Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

    Een familielid van mij heeft dit dus voor gehad!
    ze was amper dronken en werd toch meteen geboeid zonder dat ze tegenstribbelde en in de cel gesmeten voor 12u!
    Heb je dan het recht om familie te verwittigen? (kinderen,ouders)
    Heb je het recht voor medicijnen te nemen die je zou moeten nemen?
    Mogen ze je zomaar oppakken terwijl ze niet per auto was en niemand stoorde en geen gevaar was voor haarzelf?
    Mogen ze uw persoonlijke middelen (: tas enzovoort ) afnemen?
    Kortom welke rechten en plichten heb je bij : 1) arrestatie voor openbare dronkenschap en 2) opsluiting voor 12u! Dit zou ik eigenlijk graag weten

    Alvast bedankt

    Met vriendelijke groeten

    PS: moderators als dit verkeerd zou staan , mijn excuses

  • #2
    Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

    Het lijkt me toch vreemd dat men iemand in de boeien slaat en voor 12 uur opsluit, als die mens maar een klein beetje boven het toegestane promille blaast... Zeker als dat de enige reden is.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

      Als ze iedereen die een beetje tipsy door de straat loopt oppakken en voor 12u in de cel gooien, dan zit alles direct vol. Ze hebben er achteraf trouwens zo veel werk mee, dat ze een rustige dronken persoon die braaf naar huis gaat gewoon rustlig laten lopen.

      Ik kan niet geloven dat er niets meer aan de hand was.
      Zou er geen verstoring van de openbare orde aan te pas komen, of smaad aan de politie?
      Er bestaat inderdaad nog altijd zoiets als openbare dronkenschap. Als je tekenen van dronkenschap vertoont, dan ben je strafbaar. Ze moeten je daarvoor zelfs niet laten blazen. En dus kunnen ze je tot 24 uur in de cel steken. Indien nodig moeten zij voor een dokter zorgen, en ze mogen inderdaad alles afnemen.


      Laat uw familielid het PV maar eens opvragen en aan u tonen. En kom dan nog eens terug als je dit gelezen hebt. Mensen die dronken zijn minimaliseren alles nogal, of ze weten niet meer wat ze gezegd en gedaan hebben. En bovenal minimaliseren ze hun drankgebruik.

      Comment


      • #4
        Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

        Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
        Mogen ze je zomaar oppakken terwijl ze niet per auto was en niemand stoorde en geen gevaar was voor haarzelf?
        Mogen ze uw persoonlijke middelen (: tas enzovoort ) afnemen?
        Kortom welke rechten en plichten heb je bij : 1) arrestatie voor openbare dronkenschap en 2) opsluiting voor 12u! Dit zou ik eigenlijk graag weten

        Alvast bedankt

        Met vriendelijke groeten

        PS: moderators als dit verkeerd zou staan , mijn excuses
        1. je hoeft niet per auto te zijn om opgepakt te worden voor openbare dronkenschap, meer zelfs: dronken rijden hoeft zelfs niet met de auto te zijn, met de fiets, zelfs met de rolstoel kan men zo aanschouwen
        2. als je opgesloten zit zijn ze zowiezo verplicht je persoonlijke spullen in bewaring te nemen, je mag ze niet mee de cel in nemen.
        Ze mogen je zowiezo opsluiten om je roest uit te slapen als je dronken bent..
        Het feit dat ze haar hebben opgepakt voor openbare dronkenschap doet me ook vermoeden dat ze ofwel duidelijke tekenen van dronkenschap had ofwel dat ze de politie-agenten verbaal heeft uitgedaagd.

        zoals hierboven reeds gezegd: PV opvragen en kijken wat daar in staat, dronken mensen verbloemen vaak.

        ter info:
        1. Staat van dronkenschap

        Dit dient in de gewone zin van het woord te worden verstaan. Dronken is de persoon die zodanig onder de invloed van drank is (en dus niet van geneesmiddelen en dergelijke) dat hij of zij geen blijvende controle meer heeft over zijn of haar daden, zonder dat hij of zij noodzakelijk het bewustzijn over zijn doen en laten verloren heeft. De bedoeling is wel dat iedereen de dronkenschap duidelijk kan waarnemen.

        2. Openbaar

        De dronkenschap moet zich voordoen in een openbare plaats. Formeel is een plaats openbaar wanneer die plaats voor het publiek, dat wil zeggen voor iedereen zonder onderscheid toegankelijk is. Daarbij is heeft het geen belang of die plaats altijd voor het publiek bestemd is: de plaats is openbaar van zodra en zolang er publiek toegelaten is. Ook niet van belang is of er formaliteiten moeten vervuld worden om toegang te krijgen, ten minste indien die formaliteiten geen werkelijke selectie doorvoeren (vb. een toegangskaartje kopen, inkomgeld betalen).
        nog meer info:
        Bij openbare dronkenschap, max 12 uur opsluiting in een huis van bewaring (bron: http://www.toonsinfo.be/Html/VERKEER...a/Ademtest.htm)
        Last edited by Biohazard79; 6 juni 2011, 13:33.
        Mijn Blog
        D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

        Comment


        • #5
          Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
          1. je hoeft niet per auto te zijn om opgepakt te worden voor openbare dronkenschap, meer zelfs: dronken rijden hoeft zelfs niet met de auto te zijn, met de fiets, zelfs met de rolstoel kan men zo aanschouwen
          Ze kunnen zelfs je autorijbewijs afnemen wanneer je met een glaasje te veel op toch met de fiets naar huis rijdt...

          Comment


          • #6
            Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

            Maar zijn ze dan niet verplicht om iemand te verwittigen of te laten verwittigen door bv een telefoontje.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Maar zijn ze dan niet verplicht om iemand te verwittigen of te laten verwittigen door bv een telefoontje.
              verplicht? neen.
              Dat is een gunst geen recht.

              Het is enkel een recht indien je wordt aangehouden voor een strafbaar feit waarbij er beschadiging van goederen/mensen/dieren was.

              ivm volgende vraag:
              Heb je het recht voor medicijnen te nemen die je zou moeten nemen?
              Als je dronken bent en medicatie neemt speel je met je leven, een agent kan/mag het risico niet nemen zonder te weten over welke medicatie het gaat en/of deze compatibel is met alcohol.
              de arrestant dient dit te melden, ze kunnen het niet rieken.
              Indien de agenten bij de inbeslagname van de persoonlijke spullen medicatie volgen controleren ze meestal bij een arts waartoe de medicatie dient.
              Indien de arrestant echter blijft volhouden dat hij die medicatie moet nemen dan wordt er een arts bijgehaald.
              Waarom? de persoon is in staat van DRONKENSCHAP... en medicatie en alcohol gaat niet samen
              Het zou de eerste flik niet zijn die achteraf voor nalatigheid omdat een dronken arrestant medicatie kreeg en daardoor een toeval of zo kreeg.
              Last edited by Biohazard79; 6 juni 2011, 14:43.
              Mijn Blog
              D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

              Comment


              • #8
                Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                Je kan beter een crimineel zijn die laten ze zo terug los.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  Je kan beter een crimineel zijn die laten ze zo terug los.
                  meestal laten ze die ook pas na12u gaan hoor...
                  Mijn Blog
                  D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                  Comment


                  • #10
                    Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Maar zijn ze dan niet verplicht om iemand te verwittigen of te laten verwittigen door bv een telefoontje.
                    Als ik mij niet vergis (verbeter mij indien), als je moeilijk doet door bvb te zeggen dat je I.K. vals is, zuiver hypotetisch nu, dan kan men je meenemen voor 12uur om de echtheid van je IK vast te stellen, hiervoor hoeft men niemand op de hoogte te brengen. Je bent bij wijze van spreken 12 uur van de aard bodem verdwenen.
                    Canon EOS 90D EFS 18-135

                    Comment


                    • #11
                      Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
                      meestal laten ze die ook pas na12u gaan hoor...
                      Hier werd er door mensen van het jeugdhuis ene gepakt die juist de buurtwinkel had overvallen en die kerel stond een uur later die van de winkel in zijn winkel uit te lachen dat hij al terug los was (dat zou hij bij mij niet moeten komen doen hoor) echt gebeurt.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Hier werd er door mensen van het jeugdhuis ene gepakt die juist de buurtwinkel had overvallen en die kerel stond een uur later die van de winkel in zijn winkel uit te lachen dat hij al terug los was (dat zou hij bij mij niet moeten komen doen hoor) echt gebeurt.
                        ja lachen kunnen ze wel...
                        Als de flikken de PV doorsturen en ge hebt ne leuke rechter zoals bijv. De Troch of die van Vilvoorde ga je een aantal maanden minder lachen...
                        meestal een navenante boete
                        Mijn Blog
                        D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                        Comment


                        • #13
                          Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Hier werd er door mensen van het jeugdhuis ene gepakt die juist de buurtwinkel had overvallen en die kerel stond een uur later die van de winkel in zijn winkel uit te lachen dat hij al terug los was (dat zou hij bij mij niet moeten komen doen hoor) echt gebeurt.
                          ga een bestuurlijke aanhouding en een gerechtelijke arrestatie niet door elkaar halen.

                          Je wordt bestuurlijk aangehouden omdat je de openbare rust , orde of veiligheid verstoort of gaat verstoren. bij openbare dronkenschap ( is niet gelijk aan strafbare alcoholopname) ben je ofwel een gevaar voor je eigen veiligheid of de veiligheid van andere. bij dronkenschap is dat de tijd voor ontnuchtering met een max van 12 uur. maw dronken op straat lopen of in een wagen zitten is strafbaar ook al rij je niet met de wagen.

                          bij een gerechtelijke arrestatie word je in vrijheid gesteld indien de arrestatie voor het verdere verloop van het onderzoek niet meer noodzakelijk is.

                          de betrokkene mag vragen dat een vertrouwenspersoon wordt ingelicht (gunst)
                          Medische bijstand kan steeds op eigen kosten gevraagd worden.
                          alle voorwerpen die een gevaar kunnen zijn voor jezelf of andere moeten tijdelijk ontnomen worden ( veters, riem, bh, sjaal, aansteker, pen,...)

                          aanhoudingen bij dronkenschap worden steeds beslist na overleg met een officier en daar wordt niet vluchtig over gedaan.

                          De term "amper dronken" zal wel uitvoerig in een PV beschreven worden en er zal wel iets "meer" aan de hand geweest zijn.....
                          Last edited by devid; 6 juni 2011, 15:19.
                          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                          IMac/IPad/Mac Air 
                          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: 12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en plichten?)

                            Ik heb er geen ervaring mee (drink niet) en ben nen brave mens (zolang je me niet kwaad maakt) laten we het zo houden.
                            Normaal als ze je voor 12 uur opsluiten zal je wel iets uitgespookt hebben zou ik denken ze nemen je toch niet zomaar mee he.
                            Ik zal de politie nog het voordeel van de twijfel geven ook al woont er hier ene tweehonderd meter van mijn deur die het nodig vond van een paar schoten te moeten lossen bij het betrappen van een vrijend koppel in de bossen van de kolonie en heeft die zelfde agent ook eens een dorpsgenoot met zijn benen wijd tegen zijn auto gezet met zijn pistool tegen die oude man zijn hoofd omdat hij door een straatje uitzonderlijk verkeer reed. Dat straatje heet bij vele dorpsgenoten trouwens het flikkenstraatje omdat die er zelf steeds gebruik van maken.
                            Bovendien ben ik in het bezit van een DVD waar talrijke flikken van de streek hier op te zien zijn waar ze hun kunsten laten zien zoals (flik van hierboven) op nen mayonaise emmer schijten, andere flikken met riotgun op de openbare weg, auto en motostunts op de openbare weg, puisten uitknijpen enz al wat vuiligheid is.
                            De film is gemaakt door de flikken en vertolkt door de flikken misschien komt het daardoor dat ik niet veel van ze moet hebben, maar we dwalen af terug naar dronkenschap.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment

                            Working...
                            X