Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sticky Toplocaties en waarom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sticky Toplocaties en waarom?

    Hallo iedereen,

    kan er is geen sticky gemaakt worden van toplocaties waar mensen zijn geweest met hun ervaring.
    Dit kan misschien handiger zijn dan elke keer een aparte tread te moeten maken met vragen om fotolocaties!

  • #2
    Re: Sticky Toplocaties en waarom?

    Ik ben daar niet zo voor.
    Ten eerste : wat is een toplocatie ?
    Ten tweede : ik ben bang van de multiplicatorfactor van het internet
    Ten derde : te veel locaties zijn al ten onder gegaan vanwege dit multiplicatoreffect.

    Ik zou daar zeer voorzichtig mee willen omgaan. Ik zit hier onder reisfotografie besef ik.
    Sinds meer dan 30 jaar beperk ik me tot hoofdzakelijk drie landen en heb daar -deels door toeval, deels door intensief zoekwerk, deels door veelvuldige bezoeken- locaties gevonden die door niemand hier gekend zijn.
    Ook niet door de Lonely Planet of de ANWB of wat dan ook.

    Comment


    • #3
      Re: Sticky Toplocaties en waarom?

      Ik kan uw gedachtegang perfect begrijpen maar ik begin me meer en meer te betreuren dat dit een beetje een standaardantwoord is op vele vragen (waarschijnlijk niet zonder reden, maarja...)

      Comment


      • #4
        Re: Sticky Toplocaties en waarom?

        Wat mij betreft is heel IJsland een toplocatie.

        Comment


        • #5
          Re: Sticky Toplocaties en waarom?

          Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
          kan er is geen sticky gemaakt worden van toplocaties waar mensen zijn geweest met hun ervaring.
          Wat is een "toplocatie"?
          Voor de ene zal dat een bos in zijn buurt zijn, voor de andere de brousse van de Amazone.

          Wij zijn ook fans van "het noorden" en dus zijn Scandinavie, Ijsland, Alaska voor ons toplocaties. Voor anderen mag het misschien wat meer tropisch zijn en dus zal een lijst toplocaties redelijk snel een lijst "locaties" worden. Smaken verschillen.... Komt er nog bij dat toplocaties dat niet blijven als ze overlopen worden....
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Sticky Toplocaties en waarom?

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Wat is een "toplocatie"?....

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Sticky Toplocaties en waarom?

              Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
              Ik kan uw gedachtegang perfect begrijpen maar ik begin me meer en meer te betreuren dat dit een beetje een standaardantwoord is op vele vragen (waarschijnlijk niet zonder reden, maarja...)
              Tsja Bram, ik begrijp jouw opmerking, ze doet me overigens denken aan Urbex-locaties.... Ik ga proberen om een voorbeeld te geven van hoe snel het kan gaan. Laat ons eens IJsland nemen, tot voor kort (2006) zou ik beperkt een locatie hebben aangeraden waar een hete en een koude rivier elkaar ontmoeten, een van de vele geothermische poelen te velde, notabene één waar je via de plaats de temperatuur kon kiezen. Door de band genomen zat je daar helemaal alleen of enkel met IJslanders. Een paar jaar geleden, echt niet zo lang dus (2009) is er een boek verschenen met al deze locaties, coordinaten inbegrepen. Geen man overboord want geen mens spreekt IJslands. Het is een mooie wandeling van dik een uur, dus je moest al wat moeite doen. Nu, wat zie ik tijdens mijn laatste bezoek : heel die parking vol jeeps, de voertaal vooral Duits. 20-30 man op die plaats, privacy nul, niks meer. De reden bleek een paar dagen later : de een of de andere heeft dat boek vertaald in het Engels. De hut een eindje verder is sindsdien platgebrand tot op de grond. Blikseminslag ? Geloof ik niks van, eerder in mensen met een zat hoofd die weer eens willen survivallen. De volgende keer had ik mijn tentje mee en geloof me : hoewel het weer erg slecht was heb ik daar weer prachtige herinneringen aan overgehouden. Ander voorbeeld : tot voor kort was één van de hot-items de locatie van de ijsgrot in de bergen bij Myvatn. Die is nu gekend. Gevolg : er heeft er één (de locale IJslanders-landeigenaars zijn er zelf woest om), "the caveman" noemen ze hem, een concessie genomen op dat domein en sindsdien zit er een slot op. De enige manier om nog in de ijsgrot te geraken is met de jeep van the caveman, hij heeft de sleutel. Kassa kassa.
              Ander vb, paar jaar geleden in Zweden tijdens een grote droogteperiode. Absoluut verbod om open vuur te maken. Zitten daar toch wel een stelletje Oostenrijkers een ferm kampvuur te stoken zeker (vraag me af hoe ze die locatie gevonden hebben). Ik daar naar toe om ze de regels van het spel uit te leggen. Niks aan te doen, ze hadden "ervaring in de jeugdbeweging en ze wisten wat ze deden"
              Wie kan er hier nog zeggen dat hij/zij Noorwegen kent van voor de bordjes met "camping forbudt" ? Ik wel, en ik erger me dood eraan.
              Let wel : ik neem niet alleen de toeristen op de korrel, de inwoners zijn ook niet altijd zo onschuldig. Eén van de locaties die ik ook relatief onbekend hou is de locatie waar wij in Zuid-Zweden in alle rust onze eerste en laatste avond onze tent zetten, iemand die Zweden kent weet dat dit niet makkelijk is als je een plaats wil aan de rand van een meer in het bos. Naast ons nog twee tenten met Zweden die zatter en zatter werden, wij -doodmoe- van een dagrit : geen slaap dus voor ons.
              Midden in de nacht : grote paniek. De ene tent was in brand gevlogen (kampvuren nietwaar) en ze hadden er niks beters op gevonden om heel de tent met inboedel en al uit de grond te trekken en in het meer te smijten en te vertrekken.
              De andere tent hadden ze gewoon laten staan, ik weet het nog goed want ze was vastgezet met schroevendraaiers (echt waar) ! Eén maand later lag die tent daar nog, langs de gravelweg, op een hoopje. Schroevendraaiers zijn bruikbare dingen.
              Ik kan, na 34 jaar Scandinavië, nog zo'n tijd doorgaan : er sukkelt er één van een rots die een fantastisch fotostandpunt heeft en het jaar erop : draad errond. Teveel toeristen bij Geysir : draad errond, teveel toeristen bij Krysuvik : vlonders, teveel aandacht voor de Noorse Staafkerken : slot erop en betaalde ingang, volgende stap : geen foto's meer. Eerst omwille van de flits die "de fresco's verbleekt" maar bij de moderne camera's gaat die reden niet meer op, het is nu omwille van "gebrek aan respect". Enfin, ik veralgemeen nu en dat is altijd gevaarlijk. Maar ik heb één grote troost : in het boek met de geothermische poelen hebben ze de allermooiste vergeten, als je de IJslandse naam niet kent is hij niet te vinden en zelfs dan heb je nog een wegbeschrijving en coordinaten nodig (de laatste keer heb ik hem zonder GPS ook niet weer gevonden en het was al mijn derde keer). Die heb ik nog maar drie keer vrijgegeven, éénmaal aan een vriend IJsland-freak, éénmaal aan mijn dochter en éénmaal aan iemand hier op het forum. Het is nogal een riskante afdaling en éénmaal er daar één te pletter valt is het uit met de lol aldaar. Maar de laatste keer liep er in de buurt toch een Tsjech rond met een foto van internet met de juiste berg op achtergrond, hij was duidelijk op zoek naar deze grot maar ik gaf hem geen schijn van kans.
              OK, ik besef dat ik ook tot het "kamp der toeristen behoor" en dat ik dus behoorlijk hypocriet kan overkomen, aan de andere kant besef ik dat je de "vooruitgang" niet kan stoppen maar ik doe toch mijn best om bepaalde tendensen af te remmen.
              Ik hou al vele jaren de coordinaten bij van de mooiste (gratis-open) wildernishutten in Noorwegen en Zweden en op één of ander forum heb ik dat ook eens laten van mijn tong rollen. Hoeveel mails van compleet onbekenden ik al heb gehad als ik aub die lijst eens "even" wil doormailen kan ik niet meer zeggen. 34 jaar kaarten en boeken kopen, stafkaarten afschuimen, door moerassen ploeteren omdat je het pad niet kent in het juiste seizoen, doodgebeten worden door de muggen, verdwalen, massa's ontgoochelingen als "beloning" (ik heb zo jaren naar een hut gezocht in Zweden, en die bleek -eenmaal gevonden- een slot te hebben). En dan ga ik die dingen "even" doormailen
              Tenslotte bemerk ik ook bij mezelf dat ik "lui" word, en als je niks nieuws meer zoekt dan vind je ook niks nieuws meer.

              Comment


              • #8
                Re: Sticky Toplocaties en waarom?

                Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
                Wat mij betreft is heel IJsland een toplocatie.

                Toen ik daar bijna 30 jaar geleden voor het eerst naar toe ging verklaarden ze me op het werk compleet gek.
                Dat was in de tijd toen het er nog gruwelijk duur was.
                Opmerkingen in de aard van "voor die prijs zou ik toch naar vul-maar-in gaan"

                Laat ons ook eerlijk zijn : aan IJsland zijn er ook minder fraaie stukken

                Comment


                • #9
                  Re: Sticky Toplocaties en waarom?

                  Ik kan PaulM helemaal volgen. Ik zie hetzelfde met een aantal locaties in Indianengebied (bv de Hopi's) in het Zuidwesten van de VS, of andere gebieden in streken die (gelukkig of jammer?) nog niet de status van National Park hebben. Toch is er veel waarde in het voorstel en vind ik het een prachtig idee. Niet om meteen de "exclusieve" locaties allemaal op een lijstje te gaan plaatsen; ik vind ook wel dat er wel eens mag wat ontdekt worden en wat moeite gedaan worden. Er zijn echter zo vele al bekende locaties waarvan wat extra informatie de fotografie ten goede kunnen komen. Bv: is de locatie beter bij zonsondergang of -opgang. Bereikbaarheid te voet. Is er logeergelegenheid in de buurt. Sommigen lezen misschien het Engelse blad "Outdoor Photography". Daar is altijd een sectie waar locaties beschreven worden; de meesten zijn relatief bekende locaties maar dat extra stukje info is dan toch wel zeer handig.
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sticky Toplocaties en waarom?

                    Jammer dat dit net zoals de urbex-locaties zo moet gebeuren. Zo zijn er toch altijd die enkelen die de pret voor iedereen bederven.

                    Misschien een beetje kortaf, maar ik ga het hier dan maar bij houden. Ik had gehoopt een aantal leuke ideeën op te doen, maar ik zie ook waartoe dit kan leiden.

                    Alvast bedankt voor de reacties

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sticky Toplocaties en waarom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                      Jammer dat dit net zoals de urbex-locaties zo moet gebeuren. Zo zijn er toch altijd die enkelen die de pret voor iedereen bederven.

                      Misschien een beetje kortaf, maar ik ga het hier dan maar bij houden. Ik had gehoopt een aantal leuke ideeën op te doen, maar ik zie ook waartoe dit kan leiden.

                      Alvast bedankt voor de reacties
                      Niet opgeven eh. Zoals gezegd, het idee is heel waardevol en er zijn meer dan genoeg locaties die gedeeld kunnen worden.
                      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                      Comment

                      Working...
                      X