Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: auto chiptuning

    Fabrikanten gebruiken dikwijls hetzelfde motorblok om verschillende modellen te maken met verschillende vermogens. Dikwijls zitten de verschillen in programmatie van de inspuiting, soms ook in het inspuit- en inlaatsysteem, andere nokkenassen en een andere turbo. Omdat fabrikanten modulair werken kunnen ze hun kosten beperken. Ze gebruiken meestal voor dat blok met verschillende vermogens dezelfde krukas, zuigers, smeer- en koelsysteem omdat ontwikkeling en stock van verschillende systemen veel geld kost en de logistiek ingewikkelder maakt.

    Bij motorfietsen zie je dat ook, maar meestal om fiscale redenen. In België worden die machines dan als 100 pk verkocht, maar worden achteraf terug opengezet naar het originele vermogen. Die machines zijn verder volledig identiek kwestie ophanging, remmen, koeling en alles wat je maar kan bedenken aan de volvermogen versie. Alleen betaal je door deze ingreep minder BIV (wegentaks blijft hetzelfde en verzekering ook).

    Trouwens, als je een Duitse BMW importeert met bv. 163 pk, dan kan je die bij een BMW garage laten afstellen op 150 pk, waardoor je minder BIV en wegentaks betaalt. Je krijgt hiervan een officieel attest. Als je achteraf die wagen terug naar 163 pk laat zetten, dan zou dat officieel ook moeten geregeld worden, maar dat wordt dikwijls "vergeten". Uiteraard kan het omgekeerde ook met in België verkochte wagens die fiscaalvriendelijk afgesteld is om net in een lagere BIV en wegentaks categorie te vallen.

    Deze voorbeelden gaan uiteraard niet over chiptuning, waar het normale vermogen van de motor verhoogd wordt door een herprogrammatie van de inspuiting.

    Jos
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

    Comment


    • #32
      Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
      Fabrikanten gebruiken dikwijls hetzelfde motorblok om verschillende modellen te maken met verschillende vermogens. Dikwijls zitten de verschillen in programmatie van de inspuiting, soms ook in het inspuit- en inlaatsysteem, andere nokkenassen en een andere turbo. Omdat fabrikanten modulair werken kunnen ze hun kosten beperken. Ze gebruiken meestal voor dat blok met verschillende vermogens dezelfde krukas, zuigers, smeer- en koelsysteem omdat ontwikkeling en stock van verschillende systemen veel geld kost en de logistiek ingewikkelder maakt.

      Bij motorfietsen zie je dat ook, maar meestal om fiscale redenen. In België worden die machines dan als 100 pk verkocht, maar worden achteraf terug opengezet naar het originele vermogen. Die machines zijn verder volledig identiek kwestie ophanging, remmen, koeling en alles wat je maar kan bedenken aan de volvermogen versie. Alleen betaal je door deze ingreep minder BIV (wegentaks blijft hetzelfde en verzekering ook).

      Trouwens, als je een Duitse BMW importeert met bv. 163 pk, dan kan je die bij een BMW garage laten afstellen op 150 pk, waardoor je minder BIV en wegentaks betaalt. Je krijgt hiervan een officieel attest. Als je achteraf die wagen terug naar 163 pk laat zetten, dan zou dat officieel ook moeten geregeld worden, maar dat wordt dikwijls "vergeten". Uiteraard kan het omgekeerde ook met in België verkochte wagens die fiscaalvriendelijk afgesteld is om net in een lagere BIV en wegentaks categorie te vallen.

      Deze voorbeelden gaan uiteraard niet over chiptuning, waar het normale vermogen van de motor verhoogd wordt door een herprogrammatie van de inspuiting.

      Jos
      Dit wou ik net vragen of het mogelijk was. Ik heb sinds 2 weken de nieuwe BMW 520 Touring (150pk). Deze heb je in 2 versies 150 en 163pk. Kostprijs is gelijk en ook het optrekken. Beide in 8.9sec naar 100km/u. Maar je zou die 13pk wel voelen als je aan het rijden bent en dan op de gas duwt. Is dit iets dat ze snel kunnen veranderen? Zoja, is dit iets dat de garage nog achteraf wilt doen (wettelijk)?

      Comment


      • #33
        Re: auto chiptuning

        Ja, elke BMW dealer kan dit. Denk overigens niet dat je er veel van gaat voelen. Koppel is gelijk dacht ik. Misschien iets verschil in topsnelheid, maar dat is in België niet relevant.

        Jos
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

        Comment


        • #34
          Re: auto chiptuning

          Oorspronkelijk geplaatst door Troske Bekijk bericht
          ...knip... Maar je zou die 13pk wel voelen als je aan het rijden bent en dan op de gas duwt... knip...
          je zou het moeten uittesten; BMW heeft een testcentrum waar je wagens kan gaan testen. Ik heb vorig jaar de Touran getest in 115 en 140 pK versie: dat is wel 25 pK, maar het verschil was serieus voelbaar (OK het is niet dezelfde motor 1.9 vs 2.0 en het koppel is denk ik ook verschillend dus de vergelijking gaat niet helemaal op).
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #35
            Re: auto chiptuning

            Om even terug te komen op het voorbeeld van de BMW 1 serie.
            De 118d en de 120 zijn twee identieke auto's (remmen, ophanging, motor), met als enige verschil dat op de 118d een andere (kleinere) turbo zit.

            Als je op de motor van de 118d de turbo van de 120d zet, heb je een 120d.

            Bob

            Comment


            • #36
              Re: auto chiptuning

              Koppel is wat je voelt, Pk's is leuk voor de verjaardag. Persoonlijk zou ik het (en heb het) alléén laten doen als het koppel toeneemt. Bij voorkeur bij lagere toerentallen. Dan heb je er echt profijt van, anders niet.

              Tenzij je op de autobahn wilt blazen. Dan heb je weer PK's nodig
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #37
                Re: auto chiptuning

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                je zou het moeten uittesten; BMW heeft een testcentrum waar je wagens kan gaan testen. Ik heb vorig jaar de Touran getest in 115 en 140 pK versie: dat is wel 25 pK, maar het verschil was serieus voelbaar (OK het is niet dezelfde motor 1.9 vs 2.0 en het koppel is denk ik ook verschillend dus de vergelijking gaat niet helemaal op).
                115pk? Dat moet 105pk/250Nm zijn want de 105pk wordt al langere tijd niet meer gemaakt... en ja, die 105pk motor is doodsaai in een Touran met zes versnellingen, ik reed er ook eens een dag mee als vervangwagen. Was ook nog eens luidruchtig in het interieur te horen. In een Golf plus was het al aangenamer rijden (met een vijfbak) met deze motor. De 140pk versie geeft 320Nm dus je zal vooral dat verschil gemerkt hebben... Hernemingen en stevig kunnen vertrekken bij lage toerentallen vind ik persoonlijk ook veel aangenamer dan altijd in hoge toeren naar pk's zitten zoeken... Ik ben de oude 115pk/285Nm gewoon in een bora (zesbak).
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                Comment


                • #38
                  Re: auto chiptuning

                  Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                  Koppel is wat je voelt, Pk's is leuk voor de verjaardag. Persoonlijk zou ik het (en heb het) alléén laten doen als het koppel toeneemt. Bij voorkeur bij lagere toerentallen. Dan heb je er echt profijt van, anders niet.

                  Tenzij je op de autobahn wilt blazen. Dan heb je weer PK's nodig
                  Koppel is leuk, maar pk's zijn sportief. er is niks aan een auto die van 1500tr/min 400nm heeft, om er bij 3000rpm mee op te houden. Dan heb ik veel liever een beetje minder pk's en koppel onderin, maar verder doorgaan in de toeren.
                  Als je van een VW tdi overstapt in een Alfa Jtd, weet je direkt wat ik bedoel.

                  Comment


                  • #39
                    Re: auto chiptuning

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Koppel is leuk, maar pk's zijn sportief. er is niks aan een auto die van 1500tr/min 400nm heeft, om er bij 3000rpm mee op te houden. Dan heb ik veel liever een beetje minder pk's en koppel onderin, maar verder doorgaan in de toeren.
                    Hangt van je rijstijl af. Ik doe het normaal gesproken rustig aan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Als je van een VW tdi overstapt in een Alfa Jtd, weet je direkt wat ik bedoel.
                    Is een Volvo V70 2,5T ook goed 210PK, 320 Nm bij 1400 tpm tot 5500. Ik weet wat je bedoelt Geloof me, ik zit af en toe met een idiote grijns op m'n kop in de auto Behalve als ik een BMW 535D tegenkom
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #40
                      Re: auto chiptuning

                      Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                      Om even terug te komen op het voorbeeld van de BMW 1 serie.
                      De 118d en de 120 zijn twee identieke auto's (remmen, ophanging, motor), met als enige verschil dat op de 118d een andere (kleinere) turbo zit.

                      Als je op de motor van de 118d de turbo van de 120d zet, heb je een 120d.

                      Bob
                      Bij VW had je vroeger ook zoiets. De 1.9 TDI met 115pk of 130pk (en zelfs 150pk). Maar als je wat verder zoekt kon je wel te weten komen dat de turbo anders was, dat er een andere krukas en andere drijfstangen in zaten, en dat de oliepomp meer druk gaf.

                      Dus als je enkel vermogen opdrijft zonder te zorgen voor extra smering etc, loop je altijd meer risico op beschadiging.

                      Comment


                      • #41
                        Re: auto chiptuning

                        VW doet dat nog altijd hoor (zoals zowat alle merken). Die 1.9 l van 90 pk is ook dezelfde motor als de versie van 105 pk. Alleen is de turbo-druk verlaagd van 1.8 naar 1.1 bar, en is de sturing veranderd. Daarmee is het koppel mee verlaagd van 250 naar 210 Nm. Resultaat is een wagen die van 0 naar 100 km/u de volle 5 tienden trager is (van 11.5 sec naar 12 sec). Hernemen gaat natuurlijk wel iets lastiger (van 90 naar 120 scheelt het een 1.5 sec)...
                        Ondertussen kost die 90 pk wel 1100 € minder en is ie iets stiller...

                        Waarvoor je in België die 350 Nm nodig hebt is me nog altijd een raadsel. De keren dat je ze kan gebruiken zijn enorm zeldzaam. Chiptunen lijkt me dan ook compleet zinloos.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #42
                          Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door benbits Bekijk bericht
                          aheum
                          fiat grande punto = 1.3 16v MultiJet 90 pk
                          is nog 100 cc minder...
                          uitvinders van de directe inspuiting (tdi) en commonrail inspuiting = fiat

                          b.
                          User of a fiat stilo Abarth Multijet ( 170 pk, 380 nm by 1900 tr/m)
                          Effe de puntjes op de i zetten. TDI werd ontwikkeld door Volkswagen, en de Common Rail inspuiting werd ontwikkeld door een heleboel bedrijven, waaronder ook Fiat, jawel, maar de eerste personenwagen met common rail injectie was een Alfa Romeo.

                          Fiat had wel de eerste personenwagen op de markt met een Turbo Diesel met directe inspuiting (De "Fiat Croma TD-i.d" uit 1986) maar de inspuiting was volledig mechanisch, en het was bij de introductie van de electronische inspuiting dat er een serieuze vermogenwinst werd geboekt, in de Audi 100 TDI van 1989.
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #43
                            Re: auto chiptuning

                            Heb altijd gedacht dat de Austin Montego de eerste direct ingespoten auto was maar kan verkeerd zijn... Perkins Prima TD motor zat daarin, niks om trots over te zijn want het ding rookte, trilde en reed gelijk een traktor
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                            Comment


                            • #44
                              Re: auto chiptuning

                              Terug OnTopic,
                              Zoals je ziet, heel controversieel onderwerp. De ene houd ervan, de andere ziet er het nut niet van in, nog een andere heeft bedenkingen bij het wettelijk karakter, of zelfs het technische haalbare.

                              Probeer in ieder geval niet te tunen om dan niet sneller ermee te gaan rijden, is nutteloos. Meer NM en Pk's moet je gebruiken, anders begin je er beter niet aan.
                              Doe het ook bij een merkagent, of een gerenommeerd bedrijf, die je een fatsoenlijke garantie geven. Informeer bij verzekering naar gevolgen. Vraag schriftelijkie garanties. Het ja woord van je agent heeft geen enkele, maar ook geen enkele rechtszekerheid!! Dokumenten tellen!

                              Blijf in ieder geval af van die box-achtige kitjes, je weet echt niet wat dat met je motor doet!

                              Bottom line, chippen is leuk, maar niet voor iedereen weggelegd.

                              Comment


                              • #45
                                Re: auto chiptuning

                                Mijn garagist, een officiele Saab dealer, biedt zelfs officiele tuningprogramma's aan.
                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X