Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rugzak trektocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rugzak trektocht

    Hey,

    Ik doe binnenkort een trektocht, van verschijdene dagen door een deeltje niet bewoonde wereld, en ben op zoek naar mensen die me tips kunnen geven over welke rugzak ze hebben, hoe ze hun rugzak laden om het fototoestel toch nog berijkbaar te zijn, maar toch goed opgeborgen (beschermd tegen water en andere niet gewenste gebeurtenissen )

    Mijn materiaal dat mee zou gaan is een 400D en 2 lenzen + flitser + alle randbenodigdheden.

    Mij idee was om een gewone trekkersrugzak aan te schaffen en boven op de rugzak de Orion AW te monteren (zonder het rugzakgedeelte dat wegklapbaar is). Is dit een aan te raden combi of zijn er betere voorstellen.

    THX

    The world is our limit...

  • #2
    Re: Rugzak trektocht

    Mijn laatste experiment was :

    - trekkingrugzak op de rug
    - toploader vooraan op de buik (bevestigd aan de riemen van de trekkingrugzak)

    Zo heb je je toestel altijd klaar, hangt het toch niet om je hals en heb je je handen vrij om eventuele valpartijen op te vangen.

    Dit heeft bij mij goed gewerkt, alleen is het niet echt handig met een al-te-grote tele.

    De andere objectieven zaten in een isolatie-hoes-voor-sigg-drink-fles. Deze hoes zat boven in de rugzak.

    Mvg,
    TravelToy.
    www.christian-bailleul.be | Blog

    Comment


    • #3
      Re: Rugzak trektocht

      Ja, zoals TravelToy zijn fotomateriaal verpakt, zo doe ik het ook op een trektocht en het werkt wel ok. De camera is snel te pakken en zit toch goed beschermd, dus dat is wel fijn.

      Een trekkingrugzak is iets dat je uitgebreid moet gaan passen. Zo'n rugzak moet verstelbaar zijn (is echt wel belangrijk) en gepast worden met inhoud / vulling van gewichten. Het hangt ervan af wat voor een trektoch (en hoe lang) je gaat maken, wat de inhoud van de rugzak moet zijn. Zelf heb ik voor een weekje trekken een rugzak van 45 liter (als ik een huttentrektocht maak van een week), maar als ik meer mee moet nemen, bijvoorbeeld mijn kampeeruitrusting, dan is dat natuurlijk wel wat te klein. Met kampeeruitrusting (tent, slaapzak, matje, brander enz) neem ik een rugzak van zo'n 75 liter. De tent en het matje zitten dan boven de rugzak en aan de zijkant bevestigd. Het hangt er natuurlijk wel vanaf welk materiaal je hebt, want niet elke tent, matje en slaapzak is even licht. Laat je in ieder geval geen te grote rugzak aanpraten, want dan ga je vanzelf ook teveel meenemen in je rugzak op vakantie. En dat is nu juist niet de bedoeling, want hoe meer ruimte, hoe meer je meeneemt, hoe meer kilo's je draagt.

      Er zijn verschillende goede rugzakmerken, zoals bijvoorbeeld Lowe (ook van de fototassen), Mammut, Arc'Teryx, Deuter en dan vergeet ik er nog wel wat. In een goede buitensportzaak kun je er meerdere passen en kunnen ze ook goed uitleggen hoe je de rugzak moet verstellen. Kijk niet naar de kleur of het merk van de rugtas, maar naar de pasvorm, want een slechte rugzak zorgt voor rugklachten en dat is iets dat je niet wilt. Je kunt bij je rugzak ook een regenhoes kopen, maar zelf heb ik die niet, mijn spullen zitten in vuilniszakken in de rugzak, dat is namelijk ook waterdicht en lichter qua gewicht.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Rugzak trektocht

        Misschien is dit iets.


        Ik weet niet door welk terrein je tocht gaat en hoeveel kilo je mee op de bult neemt.

        Als het bergachtig is, lijkt een volgeladen toploader die op je buik te bengelen niet echt comfortabel.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Rugzak trektocht

          Trektocht zou zijn door Thailand zijn, waaronder een 3-tal daags durende tocht in de wilde natuur. In totaal zou ik dus een kleine 25 dagen weg zijn. Dus modder en regen mogen geen probleem vormen, want van bijde heb je daar meer als genoeg. En vermits een aantal van de slaapplaatsen in herbergen gaat zijn dacht ik om die Orion er op te monteren zodat ik als we ergens meerdere dagen zijn die kan afkoppelen en mijn trek-rugzak kan laten staan en de dag doorkomen met die orion.

          Niko
          Last edited by Dr_zone; 4 april 2007, 19:29. Reden: meer info

          Comment


          • #6
            Re: Rugzak trektocht

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Als het bergachtig is, lijkt een volgeladen toploader die op je buik te bengelen niet echt comfortabel.
            Je mag zeker niet te groot gaan met die toploaders, daarom raad ik het zeker niet aan met een 300 mm f/2,8 tele erin.

            Ik heb door Finland getrokken met een D50 + Sigma 70-200 in de toploader. Dit was eigenlijk net iets teveel van het goede, maar met een 18-200 super-zoom-reis-lens, een 28-70 f/2,8 of een 12-24 f/4 is het zeker goed te doen.

            Mvg,
            TravelToy.
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Rugzak trektocht

              Wij hangen onze TLZ1 op de borst mbv van 2 musketons die op hun beurt vastgemaakt zijn aan onze rugzak.

              palenta !!

              Comment


              • #8
                Re: Rugzak trektocht

                Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht
                Wij hangen onze TLZ1 op de borst mbv van 2 musketons die op hun beurt vastgemaakt zijn aan onze rugzak.

                Zo liep ik ook nog vorig jaar rond . Maar eens op de 3500m heb je liever dit gewicht niet meer mee en zeg je tegen jezelf, volgend jaar nen degelijke compact
                Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                http://www.racenews.be

                Comment


                • #9
                  Re: Rugzak trektocht

                  Voor een 3-daagse trektocht in Thailand (zal waarschijnlijk zijn naar de hilltribes in 't noorden) heb je geen grote rugzak nodig. Alhoewel het erg afkoelt 's nachts, zijn er dekens voorradig en heb je ook geen slaapzak nodig.
                  Een daypack is daarom voldoende. Vroeger stak ik mijn analoog toestel er altijd los in, boven op de rest. Lensen stak ik in een bescherming. Niet de ideale manier om lang plezier te hebben van je toestel, maar wel snel bij de hand. Het is trouwens een gebruiksvoorwerp en geen heilig stuk. Met de digitale toestellen zit het wel wat anders. Krassen op je LCD schermpje zijn niet plezant. Misschien overwegen om een speciale combinatietas te kopen: onderste gedeelte is een speciaal compartiment voor je camera + materiaal, bovenste gedeelte kan je gebruiken naar believen. Met zo'n tas rond de 30 liter heb je voldoende om 3 dagen op weg te gaan. Want veel meer dan een tandeborstel en extra onderbroek heb je niet nodig. Voorzie wel de mogelijkheid om een drinkfles mee te nemen.
                  Regenhoes zal je vooral nodig hebben in onze zomer, wanneer het daar regenseizoen is.
                  Have fun!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rugzak trektocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                    Voor een 3-daagse trektocht in Thailand (zal waarschijnlijk zijn naar de hilltribes in 't noorden) heb je geen grote rugzak nodig. Alhoewel het erg afkoelt 's nachts, zijn er dekens voorradig en heb je ook geen slaapzak nodig.Een daypack is daarom voldoende. Vroeger stak ik mijn analoog toestel er altijd los in, boven op de rest. Lensen stak ik in een bescherming. Niet de ideale manier om lang plezier te hebben van je toestel, maar wel snel bij de hand. Het is trouwens een gebruiksvoorwerp en geen heilig stuk. Met de digitale toestellen zit het wel wat anders. Krassen op je LCD schermpje zijn niet plezant. Misschien overwegen om een speciale combinatietas te kopen: onderste gedeelte is een speciaal compartiment voor je camera + materiaal, bovenste gedeelte kan je gebruiken naar believen. Met zo'n tas rond de 30 liter heb je voldoende om 3 dagen op weg te gaan. Want veel meer dan een tandeborstel en extra onderbroek heb je niet nodig. Voorzie wel de mogelijkheid om een drinkfles mee te nemen.
                    Regenhoes zal je vooral nodig hebben in onze zomer, wanneer het daar regenseizoen is.
                    Have fun!
                    hij gaat 3 dagen in onbewoonde wereld hé, is het dan niet handig dat je eten, drinken en een tent meehebt? Met een onderbroek ben je niet veel denk ik (tenzij het een hééééél grote is ).

                    anyway, 3 dagen rondtrekken in thailand met een rugzak, respect
                    ik was er vorig jaar 1 maand en ik heb nog nooit in m'n leven zo gezweet denk ik, ook al deed je niks, het water liep eraf, en zeker toen ik mijn rugzak meehad...

                    (jack wolfskin agadir II, en dan mijn toestel vanboven erin, wel geen goed systeem maarja, wat doe je er anders mee...)

                    hopelijk kom je terug met mooie foto's
                    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                    www.koendd.be

                    FZ50

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rugzak trektocht

                      Hoi Niko,

                      als ik het goed begrijp ga je een maand door Thailand reizen (openbaarvervoer??) en in deze tijd maak je een 3-daagse trektocht (georganiseerd???). Indien je gaat kamperen met eigen materiaal is het een heel ander verhaal natuurlijk, maar daar ga ik even niet vanuit.
                      Met je gewone trekkersrugzak zul je dus niet heel veel gaan lopen (van hostel/hotel naar bus/trein etc.). Als je ergens een paar dagen gaat blijven (en voor in de bus/trein/vliegtuig) is het handig om een dag- rugzak/tas bij je te hebben waarin je camera/eten/drinken en evt. een boek in past. Voor de driedaagse tocht (indien georganiseerd), heb je dus ook echt niet veel nodig zoals kohraya al aangaf.
                      Een tip, reis licht!! en maak mooie plaatjes.
                      Veel plezier

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rugzak trektocht

                        [QUOTE]anyway, 3 dagen rondtrekken in thailand met een rugzak, respect
                        ik was er vorig jaar 1 maand en ik heb nog nooit in m'n leven zo gezweet denk ik, ook al deed je niks, het water liep eraf, en zeker toen ik mijn rugzak meehad...
                        [QUOTE]

                        en mag ik eens vragen waar je 's nachts sliep ? In een kamer met airco ? en hoe verplaatste je je ? in een auto(bus) met airco ?
                        Mijn eerste reis in Azië was ook georganiseerd en we zijn die warmte nooit gewoon geworden door iedere keer weer in de airco te zitten.
                        Al de jaren nadien hebben we zelf rondgetrokken met de rugzak en geslapen in guesthouses zonder airco en vervoer met lokale bussen en na 2 dagen waren we geacclimatiseerd en heb je totaal geen last meer van die warmte ook niet met een rugzak van 20kg op je rug.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rugzak trektocht

                          Heb tijdens mijn tochten door andorra het voorbeeld gevolgd van Hedgehot, en dus mijn Tamrac met twee musketons eveneens bevestigd aan de rugzak. Uitstekende oplossing; alleen moet je bergaf toch af en toe eens de zak wat opzij trekken om te zien waar je je voeten zet bij het afdalen. Maar eindelijk na zoveel jaar geen pijnlijke schouders meer. Het gewicht van de fotozak op de buik compenseert een deel van het gewicht in de rugzak.
                          Last edited by guido1956; 8 juli 2007, 19:16. Reden: layout
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rugzak trektocht

                            Ik ga eind augustus een stuk van de pelgrimsroute naar Compostela ondernemen, met de rugzak (75l). Als ik zo'n toploader aanschaf, kan je die degelijk bevestigen aan één van de schouderriemen of zo, zodat deze snel en gemakkelijk bereikbaar is en niet hindert bij het wandelen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rugzak trektocht

                              Hey

                              Hedgehog heeft helemaal gelijk,
                              mijn is van 3 naar 7 dagen uitgerokken geweest en ik heb toen een toploader met 2 muscetons vast gemaakt aan de voorzijde, makkelijk berijkbaar en een absoluut pluspunt, het compenseert het gewicht op je rug zoals guido1956 ook al zij.
                              Is even wennen omdat je niet ziet wat er net voor je voeten gebeurt, maar na 5 min ben je dit vergeten.

                              Veel succes nog met je tocht

                              Comment

                              Working...
                              X