Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

    Voordat ik mijn zolder wil af werken, zit ik nog met de volgende vragen.

    Is het verstandig bij plaatsing van een dubbele Gyproc wand, de eerste platen uit OSB te nemen om hierop als afwerking dan een Gyproc-plaat van 12,5mm te plaatsen.
    Gaat een OSB met Gyproc scheuren of niet?
    Welke keuze: 2 maal Gyproc 12,5mm of (OSB 12mm + Gyproc 12,5mm)

    Alles wordt geplaatst op Metal Studs (MSH + MSV)
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

    Wij hebben in onze woning één valse wand staan voor het inwerken van een schuifdeur, geen OSB gebruikt maar zogenaamde "pinewood" 15mm dikke platen ( soort goedkopere multiplex variant) , daarop heb ik 12.5mm gyproc gezet. Daarnaast is onze ganse benedenverdieping voorzien van verlaagde plafonds ( ongeveer 120m²) op dezelfde manier opgebouwd. Je mag het eerste barstje hier komen zoeken , een betere manier om gyproc wanden te zetten is er in mijn ogen niet . Let wel: één belangrijk punt, naast (voldoende) schroeven om je gyproc vast te zetten zijn al mijn gyproc's hier ook nog eens met veel houtlijm voorzien ( kan je in de groothandel in grote bussen van 15 a 20l vinden ) , het feit dat de platen over de ganse oppervlakte voorzien worden van een goede lijmlaag maakt imho een zeer groot verschil
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

      Zoek eens op "Fermacel".
      Dat is een veel sterkere plaat dan gyproc. Moet je wel zagen want kan je niet snijden zoals gyproc.
      Bovendien zijn 2 lagen van die fermacel gecertifieerd 1 uur brandwerend.
      De platen worden aangebracht zoals gyproc en bij voorkeur geschranst.
      Dus eerste laag bv aanbrengen in _ _ _ _ _ en dan daarop | | | | |

      Je kan de platen boren, schuren, zagen zonder breken of veel vuiligheid.

      Wel opletten want in de handel is een lowcost namaak variant in omloop die bijlange niet zo goed is als het origineel!

      Comment


      • #4
        Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

        Hey juppekes

        Wat heeft iedereen eigenlijk met die dubbele OSB-gipsplaatwanden

        De laatste tijd hoor bijna niets anders meer, alsof een gewone gipsplaat wand ineens niet meer goed is.

        Ik heb een jaar of zeven terug mijn zolder volledig in gipsplaat gezet, wanden in 9.5mm en plafond en schuine kanten in 12.5mm.

        Gewoon op een houten frame en zonder OSB eronder.

        Er is nog geen enkel barts of scheur te bespeuren.

        Iets ophangen is ook geen probleem met speciale gipsplaatspluggen.

        Als er iets zwaars moet opgehangen worden kan altijd in de montage een extra balk voorzien worden in de constructie.
        Bootjes

        Comment


        • #5
          Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

          Hier gyproc/gyplat op spaanderplaat van 12mm, nadien laagje fix en finish over... Toppieeee

          Comment


          • #6
            Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

            Dus is het verstandig bij de afwerking van de zolder beter een enkele laag Gyproc platen te plaatsen en daar waar het nodig is deze te verstevigen met een houten lat/plaat.
            Om bv iets zwaar zoals een Tv of een kastje aan omhoog te hangen, enz..

            Afwerking van de muren, schuine wanden en plafond zou ik het liefste in Gyproc platen van 12,5mm dikte nemen.
            Een dubbele laag Gyproc 12,5mm is dus overkill of niet
            De Metal Studs MSV worden om de 30cm geplaatst bij een plaatbreedte van 60cm, want ik krijg helaas geen platen van 120cm breed langs de trap naar boven.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

              dit ga ik ook volgen want ik moet mijn zolder oog nog met gyproc afmaken.
              ik heb alle gyproc met een lift naar boven laten brengen toen het oude dak eraf ging en dus kon ik platen van 120cm nemen. die zijn wel lastiger om te plaatsen maar veel minder schuurwerk achteraf en ben ook van zin om enkel gyproc te zetten rechtstreeks op de metalstuds
              Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

              Comment


              • #8
                Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                Hey juppekes

                Ik heb een jaar of zeven terug mijn zolder volledig in gipsplaat gezet, wanden in 9.5mm en plafond en schuine kanten in 12.5mm.

                Gewoon op een houten frame en zonder OSB eronder.

                Er is nog geen enkel barts of scheur te bespeuren.

                Iets ophangen is ook geen probleem met speciale gipsplaatspluggen.

                Als er iets zwaars moet opgehangen worden kan altijd in de montage een extra balk voorzien worden in de constructie.
                Jup jups zelfde hier ganse zolder(slaapkamer en dressing) in houten frame en metal studs en zoals gezegd gwn waar ik een tv of kasten of legplanken hang gwn extra balken
                steken . Heb wel alles in enkel 12.5mm gestoken kwestie ik er niet direct doorzit als er eens een feestje is héhé

                En die speciale pluggen voor los in gipsmuur te steken kunnen redelijk wat verdragen hoor overlaatst ergens op tv dacht ik eens gezien hoeveel gewicht je er wel ni kon aanhangen. Was nog redelijk wat hoor.
                http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

                Comment


                • #9
                  Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes

                  Wat heeft iedereen eigenlijk met die dubbele OSB-gipsplaatwanden

                  De laatste tijd hoor bijna niets anders meer, alsof een gewone gipsplaat wand ineens niet meer goed is.

                  Ik heb een jaar of zeven terug mijn zolder volledig in gipsplaat gezet, wanden in 9.5mm en plafond en schuine kanten in 12.5mm.

                  Gewoon op een houten frame en zonder OSB eronder.

                  Er is nog geen enkel barts of scheur te bespeuren.

                  Iets ophangen is ook geen probleem met speciale gipsplaatspluggen.

                  Als er iets zwaars moet opgehangen worden kan altijd in de montage een extra balk voorzien worden in de constructie.
                  Als je alles op voorhand weet te bepalen waar je wat gaat hangen ok, maar ik wil gewoon zeker zijn, die extra pinewoodplaatjes kosten de wereld niet en het is gewoon zeer makkelijk werken, als ik binnen enkele jaren iets wil ophangen dan moet ik niet zitten zoeken om een goed ophangpunt te vinden, ook voor wat betreft stopkontakten, die zitten tenminste muurvast. Voor plafonds zou ik zeker een plaat achter de gyproc voorzien, bij verlaagde plafonds zie je na een aantal jaar perfect al de studs zitten, alé ik toch maar ik ben dan ook een vrij veeleisende voor mezelf op dat vlak, om je een idee te geven, ik heb m'n gyproc plafonds minstens 4 a 5 plamuurlaagjes gegeven , een gyproc wand moet bij mij vlak en glad zijn , ik daag je uit om een verbinding of schroefaftekening te vinden , je ziet het wel eens anders

                  ps : dubbele gyproc is wel volslagen zinloos natuurlijk.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                    Gyproc wand steeds dubbele gyproc aanbrengen (indien kamerscheidende wand, anders is enkel voldoende). Waar je een radiator of zwaar voorwerp wil hangen kan je verstevigen met osb of dergelijk materiaal tussen de metal-studs aan te brengen.
                    Plafonds hebben genoeg met 1 gyproc plaat/dikte.
                    De voegen afwerken en erna het volledige plafond afwerken met een laagje finisher voor een mooi egaal effect.
                    De aansluiting met de muren afkitten met acryl-w (overschilderbaar).
                    Last edited by Tin_tin; 4 april 2011, 19:17.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                      Als ik al de bedoeling had om de Gyproc platen dubbel te plaatsen, dan is de betere keuze dus de volgende!

                      Voor de afwerking van de zolder (muren en schuine wand) is het beter een enkele laag OSB-platen van 12mm en hierop een afwerklaag Gyproc platen van 12,5mm te plaatsen.
                      Zo is het extra verstevigen van de zwakke plaatsen niet meer van toepassing voor het bevestigen van zware voorwerpen met een bv houten lat/plaat, omdat het geheel dus steviger is.

                      Voor de afwerking van het plafond is hierbij een enkele plaat van 12,5mm Gyproc voldoende of is een OSB 12mm+Gyproc 12,5mm ook aan te raden
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                        ik zit in het vak. Voor mij is de stevigste oplossing idd osb of platen en daarop gyproc.
                        Dubbele gyproc wordt enkel geplaatst in openbare gebouwen als een bepaalde brandvertragendheid vereist is. Enkele gyproc kan ook, het is te zien wat je aan je muur wil hangen hé. Zoiezo gebruik ik nooit gipsplaat van 9.5 mm. 12 mm kost slechts een klein beetje meer, maar is veel steviger. Persoonlijk ben ik ook niet zo voor die studs, ik verkies de 'old fashion' way met cls'en.
                        Niemand heeft het er hier over, maar heel belangrijk: vergeet je voegband in de naden niet!! Anders kan je na enkele maanden herbeginnen...
                        [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                        [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

                        Comment


                        • #13
                          Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                          OSB 12mm + 1 laag Gyproc 12,5mm, lijkt me de goedkoopste en tevens een stevige oplossing.
                          De keuze voor dubbele beplating is niet vanwege een hogere brandweerstand maar wel een betere stevigheid.
                          Daarom was mijn vraag en keuze ook OSB+Gyproc ism Metal Studs, vanwege de snelle en goedkope plaatsing.

                          Alleen vraag ik me af, of dezelfde werkwijze ook moet toegepast worden voor het plafond
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                            OSB voor plafond is niet nodig, je zal er toch geen kasten aanhangen? :-)
                            [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                            [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

                            Comment


                            • #15
                              Re: (2x Gyproc) of (1xGyproc+OSB)

                              Neen, maar wel verschillende lichtarmaturen
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X