Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

    Goeiedag ...

    Ik heb sinds kort een arbeidersstatuut , in de textielsector..

    Er worden geregeld wel wat overuren gedaan... ( pakweg een 4 à 5 per week ).

    Veel mensen zeggen me dat ik die absoluut niet mag laten uitbetalen want dat ik mij blauw ga betalen aan belastingen... Is dit zo ? Het kan toch niet zijn dat het niét opbrengt toch ?

    Zijn er nog mensen met dit dilemma ?

    Mvg

    Leftyfork

  • #2
    Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

    Dat is de reden dat niemand nog met liefde lange overuren zit te kloppen.
    In de goeie oude tijd kon je met vet wat overuren er wat extra luxe op nahouden.
    Tegenwoordig is het het sop van de kolen niet waard.
    Best is recup in verlof nemen en niet te graag overuren maken, de baas moet maar volk bijnemen als er teveel werk is.

    Comment


    • #3
      Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

      Denk dat overuren bij de meeste statuten niet veel opbrengt.

      Ik ben technisch bediende (tussen bediende en arbeider in) en al onze overuren gaan in een flex-pot. Met de bedoeling dat je ze kan opnemen wanneer je ze nodig hebt.

      In de praktijk is dit praktisch onmogelijk.
      Als er veel werk is, kan je ze niet nemen. (en dat is er altijd wel)
      + je moet eerst je legaal verlof opnemen alvorens je aan je flex kan.

      Heb er nu een kleine 1500 (na 5 jaar in deze functie).
      Heb collega's met een veelvoud ervan.

      Enige troost is dat je vroeger op pensioen kan

      Comment


      • #4
        Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

        Overuren zijn toch niet extra belast? Niet meer als de gewone uren.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Overuren zijn toch niet extra belast? Niet meer als de gewone uren.
          Idd. en meestal heb je op je overuren nog een toeslag die nog iets extra oplevert.
          Het brengt altijd iets op, en altijd meer dan mocht je ze niet doen.
          Ik dacht zelfs dat sinds 2 jaar overuren iets minder belast worden.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

            Betaal minder belasting dankzij overuren
            Minder belastingen op uw overuren
            Meer fiscaal gezien goedkope overuren
            Interprofessioneel akkoord - Overuren: officieuse verhoging van het fiscaal voordeel
            ....
            Veel lees plezier.

            gesyndiceerd? ja vraag het daar eens
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

              Onder uren leveren het meeste op en zijn geheel belastingvrij.

              Comment


              • #8
                Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Onder uren leveren het meeste op en zijn geheel belastingvrij.
                Maar niet betaald

                Comment


                • #9
                  Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                  Overuren leveren juist evenveel op als een opslag of een eenmalige premie....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                    Voor de eerste 65 overuren (per jaar) krijg je zelfs een belastingvermindering, daarna zijn het de tarieven die ook gelden voor het gewone loon.

                    Deze maand heb een paar overuren gedaan, maar bij mij is dat eerder uitzonderlijk.


                    Als je na de berekening van de belastingsaangifte veel moet betalen, dan is dat omdat er te weinig is afgehouden in de loop van het vorige jaar...
                    Last edited by Black B@ndit; 22 februari 2011, 19:06.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                      Cafepraat, en nog hardnekkig ook.
                      Overuren zijn belast zoals elk ander uur.
                      Uiteraard kan het zijn dat je een trap hoger komt in belastingen (maar enkel voor het deel dat erbij komt), en je dus procentueel meer belastingen gaat betalen.
                      Simpel gesteld, zit je in een lage schijf, ga je 30% belastingen betalen, op een uurloon van 10 bruto hou je 7 over.
                      Ga je door je overuren meer of zelfs veel meer verdienen, dan blijft het gedeelte dat op 30% belast blijft hetzelfde, maar kunnen je overuren maximaal (hoogste schijf) tot 50% belast worden, 10 euro worden er dan 5.
                      Aan jou de keuze of je helemaal niks of, toch nog de helft of meer van je uurloon netto te verdienen.
                      Maar let wel op dat je werkgever voldoende afhoud, anders ga je misschien achteraf extra belastingen betalen.

                      Ik heb nog een andere visie over overuren. (of extra geld)
                      Je hebt om te leven XXX nodig, het verschil tussen je inkomen en die XXX is comfort.
                      Stel ik verdien 1300 netto, en heb 1000 leefgeld nodig (huur, gas, eten, enzovoort), dan zijn die 300 echt geld waat ik iets mee kan doen. Stel ik verdien er dan 200 bij met overuren, dan heb ik bijna 2x zoveel te besteden ;-) Volg je?
                      Last edited by Rudy; 22 februari 2011, 19:04.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                        @ TS

                        ik ben zelf ook arbeider, en doe ook geregeld overuren, en de laatste jaren worden deze minder zwaar belast, denk zelfs dat het opgetrokken is tot +-120overuren die voordeliger belast worden.

                        Als je op je loonbrief kijkt, zie je een vermindering van rsz voor de gepresteerde overuren.

                        Extra voordeel is uw vakantiegeld volgend jaar dat weer een stukje hoger is.

                        groeten, Marc
                        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ga je door je overuren meer of zelfs veel meer verdienen, dan blijft het gedeelte dat op 30% belast blijft hetzelfde, maar kunnen je overuren maximaal (hoogste schijf) tot 50% belast worden, 10 euro worden er dan 5.
                          Inderdaad, al zullen in de praktijk (als je 30% belastingen betaald) de overuren eerder aan 32% belast worden dan de maximale 50%. Als je 1300 euro per maand verdiend ga je nooit plots 8.000 euro verdienen enkel en alleen door de overuren.

                          De misvatting dat niets overgehouden wordt aan de overuren ontstaat door de manier van voorheffing op het loon. Als je 1 maand 10 overuren doet, wordt deze voorheffing zo bekeken alsof men een heel jaar iedere maand 10 overuren maakt. Op dat moment betaald men dus teveel aan voorheffing. Aan de andere kant, als een werknemer door omstandigheden (verlof) een veel lager loon heeft 1 maand, zal deze werknemer veel te weinig voorheffing betalen omdat de berekening eveneens over het hele jaar aan het lager loon berekend wordt.

                          Willy
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                            Extra voordeel is uw vakantiegeld volgend jaar dat weer een stukje hoger is.
                            groeten, Marc
                            da's ne goeie
                            Ik heb dat ook eens laten doen, en... het jaar daarop inderdaad, vacantiegeld was beduidend meer....
                            het jaar daarop moest ik mijnen belasting brief invullen, en ???? hoeveel vakantiegeld heb je getrokken : en lap : op dat vakantiegeld nog eens belasting betaald, want dat word bij je inkomen van dat jaar bijgeteld ...
                            werken en belastingen gaan nooit goed samen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Arbeidersstatuut - overuren - zwaar belast ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                              da's ne goeie
                              Ik heb dat ook eens laten doen, en... het jaar daarop inderdaad, vacantiegeld was beduidend meer....
                              het jaar daarop moest ik mijnen belasting brief invullen, en ???? hoeveel vakantiegeld heb je getrokken : en lap : op dat vakantiegeld nog eens belasting betaald, want dat word bij je inkomen van dat jaar bijgeteld ...
                              werken en belastingen gaan nooit goed samen

                              En ik ben altijd blij dat ik belastingen mag betalen, teken dat ik ze ook goed verdient heb.

                              Comment

                              Working...
                              X