Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

    in mei ga ik 3 weken naar Mexico, Guatemale en Belize op rondreis met GAP Adventures (vergelijkbaar met Joker maar dan internationaal)

    Nu is dit mijn eerste grote reis, en zou natuurlijk graag terugkomen met prachtige foto's.
    Tips zijn dus altijd heel erg welkom voor een onervaren hobby fotograaf als ik.

    En dan bedoel ik tips in het algemeen of juist heel specifiek.

    Laat maar horen

    groetjes

    Stardustje
    ***Never drive faster than your guardian angel can fly***
    Nikon D50 - 18-55mm kitlens + Tamron 18-200mm F/3.5-6.3
    http://stardustje.blogspot.com

  • #2
    Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

    Een pola filter kopen voor op je 18-200 en zijn daar waarschijnlijk ook allerlei oude Spaanse kerken en dan is een statief(je) of monopod ook handig. Evemtueel een 10-20 of 12-24 voor opnames in de kerken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

      wie weet gaan we elkaar daar nog tegenkomen.
      Wij vetrekken op 19/5 voor een 2 weekse rondreis door dezelfde streek met Thomas Cook.

      Ons programma kan je vinden op mijn website.

      Ikzelf ga het houden op mijn enige lens, D70 met 18/200 VR. De rest staat of stond te koop.
      Een pola filter en een Uv filter neem ik nog mee.



      Peter.
      Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

      http://www.peter-mia.be

      Comment


      • #4
        Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

        Laat tijdens je verblijf achteraf in Playa del Carmen zeker niet na een bezoekje te brengen aan Xcaret (een soort ecologisch pretpark) met een schitterende avondshow, inbegrepen in de inkomprijs (lichtsterke tele aangeraden voor show)
        Je kan hier ook dineren voor zo'n 35 dollar pp en je zit dan op de beste plaatsen
        Last edited by mexicano; 8 maart 2007, 13:01.
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

          wij hebben de Maya-rondreis gedaan in 2002 in die drie landen

          Chichen Itza (Mex), Uxmal (Mex), Palenque (Mex), Tikal (Gua), Xunantunich (Bel), Tulum (Mex) ...

          een polafilter lijkt me ideaal

          zou nog es moeten teruggaan met mijn huidige 'goeie' apparatuur

          mei is de warmste maand ginder

          vergeet de antimugsticks ni !!!
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

            De piramide van Chichen Itza; "WAUW!" en "klik", hij staat er op.
            Neen, zo werkt het niet. Kijk eens in de reisgidsen hoe je originele foto's kunt (na)maken. Bvb onder de takken door van een boom om een mooi kader te krijgen. Of met een lage zon die net over de trappen schijnt (met sunset- of/en sterfilter). Of eentje die je in elk boek ziet: vanaf dat ander bouwwerkje, aan de linkerkant, met hoofd van beeltenis op de voorgrond.
            Ook een leuke (onlangs uitgeprobeerd): zo gaan staan alsof je je hand op de top vd piramide legt. Geen hoogstaande fotografie, maar wel grappig.
            En zo vind je veel voorbeelden om inspiratie op te doen om mooie plaatsjes te schieten op de plaatsen waar je komt (eventueel schrijf je ze op, want in alle opwinding vergeet je het wel eens).
            Vergeet ook niet te zoeken naar de leguanen tijdens je bezoek aan ruïnes (Uxmal, Tulum).

            Loop niet te koop met je camera, anders zou het grappen wel eens abrupt kunnen eindigen.
            Het openbaar vervoer in Guatemala kan een stoffige bedoening zijn. Let daar op als je bvb een lens wil wisselen (als dat überhaupt mogelijk is op die hobbelige wegen en 80 passagiers met marktwaar op de 'chickenbus')
            Hopelijk trek je ook meer zuidwaarst in Guatemala. 't Is daar dat de cultuur van centraal Amerika begint. Maar ook de natuur is daar geweldig (zie bvb m'n foto's 'Lago de Atitlán' en 'Above the Clouds').

            Voor de rest: steeds vroeg uit de veren om de zonsopgang te zien. 's Morgens en tegen de avond zit het licht ook beter. Pal op de middag: te veel licht. Zonsondergang heb je al om 19h (muggenstick!).
            Neem een onderwatercamera mee (desnoods wegwerp) om te snorkelen. Laag zwemmen en omhoog fotograferen wegens beter licht en achtergrond.
            In Belize kan je trouwens tussen verpleegsterhaaien en pijlstaartroggen zwemmen. Ongevaarlijk (zolang je niet Steve Irwin heet).

            Specifieke vragen? Vuur maar af.


            Ps: Xcaret ligt in Disneyworld, niet in Mexico. Maar ja, wat wil je in de meest vreselijke uithoek van dat land.

            Comment


            • #7
              Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

              een polarisatie filter heb ik, zat bij de 18-200 lens bij

              en statief is praktisch gezien niet zo goed mogelijk aangezien het een "avontuurlijke" reis is met openbaar vervoer, rugzakken, ... dus dat wordt moeilijk.

              maar in ieder geval al super bedankt voor alle tips

              onze reisroute:
              • Day 1 Arrive Cancún
              • Day 2-3 Chichén Itzá / Mérida
              • Day 4-6 Palenque / The Highlands
              • Day 7-11 Guatemalan Highlands
              • Day 12-13 Flores, Tikal, Guatemala
              • Day 14-15 San Ignacio, Belize
              • Day 16-18 Caye Caulker
              • Day 19-21 Playa del Carmen
              • Day 22 Depart Playa del Carmen
              Last edited by Stardustje; 9 maart 2007, 15:39.
              ***Never drive faster than your guardian angel can fly***
              Nikon D50 - 18-55mm kitlens + Tamron 18-200mm F/3.5-6.3
              http://stardustje.blogspot.com

              Comment


              • #8
                Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                nog een vraagje: ik ga niet altijd de mogelijkheid hebben om mijn batterij op te laden denk ik aangezien we niet altijd in hotels verblijven.

                Is het de moeite waard om een extra batterij aan te kopen of kan ik dan beter mijn compactje als extra meenemen en hiervoor gebruiken als de batterij bijna op is?
                ***Never drive faster than your guardian angel can fly***
                Nikon D50 - 18-55mm kitlens + Tamron 18-200mm F/3.5-6.3
                http://stardustje.blogspot.com

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                  Je gaat vloeken als je je moet behelpen met een compactje, op één van die plaatselijke marktjes bvb, en je geen 200mm ter beschikking hebt. Extra batterijen! Echt waar.
                  En een verloopstekker, want onze stekker past niet overal in die landen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                    Je gaat vloeken als je je moet behelpen met een compactje, op één van die plaatselijke marktjes bvb, en je geen 200mm ter beschikking hebt. Extra batterijen! Echt waar.
                    En een verloopstekker, want onze stekker past niet overal in die landen.
                    Idd, je hebt zeker een verloopstekker nodig! Vorige zomer heb ik dezelfde landen gedaan met de rugzak op 3weken, ongeveer dezelfde route. Toen nog met een compact toestel. Als je nog advies nodig hebt, tot zover ik je ermee kan helpen, vraag gerust!

                    Succes nog met de voorbereiding
                    http://www.pbase.com/pedro81/root

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                      voila, morgenvroeg (in de hele super vroegte) vertrekken we richting mexico

                      ik heb ondertussen iemand gevonden die exact dezelfde reis heeft gedaan
                      die persoon zei dat ik genoeg mogelijkheden zal hebben om mijn batterij op te laden, dus dat zal geen probleem zijn, heb een internationale stekkerset in de colruyt gekocht dus ook dat is "gecovered"

                      ook heb ik een geheugenkaart van 2GB bijgekocht waardoor ik nu 3GB heb en 1500 foto's kan trekken.

                      uv filter en zonnekap staat er op en de polarisatiefilter is mee ingepakt (handbage off course)
                      heb ook een USBkabeltje mee om eventueel al wat foto's door te mailen naar het thuisfront via een blog

                      ben ik nog iets vergeten?
                      ***Never drive faster than your guardian angel can fly***
                      Nikon D50 - 18-55mm kitlens + Tamron 18-200mm F/3.5-6.3
                      http://stardustje.blogspot.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stardustje Bekijk bericht
                        voila, morgenvroeg (in de hele super vroegte) vertrekken we richting mexico

                        ik heb ondertussen iemand gevonden die exact dezelfde reis heeft gedaan
                        die persoon zei dat ik genoeg mogelijkheden zal hebben om mijn batterij op te laden, dus dat zal geen probleem zijn, heb een internationale stekkerset in de colruyt gekocht dus ook dat is "gecovered"

                        ook heb ik een geheugenkaart van 2GB bijgekocht waardoor ik nu 3GB heb en 1500 foto's kan trekken.

                        uv filter en zonnekap staat er op en de polarisatiefilter is mee ingepakt (handbage off course)
                        heb ook een USBkabeltje mee om eventueel al wat foto's door te mailen naar het thuisfront via een blog

                        ben ik nog iets vergeten?
                        Moest je een paar leuke/opmerkelijke plaatsjes in mexico tegenkomen laat maar weten want binnen 25 dagen zit ik er ook en alle tips zijn welkom natuurlijk. Amuseer je en probeer af te koelen want in chitzen Itza wordt het vandaag 33°.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                          Ik ben hier in 2004 geweest. Personen fotograferen was best moeilijk. Dit i.v.m. bijgeloof. Vraag eerst toestemming anders kun je veel problemen verwachten.Zorg dat je vroeg aanwezig bent bij de tempels. Anders kun je toeristen fotograferen.Een groothoeklens is voor de gebouwen altijd erg makkelijk.

                          Serjoscha

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                            Geweldige reis.

                            De combinatie van een d70 met een 18-200 vr is ideaal, soms aangevuld met een polarisatiefilter geeft mooie plaatjes.

                            ons reisverslag kan je terugvinden op

                            http://users.telenet.be/peter-vanste...eisverslag.htm
                            als je ook andere reizen wil bekijken kan je terecht op http://www.peter-mia.tk
                            Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

                            http://www.peter-mia.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips voor Mexico, Guatemala en/of Belize?

                              @Pevsteen: tof om die foto's nog es terug te zien
                              't is wel XuNantunich (staat toch zo op mijn t-shirt)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X