Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: IJsland

    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Bedankt, ook al bekeken, maar vind het toch vrij duur.
    Voor dat geld heb je een SUV en slaap je in goedkope guesthouses.
    Anderzijds slaap je dan wel vlakbij de plaatsen waar je wil zijn.
    PS is vrij kamperen toegestaan in Ijsland ?
    Wars van wat alle zelfverklaarde "kenners" zeggen : IJsland is nog altijd niet goedkoop.

    Vrij kamperen ?
    In principe wel maar dit ligt precair. Ten eerste is het moeilijk om van de begane wegen weg te komen met een gewone wagen, ten tweede vind ik het voor mezelf niet kunnen dat je ergens op een parking van een school gaat staan met een camper or whatsoever. Daarvoor doe je het niet denk ik. Ik wil in ieder geval niet in het zicht staan van Jan en alleman. Er is ook de campingcard die je toegang geeft tot een 40 tal campings over heel IJsland voor een schappelijke prijs (+/- 110 €) en dit voor 5 personen en voor een hele maand. Helaas doen deze op de meest cruciale plaatsen daar niet aan mee. Rond oa Myvatn mag je dat gewoon vergeten
    Ik heb daar 2 keer keer (tot mijn tevredenheid) gebruik van gemaakt maar met wat ik nu weet ga ik dat niet meer doen.
    In de nationale parken is vrij auto/camperkamperen niet toegestaan maar voor de trekkers wordt zowat alles door de vingers gezien (kan ook niet anders).
    Last edited by opapol; 27 maart 2016, 20:58.

    Comment


    • #47
      Re: IJsland

      Ik ben zelf vorig jaar met vrouw en dochter naar Ijsland geweest. Je kan dit perfect zelf doen. Ik ben er wel een jaar mee bezig geweest om alles voor te bereiden en op te zoeken. Ik weet niet wanneer je precie gaat. Wij zijn in juli geweest en ik heb mijn slaapplaatsen op voorhand geboekt.
      Als je dit niet doet kan dit in het hoog seizoen een probleem zijn. Een echte aanrader is het binnenland.
      Indien je nog vragen hebt, stuur gerust maar een mail

      Kris

      Comment


      • #48
        Re: IJsland

        Oorspronkelijk geplaatst door melati Bekijk bericht
        Ik ben zelf vorig jaar met vrouw en dochter naar Ijsland geweest. Je kan dit perfect zelf doen. Ik ben er wel een jaar mee bezig geweest om alles voor te bereiden en op te zoeken. Ik weet niet wanneer je precie gaat. Wij zijn in juli geweest en ik heb mijn slaapplaatsen op voorhand geboekt.
        Als je dit niet doet kan dit in het hoog seizoen een probleem zijn. Een echte aanrader is het binnenland.
        Indien je nog vragen hebt, stuur gerust maar een mail

        Kris
        Laatste keer ben ik voor 5-6 weken geweest (6e keer) en het enige wat ik heb geboekt is mijn ticket voor de boot.
        Overnachtingen heb ik nog nooit of te nimmer geboekt. Nergens, nooit. Het maakt in mijn ogen de reis te "rigide" en bovendien kan ik slecht om met het idee dat je op een gegeven moment op een gegeven plaats moet zijn.

        Daarvoor moet je natuurlijk zelfvoorzienend kunnen zijn, dat snap ik, maar ik ga door zolang ik kan.
        Maar zoals je zegt : het binnenland is een aanrader. Bovendien NIET toeristisch. Ik heb alle tracks gedaan die de IJslandse vrienden me beslist hebben afgeraden om alleen te rijden en die me aan mijn vrouw hebben laten beloven dat ik het niet zou doen.
        Maar een paar keer heb ik toch ook wijselijk forfait gegeven, terwijl ik toch een stevige 4x4 heb. Low gearing heeft dus echt wel zijn nut, vooral op erg steile stukken met grote keien. Om in 1e high genoeg koppel te houden moet je behoorlijk wat toeren maken en dus té snel rijden met hoogstwsl schade tot gevolg, zeker als je niet overdreven veel grondspeling hebt. Ik denk daarbij aan Suzuki's en Dusters. Ik zal niet zeggen dat het niet kan maar de koppeling is op de kortste keren naar de filistijnen. Ik zei het al eerder, het smerigste zijn de snelstromende rivieren : altijd lichtjes schuin stroomaf en NOOIT tegenwerken als de stroming je de baas wordt. Het water neemt de achterkant (lichtste kant) mee en probeert de jeep te draaien. De voorkant komt stroomopwaarts, water in de motor en je hebt kosten want dit valt niet onder de omnium.

        Deze twee slimmeriken weten er van mee te praten.
        Uit goede bron weet ik hoeveel dat kost maar ik vertel dit beter niet denk ik.

        Comment


        • #49
          Re: IJsland

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Laatste keer ben ik voor 5-6 weken geweest (6e keer) en het enige wat ik heb geboekt is mijn ticket voor de boot.
          Overnachtingen heb ik nog nooit of te nimmer geboekt. Nergens, nooit. Het maakt in mijn ogen de reis te "rigide" en bovendien kan ik slecht om met het idee dat je op een gegeven moment op een gegeven plaats moet zijn.

          Daarvoor moet je natuurlijk zelfvoorzienend kunnen zijn, dat snap ik, maar ik ga door zolang ik kan.
          Maar zoals je zegt : het binnenland is een aanrader. Bovendien NIET toeristisch. Ik heb alle tracks gedaan die de IJslandse vrienden me beslist hebben afgeraden om alleen te rijden en die me aan mijn vrouw hebben laten beloven dat ik het niet zou doen.
          Maar een paar keer heb ik toch ook wijselijk forfait gegeven, terwijl ik toch een stevige 4x4 heb. Low gearing heeft dus echt wel zijn nut, vooral op erg steile stukken met grote keien. Om in 1e high genoeg koppel te houden moet je behoorlijk wat toeren maken en dus té snel rijden met hoogstwsl schade tot gevolg, zeker als je niet overdreven veel grondspeling hebt. Ik denk daarbij aan Suzuki's en Dusters. Ik zal niet zeggen dat het niet kan maar de koppeling is op de kortste keren naar de filistijnen. Ik zei het al eerder, het smerigste zijn de snelstromende rivieren : altijd lichtjes schuin stroomaf en NOOIT tegenwerken als de stroming je de baas wordt. Het water neemt de achterkant (lichtste kant) mee en probeert de jeep te draaien. De voorkant komt stroomopwaarts, water in de motor en je hebt kosten want dit valt niet onder de omnium.

          Deze twee slimmeriken weten er van mee te praten.
          Uit goede bron weet ik hoeveel dat kost maar ik vertel dit beter niet denk ik.

          Ik weet dat ik geen foto's mag zetten van iemand anders maar dit is een foto van een foto. Same place.
          Dit is dus wel MIJN foto. En jawel, ik had toestemming van de warden. Gewoon om een aantal mensen die het altijd willen beter weten te vlug af te zijn.







          Ik had niet graag in die mens zijn schoenen willen staan

          Comment


          • #50
            Re: IJsland

            Alle, als jullie naar ginds gaan, leer ze even wat etiquette aub?

            Comment


            • #51
              Re: IJsland

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Alle, als jullie naar ginds gaan, leer ze even wat etiquette aub?

              http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160426_02258945
              Het Nieuwsblad slaat ook weer eens toe
              Ik ben in zowat elk IJslands stadje en dorpje geweest maar deze naam zegt me compleet niks.
              Maar bij het Nieuwsblad brengt elke regel geld op zeker ?

              Comment


              • #52
                Re: IJsland

                En ondertussen deze waarschuwing:

                Comment


                • #53
                  Re: IJsland

                  Zelf vind ik het een behoorlijke prestatie van Jan en alleman om zoveel van IJsland te leren terwijl ze er alleen maar over gelezen hebben. Nice deal zou ik zeggen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: IJsland

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Het Nieuwsblad slaat ook weer eens toe
                    Ik ben in zowat elk IJslands stadje en dorpje geweest maar deze naam zegt me compleet niks.
                    Maar bij het Nieuwsblad brengt elke regel geld op zeker ?
                    Het is ook geen stadje of dorp, maar Sundhöllin is het oudste zwembad in Reykjavik. ;-)

                    Comment


                    • #55
                      Re: IJsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      Het is ook geen stadje of dorp, maar Sundhöllin is het oudste zwembad in Reykjavik. ;-)
                      Alweer iets geleerd, waarvoor dank.
                      Ik heb daar in immens veel zwembaden en hete poelen gebadderd maar deze was me onbekend. Wij zaten iedere keer in de jeugdherberg of op de camping die vlakbij het grote zwembad liggen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: IJsland

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        En ondertussen deze waarschuwing:
                        http://www.standaard.be/cnt/dmf20160621_02350532
                        Ik heb er van gehoord.
                        Blijkbaar zit er weer druk op de ketel.
                        Maar de makkelijk voorspelde rampen, daar heb ik toch mijn bedenkingen over. De enige uitbarsting in de laatste 30 jaar die voor problemen heeft gezorgd was die van de E-15. De Krafla, de Bardarbunga, de kleine uitbarsting van de Katla in 2011 waren allemaal geen probleem. En weinigen weten dat er een maandenlange uitbarsting is geweest bezuiden Askja. Feit is dat er vroeg of laat een grote afgaat. Zoek maar eens op Laki 1783


                        Uitbarsting 1783[bewerken]
                        Uitbarsting[bewerken]
                        De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is (qua uitgestoten volume lava) de grootste uitbarsting van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij ten minste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde die nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

                        Gevolgen[bewerken]
                        Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

                        Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

                        In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidoosten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]

                        Deze uitbarsting wordt gezien als een van de oorzaken voor de strenge winter van 1783-84.

                        Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie.[2] De uitbarsting heeft zo mogelijk een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.

                        Zie ook[bewerken]
                        Een mondiale gelijkenis met gevolgen zoals deze uitbarsting, is die van de Indonesische vulkaan Tambora in 1815.

                        Comment


                        • #57
                          Re: IJsland

                          Hoi,

                          Zo zeg, wat een verhaal van ijsland.
                          Ik moet het nog een keer opnieuw lezen...
                          Ook wij (ik en m'n lief) gaan IJsland bezoeken.
                          Ook wij hebben het een en ander zelf geboekt. Vlucht, huisje aan een meer, 4WD auto.
                          De tijd dat wíj gaan, zal iets rustiger zijn, ná Kerst en met oud op nieuw.
                          Onze plannen zijn om hoofdzakelijk in het zuid-oost kwart van het eiland te blijven.
                          Vanwege de winterse taferelen, aldaar.
                          De plaatjes zullen dan ook wel hoofdzakelijk wit van kleur zijn...
                          (Behalve die van het noorderlicht dan... Hopen we...)

                          Maar eerst komt de zomervakantie nog...
                          Frankrijk en zuidelijker...
                          Daarna, in September, naar het 95-jarig bestaan feest van Moto Guzzi in Mandello del Lario (Italië).
                          En nog een herfstvakantie...
                          (Ieder z'n hobby )

                          Noord Finland (Februari) en Portugal (meivakantie) hebben we al genoten.

                          Adrie

                          Comment


                          • #58
                            Re: IJsland

                            Zo, onze 15-dagen IJsland zitten er (jammer genoeg) op.
                            Een ding is duidelijk, ik moet terug.

                            Het foto-sorteer-werk kan beginnen (+/- 2800 pics).
                            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                            Website - 500px - Instagram

                            Comment


                            • #59
                              Re: IJsland

                              Voor de liefhebbers van Ijsland: zeker eens de film Nói Albinoi kijken
                              Heb ik 11-12 jaar terug eens gezien... blijft een van mijn favo films.

                              Helaas heb ik hem thuis niet meer liggen, ooit eens uitgeleend en nooit meer teruggezien.

                              Er zit ook een scène in waarin uit de doeken gedaan wordt hoe je mosterd moet maken.
                              Voilà, als dat geen argument is?

                              Comment


                              • #60
                                Re: IJsland

                                Je kan er ook mooie trouwfoto's gaan nemen of laten nemen... alhoewel ik deze niet graag zou betalen .

                                Omdat trouwfoto's in het lokale gemeentepark ook maar zo gewoontjes zijn, trok dit koppel met de beroemde huwelijksfotograaf CM Leun naar IJsland, waar het decor iets indrukwekkender is. Bedoeling was om het koppel glamoureus vast te leggen in het desolate landschap en daar kwam zelfs een helikopter aan te pas - alles voor het juiste perspectief. Maar net toen de bruid de armen spreidde in haar witte jurk, vloog de helikopter op enkel centimeters van haar hoofd, waardoor hij de sluier meenam en de bruid met witte jurk en al in de as viel. De fotograaf vertelde achteraf dat de situatie 'gevaarlijker' leek dan ze was. Maar of deze foto het trouwalbum haalde, durven we sterk betwijfelen.

                                Comment

                                Working...
                                X