Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winter in Lapland (Zweden)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winter in Lapland (Zweden)

    Deze winter (kerst/nieuwjaarsperiode) mag ik naar Lapland Vermits de zon er deze periode niet boven de horizon komt (250Km N van de poolcirkel) lijkt het niet gemakkelijk om toch enige foto's te maken. De sneeuw zal wel voor extra "licht" zorgen maar meer dan schemer verwacht ik niet tussen 10:00 en 14:00 uur.
    Heeft iemand ervaring met deze moeilijke foto omstandigheden? Tips voor mogelijke aurora (noorderlicht)?

    Ik neem mijn D90 met kitlenzen mee en hoop niet te veel last te hebben van de kou.

    Alvast bedankt.
    Maurice.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Winter in Lapland (Zweden)

    Een statiefje lijkt me ook wel aangeraden in dergelijke omstandigheden, met het weinige licht zul je wel vaker met langere sluitertijden werken.

    Verder totaal geen ervaring met dergelijke omstandigheden... ik kan dus niet meer zeggen dan, geniet ervan en laat hier zeker een paar resultaten zien
    Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder ;)

    Comment


    • #3
      Re: Winter in Lapland (Zweden)

      Met veel geluk kun je prachtig noorderlicht zien. Voor het noorderlicht mocht ik (een paar jaar terug met een minolta dimage) de langste sluitertijd (30") en het kleinste diafragma (2.8) gebruiken bij ISO 800. Dat gaf toen natuurlijk veel ruis, nu zou dat wel beter moeten lukken. Reken in elk geval op sluitertijden van min. 30" - dan krijg je een mooie sluier met wat beweging - dus statief en draadontspanner voor bulbmode zijn wel handig. Als je wil post ik wel een paar van die aurora-met-ruis foto's. Verder moet je er rekening mee houden dat bij temperaturen vanaf -15°C à -20°C de levensduur van je batterijen heel heel drastisch vermindert. Ik had toen NiMh batterijen en die haalde ik na elke fotosessie terug uit om warm te houden in mijn jaszak, anders liepen die gewoon leeg.

      Comment


      • #4
        Re: Winter in Lapland (Zweden)

        ik wil hier nog aan toevoegen dat je best ook een degelijk statief gebruikt.
        Toen wij het noorderlicht zagen was het -35°, het statief dat een vriend van me toen gebruikte om noorderlicht te fotograferen,
        is toen gewoon kapot gevrozen...gedaan met foto's schieten...
        Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
        http://gallery.atsharp.com

        Comment


        • #5
          Re: Winter in Lapland (Zweden)

          En opletten voor condensatie natuurlijk ... Bij zo'n lage temperaturen en de tijd die je doorbrengt buiten krijg je massieve condensatievorming als je terug binnenkomt. Voor je binnenkomt je toestel in een plastic zak en met elastiekje dicht maken. Wachten tot apparaat op temperatuur is en apparaat er uit nemen.
          Truuken van de foor

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: Winter in Lapland (Zweden)

            Bedankt voor de info. Kapotgevroren statief had ik nog niet aan gedacht
            Condensatie en battery zal waarschijnlijk het grootste probleem zijn. De battery van mijn D90 kan blijkbaar wel wat hebben, bij het eerste gebruik heb ik op Sanicole airshow 1200 foto's gemaakt (en de meeste nadien gewist) en had ik niet eens 50% van de capaciteit gebruikt. Ik ga wel een 2e aanschaffen natuurlijk.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Winter in Lapland (Zweden)

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              De sneeuw zal wel voor extra "licht" zorgen maar meer dan schemer verwacht ik niet tussen 10:00 en 14:00 uur.
              Vooral zonnecrème meenemen.

              Ik ben ooit naar Finland geweest, bij -20 graden. Maar wel roodverbrand door de zon op de sneeuw, na een lange wandeling over een bevroren meer.

              Comment


              • #8
                Re: Winter in Lapland (Zweden)

                Ik ben begin dit jaar naar Zweeds Lapland geweest (150 KM boven de poolcirkel) en ga waarschijnlijk volgend jaar opnieuw. Het was daar -30 C overdag. Dit was een avontuurlijke reis, 4-daagse trektocht met sledehonden.

                Ik had toen mijn Nikon D80 met kitlens 18-135, tamron 17-50 2.8 en tamron 28-200 mee. En mijn canon ixus 900 (voor het geval). De meeste foto's heb ik genomen met de tamron 28-200 (dit is mijn oudste lens en als deze het zou begeven dit voor mij minder een probleem zou zijn).

                Beide toestellen hebben prima hun werk gedaan. En heb hier heel mooie foto's aan overgehouden (buiten de herinnering die je toch nooit kan vastleggen...).

                De tips:
                -Inderdaad de batterijen gaan niet zo lang mee, zeker een reserve batterij meenemen. Niet dat dit heel extreem was, meestal begaf de batterij het tegen het einde van de dag. Maar dit zon ondergang wil je toch ook wel vastleggen.

                - Condensatie heb ik ook last van gehad- alvast dat de ixus hier minder last van had. Ik heb gewoon gewacht alvorens foto's te nemen.

                - Noorderlicht, is mij niet gelukt. Ik had geen statief mee.

                - Overdag is er licht genoeg, maar hou er rekening mee dat het snel donker wordt en een lichtgevoelige lens welkom kan zijn.

                - Bescherming van je toestel, omhulsel (had ik mee voor de Ixus) en diepvries zakje (voor D80, je weet wel zo eentje dat je kan afsluiten). De D80 was in de sneeuw gevallen en zonder de plastic zak waarschijnlijk nu stuk.


                Volgende jaar neem ik toch de 70-300 mee, voor een tocht met sledehonden levert dit toffe shoots op.

                Comment

                Working...
                X