Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje mens Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje mens Noorwegen

    Hoikes

    Ik,ga eind augustus naar Noorwegen...

    Ik zou volgende lenzen meenemen
    50-500 van sigma vatting nikon
    macolens 105 van nikon

    maar nu mijn dilema

    neem ik mijn 18-135 van nikon mee?Met eventueel filters van lee?
    Of neem ik beter mijn 28 mee f 2,8 van nikon met filters van lee?

    Alvast bedankt voor een eventuele reactie;;;
    groetjes

  • #2
    Re: vraagje mens Noorwegen

    waar ligt je interesse?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: vraagje mens Noorwegen

      En is je camera een full-frame of een crop? Je neemt totnogtoe eigenlijk enkel lenzen mee voor detailopnames. Wil je echt breed, dan zou ik persoonlijk de 18-135 verkiezen boven de lichtsterke 28mm, omdat dat laatste objectief niet echt breed is op een cropcamera.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

      Comment


      • #4
        Re: vraagje mens Noorwegen

        In Noorwegen heb je een 18mm af en toe hard nodig, een vaste 28mm niet.

        Comment


        • #5
          Re: vraagje mens Noorwegen

          Als je een keuze moet maken tussen een vaste 28mm en een 18-135 dan is dat helemaal niet moeilijk, tenzij de 18-135 zo slecht presteert dat je die alleen maar in noodgevallen wil gebruiken.

          Een statief zou ik wel meenemen, dan kan je voor landschappen altijd de laagste iso gebruiken, ook al is het weer wat minder goed. In combinatie met het statief raad ik dan ook een simpele draadontspanner aan, dat is veel handiger in gebruik dan de zelfontspanner (timerfunctie van de camera).

          Ik heb net de negatieven van mijn reis naar de Noordkaap gescand (in 1998 waren er nog niet veel betaalbare digitale camera's die een aanvaarbare beeldkwaliteit leverden).
          Tijdens die reis heb ik altijd iso 200 negatieven gebruikt, en er zitten toch wel een aantal bewogen foto's tussen (vooral van de dagen dat het weer niet goed was). De lens die toen op mijn camera zat, dat was een 28-105 f3,5-f4,5 , die is nog iets lichtsterker dan jouw 18-135.
          Omdat ik toen nog niet veel van fotografie kende stond de camera altijd op de automatische stand, ik neem dus aan dat het diafragma bij de meeste van die foto's helemaal open stond.
          Voor landschapsfoto's is het over het algemeen beter om het diafragma verder dicht te zetten (meer scherptediepte + meer scherpte in de hoeken bij breedhoeklenzen), en dan is een statief zeker nodig als het licht wat minder sterk is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: vraagje mens Noorwegen

            Het Noorse landschap is vreselijk gevarieerd en veel hangt af van waar je ergens zit maar als algemene regel zou ik stellen dat een groothoek veel bruikbaarder is dan een tele.
            Ik heb in Noorwegen bijna nooit nood gehad aan iets boven de 200 mm en ik ben er toch al een keer of 15 geweest.

            Waar ga je ergens ?

            Comment


            • #7
              Re: vraagje mens Noorwegen

              Naast heel veel foto's met de 18-55 heb ik toch een paar elanden gesnapt met een resevebody met een Tamron SP 60-300 Adaptall 2 handfocus.
              Dat ding lag permanent schietklaar op de achterbank van de auto...

              Comment


              • #8
                Re: vraagje mens Noorwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Naast heel veel foto's met de 18-55 heb ik toch een paar elanden gesnapt met een resevebody met een Tamron SP 60-300 Adaptall 2 handfocus.
                Dat ding lag permanent schietklaar op de achterbank van de auto...
                Probleem met die elanden is dat de kans om ze te zien meestal naar de valavond toe ligt, meestal lopen ze dan nog eens aan een bosrand of iets gelijkaardigs. Veel licht en tijd heb je dan niet. Zeker niet om dan te gaan wisselen van lenzen en statieven te gaan opstellen. Ideaal is als je de drinkplaatsen kent waar je vervolgens op de loer gaat liggen. Een alternatief zijn die plaatsen waar ze zodanig tam zijn dat ze aan toeristen gewend zijn omdat ze weten dat ze eten krijgen maar dat zal hier wel de bedoeling niet zijn dacht ik zo.
                Voor zover ik me kan herinneren heb ik ooit eens 1 keer een eland gezien midden op een zonnige dag in een open veld.
                Beetje hetzelfde verhaal met bevers met dat verschil dat je dan nog eens zelf in een boot zit te bewegen.

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje mens Noorwegen

                  Die 2x dat ik er 1 gezien heb was beide keren 's ochtend vroeg....

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje mens Noorwegen

                    Ja dat klopt, vroege morgen of valavond, alleen ben ik nu niet bepaald een ochtendmens....
                    Zowat de enige keer dat ik speciaal zeer erg vroeg (4.30h) ben opgestaan was dit jaar om de zonsopgang mee te maken aan het Jökulsárlón. Ik wist dat het helder ging zijn. Moet ik toch maar eens meer leren te doen. De sneeuwgorzen kwamen vlakbij spelen, er zat onwaarschijnlijk veel beweging in de ijsbergen en de zeehonden kwamen zien wie daar als enige rondliep. Toen de zon de toppen van de gletsjers in het oranje begon te zetten heb ik de tranen in de ogen gekregen.

                    Maar ik denk dat we het eens zijn

                    Comment

                    Working...
                    X