Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

    Ben van plan om binnen een paar weken af te zakken naar het zuiden.
    In de reisgidsen lees ik dat je in de Ardeche en Cevennen verschillende grotten kan bezoeken. Is fotograferen (zonder flash) daar toegelaten ?
    Last edited by JePe; 30 april 2010, 21:02.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

    Heb al heel wat grotten bezocht in de Lot, Dordogne, nabij Carcassonne etc, maar nog niet in de Cevennes/Ardeche. Mijn ervaringe in die grotten is dat flash meestal verboden is, maar soms toegelaten. Hangt echt af van de lokale exploitant: de meeste grotten zijn in prive handen, dus de regeltjes en wetten durven verschillen.
    Anderzijds heb ik wel goede fotos kunnen nemen bij ISO 200 met een Canon G9 en bij ISO 800 met een D200 zonder flash.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

      Vorig jaar in Aven d'Orgnac geweest, fotograferen met flits was toen geen enkel probleem.
      Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

        Bij Aven Amande mocht ik géén statief meenemen. Ik vermoed dat ze bang waren dat ik professioneel bezig was. Volgende keer zal ik gewoon stiekem een eenpoot meenemen in mijn foto tas. . Ik heb de grotten in juni bezocht. Toen was het niet moeilijk om achter de groep te bengelen en mijn eigen ding te doen. Met een combinatie van iso 800 en f4 is het mij wel gelukt om een aantal redelijke foto's te maken. Ik heb wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt van aanwezige muren/palen etc om mijn ligaam iets te stabiliseren. Ik heb alleen gebruik gemaakt van de aanwezige verlichting, maar enkele anderen in de groep hebben met hun compactjes geflitsd.

        groeten,

        Helen
        vriendelijke groeten, Helen
        Updated WWW.HELENICA.NL
        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

          Als ik deze eventjes mag naar boven schoppen.

          Ik ga in die regionen ook grotten bezoeken als ik tijd over heb. Ik dacht dit te doen met m'n 35mm 1.8 en dan ISO800. Lijkt dit een werkende combinatie?

          Doel is snapshot/vakantiekiekjes, mss 1'tje uitprinten op 10*15.
          Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

            Mijn favorieten zijn de 50mm 1.8 op D300 bij +1000 ISO uit de hand en de 85 mm 1.8

            Flitsen doe ik nooit in grotten ! Wat je ook kan doen is eenvoudigweg een rijstzakje (1kg) gebruiken om je toestel op te steunen

            Of een één poot statief/wandelstok
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

            BD1614BE

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

              Oorspronkelijk geplaatst door ThaDoc Bekijk bericht
              Vorig jaar in Aven d'Orgnac geweest, fotograferen met flits was toen geen enkel probleem.
              dees is een aanrader
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen in de grotten in de Ardeche - Cevennes

                Les Grottes de la Cocalière


                Eigenlijk is fotografie daar niet toegelaten, nee (en ik ben vrij zeker dat dat in de andere grotten in de regio niet anders zal zijn). Absoluut niet flashen. Er zijn gelegenheden genoeg om je camera op te plaatsen (stukken rots, paaltjes, enz).

                35mm f1.8 is ok op FF. (Zeker met ISO800.) Anders lijkt het me wat scherp qua hoek.
                De grotten zijn wel verlicht he.. (cfr foto's: zijn met een 17-55mm f2.8 op ISO 400 of 800 gemaakt en steeds camera ergens op vastgezet/sluitertijden van 1 sec ofzo).



                equipment: camera's, lenses & some imagination

                Comment

                Working...
                X