Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appartement huren of kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Appartement huren of kopen

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dit komt doordat anderen konden aantonen dat ze geen gelijk erfdeel gekregen hebben, dat is de reden dat hij moet teruggeven.
    Je kan nooit onrechtvaardig verdelen, als het bewezen kan worden moet je teruggeven.
    Dit heeft niets met de fiscus te maken, maar met erfecht.
    Je kan buiten het reservatair deel wel onrechtvaardig verdelen.

    Enfin, dit topic toont nog maar eens aan dat belgen door de band slecht op de hoogte zijn over geldzaken en successie.

    Comment


    • #32
      Re: Appartement huren of kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Je kan buiten het reservatair deel wel onrechtvaardig verdelen.

      Enfin, dit topic toont nog maar eens aan dat belgen door de band slecht op de hoogte zijn over geldzaken en successie.
      Toont nog meer aan dat Belgen liever weten hoe te foefelen. 😆

      Met een geregistreerde gift betaal je 3%, maar je bent dan ook 100% zeker dat de fiscus u gerust laat.
      Een handgift van roerende goederen zonder registratie kan ook, maar als de schenker geen drie jaar leeft, dan zit je weer in de miserie ... vooral als het geld al op is.

      Ik speel liever op zeker.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Appartement huren of kopen

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        - gewone gift via handgift of overschrijving. De schenker en ontvanger moeten elkaar dan een bepaalde brief schrijven om later bewijs te hebben. Nadeel is dat als de schenker binnen de 3 jaar overlijdt, je alsnog successie moet betalen. De standaardbrieven vind je zo op het net.
        .
        Standaardbrieven zijn idd makkelijk op het net te vinden , alleen staat er soms niet bij hoe je die dient te versturen, mijn boekhouder/adviseur heeft me ten stelligste aangeraden om die brief zodanig qua layout op te stellen dat als je die plooit makkelijk kan dichtkleven aan de randen met kleefband ( en natuurlijk zorgen dat de inhoud onleesbaar is van buitenaf ) . Deze brief verstuur je aangetekend , je steekt de brief dus NIET in een enveloppe , op die manier is er geen enkele discussie mogelijk wat betreft verzenddatum van het bewuste document . Dit gewoon ter info.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #34
          Re: Appartement huren of kopen

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Standaardbrieven zijn idd makkelijk op het net te vinden , alleen staat er soms niet bij hoe je die dient te versturen, mijn boekhouder/adviseur heeft me ten stelligste aangeraden om die brief zodanig qua layout op te stellen dat als je die plooit makkelijk kan dichtkleven aan de randen met kleefband ( en natuurlijk zorgen dat de inhoud onleesbaar is van buitenaf ) . Deze brief verstuur je aangetekend , je steekt de brief dus NIET in een enveloppe , op die manier is er geen enkele discussie mogelijk wat betreft verzenddatum van het bewuste document . Dit gewoon ter info.
          Je kan ook een omslag gebruiken met ruit, de plastiek van de ruit haal je weg en je vraagt aan de post om de datumstempel deels op de omslag en deels op de brief te plaatsen.

          Maar veel mensen vergeten dat je buiten de gift ook een dankbrief moet bezitten, een brief waarin je meldt dat je met dank de schenking aanvaardt.
          Ik bedoel in het geval dat er geen registratie gebeurt en je gokt op 3 jaar leven van de schenker.

          Je kan ook alles via de bank regelen ... de schenker doet een betaling met duidelijke melding dat het om een handgift gaat.
          De begunstigde stort enkele Euro's terug met als mededeling iets als "Uit dank en voor aanvaarding van uw handgift".
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Appartement huren of kopen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Kan zijn, met de andere punten heb ik wat ervaring, met schenken van onroerend goed niet.
            Ik vermoed toch dat er wat opzoekingswerk moet gebeuren, zeker als de vorige akte door een andere notaris geschreven is.
            Kan zijn dat het wel lukt.
            Net zelf ervaring gehad, op 10 dagen was alles rond en dan heeft het nog een week langer geduurd dan wat mogelijk was omdat er niet sneller samengekomen kon worden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Appartement huren of kopen

              Proficiat dan hé.

              Inderdaad goede tip over die omslagen, en de 3%.
              Dat is het niet waard om risico's voor te lopen, en je geld is zeker 100% wit.
              Als je later moet aantonen waar het vandaan komt heb je ook de bewijzen bij de hand.
              Tegenwoordig weet de fiscus toch alles.

              Comment


              • #37
                Re: Appartement huren of kopen

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Ja sorry, het is een beetje verkeerd gecommuniceerd.
                No problem.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #38
                  Re: Appartement huren of kopen

                  Een leuke is deze ook:
                  Neem een normale briefomslag en knip met een schaar de rechterbovenhoek er goed af zodat de inhoud er uit steekt.
                  Plak uw zegel op de inhoud en laat ze maar stempelen.

                  Heel handig om betwisting inzake aangetekend schrijven tegen te gaan. Ze kunnen niet zeggen dat er niets in de omslag zat.

                  Het verwonderd mij dat wij in deze moderne tijden daar nog geen oplossing voor hebben trouwens.
                  De post zou dergelijke omslagen eigenlijk moeten verkopen.

                  Schenkingen niet complex?
                  Lees deze eens: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...11_0001_AC.pdf

                  Comment


                  • #39
                    Re: Appartement huren of kopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Een leuke is deze ook:
                    Neem een normale briefomslag en knip met een schaar de rechterbovenhoek er goed af zodat de inhoud er uit steekt.
                    Plak uw zegel op de inhoud en laat ze maar stempelen.

                    Heel handig om betwisting inzake aangetekend schrijven tegen te gaan. Ze kunnen niet zeggen dat er niets in de omslag zat.

                    Het verwonderd mij dat wij in deze moderne tijden daar nog geen oplossing voor hebben trouwens.
                    De post zou dergelijke omslagen eigenlijk moeten verkopen.

                    Schenkingen niet complex?
                    Lees deze eens: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...11_0001_AC.pdf
                    Vroeger heb ik nog aangetekende brieven verzonden zonder omslag. Gewoon je brief in vieren plooien en hier op adres van de geadresseerde schrijven, voldoende vastnieten en klaar. Of dat nu nog mag weet ik niet.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #40
                      Re: Appartement huren of kopen

                      Aangetekend schrijven plooien en vastnieten mag nog steeds.
                      Er was een tijd dat er enveloppen met een cirkelvormige opening op voorzijde bestonden, de post stempelde daar dan in zodat zowel enveloppe als brief meegestempeld werden.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Appartement huren of kopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                        Aangetekend schrijven plooien en vastnieten mag nog steeds.
                        Er was een tijd dat er enveloppen met een cirkelvormige opening op voorzijde bestonden, de post stempelde daar dan in zodat zowel enveloppe als brief meegestempeld werden.
                        Goed om weten. Wel geen al te mooi zicht, maar aangetekende brieven dienen ook meestal maar om één en ander klaar en duidelijk op punt te stellen. Alé, voor de weinige die ik al schreef was het iets in die zin. Dus een mooie en dure envelop gebruik je daar meestal niet voor, temeer dat er zijn die ze als leeg bestempelen.
                        Een vriend advocaat doet het zo : een aangetekende brief en t.z.t. een gewone brief. Aanvaardt je de ene niet, dan heb je toch wel de andere ontvangen zeker.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          Re: Appartement huren of kopen

                          Ik wil nog even terug komen op mijn vraag ; huren of appartement kopen . N.a.v. de vele reacties denk ik dat het huren zal worden maar nu is mijn volgende vraag . Kunnen er huurcontracten zo opgesteld worden dat de verhuurder u nooit of te nimmer uit het appartement kan zetten zelfs moest deze laatste te overlijden komen en de erfgenamen u uit het appartement willen zetten bv. Ik denk bv. aan een huurcontract op te laten stellen bij een notaris .

                          Comment


                          • #43
                            Re: Appartement huren of kopen

                            Ja dat kan en noemt "Huurovereenkomst voor het leven"

                            Comment


                            • #44
                              Re: Appartement huren of kopen

                              Klopt, het bestaat, maar ik betwijfel of er veel verhuurders dit ooit gaan toestaan.

                              Is eerder iets voor kinderen die aan hun ouders willen verhuren. Dit is een geval van veel plichten voor de verhuurder, en weinig voor de huurder (want die kan weg na 3 maand. )

                              Comment


                              • #45
                                Re: Appartement huren of kopen

                                Moet je daar dan voor bij de notaris zijn ?

                                Comment

                                Working...
                                X