Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    IK snap de hele hetze niet rond de beeldspraak die hier wordt gemaakt.
    ...
    Het is geen hetze man, het is puur onzin!

    Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

    nu ja .. sic transit gloria mundi ...

    Comment


    • #17
      Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Het is geen hetze man, het is puur onzin!

      Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

      nu ja .. sic transit gloria mundi ...
      Je bewijsvoering over het boerenverstand en de kennis van de fotografen raken kant noch wal en is er zeker geen van het ongerijmde.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #18
        Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Het is geen hetze man, het is puur onzin!

        Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

        nu ja .. sic transit gloria mundi ...
        Als je even de link had gevolgd, dan had al je onzin hier niet nodig geweest.

        Er wordt bij het openen van de site duidelijk vermeld dat ze 100 pixels gelijkstellen aan de breedte van de aarde. Dus 100 pixels = 12.756KM. En zo kom je dan te weten dat hier 1 pixel = 127,56KM.

        Hoe simpeler moeten ze het jou nog zeggen om dit te kunnen begrijpen?

        Het is net zoals een cartograaf zou zeggen, "Op mijn map is 1cm gelijk aan 1km."

        Wel, met deze veronderstelling, kun je visueel toch wel een afstand in pixels gaan voorstellen. Zolang je maar beseft dat een pixel in deze overeenkomt met 127,56 KM.


        Als je dan grafisch iets gaat voorstellen, dan kan je wel degelijk de werkelijke waarde op schaal laten zien.

        UPDATE: Even toch iets opgezocht, en ik wist het mij toch nog goed te herinneren. Normaal wordt er aangenomen dat die diameter van de aarde 12.757KM is.
        Last edited by Rudy Mas; 9 april 2013, 10:43.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #19
          Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Het is geen hetze man, het is puur onzin!

          Je kan geen voorstelling maken over afstand met "iets" dat geen dimensie heeft, laat staan dat men er al een verhouding kan mee voorstellen ... djeezes, get a reality check, dude .. iedereens die een half ons gezond boerenverstand over heeft kan dat "zien" .. .. andermaal blijkt dat fotografen de ballen verstand hebben van de technische achtergrond van hun bezigheid!

          nu ja .. sic transit gloria mundi ...
          al je geschreeuw in engels en latijn verbergen niet dat je erecht helemaal niks van begrepen heb .

          je hebt ws hier ooit gelezen dat een foto in camera geen dpi heeft en daarom daarom geen pixel afmeting maar hier zit je er helemaal naast . je scherm is x cm breed ,heeft bv 1920 pixels over dwars ,dus kun je eenvoudig berekenen hoe groot een pixel is.

          maar hier is dat nog van minder belang want het gaat om verhoudingen -als de aarde x pixels breed is is de maan y pixels ver weg en mars z pixel ver weg. dat is wat hier word getoont en meer niet .

          itt wat hier steeds beweerd word is dit trouwens geen filmpje maar een gewoon scrolbare html pagina

          denk eens na

          Comment


          • #20
            Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            Als je even de link had gevolgd, dan had al je onzin hier niet nodig geweest.

            Er wordt bij het openen van de site duidelijk vermeld dat ze 100 pixels gelijkstellen aan de breedte van de aarde. Dus 100 pixels = 12.756KM. En zo kom je dan te weten dat hier 1 pixel = 127,56KM.

            Hoe simpeler moeten ze het jou nog zeggen om dit te kunnen begrijpen?

            Het is net zoals een cartograaf zou zeggen, "Op mijn map is 1cm gelijk aan 1km."

            Wel, met deze veronderstelling, kun je visueel toch wel een afstand in pixels gaan voorstellen. Zolang je maar beseft dat een pixel in deze overeenkomt met 127,56 KM.


            Als je dan grafisch iets gaat voorstellen, dan kan je wel degelijk de werkelijke waarde op schaal laten zien.

            UPDATE: Even toch iets opgezocht, en ik wist het mij toch nog goed te herinneren. Normaal wordt er aangenomen dat die diameter van de aarde 12.757KM is.
            Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
            al je geschreeuw in engels en latijn verbergen niet dat je erecht helemaal niks van begrepen heb .

            je hebt ws hier ooit gelezen dat een foto in camera geen dpi heeft en daarom daarom geen pixel afmeting maar hier zit je er helemaal naast . je scherm is x cm breed ,heeft bv 1920 pixels over dwars ,dus kun je eenvoudig berekenen hoe groot een pixel is.

            maar hier is dat nog van minder belang want het gaat om verhoudingen -als de aarde x pixels breed is is de maan y pixels ver weg en mars z pixel ver weg. dat is wat hier word getoont en meer niet .

            itt wat hier steeds beweerd word is dit trouwens geen filmpje maar een gewoon scrolbare html pagina

            denk eens na

            Geweldig, beiden zeggen dat wat regulus zegt fout is,
            maar beiden wel elkaar eens tegenspreken....

            Ruud, volgens Rudy is een Pixel 127,56km... ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is...
            maar volgens mij heb je op jouw scherm niet eens een pixel...

            Rudy... eigenlijk geef je Regulus gelijk... door te zeggen dat de afmeting moet bepaald worden,
            en dat je hier het woord pixel mag vervangen door eender wat... als je het maar als vergelijking zit...
            en niet als afmeting
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #21
              Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Geweldig, beiden zeggen dat wat regulus zegt fout is,
              maar beiden wel elkaar eens tegenspreken....

              Ruud, volgens Rudy is een Pixel 127,56km... ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is...
              maar volgens mij heb je op jouw scherm niet eens een pixel...

              Rudy... eigenlijk geef je Regulus gelijk... door te zeggen dat de afmeting moet bepaald worden,
              en dat je hier het woord pixel mag vervangen door eender wat... als je het maar als vergelijking zit...
              en niet als afmeting
              lees da van die kartograaf nog eens

              Comment


              • #22
                Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                lees da van die kartograaf nog eens
                Dus je kan GEEN afmeting van een pixel bepalen...
                en al zeker niet door je schermafmetingen te gebruiken...

                Juist, dat is wat ze noemen een schaal, niet waar?
                maar als jij zegt dat je afmetingen kan bepalen van een pixel...
                kan dus niet... aangezien een pixel geen afmeting heeft
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #23
                  Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                  Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                  al je geschreeuw in engels en latijn verbergen niet dat je erecht helemaal niks van begrepen heb .
                  Ben hier ook niet dol op, maar hij heeft wel gelijk. Een pixel heeft geen afmeting: A pixel is Not a little square!

                  Jan

                  Comment


                  • #24
                    Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Geweldig, beiden zeggen dat wat regulus zegt fout is,
                    maar beiden wel elkaar eens tegenspreken....

                    Ruud, volgens Rudy is een Pixel 127,56km... ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is...
                    maar volgens mij heb je op jouw scherm niet eens een pixel...

                    Rudy... eigenlijk geef je Regulus gelijk... door te zeggen dat de afmeting moet bepaald worden,
                    en dat je hier het woord pixel mag vervangen door eender wat... als je het maar als vergelijking zit...
                    en niet als afmeting
                    Even beide teksten opnieuw lezen, en deze keer begrijpend lezen! Wij zeggen namelijk beide hetzelfde, enkel Ruud geeft je ook nog even de informatie hoe je kunt berekenen hoe groot 1 pixel op jou scherm nou eigenlijk is.

                    Trouwens, ben je eigenlijk naar die website gaan zien?

                    Indien zo, dan had je gezien dat de maker 1 pixel gelijkstelt aan 127,56KM. Dat wil niet zeggen dat die pixel echt zo groot is, maar dit is nu eenmaal de schaal die gehanteerd wordt in de illustratie.


                    Trouwens, zoals ik al zei, Ruud zegt net hetzelfde als ik. Maar zegt ook dat je de grote van 1 pixel van je eigen scherm (de echte waarde) wel degelijk kunt berekenen als je weet hoeveel pixels je scherm heeft in de breedte en als je ook weet hoeveel centimeters je scherm is. Dan hoef je enkel de centimeters te delen door je aantal pixels en dan weet je de grote van 1 pixel. (De werkelijke breedte van 1 pixel, van mijn scherm, is trouwens 0,265mm. Dit staat vermeld op de technische fiche van mijn scherm. )

                    Dat wil dus zeggen dat voor mijn scherm 0,265mm gelijk is aan 127,56KM.


                    Dit is puur logisch redeneren en inzicht hebben in schaal aanduidingen. Moesten ze landkaarten in werkelijke grote maken, dan zou het ook heel onhandig worden om een reis uit te stippelen naar je vakantie verblijf.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                      Je mag het blijven herhalen:
                      Je hebt ongelijk:

                      nog een poging:
                      Pixels hebben geen vastgestelde fysieke grootte. Een beeldscherm met een grote oppervlakte kan theoretisch evenveel pixels hebben als een scherm met een veel kleinere oppervlakte. Het weergegeven beeld op het kleinere scherm zal er dus beter uitzien aangezien ons oog op het grotere scherm de afzonderlijke pixels kan waarnemen. Dit verschil wordt vooral duidelijk wanneer een bijna horizontale lijn wordt afgebeeld: op het grotere scherm zal gemakkelijk het 'trapeffect' van de lijn zichtbaar zijn. De maat voor de resolutie in pixels is PPI (pixels per inch) of px/mm (pixels per millimeter). Hiervoor geldt dat een hogere waarde meer detail geeft op dezelfde oppervlakte en dus scherper oogt. De typische PPI-waarde voor een beeldscherm ligt tussen de 50 en 300 PPI. Bij doorsnee beeldschermen ligt dit rond de 70 PPI en bij recente tablet-pc's en smartphones ligt dit rond de 200 PPI. Vaak bij het gebruik van DPI (dots per inch) PPI bedoeld, echter wordt met DPI de resolutie van printers en scanners beschreven per kleurpunt. Typische DPI-waarden liggen hierbij hoger dan PPI-waarden, zie voor meer informatie het artikel resolutie.
                      De resolutie wordt bepaald per lopende duim of millimeter en maakt dus dat de pixel niet vierkant hoeft te zijn: het kan voorkomen dat de horizontale resolutie lager is dan de verticale of andersom, bijvoorbeeld in een breedbeeldscherm. Er zijn dan ook horizontale en verticale dpi-getallen. De verhouding breedte:hoogte wordt vaak aangeduid met pixel ratio.
                      Nog eens proberen?
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                        denk eens een keertje na. je tv scherm is 50 centimeter breed en beeld horizontaal bv 1920 pixels af dan is de grootte van een pixel dus 500/1920 is 0.26 mm . heb je een andere scherm grote maar evenveel pixels dan verschilt de pixelgrote navenant.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                          Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                          denk eens een keertje na. je tv scherm is 50 centimeter breed en beeld horizontaal bv 1920 pixels af dan is de grootte van een pixel dus 500/1920 is 0.26 mm . heb je een andere scherm grote maar evenveel pixels dan verschilt de pixelgrote navenant.
                          Als jullie blijven herhalen, ik ook:

                          nog een poging:
                          Pixels hebben geen vastgestelde fysieke grootte. Een beeldscherm met een grote oppervlakte kan theoretisch evenveel pixels hebben als een scherm met een veel kleinere oppervlakte. Het weergegeven beeld op het kleinere scherm zal er dus beter uitzien aangezien ons oog op het grotere scherm de afzonderlijke pixels kan waarnemen. Dit verschil wordt vooral duidelijk wanneer een bijna horizontale lijn wordt afgebeeld: op het grotere scherm zal gemakkelijk het 'trapeffect' van de lijn zichtbaar zijn. De maat voor de resolutie in pixels is PPI (pixels per inch) of px/mm (pixels per millimeter). Hiervoor geldt dat een hogere waarde meer detail geeft op dezelfde oppervlakte en dus scherper oogt. De typische PPI-waarde voor een beeldscherm ligt tussen de 50 en 300 PPI. Bij doorsnee beeldschermen ligt dit rond de 70 PPI en bij recente tablet-pc's en smartphones ligt dit rond de 200 PPI. Vaak bij het gebruik van DPI (dots per inch) PPI bedoeld, echter wordt met DPI de resolutie van printers en scanners beschreven per kleurpunt. Typische DPI-waarden liggen hierbij hoger dan PPI-waarden, zie voor meer informatie het artikel resolutie.
                          De resolutie wordt bepaald per lopende duim of millimeter en maakt dus dat de pixel niet vierkant hoeft te zijn: het kan voorkomen dat de horizontale resolutie lager is dan de verticale of andersom, bijvoorbeeld in een breedbeeldscherm. Er zijn dan ook horizontale en verticale dpi-getallen. De verhouding breedte:hoogte wordt vaak aangeduid met pixel ratio.
                          Nog eens proberen?
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Ben hier ook niet dol op, maar hij heeft wel gelijk. Een pixel heeft geen afmeting: A pixel is Not a little square!

                            Jan
                            Ik heb niet alles gelezen van die tekst, daar ik eigenlijk niet zo diep in dit onderwerp wil gaan. Maar waar het hier eigenlijk op neerkomt is dat 1 pixel die wij zien op een scherm, eigenlijk nog bestaat uit kleinere pixels die samen de kleur bepalen van dat puntje. En licht straalt meestal uit als een cirkel en niet als een vierkant. (Corrigeer mij als ik verkeerd ben.)

                            Echter, als je de technische fiche van je scherm bij de hand neemt, zal je toch dikwijls een referentie vinden van hoe groot een pixel van je scherm is. In mijn geval is dat dus 0,265mm bij 0,265mm. En mijn scherm bestaat uit 1920 op 1080 pixels. Wat omgerekend een grote zou moeten geven van (50,88cm bij 28,62cm) (Een ruwe meting met een meetlat geeft mij inderdaad ongeveer deze afmetingen. Mijn lat heeft maar een schaal op mm. )

                            Dus, je kunt wel degelijk een afmeting geven aan 1 pixel. Hoe die pixel nu juist wordt opgebouwd, daar verdiep ik mij niet in, daar ik deze technologie ook niet moer vervaardigen. Ik maar er enkel gebruik van.)
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                              Ik heb niet alles gelezen van die tekst, daar ik eigenlijk niet zo diep in dit onderwerp wil gaan. Maar waar het hier eigenlijk op neerkomt is dat 1 pixel die wij zien op een scherm, eigenlijk nog bestaat uit kleinere pixels die samen de kleur bepalen van dat puntje. En licht straalt meestal uit als een cirkel en niet als een vierkant. (Corrigeer mij als ik verkeerd ben.)
                              Een pixel bestaat uit subpixels, bestaat uit een onderliggende kleurencombinatie.
                              Een pixel is het kleinst mogelijk weer te geven 'punt' van een beeld dat de eigenschappen nog bevat.
                              Ga je een stage dieper, dan ga je meestal groen/rood/blauwe dots zien... die dus geen eigenschap van het beeld meer bevatten.

                              Hoe groot die dots zijn kan enorm varieren...

                              als je 3 lampen (rood/groen/blauw) van 1meter doorsnede op een witte muur richt (op bv 1meter afstand) met elk een bepaalde "straalkracht" en die perfect op elkaar laat schijnen..
                              dan heb je 1 pixel... die veel groter zal zijn als 0.265mm...

                              dus een pixel is een omschrijving van 3 kleuren, maar heeft nog steeds geen afmeting.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                Je mag het blijven herhalen:
                                Je hebt ongelijk:

                                nog een poging:


                                Nog eens proberen?
                                En dat zeggen wij toch ook!!!!!!!! GOD!!!!!

                                Ik zeg toch ook dat op mijn scherm 1 pixel de grote heeft van 0,265 op 0,265 mm. (Maar ik zeg toch ook dat je de technische fiche moet raadplegen van je eigen scherm op die van jou te kunnen weten.) Maar die reclameborden die ze langs de weg hebben staan. Die hun pixels zullen wel enorm veel groter zijn, want zelfs op afstand kun je al zien dat die dingen bestaan uit grote blokjes licht.

                                Dus een pixel heeft wel een grote, maar die kan verschillen van scherm tot scherm, en zelfs van media tot media.
                                Mvg,
                                Rudy Mas
                                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                                Comment

                                Working...
                                X