen.
                          in Nederland ga je gewoon naar de garage om je auto te laten keuren.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autokeuring + lichten

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            wat en gedoe bij die Belgen...
                            Er zijn wel meer dingen "een gedoe" bij ons Belgen!
                            Terwijl het dan in Nederland voor andere dingen "een (nog veel groter) gedoe" is .

                            Heb de indruk dat zowat iedereen al eens een opmerking met herkeuring kreeg en, zonder aanpassingen, een tweede keuring probleemloos lukt.
                            Hier ook. En ook voor de lichten.
                            Kan ook zijn: herkeuringen zijn hier in een andere inrijpoort. Andere afstelling van de meetapparatuur misschien???
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autokeuring + lichten

                              Het heeft allemaal te maken met de juiste criteria, herhaalnauwkeurigheid en meettoleranties...
                              Sowieso niet gemakkelijk, omdat er invloed is van apparatuur, de auto zelf, en de keurder.

                              Laat 5 mensen de profieldiepte van een band meten, en je komt met verschillende resulaten. Meet je links, rechts, de grootste diepte, de kleinste, of een gemiddelde?

                              Comment

                              Working...
                              X