Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

    Al een paar keer heb ik uitgebreid geantwoord op vragen van mensen die wilden weten wat te bezoeken voor een dag of een paar dagen. Vandaar kwam het idee om die tips een beetje te bundelen.

    Ikzelf ken vooral wat van Wallonië, maar ik nodig iedereen uit om tips in Vlaanderen, Nederland, Noord-Frankrijk, Zuid-Engeland, West-Duitsland... hier te posten. De bedoeling is vooral dat het niet àl te ver mag zijn (laat ons zeggen, vanaf de landsgrenzen van België en NL nog zo 'n 200km als absoluut maximum?) - dus: tips voor trips voor één dag of een (lang) weekend.
    Ik heb graag concrete tips, dus niet "bezoek Bretagne" of "Luxemburg is mooi"... weid gerust een beetje uit over wat je gezien/gefotografeerd hebt, ook tegenvallers mag je opnoemen, charmante eetgelegenheden, niet te missen streekproducten, aangeraden boekwerken... En uiteraard: wat je moèt fotograferen.
    Het liefst heb ik dingen uit persoonlijke ervaring. Je mag natuurlijk ook tips posten voor dingen waarvan je dènkt dat ze interessant zijn, iemand anders kan dat dan allicht bevestigen of ontkennen.

    Vandaag heb ik wat te weinig tijd, maar ik ga deze post telkens editen met bijkomende informatie. Ik probeer een beetje per streek te catalogeren.
    Dit is nog maar een raamwerk, dat stilaan opevuld wordt. Mettertijd maak ik allicht een word- of pdf-bestandje met al jullie tips!

    BELGIË
    België algemeen:
    - Aan te raden boeken: uitgeverij Lannoo (www.lannoo.be) heeft een zéér mooie collectie wandel-, fiets- en autogidsen voor Vlaanderen en Wallonië. Zeker aan te raden zijn: de topografische kaartenmap van België (met quasi àlle bezienswaardigheden aangeduid op de kaarten; zowel in boek-, map-, als DVD-vorm verkrijgbaar, ca 50€), "de mooiste autoroutes van België" is ook een mooie map (eveneens verkrijgbaar: de mooiste fietsroutes, en de mooiste wandelroutes); Het boek "Stenen Vertellen" van Santina en Johan de Meester, ca 30€, 50 wandelingen met telkens een heel aantrekkelijke uitleg over de centrale bezienswaardigheid, en de boeken Julien van Remoortere (wandelgidsen, weekendgidsen,...) - velen daarvan worden niet meer gedrukt maar vind je op de veilingsites voor weinig geld. Wel nog in druk: de wandelboeken Ardennen en Hoge Venen (ik geloof resp. 75 en 25 wandelingen), stuk voor stuk de moeite waard. En als je 'm ergens tweedehands vindt: "Ippa's Gids van het Ongewone", en "Ippa's Weekendgids" (tweedehands rond de 5€). Die eerste is fantastisch, beschrijft 52 (auto)routes met telkens een aantal merkwaardige (tot zelfs héél rare) bezienswaardigheden. Die tweede geeft ook 52 autoroutes met tips voor weekends en bezienswaardigheden. Ik denk dat ze ook gedrukt zijn als "Lannoo's Gids..." ipv "Ippa's Gids". Handig klein formaat, harde kaft. In Redu liggen ze nog, in 't Frans; ik weet niet meer juist in welke winkel.

    Vlaanderen algemeen:

    Wallonië algemeen:
    - Hier kan je o.a. de folder "escapades" downloaden, daarin staan een aantal arrangementen (combinatie hotel-bezienswaardigheden-evt. gastronomisch weekend en dergelijke) voor als je zelf niet te veel planning wil doen. Je vindt er ook algemene folders over de bezienswaardigheden van Wallonië en Brussel.
    - Op deze site vind je 30 gratis te downloaden (en ter plaatse bewegwijzerde) wandelingen, de bijhorende folder is gratis aan te vragen of te vinden in de toeristische diensten.

    West-Vlaanderen
    - Bij Oostende: Domein Raversijde, in de buurt van de Oostendse luchthaven. Bestaat uit drie delen: een heel deel intact gebleven Atlantikwall met zeer interessante tentoonstelling, audiogids inbegrepen. Een paar gereconstrueerde middeleeuwse woningen. Het huis waarin Prins Karel, regent van België tijdens de oorlog, woonde. Grote goeie cafetaria-restaurant. Ook in de buurt (dichter naar Oostende op): de kerk van Mariakerke met het graf van James Ensor. Mooi kerkhofje, voor de liefhebbers
    Oostende zelf... Ik hou van de surimi-schoteltjes die ze daar aan de vistrap verkopen In de omgeving van de vuurtoren (een weinig bezocht gebied) heb je Fort Napoleon (vond ik zelf iets minder interessant, maar het is wel het enige fort uit de tijd van Napoleon dat nog intact is geloof ik - en het is mooi gerestaureerd). Je hebt er ook de restanten van de batterijen Hundius en Halve Maan (ook atlantikwall), eigenlijk niet publiek toegankelijk maar wel met grote gaten in de afsluiting

    Oost-Vlaanderen
    - In Lokeren is het Molsbroek naar 't schijnt populair bij fotografen, maar aangezien dat op 5 minuutjes van mijn deur is kan ik daar moeilijk over oordelen, 'k heb er 7 jaar elke dag met de fiets doorgereden.
    - Bazel vind ik een leuk dorpje, met een oud kasteel en naar verluidt één van de oudste gietijzeren brugjes van België, maar die is wel danig in verval.
    - Totaal onbekend: het fort van Steendorp (tussen Temse en Rupelmonde). Neem de baan van Temse naar Rupelmonde (afrit van de N16: richting Steendorp). Op die baan passeer je hier en daar tussen de woonhuizen door een stuk bos. In één van die stukken bos staat het fort van Rupelmonde. Als je aan de oprit van de steenbakkerij komt ben je (ietsjes) te ver. Het fort zelf is niet toegankelijk (staat ook gedeeltelijk onder water denk ik), maar wel een zeer mooie omgeving, zeker op een zomerse dag. De omgeving is wel toegankelijk voor voetgangers, er staan nauwe hekjes zodat zelfs fietsers er niet doorkunnen.

    Antwerpen
    - Van de fortengordel rond Antwerpen zijn er een paar bezoekbaar, het fort van Liezele is daarvan het interessantste wegens ingericht als museum, elke zondag (ik geloof om 15h) kan je voor een paar euro een rondleiding krijgen. Interessant! En ze doen echt hun best om er iets moois en interessants van te maken.

    Limburg
    - Naar het schijnt (maar nog niet persoonlijk getest): het drielandenpunt, de gemeenten Kelmis-La Calamine-Moresnet. Wegens de rijke bodem (zink) is dit gedeeltje van België lang onafhankelijk en neutraal gebleven! Lees voor de gedetailleerde uitleg het boek "Stenen Vertellen" (zie literatuurlijst ) - en nee ik heb geen aandelen bij Lannoo, dat is gewoon de uitgeverij met de fijnste wandel- en toerismeboekjes.

    Brabant (Vlaams en Waals) (voor de Noorderburen: dit zijn 2 provincies)
    Ruïnes van de abdij van Villers-La-Ville. Zéér mooi. Kan je gerust een hele namiddag of zelfs een hele dag doorbrengen. Vooral mooi in de zomer, spel van licht en schaduw...
    Leeuw van Waterloo is een klassieker voor het panorama...

    Brussel (dit is géén provincie, wel een gewest)

    Hainaut (Henegouwen)
    - In Senzeilles (deelgemeente van Cerfontaine): de "ancienne carrière de Beau-Chateau", langsheen de N5 (geloof ik, alleszins langs een hoofdweg) zie je een wegwijzertje staan: oude marmergroeve met verlaten fabrieksgebouwtje (daar stond de stoommachine), als je het terrein oprijdt is het niet zo imposant, tot je vóór die loodrechte hoge marmeren muur staat... net science-fiction. En als je dan (via een bospadje opzij) naar boven klautert dan heb je een uitzicht om van te dromen, met bomen als broccoli
    - Stuwmeren "Les Lacs de l'Eau d'Heure", grens van Namen en Henegouwen - vooral interessant voor de liefhebbers van watersporten en vettige barbecues bij het water (je kan er trouwens met een soort amfibie-bus een rondritje doen en een rondvaartje - in hetzelfde opvallende vehikel). Er is ook een Landal-park aan waar je bungalows kan huren met sauna en zonnebank. Tof maar niet goedkoop. Fotografisch niet zo interessant. Een bezoek aan de stuwdam (op zich wel een imposant spel) is niet zo denderend interessant, gewoon een lange gang. Je hoort beneden het water in het reservoir kletteren maar dat wordt niet bezocht :s Kost weliswaar maar 4€. Oordeel zelf. Je klimt wel nog even in die panoramatoren (inbegrepen in de prijs) maar dat overdonderde me niet echt. Wèl mooi: de zonsondergangen over het meer. Ook leuk (staat in dat gratis te downloaden boekje met 30 wandelingen): een wandeling rond dat grote stuwmeer. 15km, wel verharde paden, reken toch op een uur of vier (minstens).
    - In Aulne: de abdijruïne. Wel kijken wanneer ze toegankelijk is. Aan deze ruïne is een rustoord gebouwd, een beetje raar... maar wel een mooie ruïne. Een heel ander karakter dan Villers-La-Ville. Van aan de ruïne staan een paar wandelingen aangegeven, zeker het doen waard. Dit dorpje wordt niet als toeristische trekpleister uitgespeeld maar is eerder een verborgen parel(tje).

    Namur (Namen)
    - Namen zelf is een vrij grote stad met veel eetgelegenheden, als stad vind ik ze iets minder interessant (of misschien is ze gewoon te groot naar mijn goesting).
    - Marche-Les-Dames, niet zo heel ver van Namen: daar kan je (vertrekkende van aan het station) een zéér mooie wandeling maken, met blauwe rechthoekjes bewegwijzerd. Het dorp zelf is erg klein, je moet er dus niet heen voor de winkelstraten. Maar die wandeling alleen al is een namiddagje waard, zeker met mooi weer.
    - Dinant, de eerste plaats waar ik "Wallonië-onkundigen" naartoe stuur. Klein stadje (eigenlijk maar 2 straten groot, dat zeggen de inwoners zelf), met een mooie kerk (zie SD-foto's), nog een handvol andere kerken, een fijne grot, een heuse winkelstraat voor de madams die het niet kunnen laten, de keiharde couque de Dinant die je geproefd moet hebben, de citadel met museum, enzovoort... maar vooral niet te vergeten: ga eens naar de "andere" kant. 1,5km van de hoofdkerk vind je de abdij van Leffe. Ga dan langs de "achterstraatjes" terug naar het centrum en je kan dan nog de oude stadswallen op voor een fantastisch zicht op de stad. Trouwens niet 's nachts en zonder verlichting doen, 't is er dan wel erg gevaarlijk denk ik. Lees hiervoor de pdf met stadswandelingen die bij de SD Dinant hoorde. Ooh aah, en als je naar Dinant rijdt, neem dan (zeker buiten het seizoen) nièt de afrit Achêne die vanop de autostrade (en door veel GPS'en) wordt voorgesteld, maar neem een afrit of 3 vroeger, Marche-Courrière, neem daar de N4 richting Dinant, veel mooier als "aanvliegroute", en je passeert de abdij van Leffe. (Ik moet de afritnummer wel nog even nakijken, neem me dus niet op mijn woord).
    - Op een boogscheut van Dinant vind je het kleine en pitoreske Celles, dat in de "escapades" brochure tot één van de mooiste dorpjes van wallonië gerekend wordt. Je vindt daar een mooie kerk waar een geschiedenis aan vast hangt, en je kan er zo onderin de crypte gaan bezichtigen, erg mooi met gewelven...
    Aan de kerk kan je parkeren, en je staat dan als het ware op de deurdrempel van een gezellige bistro-brasserie (waarvan de naam me ontsnapt), er is daar ook een waterloopje dat vlak naast het terras voorbij komt, en het eten is er zeer ok. Wat handig is, is dat je hier van die streekkaart-onderleggers krijgt als je iets eet, waar je dus onmiddelijk een overzicht van de omgeving krijgt en alles wat je moet zien. Achter de kerk kan je de berg op wandelen naar een klein klooster wat nu dienst doet als kleuterschool, en van waar je een mooi panoramisch zicht hebt over Celles. (watchkraft)
    - Op +/- 5 min rijden vindt je ook het Château de Noisy, wat dan ook weer vlakbij Château de Vêves ligt (je ziet ze allebei liggen op een paar km van elkaar).
    Château de Vêves is toegankelijk voor het publiek, je krijgt er geleide rondleidingen die wel interessant zijn, en je krijgt ook de geschiedenis mee van Noisy en waarom het ligt te verkrotten. (watchkraft)
    - Crupet, ook niet zo ver van Dinant. Aan de kerk is een door mensenhanden gemaakte "grot" van 15m hoog (!!) gewijd aan St-Antonius van Padua. Je moet het zien om te geloven. Ook in de buurt: een kasteeltoren. Charmante achterstraatjes. Een eetgelegenheid of 3-4. Zeer mooie omgeving. Aanrader: in het café "au vieux chateau" kan je voor een tiental eurootjes een lekkere verse forel eten met zicht op het kasteel, waar de forellenvijvers zijn. In het aanliggende restaurant kan je dan iets "luxueuzer" forelletjes eten, en andere fijne waren.
    - Schuin over Dinant, aan de andere kant van de Maas: Bouvignes, zeer oud dorp met (gratis en continu toegankelijke) burchtruïne. Ook hier geldt: als je ze 's nachts wil bezoeken: zeker lantaarn meenemen en niet doen bij regenweer. Je kan die ruïne bereiken via een mooi maar steil en vermoeiend pad, dat vertrekt aan de oude torens als je net het dorpje binnengereden bent (er staat een wegwijzer). Maar als je nog wat verder rijdt (er is daar maar 1 straat) dan kom je boven aan een kruispunt waar je naar rechts kan (de ruïnes staan ook daar met een wegwijzer aangegeven), en langsheen die straat (slechts 1 voertuig breed) is er ergens een "oprit" (enfin, een gat tussen de bomen) voor een parking (enfin, een open plek in het bos), en je zit daar ongeveer op dezelfde hoogte als de ruïnes. Je moet even zoeken naar een soort "pad" dat je naar de ruïnes leidt maar 't is minder vermoeiend. Maar ook hier geldt: 's nachts zonder licht verongeluk je je.
    't Zicht vanuit de ruïne is wel leuk, maar 't kan zijn dat je er wat zoekwerk of klauterwerk voor moet doen. Enkel dus de moeite als 't je ècht interesseert, anders ga je het "veel moeite voor niks" vinden.
    - Annevoie en Freyr, kasteeltuinen cq kasteel met tuinen, beiden een soort "mini-Versailles" langs de Maas. Voor de tuinen: op 6 mei is 't SD...
    - Couvin, en de hele Viroin-vallei. In Couvin heb je zo van die "openluchtgrotten", je moet er maar eens gaan kijken... Le Fondry des Chiens en dergelijke. Rare zichten, bijna surrealistisch. De dorpjes zelf zijn naar aloude gewoonte charmant, echt bruisende grootsteden of wild nachtleven moet je er niet gaan zoeken.
    - Diezelfde streek heb je de autoroute "Route des Rièzes et des Sarts", zeker het doen waard.
    - Goedkoop slapen in "Les Forges de Pernelle", midden in de bossen, iets speciaals (de kamers zijn als het ware een aanbouw aan het gebouw, elke kamer heeft zijn eigen buitendeur, er is wel maar een kamer of 5), je hebt vanuit je kamer sowieso een geweldig zicht. Kleine kamertjes maar het geld waard, en het restaurant dat er bij hoort is ook goed.
    - Brûly-de-Pesche, onooglijk klein dorpje waar Hitler in '41 een hoofdkwartier liet oprichten om dichter bij de "feestelijkheden" in Frankrijk te zitten (het front dus). 11 dorpen uit de buurt werden ontruimd en in die mooie bossen werden een bunker en 2 chalets gezet, een waterpartijtje aangelegd en een mooie zitbank geplaatst (deze laatste 2 door 's Fuhrers tuinarchitect). De chalets zijn heropgebouwd, de rest is nog "origineel", interessant museum, en vooral leuk dat je daar postkaartjes kan kopen met foto's van het dorp in '41, en dan zien dat dat dorp eigenlijk nog nauwelijks veranderd is. Ook zéér grappig: naast de bunker (zo ongeveer 4m in 't vierkant geloof ik) staat een boom. Op die boom hangt een pijltje: "bunker". Precies of je zou 'm niet zien staan...

    Luxemb(o)urg
    - In Luxemb(o)urg vind je de echte Ardennen. Liefhebbers van wouden, bossen, weidse zichten, dit is uw provincie.
    - Redu, boekendorp. Op zondag (en dat is toch de beste dag voor een daguitstap) zijn er een heleboel oude boekenwinkeltjes (of oudeboekenwinkeltjes) open, zeer charmant. Wel vooral Franstalige boeken natuurlijk, voor Nederlandstalig ga je best naar Damme (ook daar binnenkort SD, die organiseer ik niet maar is wel een aanrader lijkt me). Zeer charmant dorpje, ook goeie restaurantjes, met Pasen is 't daar altijd groot evenement, ga dan vroeg genoeg of je hebt geen parking meer. Dan zijn er nog extra boekenstandjes, rommelmarktje,... levendige bedoening dan!
    - Rondom Redu bol je maar wat rond met de auto, je ziet er dan plots een ESA-station (satellieten) of wat oude raketten. Ook mooie wandelingen in de buurt, weerom: zie de VVV.
    - St-Hubert: klein stadje, met rozentuin, basiliek (zeer dreigend gebouw, wel mooi), en iets buiten de stad een wildpark dat best wel koddig is, 't is niet duur en ze hebben er herten en everzwijnen. We zijn er ooit geweest in de herfst, we stonden met vier man te kijken: "waar zit dat stomme everzwijn nu" - niet te zien... en toen zagen we er ééntje liggen dat zich in een put had gelegd om zijn middagdutje te doen (schutkleuren op die bruine aarde...), en toen een tweede, en toen een gezinnetje, en toen nog een paar hier en enkele daar... hun siësta was precies net gedaan, 't zat er vol In de bronsttijd mag je niet door het gebied met de herten geloof ik.
    - Bouillon: zeer mooi, groot, en interessant kasteel. Koop aan het onthaal maar zo 'n gidsje (1€ geloof ik) met de uitleg bij, zeer interessant. Mooie uitzichten. Tof stadje ook, met veel eet-, drank- en slaapgelegenheden. Boven de stad heb je nog een wildpark (ben de naam kwijt), dat heb ik niet bezocht. Je hebt in de hoogte een groot hotel (Panorama) met prachtig zicht, maar dat is relatief duur. Je hebt er ook een kleine chambre d'hôtes (zie www.belle-vue.info). Niet duur, even goed een geweldig uitzicht als je een goeie kamer hebt (en de eenpersoonskamer is goed van prijs voor einzelgangers... die heeft evenwel niet zo 'n uitzicht. Je kan niet alles hebben). Vanuit Bouillon kan je zeer mooi wandelen, er zijn heel wat parcours, ga in de VVV om een wandelkaart, of volg de wandeling uit "Stenen Vertellen", die is zeer mooi. Hoedanook, zorg dat je aan die uitkijktoren daar hoog in de bossen komt, "belvedère" heet die, pracht van een zicht op Bouillon. Je kan er ook met de auto geraken schijnt het, maar dat is voor de zwakken.
    - de Semois (= een rivier) volgt een zéér bochtig parcours. Op bepaalde plaatsen volgt de weg ook dit parcours. Zeer tof voor wie van het betere bochtenwerk houdt.
    - Herbeumont is een toeristenstadje, het is ook een (gratis en doorlopend toegankelijke) kasteelruïne rijk. Jammer dat ze er van die pimpelpaarse afsluitingen opgezet hebben (best zwart-witfoto's dus ), maar de uitzichten van op die plaats zijn formidastisch.
    - Een tegenvallertje: Ucimont. In dit dorp wees de geografische kaartenmap een aantal (!) musea aan en dergelijke, maar dat zijn eerder onderkomen samenraapsels van oud materiaal achter een plexiglas of kippengaas. Net buiten Ucimont zie je een wegwijzer naar de ruïne van een 9e-eeuws kasteel, ook niet echt de moeite, meer dan een hoopje stenen van ongeveer een meter hoog staat er niet meer van recht, en dat is dan nog overgroeid met gras. Niks aan dus. Bon, 't is allemaal gratis, dus we hebben niks verloren ook.
    - Chassepiere, schilderachtig dorpje met mooie wandelingen in de buurt. Velen vinden dit één van de mooiste dorpjes die ze kennen, maar ik weet het zo niet... er zijn er charmantere vind ik. Net buiten het dorp zie je nog de resten van een oud spoorwegviaduct. Op de geografische kaarten kan je mooi volgen hoe die oude spoorweg gelopen heeft, en hier en daar vind je nog een in onbruik geraakte spoorwegbrug (dwarsliggers zijn er nog maar sporen zijn weg), en naar het schijnt is er nog een tunnel van 1,5km die niet meer gebruikt wordt, maar wegens jachtseizoen heb ik die niet kunnen zoeken.

    Liège (Luik)
    - Luik zelf, als je er toch graag eens gaat kijken: je hebt er de Galeries St-Lambert, voor als mevrouw graag shopt (de grote klerenwinkels, en ook een mediamarkt en een fnac en zo in de buurt), maar het leukste is wel de Montagne de Bueren, in het (eigenlijk wel charmante) oude stadsgedeelte van Luik, via vierhonderd en zoveel treden bereik je de citadel van Luik, met een prachtig uitzicht over de (niet zo prachtige) grootstad en omgeving. Die trappen zijn wel zéér vermoeiend. Indertijd aangelegd omdat de soldaten die op de citadel gelegerd waren dan niet door de rosse buurten naar de stad "moesten" gaan. Vorig jaar waren er werken, dit jaar heb ik het niet gecheckt.
    Voor de rest vond ik Luik niet zo fameus.
    Ik weet niet hoe het met de veiligheid in Luik zit tegenwoordig, maar moest je er gaan is er ondergronds genoeg parkeergelegenheid (o.a. aan de Place St-Lambert), kost wel wat maar je hebt toch een zekere zekerheid.
    - De Hoge Venen: één van de meest desolate stukken België. Voor de liefhebbers van eenzaamheid. De banen Eupen-Malmédy en Eupen-Monschau zijn van de mooiste van België. Op den baan Eupen-Monschau heb je halfweg twee boswachterschalets, "Haus Ternell". Van daaruit vertrekken een aantal bewegwijzerde wandelingen door het immense Hertogenwoud. Het veengebied kuXtenhart (je moet de x weglaten uit dit woord, het wordt anders gecensureerd ) is daar ook in de buurt, zeer leuk met die typische plankenpaadjes. Op de baan Eupen-Malmédy heb je de Baraque Michel en het Signal de Botrange, de hoogste punten van België. Ook van daaruit mooie wandelingen. Op die baan heb je ook een kruispunt, waar je kan afslaan richting Verviers. Op die baan heb je dan weer de stuwdam van het Gileppe-meer, zeer imposant.
    - In de buurt van Robertville (Ovifat) heb je het kasteel Reinhardstein (ook wel Burg Metternich), de hoogstgelegen burcht van België, in de jaren '60 heropgebouwd naar klassieke stijl, een zeer mooi Eiffelkasteel. Wel even openingsuren opzoeken. Ook zeer mooie wandeltochten te maken in de buurt, de hoogste waterval van België is daar, 't is wel maar een beekje maar 't stort 40m naar beneden. Mooiste route om het te bereiken vind ik: parkeren aan de stuwdam van Robertville (toch ook ietwat fotogeniek), en dan een paar honderd meter te voet de bewegwijzering volgen.
    - de mijn van Blégny (http://www.blegnymine.be/) is zeer geestig, het bezoek duurt niet zo overdreven lang maar is wel interessant (ex-mijnwerkers leiden je rond), normaal is fotografie in de mijn niet toegestaan maar als je het vriendelijk aan de gids vraagt denk ik niet dat hij bezwaren zal hebben (ik heb toch een paar fotootjes mogen maken zonder enig commentaar). Ook in het Nederlands. Zéér lekker en goedkoop eten in de cafetaria (probeer de kaasplank, en probeer het "bière des houyeux", een zwart, niet al te zwaar, maar zeer lekker bier).
    Toen ik met mijn vriendin in de gloeiend hete zomer van vorig jaar een weekendje in die streek doorbracht heb ik de ene dag op de middag het fort van Tancrémont bezocht (een belevenis, alleen al omwille van de 5kg zware audiogids ) en de dag erna op de middag Blégny, zodat we op het heetst van de dag onze truien nog moesten aantrekken... Ik geloof dat Tancrémont continu 13°C is en Blégny 17°. Of omgekeerd. Maar zo heet zal het nu nog niet worden.
    Blégny is ook aan te raden met kinderen, er is een hele speeltuin (kost wel wat extra) en een toeristisch treintje en zo.
    - het Amerikaans kerkhof in Henri-Chapelle, groot en indrukwekkend. Prachtige plaats om naar de zonsondergang over het dal te kijken.
    (Randnoot: ergens in Henri-Chapelle moet een "openluchtmuseum" zijn over de bestratingen, gewoon een vijftal vierkante metertjes straat waarbij je ziet hoe straten eruit zagen in de tijd van de Romeinen, van Karel de Grote, ... - ik denk dat het gewoon ergens aan de gevel van een huis is, dus geen entree te betalen ('t zou al te gek zijn) - dit is naar het schijnt best grappig).
    - Oostkantons: als je via http://www.eastbelgium.be/ (de toeristische site van de Oostkantons) op deze pagina http://www.eastbelgium.be/nl2/pub/form_regio.html het formulier invult krijg je gratis een hele pak informatiefolders over de Oostkantons. Ze vragen een vrijwillige bijdrage, het staat je natuurlijk vrij om de toeristische diensten daar wat te sponsoren...
    Last edited by vanslycken; 27 februari 2007, 21:44.

  • #2
    Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

    Niet de GR-wandelpaden vergeten... Dit netwerk biedt zowel mogelijkheden om dagwandelingen als meerdaagse wandeltochten te maken in België en/of de buurlanden. Indien je je geroepen voelt kan je via de GR helemaal naar Santiago de Compostella of zelfs nog verder naar het zuiden wandelen

    Het goede nieuws is dat er een organisatie bestaat die deze wandelpaden onderhoudt en boekjes met routebeschrijvingen uitgeeft: http://www.groteroutepaden.be/

    In Vlaanderen zijn de markeringen heel goed. Je kan makkelijk zonder gidsje de tochten maken. Je moet al een echte steenezel zijn om verloren te lopen De gidsjes geven niet alleen wegbeschrijvingen, maar duiden eveneens overnachtingsplaatsen aan. Meestal staat er ook of men er via het openbaar vervoer kan geraken. Op die manier kan je makkelijk dagtochten maken.

    Naar mijn mening vormen de GR een uitstekende mogelijkheid om het toch al overvolle België te ontvluchten en even wat nog overblijft aan natuur in te duiken.
    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

    Comment


    • #3
      Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

      inderdaad, bedankt!

      De GR-paden (aangeduid met een horizontale witte en rode streep) geven inderdaad de mooiste wandelpaden aan en brengen je soms op plaatsen waar je met de wagen in de verste verte niet bij kan. De bewegwijzering is heel simpel: volg gewoon de paden, als je bij een wit en rood kruis komt zit je verkeerd en moe(s)t je op de splitsing het andere pad nemen.
      Die boekjes zijn inderdaad de moeite als je echt serieus overweegt om bvb een meerdaagse wandeltrip te maken; je weet dan welke overnachtingsgelegenheden er in de buurt van het pad liggen.
      Er zijn ook firma's die voor jou een GR-trip regelen, met roadbook, overnachtingen, kaarten, eventueel bagagetransport, enzovoort. Naar mijn smaak relatief duur, maar je hebt zelf natuurlijk niet te veel planwerk. Wie de gegevens van zo 'n firma wil stuurt maar een pm. Reken wel op €600 voor een 7-daagse trip in halfpension.

      Een alternatief voor de GR's (die soms héél avontuurlijk kunnen zijn) zijn de RAVeL-routes in Wallonië. Zie http://ravel.wallonie.be/ . Dit zijn ook lange trekpaden (100-200km) doorheen Wallonië; meestal zijn zij geasfalteerd en aangelegd op oude spoorwegbermen of afgedankte jaagpaden. Zij zijn enkel toegankelijk voor voetgangers, fietsers en eventueel landbouwvervoer. "Voordeel" van deze paden tegenover de GR's: ze zijn meestal geasfalteerd, en nooit enorm steil, dus beter te doen voor minder ervaren stappers, of voor fietsliefhebbers. De Waalse overheid geeft ook boekjes uit met die routes in, aan een zeer lage prijs (2,5€). Hierin staan de trajecten beschreven. Ik geloof dat je die beschrijvingen ook op internet vindt.

      En dan zijn er natuurlijk altijd de lokale bewegwijzerde wandelingen, de ene keer al beter in orde dan de andere... best navragen op de lokale toeristische dienst (Syndicat d'Initiative in 't Frans).

      Comment


      • #4
        Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

        Voor mensen die graag vogels gaan kijken (in Nederland):
        de flevopolders.
        Héél mooie en groot gebied, ook goed om te gaan wandelen.
        Maar vooral handig als je met de auto bent (fotomateriaal, telescoop ed...)

        Ik ben er enkele weken geleden geweest. Zeer veel leuke vogels gezien.
        Heel mooie landschappen.

        Fotogallerij:


        plannetje:
        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.



        lijstje met vogels die we gezien hebben:

        VOGELS FLEVOLAND 3-4 FEB 2007

        Aalscholver
        Baardmannetje
        Bergeend
        Blauwe Kiekendief
        Blauwe Reiger
        Bonte Strandloper
        Boomklever
        Boomkruiper
        Brandgans
        Brilduiker
        Buizerd
        Ekster
        Fuut
        Gaai
        Goudhaan
        Goudplevier
        Graspieper
        Grauwe Gans
        Grote Bonte Specht
        Grote Zaagbek
        Grote Zilverreiger
        Havik
        Heggemus
        Houtduif
        Kauw
        Kemphaan
        Kerkuil (dood)
        Kievit
        Kleine Mantelmeeuw
        Kleine Zilverreiger (?)
        Knobbelzwaan
        Kokmeeuw
        Kolgans
        Koolmees
        Koperwiek
        Krakeend
        Kuifeend
        Kuifmees
        Matkop
        Meerkoet
        Merel
        Middelste Zaagbek
        Nijlgans
        Nonnetje
        Ooievaar
        Pijlstaart
        Pimpelmees
        Putter
        Rietgors
        Roodborst
        Scholekster
        Slechtvalk
        Slobeend
        Smelleken
        Smient
        Sperwer
        Spreeuw
        Staartmees
        Stadsduif
        Stormmeeuw
        Tafeleend
        Torenvalk
        Turkse Tortel
        Veldleeuwerik
        Vink
        Waterhoen
        Waterral
        Watersnip
        Wilde Eeend
        Wilde Zwaan
        Winterkoning
        Wintertaling
        Wulp
        Zeearend
        Zilvermeeuw
        Zwarte Kraai
        Zwarte Mees


        4 februari zijn we ook nog gaan wandelen in de sallandse heuvelrug. Een héél mooi nationaal park in nederland met een groot bos en veel heide.
        Je kan er best wel enkele uurtjes in rondwandelen.
        gr,
        Koen
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

          [MOD] Naar aanleiding van het opstarten van het nieuwe reisfotografie forum, dit topic terug onder de aandacht brengen.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

            oneindige dank!

            't Ziet er wel naar uit dat ik hier solo tips zal mogen blijven typen, maar soit, 't is een amusement gelijk een ander.

            Comment


            • #7
              Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

              Ik woon vanaf 2003 in de Eifel (Duitsland)
              De Eifel is een bijzonder natuurgebied. Het ligt vrij dicht bij België, Nederland en Luxumburg.
              De Eifel biedt schitterende uitzichten. De Eifel is dan ook ideaal voor een
              korte vakantie.
              Er is veel groen, er zijn veel toeristische voorzieningen, de meeste steden
              zijn niet overspoeld door toeristen, er is cultuur en wat zeer belangrijk is
              dat de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn.
              Ik kan hier wel wat reistips opschrijven echter er is een WEBsite die alles in zich heeft wat je maar kunt wensen.


              Mocht iemand nog vragen hebben, meld je gerust daar waar ik kan helpen zal ik dit zeker doen.
              mvgr
              antoine200

              Comment


              • #8
                Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                Ik ga in juni voor twee weken naar de Gaume, in de buurt van Virton.
                Heeft er iemand tips voor wandelingen of bezienswaardigheden in deze streek?
                Ook tips waar men lekker kan eten zijn welkom.

                Opa,
                Ik kan niet fotograferen daarom moet ik Photoshop leren.
                Member of Han Fan Clan

                Comment


                • #9
                  Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                  Net over de grens in Frankrijk (en zelfs nog een stukje in België) vind je de Franse Ardennen. Mooie landschappen, kastelen, kleine dorpjes...
                  Er zijn een 6-tal zeer goed aangegeven touristische (auto)routes in deze streek. Meer info op


                  Heb er zelf nog maar een 2-tal van gedaan, binnenkort hopelijk nog wel de andere.

                  Grtz,

                  Happyboedha
                  Sony A700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                    @vanslycken; misschien steden in bold/vet zetten..?
                    -=- Light is the key...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                      Wel, ik vind dit een fantastisch onderwerp !

                      Het volgende kan je evt toevoegen aan om-en-rond Dinant.

                      Op een boogscheut van Dinant vind je het kleine en pitoreske Celles, dat in de "escapades" brochure tot één van de mooiste dorpjes van wallonië gerekend wordt.
                      Je vindt daar een mooie kerk waar een geschiedenis aan vast hangt, en je kan er zo onderin de crypte gaan bezichtigen, erg mooi met gewelven...
                      Aan de kerk kan je parkeren, en je staat dan als het ware op de deurdrempel van een gezellige bistro-brasserie (waarvan de naam me ontsnapt), er is daar ook een waterloopje dat vlak naast het terras voorbij komt, en het eten is er zeer ok. Wat handig is, is dat je hier van die streekkaart-onderleggers krijgt als je iets eet, waar je dus onmiddelijk een overzicht van de omgeving krijgt en alles wat je moet zien.

                      Achter de kerk kan je de berg op wandelen naar een klein klooster wat nu dienst doet als kleuterschool, en van waar je een mooi panoramisch zicht hebt over Celles.
                      Op +/- 5 min rijden vindt je ook het Château de Noisy, wat dan ook weer vlakbij Château de Vêves ligt (je ziet ze allebei liggen op een paar km van elkaar).
                      Château de Vêves is toegankelijk voor het publiek, je krijgt er geleide rondleidingen die wel interessant zijn, en je krijgt ook de geschiedenis mee van Noisy en waarom het ligt te verkrotten.

                      Allemaal niet ver van Dinant dus...
                      Last edited by watchkraft; 27 februari 2007, 13:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                        Plezant dat dit onderwerp in een nieuw forum plots zoveel interessante reacties losmaakt.
                        Antoine, bedankt! Die site post ik zeker als link, en wees maar gerust dat ik daar zelf ook eens ga kijken. Deze zomer kom ik misschien eens af
                        de.lesse, aan de opmaak moet inderdaad gewerkt worden (landen in 't groter en zo), één dezer zorg ik dat het in orde komt.
                        Opa, over de Gaume zal ik (om je een plezier te doen ) vanavond de tips eens op een rijtje zetten, ik heb ze wel uit tweede hand, maar normaal spendeer ik daar in april een dag of 4, dan krijg je van je persoonlijke Michelin-inspecteur wat tips
                        Watchcraft, de regio rond Dinant is quasi onuitputtelijk qua leuke dingen... de ruïnes van Montaigle moet ik er ook nog bijzetten, en dan die kastelen die jij noemt (Noisy ken ik niet zo goed maar ik zoek het op), Vêves staat op het regenprogramma voor de SD Annevoie.

                        Enfin, vandaag of morgen pas ik weer e.e.a. aan. Laat die tips maar komen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                          opmaak is wat aangepast, sorry dat de tips die jullie postten er nog niet instaan, dat komt zo gauw mogelijk in orde. En dan blader ik meteen op het chit-chat forum eens terug naar eerdere "wat te bezoeken in..."-threads.

                          Interessant voorstel van pol parasol: misschien willen de mods hier een sticky van maken?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                            Dan zou ik voorstellen dat er bovenaan een "hoofdpost" is, waarin Stefaan (als hij dat op zich wil nemen natuurlijk) telkens aanvult met wat in andere posten naar boven komt en op de juiste plaats in een rubriekje indeelt, m.a.w. de "eindredactie doet". Dat kan door copy paste, ofwel door een linkje. Maar zo blijft het geheel overzichtelijk, en moet je niet steeds alle posten doorlezen om iets te vinden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

                              zoiets wil ik gerust doen, dat was ik dus al van plan met de eerder geposte reistips (eventueel met erbij wiè die tips gegeven heeft, dat ware misschien geen slecht idee).
                              't Is natuurlijk wel het interessantst (naar reactie toe) dat iedereen die reistips voor een bepaalde streek wil (of concrete vragen heeft) die in een apart topic zet. Als 't dan een zeer algemene vraag is kunnen we ze nog hierheen verwijzen.
                              Ik weet niet of er een limiet staat op de lengte van een bericht, anders maak ik er ergens een html'etje van (dat lukt nog nèt, zelfs met bladwijzers )...
                              Ik had ook al gedacht aan een (extern) fotogalerijtje, maar daarvoor ontbreekt de tijd me momenteel.

                              Comment

                              Working...
                              X