Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

    Binnenkort ga ik voor enkele maanden naar azie en neem ook mijn Nikon D80 mee voor fotografie,

    Ik vroeg mij af of er eventuele problemen kunnen zijn door de x-ray scans op de luchthavens? Kan het materiaal hierdoor eventueel stuk gaan? Kan het zijn dat geheugenkaartjes hun info verliezen? Zijn er zaken waarop ik moet letten?

    Meer specifiek: kan mijn toestel beschadigt raken door de scans ?
    Kunnen de SDHC kaartjes kapot gaan door de scans ?

    hoe los ik eventuele problemen op ?

    Thanks!

  • #2
    Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

    Op al je vragen is het antwoord....neen ! Röntgenstralen beschadigen niet je toestel en niet de geheugenkaarten. In analoge tijden was dit een heel ander verhaal voor de film.

    Zie ook volgende link, http://tweakers.net/nieuws/46833/fla...en-getest.html
    "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

    Comment


    • #3
      Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

      I 2nd that. Is inderdaad geen enkele zorg meer, oef.
      [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

      Comment


      • #4
        Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

        Ok, thanks people!

        Had het inderdaad gelezen over de film, maar wou dubbelchecken voor de digitale apparatuur.

        Hoe komt het dan dat een laptop wel een risico loopt? Want ik zal namelijk ook een kleine eee pc meehebben (voor internet, backup en verslag), misschien moet ik daar dan wel met opletten? Het ligt waarschijnlijk aan de harddisk ?

        Comment


        • #5
          Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

          Mijn fototas al tweemaal meegeweest met de vlieger, geen probleem mee gehad om mijn spullen door de scanner te laten gaan.
          Canon 40 D/EF-S 17-85 mm IS USM/ zonnekap/ EF 70-200 mm f/4 L IS USM/ circ.pol.filter BW/opzetflits 430 EX/ omnibounce.

          Comment


          • #6
            Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

            Oorspronkelijk geplaatst door Charlie ES Bekijk bericht
            Hoe komt het dan dat een laptop wel een risico loopt? Want ik zal namelijk ook een kleine eee pc meehebben (voor internet, backup en verslag), misschien moet ik daar dan wel met opletten? Het ligt waarschijnlijk aan de harddisk ?
            Mijn laptop heeft al vaker een X-ray gehad dan een weinig getalenteerde stuntman met 40 jaar dienst, nooit ook maar één probleem gehad. Ofwel is het een kwakkel, ofwel heb ik al veel geluk gehad
            Canon EOS 7D + EF-S 17-55 f2.8 IS USM + EF-S 55-250 f4-5.6 IS

            Comment


            • #7
              Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

              Ook de laptop of harddisk kan niet defect door blootstelling aan röntgenstralen (ioniserende straling).

              Deze straling is wel schadelijk voor mensen indien ze worden blootgesteld aan hoge dosis. Vliegtuigpersoneel en ook de passagiers ondergaan verhoogde (geen hoge) blootstelling aan ioniserende straling (vooral door kosmische straling) tijdens vliegreizen. Maar deze straling is ook niet schadelijk voor de apparatuur van het vliegtuig met al zijn computers.
              "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

              Comment


              • #8
                Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                Hoe zit het dan trouwens met het uitpakken van al je materiaal?

                Tegenwoordig moeten laptops en fototoestellen uit hun tassen gehaald worden. Weet iemand wat er wel en niet uitgehaald moet worden? De body uiteraard, maar wat met lenzen, flits, geheugenkaartjes, batterijen, ...

                Comment


                • #9
                  Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                  Wij zijn net terug uit de States, waar de veiligheidsmaatregelen toch wat hoger zijn denk ik. Laptops moesten wel uit de tassen, maar camera's, lenzen, batterijen etc mochten mooi in de rugzak blijven hoor.
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                    Ik zit momenteel in het buitenland en bij mijn vertrek uit Zaventem moest ik mijn fototas open doen en de vriendelijke dame van security bekeek mijn D300 en vroeg of ze die nog eens door de scanner moet doen nadat ze vroeg hoeveel ASA mijn camera had ...

                    Ik dus vriendelijk: mevrouw, het is een digitaal toestel
                    Zij: sorry, ik werk hier nog maar pas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      Ik zit momenteel in het buitenland en bij mijn vertrek uit Zaventem moest ik mijn fototas open doen en de vriendelijke dame van security bekeek mijn D300 en vroeg of ze die nog eens door de scanner moet doen nadat ze vroeg hoeveel ASA mijn camera had ...

                      Ik dus vriendelijk: mevrouw, het is een digitaal toestel
                      Zij: sorry, ik werk hier nog maar pas

                      Blond ?
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                        Laptop moet uit de tas, maar foto apparatuur mag in de tas blijven zitten.

                        Bij mijn laatste reis naar Finland heeft een zéér correcte beambte wel gevraagd om alk onderdeel uit de tas te halen en te tonen. Hij heeft wel gevraagd mijn Wimberley Sidekick in het vervolg in de cargobagage te steken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                          Hallo,
                          Ik heb afgelopen maand juli (en de voorbije 10 jaar) ook in Azië gezeten en heb verschillende vluchten genomen zowel internationale als nationale en ik heb geen enkele keer mijn fototoestel eruit moeten halen. Laptop wel. Op sommige plaatsen heb ik ook de batterij er moeten uithalen. Maar nooit problemen gehad. Het valt dan ook te zien in welke luchthaven. Als je over Londen gaat heb je veel tijd nodig; laptop uitpakken, broeksriem uitdoen, schoenen uitdoen.....
                          Een dikke ellende maar je kan er maar beter mee lachen. Mijn kinderen maakten er bijna een spelletje van, wanneer gaat hij eens niet piepen bij papa. Eén keer heeft hij niet gepiept.
                          Veel plezier alvast.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                            .....
                            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:59.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotomateriaal door X-ray scans luchthaven

                              Ik vlieg ook regelmatig, en telkens gaat de laptop mee. Hij moet meestal uit de tas in zo'n bak geplaatst worden, en héél soms moet ie zelfs opgestart worden om te zien of het een echte is waarschijnlijk , maar nog nooit problemen gehad met de schijf (gelukkig maar)

                              Ik heb wel een keertje in Keulen een kleine rel laten ontstaan met mijn fototas, gewoon dichtgelaten en door de scanner laten gaan ... direct vier man rond mij met het vriendelijk verzoek voorzichtig de tas te nemen en met hen naar een apart kamertje te gaan.

                              Bleek dat ze mijn Giotto blaasbalg voor een granaat aanzien hadden (heeft wel een beetje die vorm he ) ... was toch effe schrikken hoor, ik heb dan wel alles uit de tas mogen halen omdat ze niet helemaal zeker waren, had zelfs een kleine compact mee als backup en dat vonden ze ook maar raar ?

                              Luchthavens zijn altijd stress voor mij, vlieg helemaal niet graag

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X