Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard 3D-printen - wie heeft ervaring?

Ik denk eraan mezelf een 3D-printer te kopen voor mee te experimenteren met Solidworks ontwerpen te laten printen.
    Wat betaalbaar is is voor iedereen anders maar ik denk eraan me een "budget" printer te kopen en de keuze gaat tussen 1 van beiden:
    - Leapfrog met dual extruder : https://www.lpfrg.com/product/creatr/
    - Ultimaker 2 : https://www.ultimaker.com/pages/our-...rs/ultimaker-2

Iemand die hier ervaring heeft met 1 van deze modellen? Wat me heel erg bevalt is de lage kost per cm³ voor het materiaal en energieverbruik, nooit verwacht (y).
    Filamenten zijn er in kunststof, eentje met hout en ook kalksteen dus dat schept mogelijkheden.

Dus, ervaring? Laat maar komen
    Alvast bedankt!
    'If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough' (Robert Capa)

Standaard Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

wanneer gaat men die gebruiken voor het maken van een kunstgebit? Ik denk dat daar wel een markt voor is
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Een collega zelfstandige is een CAD tekenaar en werkt oa voor een chirurg om plaatjes etc te tekenen en nu denkt hij er ook aan om 1 van bovenstaande printers te kopen. Zo zijn de prototypes een heel stuk goedkoper.

Velleman heeft er ook eentje.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Deze lijkt veelbelovend: http://www.cel-robox.com/

Ikzelf ben ook op de uitkijk voor een 3D printer. Het interessante aan de bovenstaande is dat je ook een 3D scanner kop kan kopen ervoor. Ideaal om te gebruiken in mijn 3D pakket .
    Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Woensdag 5 feb. in Kortrijk Xpo MNE event beurs waaronder 3D printing Vincent, ik zal het je via mail een uitnodiging bezorgen.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 7 januari 2014 om 21:52

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    wanneer gaat men die gebruiken voor het maken van een kunstgebit? Ik denk dat daar wel een markt voor is
    Daarvoor kan je contact opnemen met de firma Melotte (Mario Fleurinck) is daar volledig mee klaar, maar wordt tegengewerkt in België door de tandtechniekers.
    Zij zullen je zeggen waar je terecht kan voor 3D gemaakte tandprotheses. http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=30CCOJnnEA8
    Nog wat uitleg over de firma Melotte KLIK
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 8 januari 2014 om 06:49

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik denk eraan mezelf een 3D-printer te kopen voor mee te experimenteren met Solidworks ontwerpen te laten printen.
    Wat betaalbaar is is voor iedereen anders maar ik denk eraan me een "budget" printer te kopen en de keuze gaat tussen 1 van beiden:
    - Leapfrog met dual extruder : https://www.lpfrg.com/product/creatr/
    - Ultimaker 2 : https://www.ultimaker.com/pages/our-...rs/ultimaker-2

Iemand die hier ervaring heeft met 1 van deze modellen? Wat me heel erg bevalt is de lage kost per cm³ voor het materiaal en energieverbruik, nooit verwacht (y).
    Filamenten zijn er in kunststof, eentje met hout en ook kalksteen dus dat schept mogelijkheden.

Dus, ervaring? Laat maar komen
    Alvast bedankt!
    Probleem met die dingen Vincent, is dat de kleine extruders die hier worden gebruikt gevoed worden met een kunststof draad,
    en niet met korrels, is gewoon een verwarmde doorvoer met een stappenmotor, dus geen extrusie onder hoge druk, en zonder
    afsluitsysteem, wat nogal wat ongewenste draadjes trekt bij overgangen van punt A naar punt B.

3D printing, kan je doen op gelijk welke 3D configuratie, zoals bv. een simpel CNC 3D freesmachientje, je hoeft alleen de
    freeskop te vervangen door een extrudertje en als sturing een vierde as toevoegen om je extruder te sturen en te starten en te stoppen.
    Het grote voordeel is dat je bijna geen vermogen nodig hebt om de bewegingen uit te voeren, buiten zijn eigen massa
    heb je omzeggens geen mechanische krachten nodig.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 8 januari 2014 om 07:03

Daar heb je al ferm over nagedacht Geert (de CNC machine als printer) maar dan wordt het wel allemaal net iets groter dan me lief is.
    Een prima beurs maar zal vermoedelijk niet in België zijn maar er dienen zich ongetwijfeld nog voorbeelden aan. Eind februari is er ook een beurs in Veldhoven over 3-D printing en Ultimaker zou naar wat een collega mij vertelde elke vrijdagnamiddag een demo geven in hun fabriek.

Hoeft daarom niet om een grote machine te zijn hé Vincent, ook die kleine portaal freesmachientjes met stappenmotoren kunnen daar voor dienen, twee vliegen in één klap :-)

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ik heb al een paar 3D printers gehad, begonnen met de velleman, dan de prusa i3, nu een zelf ontworpen.
    Moest ik eentje kopen zou het de makerbot zijn, rond de 3000€ voor een dual head. Wel zeer gebruiksvriendelijk.

12. Standaard Re: 3D-printen - wie heeft ervaring?

3D printer schaal 1:1 LINK

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
    3D printer schaal 1:1 LINK
    , dat vind ik wel goed gevonden

De Nederlanders zien het groot. KLIK

Vandaag voor het eerst een zelfbouw 3D printer in werking gezien.
    Plastic.

Wel Geert, wat te denken van dit: http://www.psfk.com/2014/01/concrete...P2KPo.facebook

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Vandaag voor het eerst een zelfbouw 3D printer in werking gezien.
    Plastic.
    Zoals ik reeds heb gezegd Paul, is 3D printen met een minimum aan kosten mogelijk op gelijk welke CNC freesmachine,
    het enige dat je nodig hebt is een kleine extruder, (gemakkelijk zelf te maken) en een spuitkopje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Dat heb ik reeds meermaals gezien Vincent, maar ik geloof er niet echt in, theoretisch zeer mooi,
    maar net als met die metselmachines van 20 jaar geleden bijna niet haalbaar qua installatie, moeilijk
    te zetten en uit te passen, en leggen van gewelven kan dat ding ook niet, laat zitten bekoffering maken.
    Zoals je weet, is mijn schoonzoon aannemer, met drie man zetten zij om de 5 weken een redelijk groot huis,
    dat met het leggen van gewelven, isolatie zetten, facade zetten en alle dorpels van vensters en deuren.
    En dat met een redelijk beperkte kost qua machines en te doen op een beperkt oppervlak.
    Voor een tussenbouw bv. in hartje Brugge, heb je al geluk als je een bouwlift kan/mag zetten.
    Als je dan een huis zou willen bouwen met zo een 3D gietmachine, moet je rekenen dat werknemers reeds
    een weekje zullen nodig hebben om die opstelling te maken, dan zullen er drie witte schorten bijstaan om de boel te bekijken
    tijdens het werk, heb je continue iemand nodig om dat ding van grondstof te voorzien, en een technieker omdat dat ding
    niet mag stilvallen, wat uiteindelijk zal resulteren in een nog hogere kost dan de gewone manier van werken, die tegenwoordig
    meestal zeer verzorgd is, zeker als er wat speciallekes komen bij kijken.
    Een paar maanden geleden heeft mijn schoonzoon er zo eentje mogen zetten, waar de facade volledig in gezaagde composiet graniet
    blokken moest gemetst worden, prachtig, maar ik zou het niet graag betalen.

Als je spreekt over plastic Paul, heb je dan over het geprinte onderwerp of de printer zelf?
    Er is van Velleman een budget printer: http://www.conrad.be/ce/nl/product/4...WT.mc_id=gshop

Maar dan heb de iets betere zoals deze 2 modellen van LeapFrog waarbij de goedkoopste nog steeds er goedkoop uitziet en waar de recensies op Coolblue ook niet uitnodigen die "goedkope" model te kopen. Het duurdere model ziet er al weer beter uit.
    En dan zijn er firma's zoals i.materialise die voor klanten allerlei printen. Dit zijn dan lasers die niet met gesmolten fillament werkt maar wordt er een korrel op het ontwerp gestrooid waarbij een laser die nadien zal uitharden. Hierdoor krijgt men een gladder en sterker ontwerp maar als je weet dat 1 zo'n printer €50.000 - €60.000 kost en die firma er verschillende van heeft dan spelen die in de finale van de Champions League .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Zoals ik reeds heb gezegd Paul, is 3D printen met een minimum aan kosten mogelijk op gelijk welke CNC freesmachine,
    het enige dat je nodig hebt is een kleine extruder, (gemakkelijk zelf te maken) en een spuitkopje.
    Geert, ik ben een sceptische mens maar hoe print je een biljartbal ???????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Geert, ik ben een sceptische mens maar hoe print je een biljartbal ???????
    Wat leesvoer Paul KLIK

Een bal printen is redelijk simpel Paul, maar om dat te doen in de juiste gondstof, dat is een anders paar mouwen.
    Titanium of gelijk welke metaal legering printen op een 3D lasermachine is tegenwoordig relatief simpel te doen, ook alle kunststoffen zijn gemakkelijk,
    er zijn ook 3D snijmachines die met gewoon A4 bladen een 3D vorm maken, iedere keer een laagje lijm, een blad er op, en de contouren snijden,
    steeds maar terug hetzelfde, DAT DING heb ik zelf zijn werken op een beurs.

Nog voorbeelden van een 3D paper printer. http://m.youtube.com/watch?v=LafffSX...53DLafffSXHNFY

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ondertussen print ik met pla filament op mijn degelijke zelfgemaakte 3D printer met laagdiktes van 0.06 mm
    Die draden waarvan sprake kan je door een goede afstelling en goed filament vermijden.
    En er zijn al nozzles gesignaleerd met ingebouwde afsluitklepjes.
    Ps., de velleman printer is een voorbeeld van hoe het niet moet, kan wel goedkoop zijn, maar de output ziet er ook zo uit.

Hallo, volledig nieuw hier. Heb al wel wat opgezocht over 3D printen maar vind niet wat ik juist nodig heb. Project is simpel : ik zou graag een 3D print maken van mijn hond. Wat heb ik nodig ? Ik heb geprobeerd met digitale foto's en online software, maar het 3D model trok op niets. Verkrijg je beter resultaat met een scanner ? Welke scanner te gebruiken ? Van printer lijkt me de Replicator wel goed. Iemand ervaring met het maken van 3D beeldjes ? Welke apparatuur te gebruiken ? Hartelijk dank voor de voorstellen.

Soortgelijke discussies

1. Wie heeft ervaring ?
    Door je-es in forum Objectieven
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 14 juli 2006, 22:39
  2. wie heeft ervaring met ....
    Door Steve Billast in forum Objectieven
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 30 mei 2006, 00:13
  3. Reacties: 1
    Laatste bericht: 5 augustus 2005, 12:50
  4. wie heeft ervaring met powershot a95