Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsland - auto huren....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ijsland - auto huren....

    Beste mensen,

    Het plan is om in september naar Ijsland te gaan.
    Voor het huren van een auto kwam ik bij een verhuurmaatschappij die een Dacia Dokker verhuurt die helemaal is ingericht als een' mini mobilhome '.
    Daar het puur een fotografiereis zal zijn lijkt me dit ideaal omdat je op elk moment van de dag middenin de natuur staat.
    De enige grote beperking die dit voertuig heeft is dat je niet op alle wegen kan rijden( de zogenaamde F roads ), dus dacht ik de +/- 1300 km lange ringweg rond ijsland te doen.
    Maar ga ik gezien vanuit fotografisch standpunt niet heel veel boeiende dingen missen daar ik niet op F roads kan rijden maar enkel op de ringweg ??

    Ik hoor het graag

    mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Ijsland - auto huren....

    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
    Beste mensen,

    Het plan is om in september naar Ijsland te gaan.
    Voor het huren van een auto kwam ik bij een verhuurmaatschappij die een Dacia Dokker verhuurt die helemaal is ingericht als een' mini mobilhome '.
    Daar het puur een fotografiereis zal zijn lijkt me dit ideaal omdat je op elk moment van de dag middenin de natuur staat.
    De enige grote beperking die dit voertuig heeft is dat je niet op alle wegen kan rijden( de zogenaamde F roads ), dus dacht ik de +/- 1300 km lange ringweg rond ijsland te doen.
    Maar ga ik gezien vanuit fotografisch standpunt niet heel veel boeiende dingen missen daar ik niet op F roads kan rijden maar enkel op de ringweg ??

    Ik hoor het graag

    mvg
    Er zijn intussen al F-wegen die berijdbaar zijn met een gewone wagen, de F35 bv of de F208 tot aan Landmannalaugar. Die laatste heb ik 2x gereden met een serieuze jeep (Mitsu Pajero en verhoogde Nissan Patrol) maar ook twee keer met een gewone wagen. Mits enige voorzichtigheid is dat best te doen, maar het mag niet. Ook Hveravellir en Kerlingarfjöll heb ik gedaan met een gewone Mercedes, de hele F35 ook trouwens. Dat is het probleem niet, het probleem is dat het niet mag en dat hangt duidelijk in de wagens. Met de goedkoopste 4x4 mag dat in principe wél (Suzuki Jimney) maar in de kleine lettertjes staat dat de onmium geen bodemschade denk en geen schade door rivierdoorsteken. Je hebt nog een straf verhaal met dito foto en kostprijs te verwachten. Maar om te antwoorden op jouw vraag : je bent bijna veroordeeld tot de ring. Is dat jammer ? Niet echt als je voor de eerste keer gaat. Wel ga je dan in de drukte zitten van tegenwoordig. Maar Geysir, Gullfoss, Skogafoss, Jökulsarlon, Myvatn, Godafoss, Aldeyjarfoss, Dettifoss, Seljalandsfoss ea blijven nog altijd pareltjes van de natuur. De weg van Godafoss naar Aldeyjarfoss is volgens mij geen F-weg maar wordt bar weinig bezocht (omweg van 60 km). Ook heel weinig bezocht maar prima berijdbaar tegenwoordig is Gunnuhver op de top van het schiereiland van Reykjanes en Seltun bij Krisuvik een eind verderop aan de zuidwestkust. Ook Hjodaklettar en Raudholar (te voet) zijn prima te bereiken met een gewone auto. Raudholar is nog zoiets onbekend : bergen in het rood in combinatie met zwart en groen. Krafla, Leihrnjukur, Namaskard, Grotagja, Vindbelgur, Skutustadir, ... (ik vergeet er nog vele) zijn tegenwoordig probleemloos te berijden (jammer). Door schade en schande heb ik ondervonden wat de grote problemen zijn : de rivierdoorsteken. De stroom pakt je vast met het lichtste deel van de auto en tracht dat mee te sleuren, daardoor kom je met de neus stroomopwaarts, water in de luchtaanzuig en zeg de motor maar gedag. Ik had met mijn Honda Civic nog het "geluk" dat mijn ontsteking zo laag zat. Het probleem bij kalmere en meer ondiepe rivieren is het feit dat de uitrijhoek dikwijls steil en stenig is, zelfs in 1e ben je verplicht om toeren (en enige snelheid) te maken om de motor op krachten te houden. Dan maak je brokken aan de onderzijde. Toen ik de voorlaatste keer het idiote plan had opgevat om naar de warme waterval te gaan met een personenwagen moest ik me maar "laten zakken" terwijl mijn vrouw vooruit liep om de grootste stenen weg te rollen, pas beneden besefte ik mijn stommiteit : als het zou beginnen regenen ging ik nooit meer boven geraken. Dus : nu het droog was meteen rechtsomkeer en in 1e naar boven. Mijn rug stond kletsnat in het zweet maar ik ben er geraakt. Best maar. Maar hoe gaat dat ? In het begin valt dat nog mee maar dan wordt het stilaan erger en waar trek je de thin red line ?

    Mijn raad (en degenen die meer van IJsland weten mogen NU hun hand opsteken ).
    Het zal me wel weer komen te staan op een paar giftige reactie van de klassieke azijnpissers hier... : zorg dat je er erg vroeg bent, beter dan erg laat. Informeer je van op voorhand, als er een cruiseschip met 2000 mensen toekomt in Akureyri moet je niet op de middag in Myvatn zijn, de bussen van de golden tour komen zo rond 10.00 h toe, dan staan de parkings bij Geysir en Gullfoss bomvol met bussen. Ik ben 7 keer bij Geysir (Strokkur) geweest, de laatste keer kon ik hem vanuit mijn tent zien spuiten. We waren er voor 7 uur en er was enkel een vader met zijn zoontje. En wij.

    Overal lees je dat IJsland kompleet platgelopen is door de toeristen, dit hoor je allemaal van mensen die er welgeteld één keer zijn geweest. Allemaal kenners dus.
    Wat ik ook zoveel moet horen is hoe goedkoop het allemaal is geworden, ja dag Jan. Hans VR is hier niet meer aanwezig maar verleden jaar heeft Hans er de middelen voor genomen en ik heb hem daarbij geholpen, ik heb hem niet horen klagen van toerisme.

    Lang schrijfsel maar als je voor de eerste keer gaat zal de ringweg fotografisch zeker volstaan voor WOW-effecten. 3 Zaken wil ik je nog wel zeggen : zorg voor voldoende "rek" in je planning, met een minicamper gaat dat. Combineer dit met een erg goedkope camping-card want je wil toch niet op de parking van een bezinestation overnachten en de outback kan je hier echt niet mee in. Twee : let op voor de levensgevaarlijke golven op het strand van Reyjnisfara, je bent geconcentreerd bezig en voor je het weet sta je 20 meter ver in het water, verlies je je evenwicht en wordt je meegesleept. Ik had deze morgen nog Bopatje op bezoek en die zal dat uit eigen ervaring willen bevestigen. Drie : bij het gletsjermeer is er eb en vloed (valt niet op). Informeer je daarover. Voor ijsbergen op het strand (een van de highlights) moet je er zijn bij aftrekkend tij, het klinkt jaar maar op 6 uur tijd zijn die vreselijk afgesmolten.

    De Oostfjorden kan je maar ten volle appreciëren met een 4x4, Laatst ben ik daar met IJslandse vrienden naartoe geweest -erg leerzaam. Volg de ringweg. Zelfde verhaal voor de RW1 van Reykjavik naar Myvatn (400 km) : niet veel soeps tenzij je er af kan maar dan begint je OT vraag weer te spelen. De Westfjorden laten liggen, alleen dat neemt een week in beslag, ik heb wel een goede kennis die er zeer mee vertrouwd is (meer dan ik). Geen BD lid maar zeker al 25 keer geweest.

    Nu ik het zie : er is ook een verhuurmaatschappij die zich "happy campers" noemt, beetje zelfde concept als jouw keuze, misschien wel dezelfde. Handige oplossing maar ernstige beperkingen in terrein

    Comment


    • #3
      Re: Ijsland - auto huren....



      Suzuki Jimny in Krossà. 18.000 €. Geen omnium geldig.



      Same place.
      Het is dus echt niet van horen zeggen.
      Ik heb al veel mensen horen blazen over terreinkwaliteit van auto's, wel, laat ze maar eens naar hier komen. En terloops : ik heb hem wél op mijn palmares



      Nog eentje misschien ? Let wel : die is niet van mezelf maar komt uit het rampenboek van de warden.

      Dit is de jeep-killer van IJsland. Ik heb hem overleefd hoewel het niet veel scheelde
      Last edited by opapol; 12 juni 2017, 18:37.

      Comment


      • #4
        Re: Ijsland - auto huren....

        Hoi,

        hoepla... die laatste foto's... dat wil je jezelf en je vrouw of maatjes niet laten overkomen...
        De natuur is vele, vele malen sterker dan een beetje vent met z'n materiaal aankan.

        Ervaring heb ik niet veel... Één maal... we zijn rond de jaarwisseling dit jaar in IJsland geweest, wat een prachtig land.
        We konden genieten met behulp van een 4WD, een flinke Ford Kuga diesel met natuurlijk 4wd, spijkerbanden en de rest van de toeters en bellen.
        Dat was ook maar goed ook... het weer kan binnen enkele kilometertjes totaal omslaan.
        Van een heldere blauwe hemel naar een sneeuwstorm met amper 20 meter zicht.
        Wij hadden een prachtig huisje, beetje achteraf, vrij uitzicht, een dikke 50 km boven Reykjavik.

        Door de korte dagen en de weersomstandigheden, die bij die tijd horen, hebben wij enkel de zuid-oost hoek van IJsland doorkruist.
        Alleen via gewone begaanbare wegen.
        Dit hadden wij ook zo gepland, je moet het weer en omstandigheden respecteren.
        In Borgarnes, aan het begin van ons rondje Snaefellnes, ontmoette wij een Duitser, die al na 2 dagen al vastliep...
        Hij had een komplete ronde IJsland gepland en hotels geboekt, maar haalde zijn planning al niet, door de weersomstandigheden...
        En zat aldaar te jammeren en te klagen... niet slim.

        IJsland is een prachtig en fotogeniek land. Maar bezoek en behandel het met respect.
        Dan geniet je met volle teugen van hetgeen je voorgeschoteld krijgt.
        Oh ja... ons vuurwerk op oudjaaravond was... jawel... NOORDERLICHT!!!
        wunder northern light by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
        (met sterrebeeld Grote Beer, linksboven)
        Check, IJsland bezoek 100% gelukt!

        Comment


        • #5
          Re: Ijsland - auto huren....

          Machtig ! Jammer dat ik toen mijn digitale spullen nog niet had.
          Maar ik koester jouw opmerking : behandelen met respect, dit land en deze natuur.

          Comment


          • #6
            Re: Ijsland - auto huren....

            Dank u, Opapol,

            iedereen moet elk land, wat je bezoekt, met respect behandelen en genieten van het originele karakter.
            Anders verandert het land naar ieders behoefte en blijft er weinig van dat originele karakter over.
            Voorbeelden te over zoals als onze kusten..., Algarve Portugal en costa's in Spanje. Allemaal eenzelfde eenheidsworst.
            Alleen maar goed voor de 3 ZZZ's (zon, zee en zuipen ).
            Ps dat laatste (zuipen) kun je in IJsland beter laten... kost je een fortuin...

            Comment


            • #7
              Re: Ijsland - auto huren....

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Er zijn intussen al F-wegen die berijdbaar zijn met een gewone wagen, de F35 bv of de F208 tot aan Landmannalaugar. Die laatste heb ik 2x gereden met een serieuze jeep (Mitsu Pajero en verhoogde Nissan Patrol) maar ook twee keer met een gewone wagen. Mits enige voorzichtigheid is dat best te doen, maar het mag niet. Ook Hveravellir en Kerlingarfjöll heb ik gedaan met een gewone Mercedes, de hele F35 ook trouwens. Dat is het probleem niet, het probleem is dat het niet mag en dat hangt duidelijk in de wagens. Met de goedkoopste 4x4 mag dat in principe wél (Suzuki Jimney) maar in de kleine lettertjes staat dat de onmium geen bodemschade denk en geen schade door rivierdoorsteken. Je hebt nog een straf verhaal met dito foto en kostprijs te verwachten. Maar om te antwoorden op jouw vraag : je bent bijna veroordeeld tot de ring. Is dat jammer ? Niet echt als je voor de eerste keer gaat. Wel ga je dan in de drukte zitten van tegenwoordig. Maar Geysir, Gullfoss, Skogafoss, Jökulsarlon, Myvatn, Godafoss, Aldeyjarfoss, Dettifoss, Seljalandsfoss ea blijven nog altijd pareltjes van de natuur. De weg van Godafoss naar Aldeyjarfoss is volgens mij geen F-weg maar wordt bar weinig bezocht (omweg van 60 km). Ook heel weinig bezocht maar prima berijdbaar tegenwoordig is Gunnuhver op de top van het schiereiland van Reykjanes en Seltun bij Krisuvik een eind verderop aan de zuidwestkust. Ook Hjodaklettar en Raudholar (te voet) zijn prima te bereiken met een gewone auto. Raudholar is nog zoiets onbekend : bergen in het rood in combinatie met zwart en groen. Krafla, Leihrnjukur, Namaskard, Grotagja, Vindbelgur, Skutustadir, ... (ik vergeet er nog vele) zijn tegenwoordig probleemloos te berijden (jammer). Door schade en schande heb ik ondervonden wat de grote problemen zijn : de rivierdoorsteken. De stroom pakt je vast met het lichtste deel van de auto en tracht dat mee te sleuren, daardoor kom je met de neus stroomopwaarts, water in de luchtaanzuig en zeg de motor maar gedag. Ik had met mijn Honda Civic nog het "geluk" dat mijn ontsteking zo laag zat. Het probleem bij kalmere en meer ondiepe rivieren is het feit dat de uitrijhoek dikwijls steil en stenig is, zelfs in 1e ben je verplicht om toeren (en enige snelheid) te maken om de motor op krachten te houden. Dan maak je brokken aan de onderzijde. Toen ik de voorlaatste keer het idiote plan had opgevat om naar de warme waterval te gaan met een personenwagen moest ik me maar "laten zakken" terwijl mijn vrouw vooruit liep om de grootste stenen weg te rollen, pas beneden besefte ik mijn stommiteit : als het zou beginnen regenen ging ik nooit meer boven geraken. Dus : nu het droog was meteen rechtsomkeer en in 1e naar boven. Mijn rug stond kletsnat in het zweet maar ik ben er geraakt. Best maar. Maar hoe gaat dat ? In het begin valt dat nog mee maar dan wordt het stilaan erger en waar trek je de thin red line ?

              Mijn raad (en degenen die meer van IJsland weten mogen NU hun hand opsteken ).
              Het zal me wel weer komen te staan op een paar giftige reactie van de klassieke azijnpissers hier... : zorg dat je er erg vroeg bent, beter dan erg laat. Informeer je van op voorhand, als er een cruiseschip met 2000 mensen toekomt in Akureyri moet je niet op de middag in Myvatn zijn, de bussen van de golden tour komen zo rond 10.00 h toe, dan staan de parkings bij Geysir en Gullfoss bomvol met bussen. Ik ben 7 keer bij Geysir (Strokkur) geweest, de laatste keer kon ik hem vanuit mijn tent zien spuiten. We waren er voor 7 uur en er was enkel een vader met zijn zoontje. En wij.

              Overal lees je dat IJsland kompleet platgelopen is door de toeristen, dit hoor je allemaal van mensen die er welgeteld één keer zijn geweest. Allemaal kenners dus.
              Wat ik ook zoveel moet horen is hoe goedkoop het allemaal is geworden, ja dag Jan. Hans VR is hier niet meer aanwezig maar verleden jaar heeft Hans er de middelen voor genomen en ik heb hem daarbij geholpen, ik heb hem niet horen klagen van toerisme.

              Lang schrijfsel maar als je voor de eerste keer gaat zal de ringweg fotografisch zeker volstaan voor WOW-effecten. 3 Zaken wil ik je nog wel zeggen : zorg voor voldoende "rek" in je planning, met een minicamper gaat dat. Combineer dit met een erg goedkope camping-card want je wil toch niet op de parking van een bezinestation overnachten en de outback kan je hier echt niet mee in. Twee : let op voor de levensgevaarlijke golven op het strand van Reyjnisfara, je bent geconcentreerd bezig en voor je het weet sta je 20 meter ver in het water, verlies je je evenwicht en wordt je meegesleept. Ik had deze morgen nog Bopatje op bezoek en die zal dat uit eigen ervaring willen bevestigen. Drie : bij het gletsjermeer is er eb en vloed (valt niet op). Informeer je daarover. Voor ijsbergen op het strand (een van de highlights) moet je er zijn bij aftrekkend tij, het klinkt jaar maar op 6 uur tijd zijn die vreselijk afgesmolten.

              De Oostfjorden kan je maar ten volle appreciëren met een 4x4, Laatst ben ik daar met IJslandse vrienden naartoe geweest -erg leerzaam. Volg de ringweg. Zelfde verhaal voor de RW1 van Reykjavik naar Myvatn (400 km) : niet veel soeps tenzij je er af kan maar dan begint je OT vraag weer te spelen. De Westfjorden laten liggen, alleen dat neemt een week in beslag, ik heb wel een goede kennis die er zeer mee vertrouwd is (meer dan ik). Geen BD lid maar zeker al 25 keer geweest.

              Nu ik het zie : er is ook een verhuurmaatschappij die zich "happy campers" noemt, beetje zelfde concept als jouw keuze, misschien wel dezelfde. Handige oplossing maar ernstige beperkingen in terrein
              Danku voor deze zeer uitgebreide uitleg, ik ga hier één van de volgende dagen op terug komen.

              Mvg
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

              Comment


              • #8
                Re: Ijsland - auto huren....

                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                Danku voor deze zeer uitgebreide uitleg, ik ga hier één van de volgende dagen op terug komen.

                Mvg
                Dit is voor mij helemaal geen moeite, het kost me meer moeite om er over te zwijgen
                Als ik je kan helpen, vraag maar gerust. Voor zover het mijn zwijgplicht niet schend naar IJslandse vrienden toe want er zijn daar een paar erg kwetsbare plaatsen waarvan ik heb moeten beloven om ze voor mezelf te houden.
                Als ik je een goede raad mag geven -ik weet dat het gewicht van de bagage beperkt is- maar probeer wat Belgische speciaalbieren mee te nemen, of de betere pralines (geen zeevruchten maar liever Leonidas) en ook van speculoospasta zijn ze bezeten, het opent vele deuren. De laatste keer had ik in de jeep 17 liter speciaalbier mee voor de vrienden, naast de rest. De meeste vrienden wonen in of rond Akureyri, dus we hadden een nachtje geboekt op een kleine camping even voor de stad, er stond daar een grote tuintafel waarop we alles hadden uitgestald om te verdelen. Manman, had je die blikken moeten zien en die opmerkingen moeten horen, als ik alles had verkocht, ik had mijn overzet gratis.

                Toen ik voor het eerst naar IJsland ging (1984) was dat met een Honda Civic, compleet volgeladen en grondspeling NUL. Ik heb daar een velg kapot gereden, een koppeling van de stuurstang, grote builen in de benzinetank, delco verzopen bij de poging om de F208 volledig af te maken. Intussen ben ik ouder maar nog niet veel wijzer maar ik heb wél beter materiaal maar sinds de laatste keer weet ik dus dat ook dit zijn beperkingen heeft. De volledige ringweg en alle wegen in de buurt van Reykjavik en Akureyri zijn tegenwoordig verhard. De twee routes naar Dettifoss zijn tegenwoordig ook doenbaar, de oude F-weg is in 2010 verhard (jammer) en dus geen F-weg meer. De andere heeft nogal veel "golfplaten" in de baan maar is toegelaten voor alle auto's dacht ik. Eerlijk gezegd -en ik weet dat dit slechte raad is- persoonlijk zou ik het toch riskeren om bepaalde "verboden" F-wegen te nemen omdat het risico toch wel erg klein is te noemen en de beloning in termen van scenario's erg groot. Maar dan moet je het geluk hebben van droog en stabiel weer. Hou dan wel één principe in je hoofd : als je het niet 100% betrouwt, begin er niet aan. Bij ideaal weer zijn locaties probleemloos te bereiken, als het weer omslaat zijn het rattenvallen. De volgende anekdote, : ik denk dat geen enkel BD-lid ooit al bij het geothermische veld van Kverkfjöll, ik twee keer. In 2014 ben ik samen met mijn vrouw naar boven geweest maar het was : één : zeer stabiel weer en twéé, ik had van onze eerste tocht (mét gidsen) coordinaten opgeslagen voor in geval van nood. Goed, na veel gepuf en gezucht waren we bijna boven toen we daar een cordé tegen het lijf liepen met ijsbijlen, helmen, crampons. Manman ik moest het horen zeg. Als ze beneden in de hut wisten dat we met enkel bergschoenen en wandelstokken op de gletsjer zaten. Neen dus en dat het compleet onverantwoord was en weet ik veel meer én dat ik moest terug keren en patati en patata. Wat ik zélf onverantwoord vond was de zelfde toch in 2006 mét gidsen. Ze zaten zich te vervelen en vroegen als we zin hadden om mee te gaan, WAT een vraag. OK, wandelstokken gekregen, crampons op de rug, touw ook. Kwamen we op een gegeven moment aan een smalle ijsrichel met links en rechts een peilloze afgrond. "Has anybody fear of height ?" Neen dus, begonnen ze grapjes te maken dat als je hier viel je lijk binnen 7 jaar uit de ijsgrot zou stromen. Geen crampons gebruikt, geen touw, niks. DAT was pas onverantwoord. De rest van het verhaal vertel ik wel een andere keer want ik heb achteraf nog een tweede partij naar mijn kop gekregen
                Wat ik wil zeggen : de hele wereld loopt momenteel vol van de specialisten die één keer twee weken op IJsland zijn geweest en zich dan een grondige mening denken te mogen vormen daarover. IJsland verdient dit niet, al die mensen kunnen niks "vertellen" en hebben nog minder meegemaakt. Ik ben eigenwijs, ik weet het maar ik heb verhalen voor de kleinkinderen
                Ik zet hier bijzonder weinig foto's maar ik heb ze wel degelijk hoor. De volgende beelden zijn van een track die de IJslanders me beslist hebben afgeraden om het alleen te doen omwille van het drijfzand.

                Comment


                • #9
                  Re: Ijsland - auto huren....



                  Dit is het enige teken van leven dat we hebben ontmoet op 2 dagen....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ijsland - auto huren....

                    verwijderd.
                    Last edited by opapol; 14 juni 2017, 13:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ijsland - auto huren....



                      De baan met het drijfzand. 4x4 Op high-gear en niet stoppen. Beter niet proberen met wat ik noem : een asfalt 4x4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ijsland - auto huren....



                        En nu ik toch manisch bezig ben. Deze tent is wel degelijk onze oude vertrouwde VE-25
                        Fotografisch niet meteen een topper maar wel vrij uniek denk ik. In ieder geval ken ik hier niemand die dat heeft mogen meemaken.
                        Waarom deze foto's ? Omdat ik eens flink weerwerk wil bieden aan iedereen die beweert dat IJsland is plat gelopen door de toeristen. Het is NIET zo en het moet ook zo niet worden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ijsland - auto huren....



                          Straks nog een of twee en dan stop ik er weer mee voor een jaar of 5. Deze track was pas 2 dagen open, ik denk dat we er de eersten waren.
                          Foto opgedragen aan alle asfalt-would-be-4x4's.
                          Reizen is niet in de eerste plaats fotograferen wil ik zeggen, reizen is ook ervaren, kijken, dingen beleven en kunnen vertellen aan je kinderen en kleinkinderen. Ze kunnen enthousiast maken voor iets. Camera thuis laten hoort daar ook bij, leer kijken zou ik zeggen, registreer de dingen zoals je ze ziet en niet zoals je ze wil zien.
                          Al heb je 10 D5's, dan nog heb je deze foto niet, verre van. Ik zwijg nu even over het gevoel om daar effectief te zijn maar ik heb uren doorgebracht om met mijn kinderen naar de wolken te kijken en daarover te fantaseren. Moet kunnen denk ik. Maar ik zal volgens een bepaald iemand hier wel weer mis zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ijsland - auto huren....

                            Ik hoop dat Ijsland op tijd ingrijpt. Dat de ringweg verzadigd geraakt door toeristen is 1 ding maar als op termijn ook het fragiele binnenland eraan moet geloven, dat zou heel erg zijn. Ik vind het sowieso al jammer dat als je de 'wildernis' intrekt aan de westkant van vatnajökull je een paar keer per dag een f-weg tegen komt waarvan je je soms afvraagt waarom die daar loopt, of nog erger, sporen van mensen die van de f-wegen afgaan. De verminking van die arctische natuur heeft veel tijd nodig om te genezen.

                            In de jaren 80 en 90 kreeg ijsland ongeveer 100 000 toeristen/jaar te zien, sinds begin 2000 steeg dat met ongeveer 4% per jaar, sinds 2010 stijgt het met 20% en sinds 2015 is er een stijging van 30% per jaar, tot bijna 5 000 000 bezoekers vorig jaar (ijsland telt maar 300000 inwoners!).

                            De meeste daarvan zijn gelukkig cruise passagiers of 'europa-reizigers' die de golden circle of akureyri aandoen voor 2-3 dagen, maar ook het 4x4 tourisme boomt enorm en mensen met de centen huren terreinwagens waar een hummer niets bij is en wanen zich onstopbaar. De natuur en zij die op een respectvolle manier van het binnenland willen genieten, betalen de prijs.
                            Ik denk dat Ijsland naar een permit system moet gaan zoals in veel gebieden in het zuid-westen van de VS. Maar een bepaald aantal voertuigen toelaten per dag in een bepaald streek. Het binnenland ook niet verder ontsluiten en misschien zelfs enkele f-wegen sluiten voor publiek, enkel gecertificeerde excursies toelaten.

                            Om op het topic te antwoorden :-)
                            Zoals paul zegt, de ringweg biedt meer dan genoeg foto-orgasmes voor een eerste, tweede en zelfs derde bezoek dus geniet van de ringweg deze keer en probeer ook de minder voor de hand liggende plekken als je de meute wil ontlopen. Je hoeft vaak maar een kwartiertje verder te wandelen dan de parking om alleen te zijn.
                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ijsland - auto huren....

                              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                              Ik hoop dat Ijsland op tijd ingrijpt. Dat de ringweg verzadigd geraakt door toeristen is 1 ding maar als op termijn ook het fragiele binnenland eraan moet geloven, dat zou heel erg zijn. Ik vind het sowieso al jammer dat als je de 'wildernis' intrekt aan de westkant van vatnajökull je een paar keer per dag een f-weg tegen komt waarvan je je soms afvraagt waarom die daar loopt, of nog erger, sporen van mensen die van de f-wegen afgaan. De verminking van die arctische natuur heeft veel tijd nodig om te genezen.

                              In de jaren 80 en 90 kreeg ijsland ongeveer 100 000 toeristen/jaar te zien, sinds begin 2000 steeg dat met ongeveer 4% per jaar, sinds 2010 stijgt het met 20% en sinds 2015 is er een stijging van 30% per jaar, tot bijna 5 000 000 bezoekers vorig jaar (ijsland telt maar 300000 inwoners!).

                              De meeste daarvan zijn gelukkig cruise passagiers of 'europa-reizigers' die de golden circle of akureyri aandoen voor 2-3 dagen, maar ook het 4x4 tourisme boomt enorm en mensen met de centen huren terreinwagens waar een hummer niets bij is en wanen zich onstopbaar. De natuur en zij die op een respectvolle manier van het binnenland willen genieten, betalen de prijs.
                              Ik denk dat Ijsland naar een permit system moet gaan zoals in veel gebieden in het zuid-westen van de VS. Maar een bepaald aantal voertuigen toelaten per dag in een bepaald streek. Het binnenland ook niet verder ontsluiten en misschien zelfs enkele f-wegen sluiten voor publiek, enkel gecertificeerde excursies toelaten.

                              Om op het topic te antwoorden :-)
                              Zoals paul zegt, de ringweg biedt meer dan genoeg foto-orgasmes voor een eerste, tweede en zelfs derde bezoek dus geniet van de ringweg deze keer en probeer ook de minder voor de hand liggende plekken als je de meute wil ontlopen. Je hoeft vaak maar een kwartiertje verder te wandelen dan de parking om alleen te zijn.
                              Bedankt voor je reactie
                              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                              www.ginodepreter.com

                              Comment

                              Working...
                              X