Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roemenie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Roemenie

    Vertrek eind september naar Boekarest om met een huurwagen 10 dagen rond te trekken en te eindigen in Cluj.
    op ons lijstje staat onder andere de donau-delta , iemand ervaring?
    Daarna trekken we noordwaarts, onze interesse gaat vooral naar landschap en natuur.

  • #2
    Re: Roemenie

    Ik weet niet of ik je veel kan helpen, want wij waren er zo'n 33 jaar geleden.
    Er zal dus wel één en ander veranderd zijn. Toen was het armoede troef.
    Er was toen letterlijk niks, wij hadden stukken zeep, nylonkousen en kogelpennen bij, en daar kon je alles mee 'kopen'.
    Mensen stonden aan te schuiven aan een camionette die langs kwam met rotte peren... hier zouden die naar het stort gevoerd worden.
    De laatste dag ging ik op straat voor het hotel de rest van de zeep, kousen en pennen uitdelen en ik heb alles moeten laten vallen en in het hotel vluchten, ze trokken me bijna de kleren van het lijf, terwijl mijn vrouw boven door het venster stond de schreeuwen omdat ze dacht dat ik aangevallen werd.

    Wat me vooral als positief bijgebleven is van toen, was de boottocht op de donaudelta, prachtige fauna en flora enne....het slechte eten zowel op hotel als in de restaurants (die naam nauwelijks waardig).
    Wij vlogen er naartoe met Tarom, dat op zich was ook al een avontuur, nog nooit met dergelijke rammelkist gevlogen, werkelijk alles zal los en was vuil, en het rammelde letterlijk.

    Maar zoals ik al schreef, het is zo lang geleden dat er waarschijnlijk niks meer hetzelfde is.
    Wij waren er dus nog toen Nicolae Ceaușescu er de plak zwaaide.

    Wij zouden er toen nooit naartoe geweest zijn... hadden we die reis voor twee niet gewonnen met een wedstrijd .
    Last edited by Guest17; 3 augustus 2016, 13:18.

    Comment


    • #3
      Re: Roemenie

      Alvast bedankt voor de boeiende uitleg, die nu wel tot de geschiedenis behoort.
      Ben al een paar keren in Cluj geweest in verband met ontwikkelingshulp.

      Comment


      • #4
        Re: Roemenie

        Als je met de wagen in Roemenie rondrijdt, google eens naar de transalpina en de transfagarasan. Het zijn echt mooie bergpassen, die overigens niet zo (in Roemeense termen gesproken) van elkaar liggen. Opgelet: soms zijn deze routes gesloten wegens slecht weer. Dus telkens voordat je vetrekt, toch even internet checken. Neem in elk geval een slaapzak en drinkwater mee; moest je panne krijgen met de wagen, het wordt er koud 's nachts en overdag soms gloeiend heet. GSMbereik heb je soms totaal niet.

        Een aantal jaren geleden ook naar de Donau-delta geweest, maar daar rondrijden met een gewone wagen (geen 4x4 en jeep) was niet evident. Maar dingen veranderen snel. Heb ook een boottocht gedaan, maar vogels houden niet zo van het motorgeronk.

        Als steden -en ja, ik weet dat je dit niet eigenlijk zoekt - overweeg toch ook eens Sibiu en het 'ASTRA'-museum (een soort bokrijk).

        Ik ken overigens een leuke B&B, net buiten Sibiu waar je goedkoop kan logeren.

        Als je van de natuur houdt, zou ik ook de streek van Maramures aanbevelen. En de route met de blauwe kloosters (google maar eens).

        En ja, ik ga dan ook al bijna 10 jaar elk jaar naar Roemenie....dus ik heb al heel wat gezien.

        Comment


        • #5
          Re: Roemenie

          Bedankt voor de tips, Sibiu en het ASTRA museum hebben we 2 jaar geleden gedaan, de andere door u aangehaalde streken gaan we zeker op de kaart opzoeken en eventueel bezoeken.

          Comment


          • #6
            Re: Roemenie

            Laat je weten hoe de trip was ?

            Comment

            Working...
            X