Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AAA herlaadbare batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AAA herlaadbare batterijen

    De twee AAA's van mijn draadloze Sennheiser hoofdtelefoon beginnen stilaan te verslijten.
    Een speelfilm van 120 minuten halen ze niet meer.

    Ik heb die hoofdtelefoon toch al vele jaren en het zijn nog steeds de eerste batterijen.
    Het zijn witte Enveloppe van 750 Ah.
    De hoofdtelefoon wordt dagelijks gebruikt.

    Waar koop ik best een nieuw setje? En ik zie dat er nu ook Eneloops van 950 Ah zijn. Is het de moeite om op die over te schakelen?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: AAA herlaadbare batterijen

    Ik gebruik steeds die van 'den aldi'


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: AAA herlaadbare batterijen

      Gewoon zien dat je batterijen hebt van dezelfde technologie en ongeveer dezelfde capaciteit.

      Dezelfde technologie (NiCd, NiMh, Li...) omdat de lader gemaakt is om rekening te houden ermee om te bepalen wanneer de lading gedaan is. Ongeveer dezelfde capaciteit omdat als het veel groter is de lader te lang gaat nodig hebben om ze vol te krijgen, veel kleiner gaat de stroom misschien te hoog zijn.

      Denk niet als je van 750 mAh naar 950 mAh gaat er problemen zullen zijn. Maar je gaat enkele uren langer moeten laden.

      Comment


      • #4
        Re: AAA herlaadbare batterijen

        Ik heb bij nkon.nl besteld.
        4 Eneloops van 950 mAh

        De hoofdtelefoon zit tijdens de dag toch op zijn dock.

        En er ineens dan ook maar een Maha-lader bij gezet ( voor mijn andere batterijen )

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: AAA herlaadbare batterijen

          Ter info, even opgezocht: Mijn hoofdtelefoon ( RS 180 ) is van mei 2011.
          Een dikke 4 jaar 1/2.

          Dus niet slecht voor die Eneloops die er in zaten. ( het is trouwens ééntje dat begint te verzwakken, maar ik ga ze ineens beiden vervangen )
          Last edited by Alfa Centauri; 12 februari 2016, 10:07.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: AAA herlaadbare batterijen

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ik heb bij nkon.nl besteld.
            4 Eneloops van 950 mAh

            De hoofdtelefoon zit tijdens de dag toch op zijn dock.

            En er ineens dan ook maar een Maha-lader bij gezet ( voor mijn andere batterijen )

            http://forum.belgiumdigital.com/f36/...en-271021.html
            Beste keuze.

            Comment


            • #7
              Re: AAA herlaadbare batterijen

              Eneloop accu's, daar kan je niets verkeerd mee doen.
              Maar ik gebruik hier low selfdischarge nimh accu's van verschillende merken, en die werken allemaal prima (de meeste hebben zelfs een iets grotere capaciteit dan Eneloop).
              Als je ze heel dikwijls moet laden, dan is Eneloop beter, want die kunnen (toch volgens de fabrikant) veel meer leren geladen worden dan de goedkopere alternatieven (Top-Craft van den Aldi, Tronic van Lidl...).
              Accu's die je 500 keer kan herladen (de goedkope alternatieven) gaan vele jaren mee als je ze maar 1 keer per maand moet laden, maar als je ze dagelijks opnieuw moet laden, dan zal een setje dat 2000 keer geladen kan worden (Eneloop) wel 4 keer zo lang meegaan.

              Hou wel in het oog dat je de Maha lader elke keer moet instellen op een lagere laadstroom als je AAA accu's laadt (200-300mA is veel beter dan de standaardwaarde van 1000mA).
              Als je accu's laadt met een te hoge laadstroom, dan zullen ze veel minder lang meegaan (dat geldt ook voor Eneloop accu's).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: AAA herlaadbare batterijen

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Eneloop accu's, daar kan je niets verkeerd mee doen.
                Maar ik gebruik hier low selfdischarge nimh accu's van verschillende merken, en die werken allemaal prima (de meeste hebben zelfs een iets grotere capaciteit dan Eneloop).
                Als je ze heel dikwijls moet laden, dan is Eneloop beter, want die kunnen (toch volgens de fabrikant) veel meer leren geladen worden dan de goedkopere alternatieven (Top-Craft van den Aldi, Tronic van Lidl...).
                Accu's die je 500 keer kan herladen (de goedkope alternatieven) gaan vele jaren mee als je ze maar 1 keer per maand moet laden, maar als je ze dagelijks opnieuw moet laden, dan zal een setje dat 2000 keer geladen kan worden (Eneloop) wel 4 keer zo lang meegaan.

                Hou wel in het oog dat je de Maha lader elke keer moet instellen op een lagere laadstroom als je AAA accu's laadt (200-300mA is veel beter dan de standaardwaarde van 1000mA).
                Als je accu's laadt met een te hoge laadstroom, dan zullen ze veel minder lang meegaan (dat geldt ook voor Eneloop accu's).
                Wat vooral opvalt bij Eneloop, is de zeer lage zelfontlading Bart.
                Zoals hier reeds eens gezegd, hebben wij zo een weerstation met verschillende zendertjes, één daarvan
                zit in de vriezer bij -20, jaarlijks laad ik de batterijen eens op, en verpak dan de zender terug vacuum,
                nog nooit moeten vervangen dat deze plat waren.

                Comment


                • #9
                  Re: AAA herlaadbare batterijen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Wat vooral opvalt bij Eneloop, is de zeer lage zelfontlading Bart.
                  Zoals hier reeds eens gezegd, hebben wij zo een weerstation met verschillende zendertjes, één daarvan
                  zit in de vriezer bij -20, jaarlijks laad ik de batterijen eens op, en verpak dan de zender terug vacuum,
                  nog nooit moeten vervangen dat deze plat waren.
                  De zelfontlading van de andere merken low selfdischarge accu's is ook niet veel groter dan die van Eneloop.
                  Hier zijn een aantal testresultaten http://anrieff.net/batterytest/index_en.html#NiMH-AA
                  Als je verder naar beneden scrolt, dan zie je dat de Tronic Eco Energy (Lidl) net na het laden een stuk meer capaciteit heeft dan de standaard Eneloops (de witte), na een maand heeft die Tronic nog steeds meer capaciteit over dan de standaard Eneloop accu's als ze pas uit de lader komen.
                  Na meerdere jaren stockeren kan het zijn dat de Eneloop er beter uit komt, maar het is eigenlijk in het begin, net na het laden dat de zelfontlading bij alle accu's het grootst is, daarna vermindert de zelfontlading naarmate de spanning daalt.
                  Ik gebruik die Tronic accu's zelf ook, en voor de toepassingen dat ik ze nodig heb werken die prima, ook in apparaten met een heel klein stroomverbruik.
                  Alleen in de afstandsbediening van de Belgacom digicorder moet ik alkalinebatterijen gebruiken omdat die al minder goed begint te werken als de spanning per batterij onder de 1,4V komt.
                  Dat is nooit goed, want op die manier kan je geen herlaadbare batterijen gebruiken, en ook de alkalinebatterijen worden maar voor 25% opgebruikt voor ze aan vervanging toe zijn.

                  Op het werk ben ik nu de digitale manometers (voor koeltechniek) aan het testen met Eneloop accu's, want alkalinebatterijen gaan daarin maar een paar weken mee.
                  De reden waarom ik daar Eneloop accu's test is dat die altijd te vinden zijn (nkon.nl), en daarvan kan ik ook een link geven waar ze die samen met een degelijke lader (Maha) kunnen bestellen.
                  Met pas geladen Eneloop accu's (4x AA) staat het "batterijmetertje" van die manometers maar op 1 blokje (van de 4), maar omdat de spanning van nimh-accu's bijna constant blijft tijdens het ontladen is dat geen probleem, want op dit ogenblik zitten die accu's er nu twee weken in, en de Testo manometers werken nog altijd perfect.
                  De voornaamste reden waarom ik daar herlaadbare AA's in wil is omdat ik anders elke keer op den bureau moet gaan "bedelen" voor een setje alkalinebatterijen, met de nimh-accu's zorg ik er dan zelf wel voor dat er altijd een geladen setje klaar ligt, zodat ik meteen verder kan werken (als de batterijen leeg zijn om 7u30, dan moet ik wachten tot 8u30 omdat ze op den bureau later beginnen).
                  Een ander probleem met die manometers is dat die een lekstroom trekken waardoor de alkalinebatterijen leeg zijn na 5 weken, ook al worden ze niet gebruikt.
                  De zelfontlading van nimh-accu's is in die toepassing dus echt geen probleem want de lekstroom van dat apparaat is veel groter dan de zelfontlading van eender welke low selfdischarge accu's.
                  Als ik op het werk een lader en een paar setjes accu's heb, dan verwissel ik die elke 2-3 weken met een geladen setje zodat de manometers nooit zonder stroom vallen terwijl ik er mee aan het werken ben.

                  In de lekzoekers die we gebruiken zitten ook nimh-accu's, maar dat is zijn accupacks met een ander formaat cellen dan AA, die accu's hebben enorm veel last van zelfontlading, en na ongeveer 2 jaar wordt de capaciteit ook zo klein dat ze nog maar een kwartiertje blijven werken. Het laadsysteem van die lekzoekers is volgens mij ook gebaseerd op warmte, dat wordt ook gebruikt in alle boormachines met nimh-accu's. Die accu's worden geladen tot de temperatuur veel te hoog wordt, en dan schakelt de lader uit. Een geladen nimh-accu wordt heet als ze stroom blijft krijgen terwijl ze al 100% geladen is, en dat gebruiken ze om de lader uit te schakelen. Het probleem is dat de cellen dan elke keer overladen worden (en te warm worden) waardoor het aantal laadbeurten heel beperkt wordt. Ik ben er zeker van dat met een beter laadsysteem, dat die accu's dan véél langer zouden meegaan. Maar het is waarschijnlijk de bedoeling van de fabrikant dat die zo snel versleten zijn, dan kunnen ze weer geld verdienen...
                  Er zou een 18650 lithium-ion cel passen in die lekzoekers, de spanning is dan ongeveer dezelfde als die van de 3 nimh-cellen in serie (ik vermoed dat het 1/2 "C" cellen zijn), maar het probleem is dat het laadcircuit in de lekzoeker zelf zit, en dat is niet zomaar aan te passen om dat veilig te laten werken met een lithium-ion cel...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: AAA herlaadbare batterijen

                    Als er al Eneloop in zat dan zal je zeker niet verkeerd doen met er terug Eneloop in te zetten.
                    En die MAHA is ook top.

                    Zelf heb ik hier een ander geval waar geen oplossing voor is.
                    Het betreft een DECT telefoonset van het merk Siemens. De origineel baterijen hebben lang meegegaan desondanks ze permanent op de lader stonden.
                    Na enige jaren waren die batterijen dan toch dood en begon mijn eindeloze zoektocht naar vervanging.
                    Probleem is dat ik de hoorn niet meer op de lader mag laten staan of mijn batterijen zijn na een paar weken al dood.

                    Ik heb geprobeerd met lowcost (ebay), Lidl, Aldi, en Eneloops. Allemaal waren ze na korte tijd dood, ook de eneloops.

                    Nu zitten er in van de Aldi maar ik zet de hoorns wel niet meer permanent op de lader. Enkel als mijn indicator op 1 streepje staat dan mag hij enkele uren de lader op.
                    En zo hou ik het nu al enkele maanden vol bij al de DECT toestellen in huis (zijn alle drie de zelfde)

                    Moraal van het verhaal: je kan je soms behelpen maar 100% hetzelfde is het niet altijd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: AAA herlaadbare batterijen

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Als er al Eneloop in zat dan zal je zeker niet verkeerd doen met er terug Eneloop in te zetten.
                      En die MAHA is ook top.

                      Zelf heb ik hier een ander geval waar geen oplossing voor is.
                      Het betreft een DECT telefoonset van het merk Siemens. De origineel baterijen hebben lang meegegaan desondanks ze permanent op de lader stonden.
                      Na enige jaren waren die batterijen dan toch dood en begon mijn eindeloze zoektocht naar vervanging.
                      Probleem is dat ik de hoorn niet meer op de lader mag laten staan of mijn batterijen zijn na een paar weken al dood.

                      Ik heb geprobeerd met lowcost (ebay), Lidl, Aldi, en Eneloops. Allemaal waren ze na korte tijd dood, ook de eneloops.

                      Nu zitten er in van de Aldi maar ik zet de hoorns wel niet meer permanent op de lader. Enkel als mijn indicator op 1 streepje staat dan mag hij enkele uren de lader op.
                      En zo hou ik het nu al enkele maanden vol bij al de DECT toestellen in huis (zijn alle drie de zelfde)

                      Moraal van het verhaal: je kan je soms behelpen maar 100% hetzelfde is het niet altijd.
                      Eigenaardig verhaal, maar is het niet zo dat de batterijen die je nu gebruikt een hogere capaciteit hebben dan
                      de oorspronkelijke? Dan zou het wel kunnen, dat de inwendige weerstand van die eerste een stuk hoger
                      lag, waardoor deze minder warm werden, kan je oplossen door een weerstandje in je laadstation te zetten.
                      Maar met de prijs van de huidige toestellen misschien de moeite niet waard.

                      Comment


                      • #12
                        Re: AAA herlaadbare batterijen

                        Die Siemens telefoons hebben een laadsysteem dat niet volledig uitschakelt, daardoor loopt de spanning te hoog op, 3,1V meet ik hier, dat is 1,55V per cel, en dat zorgt ervoor dat nimh-accu's niet zo heel lang meegaan.
                        Als ze er voor hadden gezorgd dat de spanning niet boven de 1,35V per cel zou kunnen komen, dan was er geen probleem en zouden de accu's meerdere jaren heel kunnen blijven.
                        De laadstroom bij die (te) hoge spanning is niet zo groot, de accu's worden daardoor niet heel warm, maar het is toch voldoende om de chemie in de accu na een tijdje om zeep te helpen.
                        Ik heb ooit in China een setje zenerdiodes gekocht met verschillende spanningen, maar de laagste spanning van die zeners is 3V (en dat is al iets te hoog).
                        Anders had ik al wel geprobeerd of ik dat probleem daarmee kun oplossen.
                        Maar de Top Craft accu's die er nu inzitten, die houden het toch al een hele tijd uit, en die waren ook niet zo duur.

                        Ik heb een thermokoppel tussen de accu's van de Siemens telefoon gestoken om te zien hoeveel warmer de accu's worden ten opzichte van de omgevingstemperatuur.
                        Hoe hoger de temperatuur, hoe eerder het elektrolyt in de accu's verdampt, dat kan een oorzaak zijn van de kortere levensduur.
                        Na een half uurtje zie ik dat de temperatuur van de accu's 14°C hoger is dan de omgevingstemperatuur.
                        Omdat ik hier geen airco heb kan de temperatuur in de zomer soms oplopen tot 30°C, doe daar nog 14° bij, dan wordt dat al 44°C, en dat is op een langere termijn nooit goed voor de accu's.
                        Die kleine temperatuursverhoging kan geen kwaad als die niet te lang duurt (tijdens het laden worden accu's altijd warmer), maar in zo'n telefoon is dat continu, het hele jaar door.

                        De digitale thermometer die ik gebruik is goedkoop, maar ik heb die op het werk vergeleken met een nieuwe Fluke (met kalibratie rapport), en er was niet meer dan 0,1-0,2°C verschil (mijn metertje kostte 22 euro, de Fluke heeft meer dan 400 euro gekost).
                        Last edited by Black B@ndit; 13 februari 2016, 10:08.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: AAA herlaadbare batterijen

                          GP heeft batterijen die specifiek gemaakt zijn voor die dect telefoons. Het is ook belangrijk om dezelfde capaciteit te blijven gebruiken.
                          link...

                          In mijn Proximus setje zaten er standaard zo'n batterijtjes...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: AAA herlaadbare batterijen

                            Onze Siemens dect telefoons hebben zeker 12 jaar gewerkt met dezelfde batterijen en die stonden ook permanent op de lader.
                            Gesprekken van anderhalf uur waren nooit een probleem.
                            Spijtig genoeg is er een toets defect geraakt waardoor die vervangen moest worden ... de nieuwe versies zijn niet meer zo kwalitatief gebouwd vind ik.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: AAA herlaadbare batterijen

                              Ja dat was ik vergeten. GP heb ik er ook ingezet en waren ook dood na een paar weken.
                              De deze dat er nu in zitten zijn de Top craft 850Mah.
                              Ik vermoed dat de cellen dat er in zaten tegen een hoger spanning konden en die maken ze waarschijnlijk niet meer.
                              Dat de oude een lagere capaciteit hadden twijfel ik geen seconde aan.

                              Naargja, heel veel inspanning ga ik er niet voor doen. Voor een prikje heb ik een compleet nieuwe set.
                              En soms moet een mens ook eens geld laten rollen toch
                              Ik zit de rit voorlopig nog even uit. Bedankt voor het meedenken.

                              Comment

                              Working...
                              X