Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

    Vrij kamperen gaat quasi overal in zuid Noorwegen. Ik woon al 5 jaar in Lom en weet waarover ik spreek. Enkel al bij ons de buurt kan ik je meerdaagse wandelingen geven waar je geen kat zal tegenkomen.
    Vandaag voor het werk nog van Lom naar valdres (leira) gereden. Op elke stopplaats langs de weg mag je kamperen over 's nachts parkeren. Hoevaak je op dergelijke plaatsen in IJsland niet ziet staan dat kamperen er verboden is.
    Dat je moet betalen voor een boot of een parking waar honderden mensen per dag komen lijkt me wiedes. Dat is zo aan Gjendesheim voor de bende die Besseggen wil doen. Rij 5 km verder en je parkeert gratis om dan quasi eenzaam knutshøe te wandelen aan de overzijde van het gjendemeer.
    Het gaat om die gekende en gepromootte plekjes en daar is het in IJsland even hard gesteld met het toerisme.
    Betalen voor staafkerken, oude cultuur overblijfselen, kostelijk om te bewaren (ik werk in een restaureringsbransche en heb al enkele keren het voorrecht gehad aa deze gebouwen te mogen werken). Logisch voor wat entree geld lijkt me. Kan voor mij niet gezegd worden over de oude boerderij aan stokkness bij höfn in IJsland. Pover gerestaureerd met weinig aandacht voor oude methodes, maar ook door toegang te betalen.
    Austerdalsbreen is inderdaad veel mooier dan de platbezochte tongen van Jostedalen maar de austdalsbreen (niet austERdalsbreen) is nog mooier. Svartisen is de mooiste op het vasteland, net storglomvatnet als hoogtepunt met prachtig gesteente (vol kleurrijke strepen). Nu in Noorwegen is er geen enkele gletsjer die zich kan meten met de ijslandse, tenzij op Svalbard misschien.
    De laugavegur is zoals je al aanhaalt een verschrikking, een van de mooiste tochten van Europa maar ook een van de minst aantrekkelijke door het fileprobleem. Het is even erg als de laatste 100 km voor Santiago de compostella. Rjupnavellir naar landmannalaugar is al aangenamer of de laugavegur in de winter zoals ik twee jaar geleden heb gedaan.
    Dat Zweedse hutten gratis zijn is toch geen actuele informatie. De meeste hutten zijn eigendom van de stf en in de zomer is reserveren aangewezen owv de drukte en prijzen variëren van 30 tot 60 EUR. Duurder dan de Noorse dnt hutten. Je vindt uiteraard andere hutten die gewoon open zijn en vrij en gratis te gebruiken maar zo heb je er ook in Noorwegen. Alleen al in liafjellet hier in Lom kan ik er zo 5 opnoemen.
    Zoals je zelf aangeeft gaat het erom het land te kennen en weg te gaan naar de onbekendere gebieden. Dan heeft heel het noorden rust en desolaatheid te bieden en Noorwegen misschien nog het meeste van al.

    Wil je echte natuur en geen levende ziel in de buurt dan kan ik de westkust van Groenland sterk aanbevelen. :-)
    Flickr

    Comment


    • #32
      Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

      Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
      Vrij kamperen gaat quasi overal in zuid Noorwegen. Ik woon al 5 jaar in Lom en weet waarover ik spreek. Enkel al bij ons de buurt kan ik je meerdaagse wandelingen geven waar je geen kat zal tegenkomen.
      Vandaag voor het werk nog van Lom naar valdres (leira) gereden. Op elke stopplaats langs de weg mag je kamperen over 's nachts parkeren. Hoevaak je op dergelijke plaatsen in IJsland niet ziet staan dat kamperen er verboden is.
      Dat je moet betalen voor een boot of een parking waar honderden mensen per dag komen lijkt me wiedes. Dat is zo aan Gjendesheim voor de bende die Besseggen wil doen. Rij 5 km verder en je parkeert gratis om dan quasi eenzaam knutshøe te wandelen aan de overzijde van het gjendemeer.
      Het gaat om die gekende en gepromootte plekjes en daar is het in IJsland even hard gesteld met het toerisme.
      Betalen voor staafkerken, oude cultuur overblijfselen, kostelijk om te bewaren (ik werk in een restaureringsbransche en heb al enkele keren het voorrecht gehad aa deze gebouwen te mogen werken). Logisch voor wat entree geld lijkt me. Kan voor mij niet gezegd worden over de oude boerderij aan stokkness bij höfn in IJsland. Pover gerestaureerd met weinig aandacht voor oude methodes, maar ook door toegang te betalen.
      Austerdalsbreen is inderdaad veel mooier dan de platbezochte tongen van Jostedalen maar de austdalsbreen (niet austERdalsbreen) is nog mooier. Svartisen is de mooiste op het vasteland, net storglomvatnet als hoogtepunt met prachtig gesteente (vol kleurrijke strepen). Nu in Noorwegen is er geen enkele gletsjer die zich kan meten met de ijslandse, tenzij op Svalbard misschien.
      De laugavegur is zoals je al aanhaalt een verschrikking, een van de mooiste tochten van Europa maar ook een van de minst aantrekkelijke door het fileprobleem. Het is even erg als de laatste 100 km voor Santiago de compostella. Rjupnavellir naar landmannalaugar is al aangenamer of de laugavegur in de winter zoals ik twee jaar geleden heb gedaan.
      Dat Zweedse hutten gratis zijn is toch geen actuele informatie. De meeste hutten zijn eigendom van de stf en in de zomer is reserveren aangewezen owv de drukte en prijzen variëren van 30 tot 60 EUR. Duurder dan de Noorse dnt hutten. Je vindt uiteraard andere hutten die gewoon open zijn en vrij en gratis te gebruiken maar zo heb je er ook in Noorwegen. Alleen al in liafjellet hier in Lom kan ik er zo 5 opnoemen.
      Zoals je zelf aangeeft gaat het erom het land te kennen en weg te gaan naar de onbekendere gebieden. Dan heeft heel het noorden rust en desolaatheid te bieden en Noorwegen misschien nog het meeste van al.

      Wil je echte natuur en geen levende ziel in de buurt dan kan ik de westkust van Groenland sterk aanbevelen. :-)
      Eerst en vooral : het is een leuke ervaring om eens iemand te ontmoeten die meer weet van een land dan de zoveelste Jan met de pet. Ik ga contact houden :-)
      Beetje vragen en opmerkingen.



      Zijn dit de salami's die je eerder bedoelde ? Indien ja ben ik wel degelijk in de mond geblazen.
      Betreft vrij kamperen in Noorwegen kan ik onmogelijk akkoord gaan. Mijn normen liggen na al die jaren wel erg hoog om te overnachten op een stopplaats langs de baan. Ik wil in de wijde omgeving geen andere mensen, ook geen passanten. ik ga je straks een paar beelden sturen.
      Velen gaan naar Noorwegen met een camper en denken dan dat ze een mooi plaatsje hebben, samen met andere campers, let op : in Zweden is dat niet anders.
      Dat de meeste hutten in Zweden eigendom zijn van de STF klopt volgens mij echt niet, tenzij langs de gekende wandelroutes, trouwens : in Sarek zijn er trouwens geen hutten.

      Veel hangt natuurlijk ook af van de eisen die je stelt aan de hutaccomodatie, als je een bed wil met een matras, elektriciteit, voedingswaren, kookgelegenheid... akkoord. Ik ken zelf ook geen staffed huts die gratis zijn.
      Persoonlijk heb ik (buiten 2 keer) nog nooit overnacht in een hut waar andere wandelaars waren naast mijn vrouw, ik en destijds de kinderen.

      Comment


      • #33
        Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

        Ja, lap, mijn Picasa link werkt niet meer, ik zal het anders moeten doen.
        @JHoub : ik zou zeggen : amuseer je verder daar in het verre Noorwegen en let op met het vrijgeven van de gevoelige plekjes.
        Enneuh, Groenland is voor mij geen optie, gewoon omdat je bewegingsvrijheid daar te beperkt is (de beren nietwaar). Ik heb een paar jaar op reismarkt gezet met iemand die 2 jaar op Svalbard heeft gewoond. Als grafisch ontwerper moest je Davy niet vertellen hoe je foto's moest nemen maar ik ben nooit echt aangegrepen erdoor. Zelfde verhaal voor Groenland.
        Maar als ik je leuke literatuur mag aanraden betreft het noorden : "IJspegels aan mijn snor" van Tim Moore ga je zeker kunner smaken, een stuk gaat over IJsland en zijn o-zo herkenbaar, de stukken over Jan Mayen en Svalbard, vooral dan de stukken waarin hij met Noren gaat wandelen gaan continu een glimlach produceren.
        "Het Noordelijk gevoel" van Gerrit-Jan Zwier hoort ook op je lijst.
        "Door Ierland met een koelkast" van Tony Hawks mag ook niet op de lijst ontbreken. Deze laatste heb ik een keer of drie gelezen en het nadeel van dit boek ik dat ik bij het laatste blad met alle geweld terug wil naar Ierland maar de laatste keer is al zolang geleden dat ik niet meer durf, schrik om een ander land terug te vinden.

        Voor iemand die van het hoge noorden (en de Noren) houdt horen ook deze er bij : "De Kon-Tiki expeditie" en de "Ra" van Thor Heyerdahl (ik heb hier de twee eerste drukken liggen). Wist je dat Kon-Tiki man Knut Hauglund als communicatie-expert betrokken was in de aanslag op de centrale in Vemork (N). Er is een film van die je zeker eens moet opzoeken : "The Heroes of Telemark". Een paar dagen geleden is de Kon Tiki verfilming op TV gegeven en ik kijk nooit TV. Komt mijn vrouw me dat zo halverwege vertellen, ik was bijna gescheiden :-) In ieder geval : het boek is beter, niet zo zeemzoet.

        De boeken van de 2 leden van de Pentlandexpeditie ("Mind and matter" van Ran Fiennes en "shadows on the wasteland" van zijn gezel Mike Stroud) ga je in één ruk uitlezen. Fiennes & Stroud waren in competitie met Erling Kagge (een Noor, vandaar) in strijd voor de eerste ongesteunde tocht naar de zuidpool; Taaie rakkers hoor die Noren, ze hebben wel deze traditie in eer te houden. De Noor Børge Ousland is de enige mens die helemaal alleen en ongesteund de Noord- en de Zuidpool heeft gedaan, als je een link hebt naar mogelijke boeken hou ik me aanbevolen.
        Wat ik het laatste heb gelezen is dat Ousland samen met Mike Horn er net niet in geslaagd is om de Noordpool in de winter te doen.

        Gotv. ik zit weer in mijn knollenland merk ik en dan kan ik niet ophouden :-)
        Je merkt : met Noorwegen heb ik een haat-liefde-verhouding maar één ding is zeker, eens op pensioen wil ik de voorjaarsbloei zien daar en het smelten van het ijs in Zweden.

        In feite heb ik ook nog een paar heel specifieke vragen die ik hier liever niet openbaar stel : de huidige toegankelijkheid van oude bergwegen bv.
        En voor de rest heb ik ongetwijfeld originele tips. Heb je ooit de oude bergweg van Flåm naar Myrdal gedaan ? Meer bepaald bij Bereskvarn staat er een bord dat je vanaf hier op eigen risico rijdt. Beangstigend. Vrouw en kinderen zaten aan de rand van de afgrond en het werd steeds stiller en stiller :-)

        Enfin, als ik mag : we spreken elkaar nog.

        Comment


        • #34
          Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Nu een leuke vraag : de auto's moesten dus betreft de plaatsing van het stuur niet worden aangepast, met uitzondering van één soort voertuigen. Welke ?
          En nog : tot op de dag van vandaag rijden in Zweden nog twee soorten voertuigen met het stuur rechts en daar ius een hele goede reden voor. Welke en waarom ?

          Om af te sluiten @Barre72 : je noemde Lund.
          Ik kreeg daar kippenvel toen ik bij de grafsteen stond van Carolus Linnaeus (Carl Von Linné), hij ligt begraven in de kathedraal.
          Volgens mij staat in de auto's van de postbode's het stuur nog steeds rechts, zo kunnen ze de post in de brievenbus steken (op het platteland uiteraard) zonder te moeten uitstappen.

          Wat betreft Carolus Linnaeus : Het boek "Er gaat niets boven Zweden" van Gerrit Jan Zwier al gelezen ?

          Comment


          • #35
            Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

            Oorspronkelijk geplaatst door Barre72 Bekijk bericht
            Volgens mij staat in de auto's van de postbode's het stuur nog steeds rechts, zo kunnen ze de post in de brievenbus steken (op het platteland uiteraard) zonder te moeten uitstappen.

            Wat betreft Carolus Linnaeus : Het boek "Er gaat niets boven Zweden" van Gerrit Jan Zwier al gelezen ?
            Idd, de wagentjes van de post en ook nog vuilniswagens die de vuilbakken oppakken en uitkieperen aan de rechtse kant.
            Het boek dat je me suggereert heb ik nog niet gelezen, erger nog : heb ik niet :-(
            Maar daar gaan we zo snel mogelijk iets aan doen.
            Overigens : Gerrit Jan heeft met deze titel duidelijk een punt. Hoewel het vreemd blijft dat Zweden veel minder toeristen aanspreekt dan bv Noorwegen, vermoedelijk omdat de natuur er veel minder dramatisch is.
            Zoals ik al zei : ik heb beide landen erg dikwijls bezocht maar midden jaren 90 is mijn voorkeur toch duidelijk overgeslagen naar Zweden. Maar mijn favoriet is en blijft IJsland, meer bepaald het IJsland dat ik ken.
            Maar omdat mijn Picasa niet meer werkt ga ik eens moeten een inspanning doen om mijn overnachtingslocaties op Jalbum te zetten. Bijna alle rekeningsuittreksels zijn nu binnen van mijn recente maand Zweden en zo stilaan kan ik een schatting maken van mijn kosten.
            Eén zaak wist ik al een hele tijd : mijn totale overnachtingskost in 4 weken 2016 komt op de ronde som van 160 SEK, zegge 15-16 €

            Voor de rest ga ik foto's moeten bezorgen want anders gelooft me toch geen kat. Ik slaap heus niet in ongure achterbuurten tussen de vuilnisbakken :-)

            Als het gaat over Zweden : keep in contact zou ik zeggen. Er zou wel eens een win-win-situatie kunnen in zitten.

            Comment


            • #36
              Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

              Toch ben ik hier nog een paar reacties schuldig.
              Het is me toch een beetje te veel werk om ze alle 174 te zetten, daarom beperk ik me tot deze







              In Noorwegen is dit soort toestanden volgens mijn ervaring onbekend. Ik ken meer bepaald één locatie. Maar wie ben ik ?
              Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat al deze locaties volledig gratis beschikbaar zijn en echt in ere worden onderhouden door alle gebruikers. Mijn eigen ervaringen in de guestbooks gaan terug tot 2000. Mijn eerste ervaringen dateren van 1994

              Comment


              • #37
                Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                De gelinkte foto van 2048x1304px overschrijdt de maximum toegelaten afmeting voor dit forum, en wordt daarom niet vertoond.
                En dat drie keer
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #38
                  Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  En dat drie keer
                  Oh ja, mijn bedoelingen waren nobel. Ik wou me hier niet bepaald opdringen.
                  Het was echt niet de bedoeling om mensen met mijn beslommeringen om de oren te slaan.

                  Ik zou zeggen : laat maar zo.
                  Ik ga nu niet bepaald moeite doen om mensen dingen te laten zien die ze niet willen zien.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Eerst en vooral : het is een leuke ervaring om eens iemand te ontmoeten die meer weet van een land dan de zoveelste Jan met de pet. Ik ga contact houden :-)
                    Beetje vragen en opmerkingen.



                    Zijn dit de salami's die je eerder bedoelde ? Indien ja ben ik wel degelijk in de mond geblazen.
                    Betreft vrij kamperen in Noorwegen kan ik onmogelijk akkoord gaan. Mijn normen liggen na al die jaren wel erg hoog om te overnachten op een stopplaats langs de baan. Ik wil in de wijde omgeving geen andere mensen, ook geen passanten. ik ga je straks een paar beelden sturen.
                    Velen gaan naar Noorwegen met een camper en denken dan dat ze een mooi plaatsje hebben, samen met andere campers, let op : in Zweden is dat niet anders.
                    Dat de meeste hutten in Zweden eigendom zijn van de STF klopt volgens mij echt niet, tenzij langs de gekende wandelroutes, trouwens : in Sarek zijn er trouwens geen hutten.

                    Veel hangt natuurlijk ook af van de eisen die je stelt aan de hutaccomodatie, als je een bed wil met een matras, elektriciteit, voedingswaren, kookgelegenheid... akkoord. Ik ken zelf ook geen staffed huts die gratis zijn.
                    Persoonlijk heb ik (buiten 2 keer) nog nooit overnacht in een hut waar andere wandelaars waren naast mijn vrouw, ik en destijds de kinderen.
                    Totenkjøtt, Skjåkmat, Annies Pølsemakerie, Rekapølse,... afhankelijk van waar je komt zal je andere producenten vinden maar eland- en rendiersalami zijn hier normaler dan varkensalami. Dan heb je nog alle lokale jachtgroepen die deze worsten maken en verkopen aan de kenissen in de buurt. Daarnasst vind je er nog van hert, muskusos en koe.

                    Qua wildkamperen. Ik ook kampeer liever weg van alle volk en mijn god, dan heeft Noorwegen zeer veel te bieden. Ik refereerde naar de gemakkelijk bereikbare plaatsen want het is daar de gemiddelde bezoeker komt en dan zag ik Ijsland op enorm veel plaatsen een bordje met verboden te parkeren en kamperen. Dat is in Noorwegen niet het geval.
                    Hetzelfde geldt voor de hutten. De wandelaar met een eerste of tweede bezoek aan een streek in Noorwegen of Zweden zal gebruik maken van de DNT of STF hutten, die zijn aangeduid op een kaart en worden verbonden met aangeduide wandelroutes. In die zin zijn de meeste hutten (die publiek gekend zijn) eigendom van STF en dus betalend.
                    Sarek heeft inderdaad geen hutten op mikkastugan na, een kleine noodhut in Rapadalen (met telefoon!), Børgefjell in Noorwegen is van't zelfde. De enige twee gebieden in West Europa die je nog als echte wildernis kan beschouwen.

















                    Enkele hutten van hier in de buurt (max 25km vogelvlucht van mijn woonplaats), vrij te gebruiken, altijd open. Er is een regeling in Noorwegen die schapenboeren en jagers toelaat hutten te bouwen op bepaalde plaatsen (voor de schapendrijving en jacht in de herfst). De voorwaarde is dat die jagers en/of boeren de hut open stellen voor anderen en voorzien van brandhout. Dergelijke plaatsen kan je over heel noorwegen vinden maar je moet ze weten zijn en een Noor gaat ze niet vrijgeven aan een willekeurige toerist. Dat je dat dus alleen in Zweden vindt klopt niet.

                    Wat betreft de weg naar Myrdal, deze is niet meer open voor gemotoriseerd verkeer. Enkel nog wandelaars en fietsers zijn toegelaten.

                    De voorjaarsbloei in Noorwegen is enkel de moeite in de fruitstreek (hardangerfjord en Sognefjord). Wat wel de moeite is, is de herfst. De maand september is de allermooiste maand Noorwegen. Weinig volk, prachtige kleuren, de elandentrek (je kan dan tientallen elanden tegelijk de weg zien oversteken, tot groot ongenoegen van mijn vriendin want de rode bieten in de tuin zijn favoriete kost van die beestjes), noorderlicht en stabiel en droger weer dan juli en augustus.

                    Je mag gerust prive contact opnemen voor meer informatie (ik kan wel wat meer info gebruiken over Ijsland :-), en dan vooral in de lente en herfst maanden)
                    Geldt trouwens voor iedereen hier die ooit is in de buurt is van Lom, welkom voor een koffie en een blik op de landkaart.

                    Groet Jelle
                    Flickr

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Een paar dagen geleden is de Kon Tiki verfilming op TV gegeven en ik kijk nooit TV. Komt mijn vrouw me dat zo halverwege vertellen, ik was bijna gescheiden :-)
                      Ik heb er denk ik een kwartiertje van gezien, per ongeluk dan nog.
                      Ik had er een zware dag opzitten, het was laat... mijn vrouw sliep al, en ik was aan het zappen voor de tv toen ik hierop uitkwam.
                      Men was aan een vlot aan het werken, en nadat ze vertrokken waren bleef die film zich op zee afspelen... een kwartier later ben ik zo moe als een hond in slaap gedommeld. Ik veronderstel dat de rest van de film zich op zee op datzelfde vlot afspeelt...
                      Enfin, volgens de review in Humo was het een goeie film, het stond bij "tips" vermeld.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                        Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht
                        We vertrekken in Helsinki op 3/7 ...
                        Vertel eens wat meer over Helsinki

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Ik heb er denk ik een kwartiertje van gezien, per ongeluk dan nog.
                          Ik had er een zware dag opzitten, het was laat... mijn vrouw sliep al, en ik was aan het zappen voor de tv toen ik hierop uitkwam.
                          Men was aan een vlot aan het werken, en nadat ze vertrokken waren bleef die film zich op zee afspelen... een kwartier later ben ik zo moe als een hond in slaap gedommeld. Ik veronderstel dat de rest van de film zich op zee op datzelfde vlot afspeelt...
                          Enfin, volgens de review in Humo was het een goeie film, het stond bij "tips" vermeld.

                          Ik heb wel gekeken, maar niet tot het einde, gewoon wegens saaaaaaaaaai.
                          Wel heb ik alle boeken (de nederlandstalige tenminste) van Thor Heyerdahl gelezen, zelfs deze met zijne papyrusboot, daarom dacht ik er aan om ook eens de film te bekijken, maar zoals meestal, als je het boek eerst leest en dan de film gaat zien, ben je ontgoocheld.
                          De boeken verslond ik in één ruk, maar de film... mannekes waar halen ze het om daar een film van proberen te maken.
                          De boeken van Fons Oerlemans las ik even rap uit 😉.
                          Eerder een soort grappen de tochten die F.O. maakte, maar toch spannend om lezen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                            Misschien moet ik mijn plannen om in de winter naar Finland te gaan nog eens bijstellen...
                            Alle leuke plekken waar ik 10 jaar terug verzeild geraakt ben, bestaan intussen niet meer
                            De Rokkabaari in Helsinki is niet meer... En de Rusty Angel in Tampere is nu de boring 'Blue Oyster' lounge bar geworden, volgens Street View.

                            Link: https://www.google.be/maps/@61.49483...2!8i6656?hl=nl





                            Tenzij de Tavastia dit jaar een leuk metal programma aanbiedt... weet ik niet of de talloze karaokebars een deugddoend alternatief bieden

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Misschien moet ik mijn plannen om in de winter naar Finland te gaan nog eens bijstellen...
                              Alle leuke plekken waar ik 10 jaar terug verzeild geraakt ben, bestaan intussen niet meer
                              De Rokkabaari in Helsinki is niet meer... En de Rusty Angel in Tampere is nu de boring 'Blue Oyster' lounge bar geworden, volgens Street View.
                              Wist niet dat je Finlandliefhebber was. Eén van ons kennissen/buren is een geboren en getogen Finse.
                              Via amoureuse weg hier verzeild geraakt en nooit meer (definitief) teruggekeerd naar Finland.
                              Ze kan er uren over vertellen (ze is ondertussen bijna perfect Nederlandstalig, naast haar Fins, Zweeds, Russisch en wat Japans).
                              Ze heeft er bijna geen dichte familie meer (buiten neven/nichten) en is niet meer van plan er nog definitief terug te keren, wel gaat ze elk jaar nog eens met haar auto naar haar geboortestreek.
                              Ze probeert ons reeds jaaaaren te overtuigen om er toch ook eens naar toe te trekken, maar ik heb haar al verteld dat als er ergens één mug zit, ik gestoken wordt... en Finland en muggen schijnt een perfecte match te zijn . Alhoewel zij beweert dat het slechts óp het water is dat ze het actiefst zijn.
                              Ze kan ons nochtans gratis overnachtingen regelen bij haar neven/nichten.....Toch maar het zekere voor het onzekere nemen en er niet naar toe trekken denk ik dan.
                              Wat is jouw ervaring Finland - Muggen ? Wordt je nooit gestoken, dat kan natuurlijk ook, dan ben je als mijn wederhelft, die wordt ook nooit gestoken... toch niet door muggen .

                              Comment


                              • #45
                                Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Wat is jouw ervaring Finland - Muggen ? Wordt je nooit gestoken, dat kan natuurlijk ook, dan ben je als mijn wederhelft, die wordt ook nooit gestoken... toch niet door muggen .
                                Mijn persoonlijke ervaring met muggen in Finland: 0.
                                Ik ben er in de winter geweest, voor 11 dagen in de sneeuw te dollen in Helsinki en Tampere, bij -20 .
                                Voor een Ijshockey match te zien, voor een metal concert, vrienden te ontmoeten die ik via internet had leren kennen, voor wat cultuur op te snuiven, de toerist uit te hangen, nachtfoto's te maken, mezelf ontdekken,...
                                Ik was in die periode nogal een metal liefhebber, en Finland heeft het zowat het meest aantal metalbands per inwoner ter wereld. Dus dat is dan de uitgelezen reisbestemming.

                                Voor mij was het de eerste keer alleen op reis, en ook de eerste keer in een vliegtuig.
                                En het jaar nadien ben ik in Brussel avondschool Fins gaan volgen. De les werd in het Frans gegeven door een Fin die op een veel te grappige manier Frans sprak... nuja, mijn Frans is er dan ook wat op vooruit gegaan.
                                Echter heb ik dat jaar mijn vrouw leren kennen, en door te veel andere activiteiten geen tweede jaar meer begonnen.

                                Ik heb wel al gehoord van andere reizigers, dat de muggen er agressief kunnen zijn en door je jeansbroek heen kunnen steken, wellicht voor mensen die naast een meer kamperen en zoet bloed hebben. En onvermijdelijk kom je er meren tegen.

                                Intussen ben ik 10 jaar verder, heb ik kinderen, en zit het er niet direct meer in om er weer naartoe te trekken om een solo avontuur te beleven.

                                Comment

                                Working...
                                X