Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogel en wildlife fotografie in Peru - Manu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogel en wildlife fotografie in Peru - Manu

    Ik zit te denken omeen werkgerelateerd bezoek in Peru in juni uit te breiden met een bezoek aan de Amazone en meer bepaald Manu, the place to be voor wildlife en vooral voor vogels.
    Vogelfotografie zou dan ook de voornaamste reden zijn dat ik deze trip wil plannen maar uiteraard is alle info hieromtrent welkom. Zijn er hier onder jullie die deze regio reeds bezocht hebben en dit dan in een pakket gedaan hebben of alles zelf uitgezocht hebben?
    Iets waar ik verder moet op letten, iets wat ik moet doen, links moet laten liggen etc?
    Enfin, alle tips in deze zijn meer dan welkom

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Peru - Manu

    Hi,
    Eind 2009 waren wij in Peru/Bolivië/Chili. Mijn vriendin is toen ook naar Tambopata gegaan (ik zelf kwam pas een week later toe in Cusco).
    Vanuit Puerto Maldonato kan je per bus/bootje/vliegtuig naar Manu of Tambopata. Manu ligt verder, is een groter gebied, maar ook nog duurder dan Tambopata. Gezien het budget werd het Tambopata. Naar Manu was je veel langer onderweg, de bustocht duurt dan bijna 2 dagen dacht ik, dus 4 heen en terug... dan daar enkele dagen blijven .. en dan ben je gauw een week kwijt, wat ook niet paste in het reisschema. Heb je het geld, dan vlieg je er heen (klein propellorvliegtuigje). Naar Puerto Mal vlieg je vanuit Cusco met AerCondor en TACA voor 99 dolaar of zo. Betrouwbaar. In Manu zou je ook meer vogels kunnen zien.

    Voor (bijna) alle uitstappen in Latijns Amerika geldt: plan het ter plaatse. In Puerto Mal zijn genoeg "reisbureau's" die trips verkopen. Bij de ene betaal je iets meer, bij de andere iets minder, maar uiteindelijk zit je allemaal in dezelfde bus en in dezelfde lodge. Het voedsel kan soms wat anders zijn, maar niet noodzakelijk beter als je meer betaalt. Wij hebben trips gedaan waar de goedkoopste 170 dollar betaalde en de duurste 550 voor 100% exact het zelfde.
    Je stapt in een locaal bureau binnen, vraagt of je morgen kan vertrekken, kies of je bus of vliegtuig wil en ze regelen alles voor je.
    Betaal / beslis niet hier in België. Kies in Puerto Maldonato zelf een reisbureau. Aanbeveling in de Loney Planet of the Rough Gide (en dan nog kan de kwaliteit van de trip sterk variëren, naargelang welke gids/kok/etc je meekrijgt) kan helpen (maar maakt het weer duurder). Reken op 200 dollar voor een 3 daagse Tambopata, inclusief vervoer, eten, lodge.
    (Internationale) reisbureau's met website geven veel informatie maar vragen vaak het dubbel van de echte prijs + nog eens 20% extra voor 'money transfer' want je moet uiteraard vooruit betalen + je bank vraagt ook nog eens extra voor de internationale overschrijving (dus je betaald 3x extra), en ter plekke zit je in de lodge naast iemand die voor exact het zelfde de helft betaalde.. frustrerend.

    Wat foto's betreft:
    Mijn vriendin had haar Panasonic TZ7 bij (28-300) .. en dat was maar net genoeg. Je moet de foto's croppen om een papegaai van dicht bij te kunnen zien (Clay rocks). Dat was Tambopata, weet niet of je veel dichter komt in Manu. Laat er iemand in het bootje een scheet, dan zijn alle papegaaien weg en is het weer een kwartiertje wachten tot een volgende troep zich aan de mineraalrijke kleirotsen te goed komt doen. Soms zit / sta je achter een glazen wand om geluiden / bewegingen voor de vogels af te schermen.

    Hopelijk ben je hier iets mee!

    Comment


    • #3
      Re: Peru - Manu

      Hoi,

      Wij zijn in 2004 naar Peru en manu geweest. Enkel de jungle-trip naar manu was op voorhand geboekt (maar zou je mogelijk ook nog ter plaatse kunnen doen denk ik), de rest van de reis hebben we ter plekke geregeld. En dat is zeker goed te doen. Als reisgids hadden we zowel Footprint Peru als Lonely Planet mee, maar deze laatste hebben we bijna niet gebruikt. De eerste was/is veel beter volgens mij.
      Wat de trip naar de jungle betreft: dat hebben we gedaan met Pantiacolla tours. Er stond toen een nederlandse aan het hoofd toen; uitvalsbasis zoals bij de meesten is Cusco. We zijn voor een week geweest: met de bus en kano heen, met kano en vliegtuig terug. Zeker een aanrader !! Onze trip was niet specifiek bedoeld om vogels te spotten maar we hebben er zeker wel gezien ! En als de gidsen weten dat u dat interesseert dan doen ze extra hun best , zeker weten.
      Hun standaard programma's staan online op pantiacolla.com. Een regel die ik meerdere mensen heb horen zeggen is dat je (voor manu) minstens een dag of 5 moet nemen. Het duurt immers tot eind de 2° dag - begin 3° dag tot je ver genoeg van de bewoonde wereld verwijderd bent. Vanaf dat ogenblik begin je echt een enorme diversiteit aan dieren te zien; je komt ogen tekort !! (er is ook wel wat geluk mee gemoeid; we hebben jaguars,kaaimannen, miereneters,reuzenotters,papagaaien aan de krijtrotsen, toekans, cock-of-therocks, capybara's, apen in alle soorten, wilde herten en zwijnen, een luiaard,... gezien (en soms alleen gehoord, zoals jaguar's 's nachts). Maar de groep voor ons had het met minder moeten doen. Da's het risico...)
      Qua keuze apparatuur: ikzelf had toen enkel een compactje mee. Da's handig maar eigenlijk onvoldoende. Ik zou zeker aanraden tot minstens 150mm mee te nemen; voor vogels al gauw 300mm. Reisverzekering voor apparatuur niet vergeten; je gaan in het regenseizoen en van regen , zweet + kano in-en-uit kan je apparatuur beschadigd geraken.
      Succes !

      Comment


      • #4
        Re: Peru - Manu

        Ricoh, Ebeis,

        Bedankt voor jullie input. Ik heb deze info uitgeprint en deze is zeker waardevol.

        Bedankt voor de tips
        De trip zal warschijnlijk ergens in juli doorgaan maar ja, planning is leuk om te maken maar gedoemd om de volgende dag reeds aan te passen (werkplanning bedoel ik).
        Qua materiaal is er geen probleem. ik heb een D300 met een Nikon 300 f4 + TC1.7 en ben er zeker van dat deze het werk zullen doen (en nog een D90 met een breedhoek erbij ook).

        Comment


        • #5
          Re: Peru - Manu

          Ik zou u zeker aanraden ook een medium-zoom mee te nemen (ca 70 - 150mm).
          Soms sta je korter bij de beestjes dan je zelf zou vermoeden, tenzij je enkel voor vogelfotografie gaat natuurlijk.
          Iets anders: moest je in de buurt van Arequipa zijn dan kan je ook eens een dagje naar de Colca Canyon bijvoorbeeld. Daar komen 's ochtends de condors naar omhoog uit de kloof, puur op "thermiek" (opwarming van de lucht). Die beesten vliegen daar 15 m boven uw hoofd, en als je geluk hebt gaat er eentje rusten net voor u !
          Groeten en een goede reis gewenst

          Comment

          Working...
          X