Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aandelen

    Zijn er hier nog aandelenbeleggers?

    Zou het mogen om daar een draadje over op te starten?

    Wat koop of verkoop je, en waarom?

    (voor de lolbroeken en afgunstigen, ik heb het ooit van mijn grootvader geleerd, en kocht al eens een aandeel met mijn zakgeld. Dus je hoeft niet met duizenden euro's te goochelen om eens een aandeel te kopen. En het is hier ook niet relevant hoeveel je er koopt.)

    Laat mij beginnen met mijn laatste aanwinst:

    Thrombogenics: gekocht omdat ik geloof in het bedrijf en ze wat teruggezakt zijn na een overdreven positieve reactie op eerder goed nieuws.

  • #2
    Re: Aandelen

    heb KPM..
    gaat lekker door die Mexicaan
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Aandelen

      Ik heb er geen, altijd belegd in vastgoed en tot op heden nog nooit spijt van gehad .
      Eén groot nadeel : met kleine sommen lukt het niet.
      Mvrgr.

      Comment


      • #4
        Re: Aandelen

        Vandaag juist mijn KBC's met 15% winst verkocht. Na de forse oplawaai van gisteren vond ik het tijd om na twee maanden winst te nemen. Een mooi pro-lensje als je het mij vraagt.
        Het aandeel was vandaag wat teruggevallen, wat normaal is na dergelijke forse stijging.
        Het beursklimaat is de laatste weken bijzonder optimistisch en nochtans zijn de indicatoren Europees nog niet zo veel beter na het eerste semester. Ik hou mij nl. uitsluitend op de Bel-20. Wat het zal worden weet natuurlijk niemand. Nu blijkt dat iedereen instapt, heb ik het besluit genomen van uit te stappen. Misschien fout, maar ik heb van tijd van die ingevingen. Hopelijk ben ik verkeerd, want mijn pakket Ancora's, familie van KBC en dus de laatste dagen twee keer bingo, laat ik voorlopig staan. Vandaag deden ze het ten andere merkbaar beter dan KBC.
        Ik ben dus geen lange termijn belegger op de beurs, dus eerder een speculant en dan moet je soms reageren, vooral als je winst op die korte termijn zoveel bedraagt. Ik wacht nu wat af en bekijk de beurs elke dag. Al een paar jaar op rij zijn de vakantiemaanden, niettegenstaande de kleinere handel, haussemaanden geweest. In september daarentegen, als de politieke, en dus vooral de Europese spoken weer gaan opduiken wordt het goed uitkijken. De financials kunnen dan weer gaan lijden onder de spanningen noord-zuid.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Aandelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Zijn er hier nog aandelenbeleggers?

          Zou het mogen om daar een draadje over op te starten?

          Wat koop of verkoop je, en waarom?

          (voor de lolbroeken en afgunstigen, ik heb het ooit van mijn grootvader geleerd, en kocht al eens een aandeel met mijn zakgeld. Dus je hoeft niet met duizenden euro's te goochelen om eens een aandeel te kopen. En het is hier ook niet relevant hoeveel je er koopt.)

          Laat mij beginnen met mijn laatste aanwinst:

          Thrombogenics: gekocht omdat ik geloof in het bedrijf en ze wat teruggezakt zijn na een overdreven positieve reactie op eerder goed nieuws.
          Vooral opletten Tommie dat hier geen spoken opduiken bij dergelijk draadje ... Ik zal goed meekijken en ten gepasten tijde alarm slaan.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Aandelen

            Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
            Ik heb er geen, altijd belegd in vastgoed en tot op heden nog nooit spijt van gehad .
            Eén groot nadeel : met kleine sommen lukt het niet.
            Mvrgr.
            Wat bedoel je met beleggen in vastgoed? Gronden, huizen, appartementen, serviceflats of in vastgoed participaties ?
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Wat bedoel je met beleggen in vastgoed? Gronden, huizen, appartementen, serviceflats of in vastgoed participaties ?
              Huizen en bouwgrond. Stel je ook maar geen lange lijst voor hé .
              Serviceflat gaan we misschien ook nog ooit wonen maar ik zou het liever nog een tijdje uitstellen .
              Mvrgr.

              Comment


              • #8
                Re: Aandelen

                Ik zit in een beleggingsclub (die wel opgestart is op het slechtst denkbare moment, in 2007).

                Wat me vooral opvalt:

                Hoe een bedrijf het economisch doet heeft nog weinig te zien met de waardering van het bedrijf op de beurs. Kijk maar naar Thrombogenics, staat in het voorjaar 47 euro en hangt nu moedeloos te dobberen rond de 30 euro, terwijl er bijna continu goed nieuws is. Stijgt het een paar euro dan komt een pletwals op gang van shorters die speculeren (en geld verdienen) aan een koersdaling.

                Sorry voor degenen die hun best doen, maar "analist" vind ik het meest nutteloze beroep ter wereld. Neem nu weer Thrombogenics: in juni gold nog een koersdoel van 50 euro, op 12 juni komt een ING "analist" zelfs met een koersdoel van..... 73 euro Op 3 juli is het dan voor JP Morgan ineens maar 34 euro meer . Dat bedrijf is ineens méér dan 50 % minder waard ?..... Op die manier kan ik ook "analist" spelen hoor.

                Wie het lumineuze idee had om ergens in april een pakje aandelen te kopen van Tesla (Amerikaanse beurs) = een volledig elektrische sportwagen, die zit goed. In april kon je het kopen aan 45 dollar, in juni zat het rond de 90 dollar en een dag of twee terug stond het eventjes 155.95 dollar Eergisteren zat daar zelfs nog een dagwinst tussen van dik 14% !!! Daar staan op 8 augustus 4 "analist"-adviezen met koersdoelen gaande van 95 tot 200 dollar...

                Een techniek die we nu vrij recent in de club hanteren is werken met stop-losses, om eventuele verliezen te beperken.. Een voorbeeld: we kopen een aandeel aan bv 100 euro (omdat we verwachten dat de koers gaat stijgen, anders is het te gek om het te kopen). Onmiddellijk wordt er een stop-loss order gezet op -10%, dus 90 euro. Zakt het aandeel 10 % dan gaat het de deur uit, want dan zitten we verkeerd met onze verwachting. Stijgt het aandeel daarentegen bv. naar 110 euro, dan wordt het stop-loss order aangepast naar 110 - 10% = 99 euro. Zakt het aandeel dan naar 99 euro dan doen we nog slechts 1 euro verlies.
                Stijgt het nog hoger en valt daarna serieus terug, dan houden we op de duur winst over bij verkoop.
                Het is ook niet perfect hoor, maar het zou ons in 2008 veel verliezen bespaard hebben bij bv. Fortis.
                Last edited by nete; 10 augustus 2013, 07:40.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik zit in een beleggingsclub (die wel opgestart is op het slechtst denkbare moment, in 2007).

                  Wat me vooral opvalt:

                  Hoe een bedrijf het economisch doet heeft nog weinig te zien met de waardering van het bedrijf op de beurs. Kijk maar naar Thrombogenics, staat in het voorjaar 47 euro en hangt nu moedeloos te dobberen rond de 30 euro, terwijl er bijna continu goed nieuws is. Stijgt het een paar euro dan komt een pletwals op gang van shorters die speculeren (en geld verdienen) aan een koersdaling.

                  Sorry voor degenen die hun best doen, maar "analist" vind ik het meest nutteloze beroep ter wereld. Neem nu weer Thrombogenics: in juni gold nog een koersdoel van 50 euro, op 12 juni komt een ING "analist" zelfs met een koersdoel van..... 73 euro Op 3 juli is het dan voor JP Morgan ineens maar 34 euro meer . Dat bedrijf is ineens méér dan 50 % minder waard ?..... Op die manier kan ik ook "analist" spelen hoor.

                  Wie het lumineuze idee had om ergens in april een pakje aandelen te kopen van Tesla (Amerikaanse beurs) = een volledig elektrische sportwagen, die zit goed. In april kon je het kopen aan 45 dollar, in juni zat het rond de 90 dollar en een dag of twee terug stond het eventjes 155.95 dollar Eergisteren zat daar zelfs nog een dagwinst tussen van dik 14% !!! Daar staan op 8 augustus 4 "analist"-adviezen met koersdoelen gaande van 95 tot 200 dollar...

                  Een techniek die we nu vrij recent in de club hanteren is werken met stop-losses, om eventuele verliezen te beperken.. Een voorbeeld: we kopen een aandeel aan bv 100 euro (omdat we verwachten dat de koers gaat stijgen, anders is het te gek om het te kopen). Onmiddellijk wordt er een stop-loss order gezet op -10%, dus 90 euro. Zakt het aandeel 10 % dan gaat het de deur uit, want dan zitten we verkeerd met onze verwachting. Stijgt het aandeel daarentegen bv. naar 110 euro, dan wordt het stop-loss order aangepast naar 110 - 10% = 99 euro. Zakt het aandeel dan naar 99 euro dan doen we nog slechts 1 euro verlies.
                  Stijgt het nog hoger en valt daarna serieus terug, dan houden we op de duur winst over bij verkoop.
                  Het is ook niet perfect hoor, maar het zou ons in 2008 veel verliezen bespaard hebben bij bv. Fortis.
                  Het verhaal van Thrombogenics moet ik volledig onderschrijven. De reden van het slecht presteren heeft louter te maken met het shorten.Ddit aandeel is inderdaad veel meer waard, maar je ziet maar hoe de beurzen dag na dag gemanipuleerd worden met dit soort technieken.
                  En ja Tesla, dit is een verhaal apart, af en toe zie je zo eens een aandeel pijlsnel omhoog schieten in zeer korte tijd. Maar ik ken zo nog eentje uit de Westhoek waar het feestje ook niet kon stoppen. Ondertussen weten we ook allemaal hoe het is afgelopen... Gisteren nog een artikel gelezen hoe Tesla de draad steekt met BMW met de BMWi3. Dat heeft allicht zo zijn redenen.

                  Stoplosses zet ik soms als ik de koersen niet direct kan opvolgen. Maar een stop-loss order kan soms ook enorm nadelig uitvallen, omdat professionelen diep in de markt kunnen kijken en zich 's morgens amuseren met nakijken of er ergens ijsbergorders (orders waar maar een deel van gevraagde/te verkopen aandelen zichtbaar zijn) of stop-lossorders in de markt liggen en of ze deze dan kunnen gebruiken om er zelf profijt uit te halen. Als je de avond voorafgaand aan de cijfers een order ingeeft en dit 's morgens niet meer kan wijzigen als de cijfers toch goed blijken te zijn, dan zal er na opening ofwel eerst een kortstondige daling zijn, ofwel een kortstondige terugval net na de eerste stijging. Soms lukt het hun, soms niet, maar als het hen lukt om de koers laag genoeg te laten dalen, dan ben jij je aandelen kwijt en kom je 's avonds thuis met misschien 5% die je aan je neus ziet voorbijgaan.
                  Al bij al, op de beurs gaan is zuiver gokken geworden. En van analisten gesproken, als er één soort is waarvan je maar weinig mag van meedragen zijn het wel deze. Ik ben bvb. geabonneerd op Inside Beleggen, en wat mij al een jaar opvalt is bvb. dat het aandeel KBC dat ik al verschillende keren heb gekocht en weer verkocht met winst nog steeds als "verkopen" in hun aanbevelingen staat. OK, ik kan mij inbeelden dat de financials geen goeie indruk hebben nagelaten met de feiten sedert 2008, maar ik ben steeds blijven geloven in dit aandeel sedert de crash. Het aandeel heeft mij geen windeieren gelegd...
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aandelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    heb KPM..
                    gaat lekker door die Mexicaan
                    grt,bouk.
                    Ja bouk, rederijen liggen uiteraard volledig in de lijn van jou voorgeschiedenis.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aandelen

                      Om een stuk vastgoed in mijn portefeille te hebben heb ik vastgoedcertificaten gekocht (WDP), wel al een tijdje geleden, en die doen het goed, zeker als je het dividend meetelt.
                      Zelf een appartement of zo kopen wil ik niet. Huuropbrengst en risicos zijn me te groot, of ik zou het geld moeten hebben om er 10 te kopen...
                      Ook duurt het nogal lang als je aan je centen wil, daarvoor zijn aandelen beter.

                      Ik deel jullie mening over Thrombogenics, en dus heb ik er gekocht.
                      Dat goed nieuws moet ooit zichtbaar zijn.

                      Nu af en toe waag ik ook wel een riskanter gokje. Ik heb een week of 3 geleden Imuc en NBS gekocht voor een beperkt bedrag, maar die zijn wel ca 50% gestegen... Beide zijn pharma aandelen op de amerikaanse beurs.

                      Iemand een mening over Belgacom? Ik heb ze gekocht aan 22...., en nu staan ze 18. Ik heb wel al dividend gekregen, maar toch nog dik verlies.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aandelen

                        De enige aandelen die ik koop is onder de vorm van extralegaal voordeel. Wij hebben op het werk (large cap US biotechbedrijf) een programma lopen waarbij we om de 6 maand aandelen kunnen kopen met korting. Risicoloos, want we kunnen ze meteen na aankoop verkopen. Aandeel doet het wel goed.
                        Last edited by ThierryM; 10 augustus 2013, 17:20.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aandelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                          Iemand een mening over Belgacom? Ik heb ze gekocht aan 22...., en nu staan ze 18. Ik heb wel al dividend gekregen, maar toch nog dik verlies.

                          Wij hebben in onze club ook Belgacoms gekocht, helaas voor de periode dat we met de stop-losses werkten. Telenet volgens mij beter, alhoewel die nogal hoog genoteerd staan.

                          Ik denk, als de Belgacoms de virtuele stop loss bereiken, we ze toch met wat verlies zullen buitenzwieren.

                          Ikzelf heb ook zo'n triestig aandeel persoonlijk gekocht aan een eind in de 80 euro (86 of daaromtrent): GBL van onze vriend Frère.
                          Jaaaaaaaaaaaaren aan een stuk was dat HET aandeel voor het komende jaar volgens de "analisten", de koers ging probleemloos naar 100 euro gaan. Jaja.... hangt al jaren tussen 45 en 61 euro te zwalpen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aandelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            heb KPM..
                            gaat lekker door die Mexicaan
                            grt,bouk.
                            Je bedoelt zeker KPN Bouk. Zullen zien wat de koers maandag gaat doen nu bekend is geworden dat KPN niet mag worden overgenomen door de Mexicanen. Trouwens, ik heb de laatste week dik verdient aan KPN. Als maandag de koers weer zakt, zal ik zeker niet twijfelen om ze weer aan te kopen.

                            Nog aandelen die ik in portefeuille heb of had en goed aan verdient heb zijn KBC, KBC Ancora, Delhaize, Hamon en Ziggo.
                            Onlangs nog aangekocht: IMTECH, Philips en Arcelor Mittal. Volgens mij zeker in de gaten houden, Imtech, nu de koers zo laag staat. Is de voorbije week heel wat procenten gestegen.
                            Last edited by nomino; 11 augustus 2013, 11:30.
                            Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aandelen

                              Ik krijg zin om Apple aandelen te kopen.

                              K/W= 11
                              Ze zitten nog op bergen cash.
                              Dividendrendement : ca 2,5%, en bovendien kopen ze massaal eigen aandelen in.

                              En dan verwacht ik toch dat ze potten gaan breken als ze met een goedkopere iPhone uitkomen.

                              Wat denken jullie?

                              Comment

                              Working...
                              X