Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 34 van 34

Standaard Re: Ijsland : April of Mei ??

In ieder geval, ik ben maar vanaf 2002 tot 2006 gaan vliegen en twee van de drie heb ik niet uit eigen zak betaald, dus op dat vlak wil ik me zeker geen kenner noemen. Al de rest was met de boot.
    Maar dit is een leuke tip : zoek eens naar het boek "ijspegels aan mijn snor" van Tim Moore. Meer bepaald het deel waarin hij met zijn IJslandse schoonbroer de F35 afrijdt per fiets. Ik garandeer dat je constant zal glimlachen. Uitgeverij Sirene en zo herkenbaar. Als je wil heb ik het ISBN nummer.

Bless !

Ik denk wel dat er velen teleurgesteld zijn wanneer ze een (nu dure) reis naar IJsland boeken en daar in een overrompelende toeristenmolen terechtkomen. En dat zal daar nu niet anders zijn dan op de meeste andere plaatsen.

Even ter vergelijking: Als duiker ben ik een tiental keren naar Egypte geweest. Met lijnvlucht naar Cairo en van daar 500 km met een Arabische gammele Fiat door de woestijn naar Sharm-el-Sheikh in het zuidelijkste puntje van de Sinaï. In het begin (in de seventies) erbarmelijke omstandigheden: slechts twee hotelletjes (als je dat zo kon noemen), geen restaurants, povere hygiëne, militaire bezetting met wachtposten overal (VN vredesmacht tegen Egypte) maar spotgoedkoop en wondermooi onder water (bijna geen duikers in de Rode Zee). De laatste keer dat ik daar voorbij kwam (1996 denk ik): één grote toeristenindustrie met het ene luxe hotel naast het andere, restaurants, bars, MacDonalds enz enz. Maar prijselijk geworden en vooral: de koraalriffen verwoest door de massa duikers die daar dagelijks gedropt werden. Het leven onder water verwoest en geen schijn van kopie meer van wat het vroeger geweest was. Deze toeristenmolen wordt enkel tegengehouden door de constante dreiging van terroristische aanslagen.

Om nu terug te keren naar ons onderwerp: best in april of mei of juni of juli ... Wat ik wil zeggen is dat het niet uitmaakt waar en wanneer je ergens naartoe gaat als je maar de grote toeristische industrie vermijdt. Misschien bestaan er in IJsland ook nog budgetvriendelijke en avontuurlijke mogelijkheden maar die ga je meestal niet in toeristengidsjes of toeristische internet sites terugvinden. En dan kom je niet de massa tegen en trek je door het echte hart van IJsland en beleef je er de echte wondermooie natuur van ijs en vuur. Dat doe je niet in een camper maar te voet en met een tentje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht

Om nu terug te keren naar ons onderwerp: best in april of mei of juni of juli ... Wat ik wil zeggen is dat het niet uitmaakt waar en wanneer je ergens naartoe gaat als je maar de grote toeristische industrie vermijdt. Misschien bestaan er in IJsland ook nog budgetvriendelijke en avontuurlijke mogelijkheden maar die ga je meestal niet in toeristengidsjes of toeristische internet sites terugvinden. En dan kom je niet de massa tegen en trek je door het echte hart van IJsland en beleef je er de echte wondermooie natuur van ijs en vuur. Dat doe je niet in een camper maar te voet en met een tentje.
    Heel juist. De meesten nemen niet de tijd en de middelen en zijn veroordeeld tot de ringweg die alle toeristen doen. Zo ll ben ik eens naar Reismarkt gegaan voor een klapke met mijn opvolgers. Mét wat moeilijker vragen, die ene viel bij elke vraag compleet uit de lucht. Voorbeeld van vragen : waar zijn er Jan Van Gent-kolonies ? Op de zuidkust ligt er een wrak van een DC-3 (landeigenaars hebben de weg afgesloten omdat, eenmaal bekend, ze er als mieren op af kwamen. Ik weet pertinent zeker dat er nog een ligt, waar ? Enz... bij de informanten voor Zweden was het nog erger.

Ik blijf er bij : je kan geen enkel land leren kennen op 2 weken, hoogstens kan je een oppervlakkige indruk krijgen. En wat betreft de tent heb je ook gelijk, in het binnenland is er gewoon geen andere optie. Deze zomer wordt mijn 7e keer, nu voor drie maanden (vorige keren telkens 4-5 weken). Er zijn gewoon nog veel te veel zaken die ik niet gezien heb. Zo lang je moeite moet doen om ergens te geraken valt het nog wel mee. Enfin, hoop ik..... Momenteel wordt een aanvraag besproken om iets luxueus neer te poten in Landmannalaugar, hopelijk gebruiken ze deze keer eens hun verstand. Ik hoop dat ze het Karahnjukar-debacle niet vergeten zijn, een regelrechte schande. Nog zo'n voorbeeld is de westelijke Dettifoss-route. Daar was je altijd alleen. Ergens tussen 2006 en 2010 is het zuidelijk gedeelte verhard en nu is er een reuzengrote parking. Bij Seljalandsfoss is er nu betaalde parking met een worstenkraam. Bij Geysir is dat allemaal privégrond en was er een moment sprake van betalende ingang, blijkbaar is dat afgeketst. Bij Namaskard zaten er in 2014 twee een "nature fee" te innen.... Een paar jaar geleden is er een boek verschenen met alle warme poelen in IJsland, twee jaar later vertaald in het Engels mét coordinaten. Waar je vroeger bij Klambragil veelal alleen was bij de warme rivier is er nu aan de start van de wandeling al een "hot river café". Ik troost me met één ding : de mooiste en meest exclusieve staat er niet bij. Ik hoop dat ik deze zomer niet zal schrikken....
    Aan de andere kant zie ik dan dat er ongehoord prachtige locaties zijn die compleet onbekend zijn.

Weet je nog welke route je destijds hebt afgelegd ?

Weet je nog welke route je destijds hebt afgelegd ?
    Ik heb het even opgezocht en de route van 1985 heb ik bewaard. Dit was dus de tocht met grote 4x4, IJslandse gids en met tentjes. We bleven in sommige streken één of meer dagen kamperen om de streek grondig te voet te verkennen vooraleer we verder trokken. Ook één keer vast gezeten in de sneeuw.
    Datum: 6-20 juli 1985.
    Vertrokken vanuit de JH Reykjavik via Thingvellir, Gulfoss en Stori Geysir en Strokkur natuurlijk naat Thorsmörk. Rond Thorsmörk naar Myrdalsjökull, Eyafjallajökkul en Tindafjallajökull (grote delen te voet). Via uitlopers van Eyafjallajökull terug naar de hoofdweg en naar Skogafoss, Skogar en Vik (kolonies papegaaieduikers). Van Dyrholaey naar Skaftafell met Skeidarjökull en Oraefajökull en Svartifoss. Dit gebied was toen nog maar pas ontsloten door de overbrugging van de Skeidara. Te voet naar Oraefajökull met de Hvannadalshnjukur (2.119 meter!). Dan via Hof en Höfn naar de zuidelijke uitlopers van de Vatnajökull. Kamperen in het binnenland ergens hoog in de bergen. Dan weer stukje ringweg door de slechte weersomstandigheden om bij beter weer Kverkfjöll te bereiken. Dan naar Myvatn (Skutustadir) via pistes en Reykjahild. Namafjall en Namaskard naar Kraflagebied. Te voet doorheen het gebied waar de laatste uitbarsting dateerde van het najaar van 1984. De lava was nog zo heet dat de zolen van onze laarzen smolten als we bleven staan!

De rest moet ik nog even opzoeken en post ik later vandaag want ik heb juist bezoek.

grts,
    Raf.

Twee foto's van het hete lavagebied na de uitbarsting van september '84 toen we er te voet doorheen trokken in '85:

Iceland8 by Raf Strobbe, on Flickr

fotos IJsland501 by Raf Strobbe, on Flickr
    Laatst gewijzigd door muesli; 4 maart 2018 om 13:09

kampeerplekje terug in de "bewoonde wereld":

fotos IJsland4 by Raf Strobbe, on Flickr
    Laatst gewijzigd door muesli; 4 maart 2018 om 13:07

Vervolg van de route:
    Van het afkoelende lavagebied van de Krafla naar Dettifoss en de canyon van Jokulsa a Fjöllum. Tocht door de canyon en dan naar Asbyrgi (met een winkeltje en een garage!). Vandaar naar het zuiden naar Vesturdalur en Hljodarklettar. Kamperen op de enige echte (toen pas gloednieuwe) campingplaats van Asbyrgi. Er was wel een wc maar nog geen warme douche. De volgende dag te voet door een lange canyon en dan westwaards naar Öxafjördur en Lon. Naar Husavik om een panne aan de 4x4 te herstellen en dan via Godafoss dwars door het binnenland naar Sprengissandur en de Hofsjökull. Vandaar naar de voet van de Tungnafellsjökull. Na enkele interessante voettochten ging het dan weer naar bekendere oorden: Ljottipullur en het gebied van Landmannalaugar waar we voor het eerst (en ook de enige keer) in de berghut konden overnachten en in het warmwatergebied zwemmen.
    Van Landmannalaugar naar Elgja en zo terug naar de zuidelijke ringweg.

Als eerste reis naar IJsland vond ik dit interessant omdat we een overzicht kregen van het binnenland en ook enkele bekendere plaatsen bezochten. Bovendien was het een mix van trekking met 4x4 en langere voettochten. De IJslandse gids deed zijn werk prima (alles gebeurde nog met kompas want GPS enz bestond nog niet).

De volgende reis vond ik persoonlijk nog beter omdat we slechts een zeer beperkt deel van IJsland bezochten en zonder vervoer, dus alles te voet met grote rugzak gedurende twee weken. En dit in een totaal afgelegen gebied tussen Langjökull en Hofsjökull. Ditmaal met een Schotse gids en zijn vrouw. Wel een zeer zware tocht door weer en wind en we moesten alles meesleuren op de rug over bergen en doorheen rivieren (ook etenswaren en kookgerei).

Ik hoop dat je met deze "routebeschrijving" iets kunt doen. Waarschijnlijk zijn vele van die onherbergzame gebieden nu gemakkelijker bereikbaar en open gesteld voor het grote toerisme. Ik ga er in elk geval niet kijken hoe het nu is want de teleurstelling zou te groot kunnen zijn.

Beste groeten,

Raf.

Deze rivier was ook onze piste en we moesten regelmatig verkennen hoe we er best konden doorrijden (peilen met een stok hoe diep het was):

Iceland3 by Raf Strobbe, on Flickr

P.S. Post ook eens wat foto's van het binnenland van IJsland nu als dat kan; zou interessant zijn om te zien hoe het daar nu uitziet.
    Laatst gewijzigd door muesli; 4 maart 2018 om 13:06

Ik zie het al levendig voor me. Mijn binnenlandverhaal anno 1984 beperkt zich tot L'Laugar en Askja (met de bus). Betreft die uitbarsting bij Krafla had ik juist pech (terug thuis). Ook die van 2014 (Holuhraun) net gemist.
    Betreft foto's : ik ben nog altijd bezig met 2014 te verwerken maar ik heb toch al een aantal mappen klaar.
    Je vind ze via http://isomo.jalbum.net/
    Ik probeer ze per thema te beperken tot max 15 en minimaal 5 maar ik zet ze hier liever niet omdat de meesten er geen boodschap aan hebben
    Er zitten ook twee zelfstarters in met muziek van elk een 50-tal opnames, de eerste is een compilatie van diascans en digitaal (Nikon D1 met primes) met opnames die dateren tot 1984, leuke oefening om ze er uit te halen :-).

Om te reageren op je vrees : het échte binnenland is grotendeels hetzelfde gebleven. In feite niet abnormaal als je weet dat Laki één dag vraagt, Kverkfjöll twee, F26 is één lange dag. L'Laugar was/is een dankbare prooi omdat het relatief makkelijk te bereiken is via de westelijke F208 en bussen. Er zijn stukken waar de bussen niet komen en die vrijwel altijd in konvooi worden gereden, daar ben je gerust. Idem voor de Westfjorden en de Oostfjorden. Momenteel ben ik nog mijn accenten aan het uitzetten om mijn drie maanden te vullen (waar ben ik aan begonnen denk ik soms ?). Eén ding is zeker, de gekende highlights vliegen er uit.
    Maar een ding wil ik je nog zeggen : in 1984 heb ik het ongelofelijke voorrecht gehad om een uitbarsting mee te maken van de échte Geysir. Weinigen kunnen dat vertellen. Toen nog super 8, maar dat is nu gedigitaliseerd. Camera op statief uit de verte en naar de kraterrand gelopen. Fotograferen van dichtbij was zowat onmogelijk, het is een compleet andere soort eruptie dan Strokkur. Een stoomzuil van een kwartier.

PS : jouw photobucket krijg ik niet open...temporarily disabled.....

PS : jouw photobucket krijg ik niet open...temporarily disabled.....
    Is 't weer van dat? Ik ben daarom overgestapt naar Flickr maar gisteren toch nog eens die fotoemmer uitgeprobeers en het werkte. Maar vandaag terug niet. De vuilbak in met die emmer.
    Ik zal enkele foto's op Flickr posten en hier opladen. Dat werkt nog steeds (voorlopig toch).
    grts,
    Raf.

Hier een foto van "on foot in Iceland" met Dick Phillips, een Schotse gids die sedert 1961 een vaste verblijfplaats heeft (had?) en gedurende de zomermaanden (mei-september) voettochten organiseerde door IJsland. In 2010 vierde men zijn 50 jaar expedities in IJsland. Ik denk dat hij dat nu niet meer zal doen want als hij nog leeft moet hij stokoud zijn.
    grts,
    Raf.

Iceland Dick Phillips by Raf Strobbe, on Flickr

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 april 2017, 10:35
  2. Reacties: 1
    Laatste bericht: 3 april 2017, 19:10
  3. Reacties: 0
    Laatste bericht: 12 maart 2013, 09:53
  4. IJsland