Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Airco

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Airco

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Wel heel straf want in een grote zaak nog net gezien met zelfde vermelding.
    Aankoppelen en vullen dient door een erkende installateur te gebeuren ... geen vermelding dat je de leidingen al niet zelf mag leggen.
    Is natuurlijk maar één buitenunit met één binnenunit, maar toch een airco.
    Stond hier mooi als pakket te koop en kon ik gewoon meenemen als ik dat wou (mits betaling).
    Wetgeving met afwijkingen of geen controle?
    Volgens de wet mag het niet meer, daarom zie je die split-units ook niet meer in de Makro of Hubo folders staan (een paar jaar geleden was dat nog wel het geval).
    Hoe de controle daarop gebeurt, dat weet ik niet, dat is ook niet mijn zaak.

    Maar er staat wel bij "aankoppelen en vullen dient door een erkende installateur te gebeuren", bedoelen ze daar niet mee dat de koeltechnieker de leidingen plaatst?
    De "erkende installateur" en het bedrijf waarvoor hij werkt moeten wel in orde zijn met de certificering, op dit ogenblik wordt daarop in België nog niet zo streng gecontroleerd, maar de meeste groothandels waar ze koelmiddelen verkopen vragen wel naar die certificeringen voor ze koelmiddel willen leveren, vanaf begin volgend jaar zal geen enkele firma nog koelmiddel mogen leveren aan bedrijven en koeltechniekers die niet gecertificeerd zijn.

    Ik heb er even de cursus bij gehaald.
    Volgens de Europese wetgeving mogen ze "niet hermetische apparatuur", daar valt een split-airco onder, want er moeten nog verbindingen worden gemaakt, alleen verkopen aan een eindgebruiker als er wordt aangetoond dat die wordt geplaatst door een bevoegd koeltechnicus (bedrijf-persoon moeten gecertificeerd zijn).
    Ze mogen die split units dus wel verkopen, maar dan moet er wel een koeltechnieker ter plaatse komen om die te installeren, je mag die zelf niet installeren.
    Waarom ze die dan zo verkopen, dat is een raadsel, want ze weten ook dat ze er zelf naartoe moeten om die te plaatsen...
    Last edited by Black B@ndit; 11 juli 2015, 20:06.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Airco

      Dat is dan nog gekker, waarom zou je 21% BTW betalen als je zelf niets mag doen?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Airco

        Er bestaan ook split units met snelkoppeling, die zeer eenvoudig in elkaar geklikt worden. Ik heb dat 10 jaar geleden ook gedaan. Een kind kan de was doen. De buis bevat zowel de gasleiding als de stroomtoevoer naar de buitenunit en sluit hermetisch af. Door de dubbele beveiliging en waterdichte pakking erin, kan er geen gas ontsnappen of water erin sijpelen.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #19
          Re: Airco

          Ik heb er zes aangesproken waarvan één gevolg eraan gaf.
          De drie eersten in mijn gemeente nota bene zeiden dat ze dit vroeger occasioneel wel eens deden maar nu niet meer, volgens mij waren dat gasten zonder certificaat.
          Dan een uit Aartselaar via e-mail een vragenlijst ingevuld, nooit antwoord gekregen en dan nog een andere die ook z'n kat heeft gestuurd.

          Nu, ik was zinnens om Daikin of Mitsibishi te kopen en het is Samsung geworden.
          In alles even goed of zelfs iets beter dan voorgaande merken en evenveel garantie.
          Het worden twee buiten units en twee binnen units en de prijs valt dik mee, zeg maar een € 800,00 goedkoper dan Daikin.
          Samsung plaatsen voor 75% van de gevallen, Daikin voor 15% van de gevallen en dan nog meest voor industriële doeleinden, de rest 10% voor andere merken.

          En, de units zijn voorzien voor max. 5 meter leiding, anders moeten ze bijsteken en dat is zo voor alle merken.
          Volgende week komen ze airco plaatsen, laat het mar heet worden.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Airco

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            En, de units zijn voorzien voor max. 5 meter leiding, anders moeten ze bijsteken en dat is zo voor alle merken.
            Volgende week komen ze airco plaatsen, laat het mar heet worden.
            Bij Daikin is dat alvast niet zo, ze leveren gewoon het aantal meter leiding dat je nodig hebt.
            Misschien maakt uw verkoper standaard prijs op inclusief 5 meter leiding en is alles erboven een optie?
            Of bedoel je dat de units voorgevuld zijn om 5 meter leiding te vullen met het koelgas?
            Hier hebben ze gewoon de leiding geplaatst, vacuüm gezogen en dan gevuld met een vat koelmiddel.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Airco

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Een tijd geleden kon je nog zo'n "doe het zelf airco kit" kopen bij de Makro en sommige doe-het zelf zaken, op dit ogenblik mogen ze die niet meer verkopen.
              Een airco mag alleen nog maar door een koeltechnieker worden geplaatst (het moet zelfs een gecertificeerde koeltechnieker zijn).
              Volgens mij zijn dit anders nog wel airco's die men als particulier gewoon kan kopen:





              En wat men als particulier gewoon kan kopen, dat "kan" die ook zelf installeren ... ik zeg wel "kan", niet "mogen".
              En als men het als particulier gewoon kan kopen, dan wil dit zeggen dat het nog steeds in de handel verkrijgbaar is.
              Dit zijn maar een paar voorbeelden van de honderden die te vinden zijn.

              Ik betwist niet dat een erkende installateur normaal nodig is voor de ingebruikname (wetgeving die je aanhaalt), maar het klopt niet dat je deze split systemen nergens kan vinden.
              Ik heb er de laatste weken genoeg gezien in doe-het-zelf zaken ... dus geen informatie van een jaar geleden.

              Die zijn dus allen strafbaar?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Airco

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Volgens mij zijn dit anders nog wel airco's die men als particulier gewoon kan kopen:





                En wat men als particulier gewoon kan kopen, dat "kan" die ook zelf installeren ... ik zeg wel "kan", niet "mogen".
                En als men het als particulier gewoon kan kopen, dan wil dit zeggen dat het nog steeds in de handel verkrijgbaar is.
                Dit zijn maar een paar voorbeelden van de honderden die te vinden zijn.

                Ik betwist niet dat een erkende installateur normaal nodig is voor de ingebruikname (wetgeving die je aanhaalt), maar het klopt niet dat je deze split systemen nergens kan vinden.
                Ik heb er de laatste weken genoeg gezien in doe-het-zelf zaken ... dus geen informatie van een jaar geleden.

                Die zijn dus allen strafbaar?
                In de handleiding van die units vond ik deze uitleg (gemakkelijk te vinden met Google):

                De montage van dit systeem is eenvoudig zelf te doen. Echter het in bedrijfstellen van
                dit airconditioning systeem valt onder de zogenaamde F-gassen verordening, hetgeen
                betekent dat de inbedrijfstelling dient te worden uitgevoerd door een F-gassen
                gecertificeerd bedrijf.

                Ze kennen dus wel de wetgeving, gedeeltelijk toch, want de montage van de koelleidingen moet ook een gecertificeerde koeltechnieker gebeuren, en dat vermelden ze niet.

                Maar verder in de handleiding leggen ze uit hoe je de verdamper kan doorblazen met het voorgevulde gas van de buitenunit.
                Vacumeren moet blijkbaar niet, je drukt het schräderventieltje "exact 10 seconden" in, en dan is dat probleem blijkbaar ook opgelost.
                Je blaast er op die manier wel wat lucht uit, maar of alle lucht en vocht (vocht dat er tijdens de montage in kan komen) daarmee verdwenen is, dat is toch een heel andere zaak.
                Ze gebruiken flareverbindingen, waarmee je, zeker als je er helemaal geen ervaring mee hebt, vrij gemakkelijk lekken krijgt (zeker op punten die aan grote temperatuurschommelingen onderhevig zijn).
                Lekzoeken hoeft ook niet als je de installatie zelf plaatst, alleen als de airco dan niet werkt zoals het hoort moet je toch nog een echte koeltechnieker bellen, want ze leveren gelukkig nog geen flessen koelmiddel voor de doe-het-zelvers...
                Met zeepsop kan je vrij grote lekken vinden (maar zelfs dat raden ze niet aan), kleine lekken zie je gewoon niet.
                Een goede lekzoeker voor koelgassen moet reageren op lekjes waaruit 5 gram/jaar lekt (de lekzoekers die wij op het werk gebruiken detecteren lekjes van 3gr/jaar volgens de fabrikant).


                Ongeveer 25 jaar geleden heb ik ook ergens zo'n airco geplaatst, maar toen heb ik toch een vacuümpomp gebruikt om de verdamper en de leidingen vacuüm te trekken vooraleer ik de kranen van de buitenunit heb opengedraaid.
                En nadien heb ik alle verbindingen getest met een lekzoeker.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Airco

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  In de handleiding van die units vond ik deze uitleg (gemakkelijk te vinden met Google):

                  De montage van dit systeem is eenvoudig zelf te doen. Echter het in bedrijfstellen van
                  dit airconditioning systeem valt onder de zogenaamde F-gassen verordening, hetgeen
                  betekent dat de inbedrijfstelling dient te worden uitgevoerd door een F-gassen
                  gecertificeerd bedrijf.

                  Ze kennen dus wel de wetgeving, gedeeltelijk toch, want de montage van de koelleidingen moet ook een gecertificeerde koeltechnieker gebeuren, en dat vermelden ze niet..
                  En dan komen we uit op wat ik van in het begin vermeld heb ... bij die systemen laten ze enkel de in bedijfstelling door een erkend installateur doen.
                  Ik ben al blij dat je het zelf ook eens kon lezen.
                  Het komt er dus nog steeds op neer dat als ik naar de winkel ga, zo een systeem kan kopen en zelf installeren.
                  Mogen is iets anders, maar wie zal me ooit iets zeggen?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Airco

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Of bedoel je dat de units voorgevuld zijn om 5 meter leiding te vullen met het koelgas?
                    Dat bedoelde ik inderdaad.
                    Die mannen die dat zullen komen plaatsen zijn niet van Samsung hoor, dat zijn erkende airco installateurs uit .............. Herentals.
                    Mijn mail aan Daikin Herentals werd als volgt beantwoord (namen en andere gevoelige informatie heb ik afgekort):


                    Geachte heer G,

                    Voor een vrijblijvende offerte op maat kan u steeds contact opnemen met onze installateur
                    R uit Oud-Turnhout.

                    R
                    014-xx.xx.xx
                    [email] info.enz.]
                    Voor verdere vragen en of opmerkingen, contacteer ons gerust.
                    Met vriendelijke groeten,
                    S F
                    Project Engineer
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Airco

                      Of je koopt er gewoon eentje op het internet, keuze genoeg, wie zal mij tegenhouden deze zelf te plaatsen?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Airco

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Mijn mail aan Daikin Herentals werd als volgt beantwoord (namen en andere gevoelige informatie heb ik afgekort):
                        Wat is er fout aan het antwoord?

                        Als je een mail stuurt naar Microsoft om een PC te kopen, dan zullen ze je ook naar een winkel sturen ... als je naar Daikin Benelux een mail stuurt, dan verwijzen ze u door naar een verkoper/dealer.
                        Logisch toch?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Airco

                          Toch wat experten hier als ik dat zo lees.

                          Ik heb het ook overwogen, maar nooit echt de stap gezet om offertes te vragen en na te gaan wat er kon.
                          Heb echt geen idee wat het kost, en wat het in houdt.

                          Ik zou het overwegen voor de living en een slaapkamer. De slaapkamer ligt pal boven de living, en op de plaats waar er een binnenunit zou komen is er een plat dak, zodat ik vermoed dat de leidingen allemaal binnen de 3-5 m zouden zijn.
                          Met één buitenunit zou ik dan 2 binnenunits moeten kunnen voeden, zeker omdat die zelden samen zullen draaien.

                          Iemand een idee over welke investering we dan spreken als ik een goed merk zoals Daikin, Samsung of Panasonic zou kiezen?
                          En wat verbruikt zoiets?
                          Liefst een systeem dat ook kan verwarmen.

                          En ik denk er nog niet aan om dat zelf te plaatsen, dat moet kant en klaar geplaatst worden.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Airco

                            Wel bij mij worden er twee buiten- en twee binnen units geplaatst.
                            De leidingen zijn ook niet langer dan 3 "n 5 meter en ik zal € 3.500 betalen alles inbegrepen, voor hetzelfde maar dan van Daikin was dit € 1.200 meer.
                            U mag bij Mitsubishi ongeveer hetzelfde rekenen als Daikin.
                            Maandag om 7h gaan ze hier zijn om te installeren en dat zal voor ons geen overbodige luxe zijn.
                            We waren al langer van plan airco te laten plaatsen maar hier in de streek waren ze precies niet happig om een offerte te komen maken.
                            Totdat die firma uit Herentals kwam.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Airco

                              Panasonic split unit 2,5kW http://www.cooldownairco.nl/product/...w-etherea-wit/ 1095€

                              Panasonic Multi-split : 1 buitenunit met 2 binnenunits elk 2,5kW http://www.cooldownairco.nl/product/...ic-multisplit/ 1895€

                              Dit zijn webshopprijzen. Wat de plaatsing in België kost, weet ik niet.
                              Ik weet wel dat eerstgenoemd model hier in Spanje 675€ kost inclusief plaatsing met maximaal 6m leiding. Per meter leiding extra (2x koperbuis + kabel) vraagt men 30€.
                              In de Brico vraagt men hier 160€ voor een plaatsing (incl 6m leiding) voor eender welk merk.

                              Ofwel 2 split units @ 1095€ = 2180€ (2 buitenunits + 2 binnenunits)
                              Ofwel 1 Multi split unit @ 1895€ ( 1 buitenunit + 2 binnenunits)

                              Laat je niets wijsmaken, de Multi-buitenunits maken een pak meer lawaai dan de single split-units.
                              Alleen als ik mijn Panasonics in de stand "powerfull" zet, hoor je de buitenunit draaien tot op 1,5m afstand. Bij normaal bedrijf moet je je hand op de buitenunit leggen om te voelen of hij draait, want dan hoor je hem niet.
                              De Multi-splits daarentegen hoor je op elk vermogen draaien tot op 6 à 7m.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Airco

                                Hi Notex: hoe zit het bij jou met het lawaai binnenshuis, vooral dan in de slaapkamer?
                                Kan je slapen met de airco aan?
                                Thanks,
                                Senn

                                Comment

                                Working...
                                X